LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] koper wil geld terug na aankoop marktplaats

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
soulzusje
Berichten: 5
Lid geworden op: 11 mei 2014 02:03

koper wil geld terug na aankoop marktplaats

Ongelezen bericht door soulzusje »

Vorige week heb ik mijn tuinset verkocht via marktplaats. De vrouw is langs geweest.om de tuinset te bekijken en dit was allemaal in orde. Ze had zelf geen vervoer om de set te halen dus hebben we de tuinset bij haar thuisbgebracht. 3 dagen later krijg ik een mail dat er schimmel op de set is geconstateerd wat nogal hardnekkige schimmel blijkt te zijn. Volgens haar is de hele set aangetast en onbruikbaar. Ze vroeg of wij hiervan afwisten. Ik was hiervan niet op de hoogte en het is mij ook nog nooit opgevallen.
Nu zegt zij dat ze haar geld terug wil en anders aangifte gaat doen van oplichting.

Ik begrijp haar boosheid maar ik vind de toon waarop zij antwoord nogal vreemd om gelijk te dreigen met aangifte. Weet iemand hier iets meer van wat mijn rechten zijn bij zulke zaken?

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: koper wil geld terug na aankoop marktplaats

Ongelezen bericht door olaf79 »

Tsja aangifte van oplichting moet ze maar doen dan...

Ze heeft de set gekocht zoals hij is en ze heeft de set voldoende kunnen bekijken voordat ze deze kocht. Het lijkt me dus onwaarschijnlijk dat ze op de koop terug kan komen.

YellowUser
Berichten: 17
Lid geworden op: 18 okt 2012 22:45

Re: koper wil geld terug na aankoop marktplaats

Ongelezen bericht door YellowUser »

Verkoop tussen particulieren?
Indien ja, dan heeft de koper de gelegenheid gehad om de spullen te bekijken en de kans gehad een afgewogen beslissing te nemen.
De politie gaat de aangifte van de koper op basis van de door jouw gegeven informatie niet eens aannemen.

Teunbosseman
Berichten: 4378
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: koper wil geld terug na aankoop marktplaats

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

soulzusje schreef:Vorige week heb ik mijn tuinset verkocht via marktplaats. De vrouw is langs geweest.om de tuinset te bekijken en dit was allemaal in orde. Ze had zelf geen vervoer om de set te halen dus hebben we de tuinset bij haar thuisbgebracht. 3 dagen later krijg ik een mail dat er schimmel op de set is geconstateerd wat nogal hardnekkige schimmel blijkt te zijn. Volgens haar is de hele set aangetast en onbruikbaar. Ze vroeg of wij hiervan afwisten. Ik was hiervan niet op de hoogte en het is mij ook nog nooit opgevallen.
Nu zegt zij dat ze haar geld terug wil en anders aangifte gaat doen van oplichting.

Ik begrijp haar boosheid maar ik vind de toon waarop zij antwoord nogal vreemd om gelijk te dreigen met aangifte. Weet iemand hier iets meer van wat mijn rechten zijn bij zulke zaken?

Marktplaats is aankoop tussen 2 consumenten is garantie tot aan de voordeur.

Vrouw is langs geweest, was ok, jullie gebracht ( wel heel erg vriendelijk ) neem aan dat nog een keer gecontroleerd is geweest en na 3 dagen schimmel ??

Zou zo'n persoon lekker het heen en weer laten krijgen met zulke dreigtaal nadat ook nog eens is thuisgebracht.
Wie weet heeft koper wel zon set thuis staan beschimmeld en al en wil op deze manier goedkoop aan een andere set komen.

Niet wakker van liggen, net mailtje terug dat er diverse controles zijn geweest en koop is koop. Anders terug dreigen dat ook jij aangifte gaat doen van smaad oid.

witte angora
Berichten: 31217
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: koper wil geld terug na aankoop marktplaats

Ongelezen bericht door witte angora »

Of zit die schimmel op een andere, identieke, set waar ze toevallig van af wilde?

