LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] KPN schrijft 15 jaar lang geld af

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
Arine
Berichten: 6
Lid geworden op: 16 aug 2018 13:09

KPN schrijft 15 jaar lang geld af

Ongelezen bericht door Arine »

Begin juli zag ik dat er een bedrag van 7,12 automatisch afgeschreven was door KPN. Nu is me dat wel vaker opgevallen maar omdat we vroeger klant waren bij KPN dacht ik dat er ergens nog een abonnement of iets liep. Ik vroeg mijn man of hij wist waar dat bedrag vandaan kwam. Hij wist het niet dus belde ik eens met de KPN. Ondertussen keek ik hoe vaak dat bedrag was afgeschreven en dat bleek maandelijks te zijn.
Aan de telefoon vertelde de KPN dat ik 15 jaar!!! geleden, na opzegging van een telefoon/internet abonnement, een mail only adres heb laten bestaan. Ik zou daar toestemming voor hebben gegeven. Ik had nog nooit van dat mailadres gehoord (van provider hetnet) Kosten ongeveer 1280,00
Aangezien je in die tijd al hotmail adressen had, zou ik nooit een betaald mailadres aankopen. Ik heb het mailadres dus ook nooit gezien of gebruikt.
Ik werd doorverbonden met de afdeling opzeggingen. Zij beëindigen het mailadres per direct maar heb nog wel een maand opzegtermijn!!!
Ik ben het er niet mee eens.
Doorverbonden met de afdeling crediteuren. Diegene zegt: "ik ben de 3e met wie u spreekt, wat wilt u nu eigenlijk"?
Ik gaf aan of we hier iets mee kunnen qua tegemoetkoming.
Ik begrijp heel goed dat ik misschien in die 15 jaar gezien moest hebben dat er maandelijks een bedrag afgeschreven werd. Ik dacht dat het nog een klein abonnement was van een apparaat dat we in huis hadden. Maar zij schrijven zonder factuur te sturen of een jaaroverzicht al 15 jaar lang elke maand automatisch een bedrag af.
De meneer van de crediteurenafdeling geeft aan niks voor mij te kunnen doen. Hij vertelde dat ik elke maand een factuur ontvang op mijn huidige gmail adres wat dus echt niet waar is.
Ik heb een klacht ingediend via de facebookpagina van KPN.
Ik krijg een reactie en ik word gebeld door een mevrouw van de afdeling klantenreacties. Ik zeg haar het niet eens te zijn met de gang van zaken en vraag om mijn contract. Ze geeft aan dat ze 5 jaar geleden op een ander systeem zijn overgegaan en dat er geen contract is.
Ze bieden me een half jaar terug te betale (6x 7,12=42,72)
Ik mag daar heel blij mee zijn want normaal gesproken geven ze maar 6 weken retour.
Ik sla dit bod af en daarmee zijn we klaar met elkaar. Ze kunnen niks meer voor me doen.
Na terugkeer van mijn vakantie plaats ik weer een facebookbericht op de KPN site (11/8) wanneer mijn klacht verder in behandeling wordt genomen. Ze kunnen niks meer voor me doen.
Natuurlijk kan ik in mijn eentje niks tegen zo'n grote organisatie beginnen. Maar ik vraag me echt af of zij jarenlang automatisch een bedrag mogen afschrijven zonder mij op de hoogte te brengen en waar geen contract is.
Ik wil mijn handtekening zien dat ik toestemming heb gegeven.
Iemand hetzelfde meegemaakt? Het gaat om een MAIL-ONLY adres van HetNet.
Tips en adviezen zijn welkom!
Bedankt voor het lezen :-)

Icasheb
Berichten: 243
Lid geworden op: 27 nov 2017 15:35

Re: KPN schrijft 15 jaar lang geld af

Ongelezen bericht door Icasheb »

