LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Kindsdeel

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
rekha31
Berichten: 5
Lid geworden op: 27 nov 2008 23:08

Kindsdeel

Ongelezen bericht door rekha31 »

Ik heb een vraag omtrent het kindsdeel. :?:

Mijn vader is sindskort overleden :cry: en hij had een eigen garage dus hij heeft een vermogen opgebouwd. Nu hij overleden is wil ik graag mijn kindsdeel hebben, maar ik heb nog wel een stiefmoeder ik weet omdat hun getrouwd zijn erft zij alles van mijn vader. Ik heb nooit een goede band met mijn stiefmoeder gehad en alhoewel ze nog leeft wil ik weten of ik aanspraak kan maken op mijn kindsdeel. Want haar kennende zal ze niks overlaten voor ons als ze overlijdt. Kan ik nu al mijn deel krijgen ook al leeft ze nog :?:

Wie heeft er ervaring mee of kan mijn vraag beantwoorden

Dak je wel 8)

vladja
Berichten: 537
Lid geworden op: 10 okt 2004 10:39

Re: Kindsdeel

Ongelezen bericht door vladja »

Is er een testament? Zo ja, wat staat daar in?

Bor Komorovski
Berichten: 1718
Lid geworden op: 05 jul 2006 10:13

Re: Kindsdeel

Ongelezen bericht door Bor Komorovski »

Daar kan ik vrij kort over zijn: nee, dat kan niet. Je zal moeten wachten tot ze overleden is en tot die tijd zal de vordering ook nog eens een extreme lage rente dragen. Wanneer alles op is als ze is overleden, dan heb je pech gehad en kan je niets meer vorderen bij haar of haar erfgenamen.

Een ieder die beter in het erfrecht zit staat het vrij me te corrigeren : ), het is niet mijn specialiteit.

Wegmetdebank
Berichten: 31
Lid geworden op: 30 nov 2008 17:01

Re: Kindsdeel

Ongelezen bericht door Wegmetdebank »

Gedurende het leven van beide ouders is er geen sprake van een kindsdeel, laat staan van enige opeisbaarheid daarvan. Dat wordt doorgaans anders indien één van de ouders is overleden en de wettelijke verdeling of de zogenoemde ouderlijke boedelverdeling van toepassing is. Op grond daarvan zijn de kinderen en de langstlevende samen de erfgenamen.

Vervolgens wordt echter via genoemde verdeling de langstlevende de enig eigenaar. De kindsdelen worden dan omgezet in een vordering in geld op de langstlevende. Deze vorderingen zijn over het algemeen slechts zeer beperkt opeisbaar.

rekha31
Berichten: 5
Lid geworden op: 27 nov 2008 23:08

Re: Kindsdeel

Ongelezen bericht door rekha31 »

Bedankt voor jullie reactie's.

nee mijn vader heeft volgens mij geen testament.

maar kan ik nu aanspraak maken op mijn kindsdeel? Of moet ik wachten tot mijn stiefmoeder overleden is? Dan weet ik zeker dat er niks over is.

Maar zolang mijn stiefmoeder leeft heb ik geen enkele recht op mijn kindsdeel?
Of kan ik toch wel aanspraak maken ook al leeft ze nog dat is wat onduidelijk voor mij.

brenda229
Berichten: 277
Lid geworden op: 21 mei 2006 17:56

Re: Kindsdeel

Ongelezen bericht door brenda229 »

waarom ga je niet naar een notaris, eerste half uur is volgens mij gratis

vladja
Berichten: 537
Lid geworden op: 10 okt 2004 10:39

Re: Kindsdeel

Ongelezen bericht door vladja »

Als er geen testament is, dat verloopt de erfenis volgens de rechtsregels. Dat houdt in dat u recht heeft op een kindsdeel. De partner vangt de helft (Bij huwelijk in gemeenschap van goederen) en de andere helft wordt gedeeld door de partner en de kinderen.

Echter de langstlevende houdt de beschikking over de kindsdelen en moet daarom daar over de eventuele verschuldigde successierechten betalen aan de belasting. De langstlevende mag doen en laten met de kindsdelen wat ze wil. Gedurende het leven van de langstlevende is er een vordering ter grootte van het kindsdeel (minus evt. successierechten) op de erfenis van de langstlevende. Het kindsdeel is niet opeisbaar gedurende het leven van de langstlevende.

vladja
Berichten: 537
Lid geworden op: 10 okt 2004 10:39

Re: Kindsdeel

Ongelezen bericht door vladja »