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: koper wil geld terug na aankoop marktplaats

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Verkopen op Marktplaats is vermoeiend en vervelend. Ik zou me niets aantrekken van het dreigement en deze dame in haar sop laten gaarkoken. Zoals eerdere posters al aangaven is dit een overeenkomst tussen particulieren. Ze heeft de tuinset kunnen bekijken voordat ze betaalde. Kan ze bewijzen dat het schimmel is of zijn het gewoon vlekken?

http://www.juridischloket.nl/vraagenant ... fault.aspx

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: koper wil geld terug na aankoop marktplaats

Ongelezen bericht door tenormin »

witte angora schreef:Of zit die schimmel op een andere, identieke, set waar ze toevallig van af wilde?
Ja, dat opperde Teun ook al en nu jij; ik sluit me hierbij ook aan: die 'kopers' moeten vast en zeker een zelfde soort tuinset gehad hebben met schimmel.

@soulzusje, leg maar fijn naast je neer, tenzij ze een blinde geleide hond bij zich had: ze heeft alles toch kunnen bekijken. Punt, uit. En laat je vooral niet bang maken door haar zelfs te begrijpen. Zou ik geen begrip voor hebben hoor.

soulzusje
Berichten: 5
Lid geworden op: 11 mei 2014 02:03

Re: koper wil geld terug na aankoop marktplaats

Ongelezen bericht door soulzusje »

Bedankt voor alle reacties. We hebben geen andere tuinset gezien want we hebben de set zelf gebracht.
Ik laat me ook zeker niet bang maken. Zij gaf aan contact te hebben gehad met het juridisch loket en die hebben haar verteld dat ze opgelicht is. Wat hiervan waar is weet ik niet. Maar ik zal zelf het juridisch loket ook nog even bellen.

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: koper wil geld terug na aankoop marktplaats

Ongelezen bericht door tenormin »

soulzusje schreef:Bedankt voor alle reacties. We hebben geen andere tuinset gezien want we hebben de set zelf gebracht.
Ik laat me ook zeker niet bang maken. Zij gaf aan contact te hebben gehad met het juridisch loket en die hebben haar verteld dat ze opgelicht is. Wat hiervan waar is weet ik niet. Maar ik zal zelf het juridisch loket ook nog even bellen.
Zou ik zeker doen als jij een normaal, tweedehands tuinset heb verkocht. Weet jij veel wat ze het Juridisch Loket hebben wijsgemaakt (als ze dat al hebben gedaan, want ook dat geloof ik dan niet); zoiets heeft bluffen. Dus: geen woorden maar daden en bellen. http://www.juridischloket.nl Weet je waarschijnlijk al, ff een extraatje :lol:

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: koper wil geld terug na aankoop marktplaats

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Ik zou gewoon helemaal niets meer doen. Laat je niet gek maken door dit soort figuren.

mh73

Re: koper wil geld terug na aankoop marktplaats

Ongelezen bericht door mh73 »

Bob Schurkjens schreef:Ik zou gewoon helemaal niets meer doen. Laat je niet gek maken door dit soort figuren.
Ik sluit me hierbij aan. Als je zelf geen schimmel hebt opgemerkt, lijkt het me een vreemde zaak als de set nu ineens onbruikbaar is. Ik denk dat het een gevalletje spijt is, waarbij men er op deze manier probeert onderuit te komen. Heb ik zelf ook al eens meegemaakt met een verkoop via Marktplaats.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: koper wil geld terug na aankoop marktplaats

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Bob Schurkjens schreef:Verkopen op Marktplaats is vermoeiend en vervelend.
Net zo vermoeiend en vervelend als andere verkoopmethodes tussen twee particulieren....

witte angora
Berichten: 31217
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: koper wil geld terug na aankoop marktplaats

Ongelezen bericht door witte angora »

Wie zegt dat ze het juridisch loket écht gesproken heeft? Of heeft ze gewoon wat losse flodders op een of andere site bij elkaar geraapt?

Ik heb vanavond naar aanleiding van dit topic de rijdende rechter nog gebeld, weet je wat die zei? Niks..