Arine schreef:Begin juli zag ik dat er een bedrag van 7,12 automatisch afgeschreven was door KPN. Nu is me dat wel vaker opgevallen maar omdat we vroeger klant waren bij KPN dacht ik dat er ergens nog een abonnement of iets liep. Ik vroeg mijn man of hij wist waar dat bedrag vandaan kwam. Hij wist het niet dus belde ik eens met de KPN. Ondertussen keek ik hoe vaak dat bedrag was afgeschreven en dat bleek maandelijks te zijn.
Aan de telefoon vertelde de KPN dat ik 15 jaar!!! geleden, na opzegging van een telefoon/internet abonnement, een mail only adres heb laten bestaan. Ik zou daar toestemming voor hebben gegeven. Ik had nog nooit van dat mailadres gehoord (van provider hetnet) Kosten ongeveer 1280,00
Aangezien je in die tijd al hotmail adressen had, zou ik nooit een betaald mailadres aankopen. Ik heb het mailadres dus ook nooit gezien of gebruikt.
Ik werd doorverbonden met de afdeling opzeggingen. Zij beëindigen het mailadres per direct maar heb nog wel een maand opzegtermijn!!!
Ik ben het er niet mee eens.
Doorverbonden met de afdeling crediteuren. Diegene zegt: "ik ben de 3e met wie u spreekt, wat wilt u nu eigenlijk"?
Ik gaf aan of we hier iets mee kunnen qua tegemoetkoming.
Ik begrijp heel goed dat ik misschien in die 15 jaar gezien moest hebben dat er maandelijks een bedrag afgeschreven werd. Ik dacht dat het nog een klein abonnement was van een apparaat dat we in huis hadden. Maar zij schrijven zonder factuur te sturen of een jaaroverzicht al 15 jaar lang elke maand automatisch een bedrag af.
De meneer van de crediteurenafdeling geeft aan niks voor mij te kunnen doen. Hij vertelde dat ik elke maand een factuur ontvang op mijn huidige gmail adres wat dus echt niet waar is.
Ik heb een klacht ingediend via de facebookpagina van KPN.
Ik krijg een reactie en ik word gebeld door een mevrouw van de afdeling klantenreacties. Ik zeg haar het niet eens te zijn met de gang van zaken en vraag om mijn contract. Ze geeft aan dat ze 5 jaar geleden op een ander systeem zijn overgegaan en dat er geen contract is.
Ze bieden me een half jaar terug te betale (6x 7,12=42,72)
Ik mag daar heel blij mee zijn want normaal gesproken geven ze maar 6 weken retour.
Ik sla dit bod af en daarmee zijn we klaar met elkaar. Ze kunnen niks meer voor me doen.
Na terugkeer van mijn vakantie plaats ik weer een facebookbericht op de KPN site (11/8) wanneer mijn klacht verder in behandeling wordt genomen. Ze kunnen niks meer voor me doen.

Natuurlijk kan ik in mijn eentje niks tegen zo'n grote organisatie beginnen. Maar ik vraag me echt af of zij jarenlang automatisch een bedrag mogen afschrijven zonder mij op de hoogte te brengen en waar geen contract is.
Ik wil mijn handtekening zien dat ik toestemming heb gegeven.
Iemand hetzelfde meegemaakt? Het gaat om een MAIL-ONLY adres van HetNet.
Tips en adviezen zijn welkom!
Bedankt voor het lezen :-)
Dus laat me het goed begrijpen. U betaald ergens 15 jaar voor zonder te weten waarvoor je betaald? Het lijkt me toch dat het allarmbelletje al 14.5 jaar geleden had moeten gaan rinkelen toen je nog 6 maanden ergens voor doorbetaalde, waar je geen factuur van kreeg en waar je niet wist waarvoor het was. Dit is uw eigen verantwoordelijkheid. KPN biedt inderdaad deze service extra aan (tegenwoordig voor €7.50 per maand).

U spreekt ook dat u de vergoeding van €42,72 niet accepteerde, maar verwacht wel een paar weekjes daarna dat de klacht nog verder was opgepakt, terwijl je zelf al aangeeft dat, nadat je de vergoeding niet accepteerde, het klaar was.

KPN gaat niet van elke klant controleren of die wel zijn mail adres gebruikt of niet. Op het moment dat ze dit wel gaan doen, gaan we hier weer klachten zien langskomen dat KPN inbreuk maakt op de privacy en dat de klant zelf moet weten wat die met het mail-adres doet.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: KPN schrijft 15 jaar lang geld af

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

viewtopic.php?f=68&t=180577

Echt een goudmijn voor KPN. Ben benieuwd hoeveel ze hier mee verdienen.
Laatst gewijzigd door Bob Schurkjens op 16 aug 2018 17:47, 1 keer totaal gewijzigd.