Zie ook het notarieel advies op uitvaart.nl:

http://www.uitvaart.nl/index.php?pid=7& ... 69&id=5616

Vladja

arnocastel
Berichten: 4
Lid geworden op: 24 feb 2009 20:39

Re: Kindsdeel

Ongelezen bericht door arnocastel »

De erfenis opmaken
Ook al mag de langstlevende ongestoord voortleven (u hebt de beschikking over het vermogen en kunt dit vrijelijk gebruiken ofwel uitgeven) dient u wel rekening te houden met de belangen van de kinderen. Zij hebben tenslotte een vordering op hun deel van de erfenis. Is er sprake van verkwisting, dan kunnen kinderen de kantonrechter vragen een deel van het vermogen onder bewind te stellen (veilig te stellen), zodat zij na het overlijden van de langstlevende hun vordering kunnen opeisen.

http://www.plusonline.nl/geldenrecht/ar ... gstlevende

Janneke52
Berichten: 2591
Lid geworden op: 10 feb 2004 09:19

Re: Kindsdeel

Ongelezen bericht door Janneke52 »

Je hebt het over een stiefmoeder.
Is er, na het overlijden van je echte moeder, niets afgehandeld?
TOEN had je ook al recht op een kindsdeel.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Kindsdeel

Ongelezen bericht door kweenie »

Janneke, de moeder is niet overleden maar de ouders zijn gescheiden, waarna de vader weer hertrouwd is.

Janneke52
Berichten: 2591
Lid geworden op: 10 feb 2004 09:19

Re: Kindsdeel

Ongelezen bericht door Janneke52 »

Dat kan ik niet uit de tekst halen, of heb ik niet goed gekeken? :)

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Kindsdeel

Ongelezen bericht door kweenie »

Klopt, niet uit dit topic, daar heb je gelijk in.

Maar je ging er wel heel erg van uit dat haar moeder was overleden, terwijl dat natuurlijk niet noodzakelijk is.

Janneke52
Berichten: 2591
Lid geworden op: 10 feb 2004 09:19

Re: Kindsdeel

Ongelezen bericht door Janneke52 »

Ging van mijn eigen situatie uit.

mikkes
Berichten: 1
Lid geworden op: 15 apr 2009 19:37

Re: Kindsdeel

Ongelezen bericht door mikkes »

je kan samen met eeen advokaaat een bewaking van de uitgaven laten instellen dit is vervelend en kan dan afgekocht worden...het beste is gelijk NA het overlijden tot aktie over te gaan.

elynasedai
Berichten: 136
Lid geworden op: 22 mei 2006 17:21

Re: Kindsdeel

Ongelezen bericht door elynasedai »

Ik heb dit gevonden:

Feit: Tot 1 januari 2003 konden kinderen altijd hun erfdeel opeisen. Dat ging dan ten koste van de financiële positie van de langstlevende partner. Per 1 januari 2003 is de situatie gewijzigd. Je kunt nu als kind geen aanspraak meer maken op dat wettelijk erfdeel. Je kunt wel aanspraak maken op de zogenoemde ‘legitieme portie’, dat is een wettelijk minimum waar je altijd recht op hebt. Dat wettelijke minimum is de helft van wat je zou erven zonder opgemaakt testament.

http://www.mijnrechtsbijstandverzekerin ... laimen.htm

(dat het hier om "na 5 jaar " gaat is volgens mij niet erg relevant)

vladja
Berichten: 537
Lid geworden op: 10 okt 2004 10:39

Re: Kindsdeel

Ongelezen bericht door vladja »

elynasedai,

Dat krijg je als je er geen verstand van hebt en een beetje op het internet zoekt.

Als je per testament onterft bent, dan kan je je legitieme portie van de erfenis claimen. Die bedraagt inderdaad de helft van wat je zonder onterving zou hebben gekregen.

Echter de legitieme portie blijft - net zoals gewoon ge-erft geld etc. - onder beheer bij de langstlevende echtgenoot, die er mee doen kan wat ze wil.

Van onterving is hier geen sprake, dus hoeft er ook geen legitieme portie geclaimd te worden.

De vraag was of het mogelijk was uitbetaling van het kindsdeel te eisen. Het kindsdeel als de legitieme portie kunnen niet opge-eist worden voordat de langstlevende echtgenoot is overleden. Gedurende het leven van de langstlevende echtgenoot is er op de langstlevende echtgenoot een vordering ter grootte van het kindsdeel (of de legitieme portie), die niet eerder uitbetaald wordt, dan na het overlijden van de langstlevende echtgenoot.

Als de langstlevende echtgenoot overlijdt en er is geen geld meer, dan valt er niets te vorderen.

Gesloten