Joyriding door pubers - wat zijn de juridische, financiële en andere consequenties?
-
witte angora
Joyriding door pubers - wat zijn de juridische, financiële en andere consequenties?
De meeste lezers zullen wel meegekregen hebben dat dit weekend twee 15-jarigen zich dood hebben gereden. Deze week is ook een filmpje van twee 12-jarigen verschenen die de auto van een van de ouders hebben gepikt en daarmee door Arnhem crosten.
Opvoeding, moraal, wat je met zulke jongeren zou willen doen en dergelijke is een andere discussie, en is volgens mij niet echt een consumentenonderwerp. Daar moeten we het dus uitdrukkelijk niet over gaan hebben. Waar ik benieuwd naar ben is:
Wat zijn de juridische, financiële en andere consequenties in deze twee, en andere, gevallen van joyriding voor:
- de ouders?
- de pubers zelf?
- de slachtoffers?
- betrokken instanties/bestuursorganen en dergelijke?
Opvoeding, moraal, wat je met zulke jongeren zou willen doen en dergelijke is een andere discussie, en is volgens mij niet echt een consumentenonderwerp. Daar moeten we het dus uitdrukkelijk niet over gaan hebben. Waar ik benieuwd naar ben is:
Wat zijn de juridische, financiële en andere consequenties in deze twee, en andere, gevallen van joyriding voor:
- de ouders?
- de pubers zelf?
- de slachtoffers?
- betrokken instanties/bestuursorganen en dergelijke?
Re: Joyriding door pubers - wat zijn de juridische, financiële en andere consequenties?
Die situaties zijn nogal casuïstisch en niet zo makkelijk concreet te beantwoorden. Er is niet één antwoord op al die vragen.
Het hangt af van de omstandigheden, de leeftijd van betrokkenen, de rol van de ouders, de rol van de slachtoffers, de diverse verzekeringen, noem maar op. Al die omstandigheden bepalen wie waarvoor aansprakelijk is en wie uiteindelijk waarop aangesproken kan worden.
Ik zie het eerder als een opvoedprobleem dan een consumentenprobleem
Het hangt af van de omstandigheden, de leeftijd van betrokkenen, de rol van de ouders, de rol van de slachtoffers, de diverse verzekeringen, noem maar op. Al die omstandigheden bepalen wie waarvoor aansprakelijk is en wie uiteindelijk waarop aangesproken kan worden.
Ik zie het eerder als een opvoedprobleem dan een consumentenprobleem
-
sergio1963
Re: Joyriding door pubers - wat zijn de juridische, financiële en andere consequenties?
Een collega van mij haar zoon pakte 2 jaar geleden de auto van zijn ouders om er ‘‘s nachts met 4 vrienden in te gaan rijden.
Bij een dorp vlakbij verloor hij de macht over het stuur en belandde tegen een boom.
Gevolg, 1 meisje van 14 overleden en hij chauffeur en nog een jonge man zwaar gewond. De andere 2 gewond.
Verzekering betaald niks.
De jongeman is na een hele tijd in het ziekenhuis veroordeeld tot dood door schuld, maar omdat hij minderjarig is viel de straf mee.
Het gezin en de andere gezinnen zijn nog steeds kapot.
Bij een dorp vlakbij verloor hij de macht over het stuur en belandde tegen een boom.
Gevolg, 1 meisje van 14 overleden en hij chauffeur en nog een jonge man zwaar gewond. De andere 2 gewond.
Verzekering betaald niks.
De jongeman is na een hele tijd in het ziekenhuis veroordeeld tot dood door schuld, maar omdat hij minderjarig is viel de straf mee.
Het gezin en de andere gezinnen zijn nog steeds kapot.
-
Consumenneke
In uw voorbeeld?witte angora schreef: ↑08 jul 2026 18:16Wat zijn de juridische, financiële en andere consequenties in deze twee, en andere, gevallen van joyriding voor:
<>
- de pubers zelf?
- de slachtoffers?
<>
Is dat nou echt een onderwerp voor zo'n forum?
Van mij mag er wel een slotje op...