F.van Holten
Berichten: 820
Lid geworden op: 28 dec 2008 14:15

Re: koper wil geld terug na aankoop marktplaats

Ongelezen bericht door F.van Holten »

Simpel. "gekocht zoals gezien"
Anders moet de koper er even een hogedrukspuit op zetten.
Niet meer op reageren, gezien/ goed bevonden/ gekocht.

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: koper wil geld terug na aankoop marktplaats

Ongelezen bericht door tenormin »

witte angora schreef:Wie zegt dat ze het juridisch loket écht gesproken heeft? Of heeft ze gewoon wat losse flodders op een of andere site bij elkaar geraapt?

Ik heb vanavond naar aanleiding van dit topic de rijdende rechter nog gebeld, weet je wat die zei? Niks..
Je jokt: je kreeg zijn antwoordapparaat en die zei "spreek uw boodschap in na de piep" :lol:

alfatrion
Berichten: 21964
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: koper wil geld terug na aankoop marktplaats

Ongelezen bericht door alfatrion »

Bij de verkoop tussen twee consumenten is de wettelijke garantie in beginsel ook van toepassing. Ik acht het onaannemelijk dat TS hiervan is afgeweken. Dit maakt dat de tuinmeubel moeten beantwoorden aan de overeenkomst en geschikt moeten zijn voor normaal gebruik. Het wettelijk bewijsvermoeden is niet van toepassing. En daarom heeft de koper de schone taak om te bewijzen dat deze stoelen hiervoor ongeschikt waren op het moment van aflevering.

witte angora
Berichten: 31217
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: koper wil geld terug na aankoop marktplaats

Ongelezen bericht door witte angora »

En als het om een auto gaat dat wordt het gebrek de eerste zes maanden na aankoop veronderstelt aanwezig te zijn ten tijde van de aankoop, tenzij de verkoper kan aantonen dat de koper het gebrek heeft veroorzaakt?

Alfa alfa... :cry:

witte angora
Berichten: 31217
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: koper wil geld terug na aankoop marktplaats

Ongelezen bericht door witte angora »

tenormin schreef:
witte angora schreef:Wie zegt dat ze het juridisch loket écht gesproken heeft? Of heeft ze gewoon wat losse flodders op een of andere site bij elkaar geraapt?

Ik heb vanavond naar aanleiding van dit topic de rijdende rechter nog gebeld, weet je wat die zei? Niks..
Je jokt: je kreeg zijn antwoordapparaat en die zei "spreek uw boodschap in na de piep" :lol:
Antwoordapparaten zeggen doorgaans niets. Ze produceren een geluid dat overeenkomt met een menselijke stem die een bepaalde boodschap over wil dragen.

Maar nogmaals: de rijdende rechter zei niets. Geen idee eigenlijk wie er wel of niet dat antwoordapparaat van die vent heeft ingesproken; waarschijnlijk niet hijzelf. :wink:

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: koper wil geld terug na aankoop marktplaats

Ongelezen bericht door tenormin »

witte angora schreef: Maar nogmaals: de rijdende rechter zei niets. Geen idee eigenlijk wie er wel of niet dat antwoordapparaat van die vent heeft ingesproken; waarschijnlijk niet hijzelf. :wink:
Hé, niet zo brutaal tegen oude dame :lol: Maar klopt wel: mijn antwoordapparaat heeft ook niet meer mijn eigen bericht. 't Zegt: dit is een antwoordapparaat enz. Vroeger maakte ik de leukste mededelingen maar was achteraf niet zo handig om dan te roepen: ben er even niet!! Dat nodigde uit, wat niet de bedoeling was. Nou ja, al doende leert men.

ArneLH
Berichten: 1662
Lid geworden op: 19 okt 2011 13:05
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: koper wil geld terug na aankoop marktplaats

Ongelezen bericht door ArneLH »

witte angora schreef:En als het om een auto gaat dat wordt het gebrek de eerste zes maanden na aankoop veronderstelt aanwezig te zijn ten tijde van de aankoop, tenzij de verkoper kan aantonen dat de koper het gebrek heeft veroorzaakt?

Alfa alfa... :cry:
Als er bij die auto sprake was van een consumentenkoop wel ja, dat is hier duidelijk niet het geval.

Gesloten