Lady1234
Berichten: 27178
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: KPN schrijft 15 jaar lang geld af

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ik kan mij nog voorstellen dat als dat éénmaal per jaar gebeurd, men dat over het hoofd ziet, niet dat dat mij zou gebeuren, maar èlke maand, en 15 jaar lang? En dan veronderstelt u dat het huur of zo van een apparaat is wat u in huis hebt?

Als ik u was zou ik maar eens alle afrekening van uw bank van het laatste jaar napluizen. Wie weet waar u nog meer zonder erg voor betaalt.

U ging met die zes maanden terug niet akkoord, dan houdt het echt verder op.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: KPN schrijft 15 jaar lang geld af

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Als U niet akkoord gaat met de vergoeding dan hoeft U verder niet te klagen. Ze zijn er klaar mee. Als U meer wil zult U een rechtzaak op moeten starten.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: KPN schrijft 15 jaar lang geld af

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Dezelfde truuk haalt/haalde KPN uit met het oude grijze vaste telefoon huurtoestel T65. Geen slapende honden wakker maken en gewoon blijven incasseren.

https://kassa.bnnvara.nl/pagina/tips-telefoon-huur

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/T65

alloallo
Berichten: 93
Lid geworden op: 03 nov 2011 14:16

Re: KPN schrijft 15 jaar lang geld af

Ongelezen bericht door alloallo »

Het aanbod van KPN is zeer coulant en had u dankbaar moeten accepteren.

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: KPN schrijft 15 jaar lang geld af

Ongelezen bericht door renewouters »

Bob Schurkjens schreef:Dezelfde truuk haalt/haalde KPN uit met het oude grijze vaste telefoon huurtoestel T65. Geen slapende honden wakker maken en gewoon blijven incasseren.

https://kassa.bnnvara.nl/pagina/tips-telefoon-huur

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/T65
Hoezo truc? Sinds wanneer is een leverancier verplicht om een contract te beëindigen?

Arine
Berichten: 6
Lid geworden op: 16 aug 2018 13:09

Re: KPN schrijft 15 jaar lang geld af

Ongelezen bericht door Arine »

Bedankt voor jullie reacties
Ik bedoel dat ik graag mijn contract zou willen zien. Dat kunnen ze mij niet overhandigen. Ik heb toch recht op een contract waar mijn handtekening opstaat.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: KPN schrijft 15 jaar lang geld af

Ongelezen bericht door sylvesterb »

Arine schreef:Bedankt voor jullie reacties
Ik bedoel dat ik graag mijn contract zou willen zien. Dat kunnen ze mij niet overhandigen. Ik heb toch recht op een contract waar mijn handtekening opstaat.
Nee dat recht heb je niet, voor internet abonnementen hoef je trouwens veelal niet te tekenen. Los dat KPN er vanuit mag gaan dat jij na 15 jaar netjes te betalen akkoord bent met de dienst die je afneemt.

Daarnaast bestrijd je niet dat je Internet + E-Mail hebt afgenomen bij KPN, dit contract is namelijk nog deels actief.

Na het beëindigen heb je de vraag gehad of je het e-mail adres wilt behouden. Je hebt toen waarschijnlijk geen "Nee" gekozen waarna KPN dit deel van een overeenkomst in stand heeft gehouden.

Dat je het e-mail adres nooit hebt gebruikt is niet relevant. KPN hoeft dit niet te controleren, dat zou ook schending van je privacy zijn. Gaat ze niets aan of jij veel of weinig (of nooit) je e-mail leest.

Het voelt onrechtmatig, maar stel dat jij 15 jaar lang van een kennis € 7,00 ontvangt omdat je dit hebt afgesproken en 15 jaar later komt die kennis en die zegt "Nee dat hebben wij niet afgesproken" en claimt 15 jaar geld terug zou dat dan niet voor jouw onrechtvaardig zijn? Immers had die kennis toch al 15 jaar lang kunnen zien dat jij geld betaald kreeg?

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: KPN schrijft 15 jaar lang geld af

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Het is en blijft een lekker winstpakkertje voor KPN. Veel bedrijven zouden er van dromen om zo geld te verdienen.

In 2011 hebben ze het tarief voor dit "mail only" abonnement verdubbeld:
https://tweakers.net/nieuws/76103/verdu ... woede.html

Lady1234
Berichten: 27178
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: KPN schrijft 15 jaar lang geld af

Ongelezen bericht door Lady1234 »

En daar zullen ze de Ts wel vooraf een mail over gestuurd hebben.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: KPN schrijft 15 jaar lang geld af

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Een mail naar een mail adres dat niet gebruikt wordt.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: KPN schrijft 15 jaar lang geld af

Ongelezen bericht door sylvesterb »

Theotrucker schreef:Een mail naar een mail adres dat niet gebruikt wordt.
En daarna afschrijven van een bankrekening waarop 15 jaar de afschrijvingen niet gecontroleerd worden.

john18
Berichten: 1872
Lid geworden op: 17 mar 2016 19:40

Re: KPN schrijft 15 jaar lang geld af

Ongelezen bericht door john18 »

Goh iemand maakt een fout en de forumleden beginnen weer te zeuren over de fout van ts. Ts vraagt niet om haar fout te beoordelen maar tips of advies.

Erthanax
Berichten: 9722
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: KPN schrijft 15 jaar lang geld af

Ongelezen bericht door Erthanax »

Advies: betalen. Tip: afschrijvingen goed controleren.
Een jaar of wat geleden heb ik ook mijn KPN internetabonnement opgezegd en mijn e-mailadres behouden. De afschrijving zie ik echt elke maand. Dat je een luttel bedrag eenmaal per jaar over het hoofd ziet, maar elke maand, vijftien jaar lang? Dat begrijp ik oprecht niet.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: KPN schrijft 15 jaar lang geld af

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Een mail versturen wordt zo duurder dan een brief met postzegel.

Lady1234
Berichten: 27178
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: KPN schrijft 15 jaar lang geld af

Ongelezen bericht door Lady1234 »

john18 schreef:Goh iemand maakt een fout en de forumleden beginnen weer te zeuren over de fout van ts. Ts vraagt niet om haar fout te beoordelen maar tips of advies.

De Ts maakt helemaal geen fout. Hij zit alleen 15 jaar te slapen en denkt dan dat een bedrijf dat geld aan hem terug gaat geven. En dat gaat niet gebeuren.

Arine
Berichten: 6
Lid geworden op: 16 aug 2018 13:09

Re: KPN schrijft 15 jaar lang geld af

Ongelezen bericht door Arine »

Bedankt voor jullie reacties en het meedenken!
Als ik een dienst afneem bij een bedrijf,waarbij ik kennelijk toestemming heb gegeven on automatisch geld van mijn rekening af te schrijven, ga ik er van uit dat er een contract is. Het gaat mij niet om het geld en of ik dat na 1 jaar of 10 jaar of 15 jaar zie. Het gaat mij er om dat KPN dat, zonder contract te hebben, af kunnen schrijven. Dat principe vind ik voor zo’n groot bedrijf een bijzondere manier van zaken doen.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: KPN schrijft 15 jaar lang geld af

Ongelezen bericht door sylvesterb »

Arine schreef:Bedankt voor jullie reacties en het meedenken!
Als ik een dienst afneem bij een bedrijf,waarbij ik kennelijk toestemming heb gegeven on automatisch geld van mijn rekening af te schrijven, ga ik er van uit dat er een contract is. Het gaat mij niet om het geld en of ik dat na 1 jaar of 10 jaar of 15 jaar zie. Het gaat mij er om dat KPN dat, zonder contract te hebben, af kunnen schrijven. Dat principe vind ik voor zo’n groot bedrijf een bijzondere manier van zaken doen.
Maar er is een contract en dat je bestrijd je ook niet, dat contact was voor het leveren van internet. Los dat je voor dit soort contracten niet hoefde te tekenen in die tijd en nu nog steeds niet. KPN heeft het 15 jaar geleden vast wel schriftelijk bevestigd, maar dat soort brieven hoeven ze niet 15 jaar te bewaren. Ook als bedrijf mag je er vanuit gaan dat een consument zijn rekening zo af en toe controleert.

De hele constructie met "alleen e-mail" is niet netjes van KPN (en alle andere providers die het deden/doen) maar feitelijk doen ze niets fout. Normaal zou ik adviseren om bij dit soort conflicten naar de geschillen commissie te gaan, maar weet dat deze al uitspraak hebben gedaan in vergelijkbare zaken en hierin werd in het nadeel van de consument besloten. En in dat geval krijg je dus ook geen coulance van 6 maanden meer. Uiteraard is het je eigen keuze om wel naar de commissie te stappen, mogelijk zal KPN in eerste instantie dan meer bieden dan 6 maanden, maar veel meer zal het nooit worden.

Gesloten