LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Leenmotor gestolen

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
Rudolph61

Leenmotor gestolen

Ongelezen bericht door Rudolph61 »

Hallo, ik heb vorige week mijn motor weggebracht voor een grote beurt, naar een klein motorreparatiebedrijf. Omdat er een achterband besteld moest worden, mocht ik een leenmotor meenemen. Ik vroeg of hij wel verzekerd was: Ja, hij was verzekerd. Na 1 dag werd snachts deze leenmotor voor mijn deur gestolen. Ik had de motor, net zoals ik met mijn eigen motor doe, op het stuurslot gedaan en een groot motorkettingslot erom gedaan (niet vast aan een paal, wel voor mn raam op 10 cm)
Nu wil de man mij aansprakelijk stellen voor zijn motor en mij het bedrag van de motor laten betalen. Ik heb verder niets getekend, ik kreeg enkel de contactsleutel van de motor mee.
Mijn eigen verzekering (Aegon Aansprakelijkheid en WA) zeggen dat omdat het hier een gemotoriseerd voertuig is, ze niets voor mij kunnen betekenen, en dat ik het op een accoordje moet proberen te gooien met de eigenaar.

nevermind

Re: Leenmotor gestolen

Ongelezen bericht door nevermind »

ik kreeg enkel de contactsleutel van de motor mee.
Dus je rijd zonder geldige papieren op een leenmotor?
Was de motor dan niet verzekerd, dit kan ik uit jouw bericht niet ontnemen?

Rudolph61

Ik heb hem gevraagd of de motor verzekerd was. hij zei: ja, hij is WA verzekerd. Ik heb niets getekend, niet de papieren van de motor meegekregen. Verder ben ik zelf natuurlijk wel verzekerd voor mijn motor (WA gewoon) gebruik ik een geldig rijbewijs. Mijn verzekering voor mezelf (WA en Aansprakelijkheidsverzekering) vertelden dat ze niets voor me konden doen omdat er sprake is van een gemotoriseerd voertuig..stilstaand of rijdend.

nevermind

Rudolph61 schreef:Ik heb hem gevraagd of de motor verzekerd was. hij zei: ja, hij is WA verzekerd. Ik heb niets getekend, niet de papieren van de motor meegekregen.
Verder ben ik zelf natuurlijk wel verzekerd voor mijn motor (WA gewoon) gebruik ik een geldig rijbewijs. Mijn verzekering voor mezelf (WA en Aansprakelijkheidsverzekering) vertelden dat ze niets voor me konden doen omdat er sprake is van een gemotoriseerd voertuig..stilstaand of rijdend.
Heb je nu niet gevraagd, om de verzekeringspapieren?
Hoe wil hij dan bewijzen, dat je de motor hebt meegenomen?

Rudolph61

Ik heb niet gevraagd om de papieren. Ik heb ook al aangifte voor hem gedaan bij de politie, dus daaruit kun je opmaken dat de motor bij mij was. Maar ik wil verder ook niet ontkennen dat het bij mij gebeurd is. Ik vraag me alleen af of hij, als hij een motor uitleent, niet goed verzekerd moet zijn.

nevermind

Als je geen papieren en verhuurcontract hebt gekregen, dan is het moeilijk om de voorwaarden te lezen.
Vraag eens bij het juridisch loket, wat je kan doen.

Emmy75

Ongelezen bericht door Emmy75 »

Rudolph61 schreef:Ik heb hem gevraagd of de motor verzekerd was. hij zei: ja, hij is WA verzekerd.
Ik vermoed dat hier het probleem ligt. Volgens mij is een diefstalverzekering geen onderdeel van de WA-dekking maar is bij WA enkel de schade toegebracht aan anderen (personen, zaken enz.) gedekt.

Rudolph61

Ok Emmy, maar wat nu? Ik kan volgens mij niet een leenmotor gebruiken en dan even snel een anti diefstal verzekering afsluiten op zijn motor toch?

Emmy75

Ongelezen bericht door Emmy75 »

Geen idee hoe dat werkt. Ik denk dat het advies om eens langs juridisch loket te gaan nog niet zo gek is.

Aan de ene kant is het niet zo handig in dit geval de motor met alleen wa mee te nemen. Aan de andere kant is het niet zo handig dat de uitlener deze alleen wa verzekerd had en daarmee zelf kiest voor bepaald risico. Er zijn dingen die beide partijen aan te rekenen zijn.

Brainless

Ongelezen bericht door Brainless »

Wettelijk gezien hoeft een verhuurder/uitlener een motorvoertuig alleen minimaal WA te verzekeren. Schade die niet gedekt worden (oa diefstal) komt dan voor rekening van de gebruiker.

Rudolph61

Brainless, dit standpunt heb ik ook eerder gehoord...tot mijn schrik! Ben ik nu de pineut? of is er een manier om onderuit te komen?

Had de man mij hier niet op moeten attenderen? Had ik op andermans voertuig een tijdelijke antidiefstal of all risk verzekering kunnen nemen? Of had ik moeten zeggen... zo neem ik m niet mee! Het is toch een service van hem?

Rudolph61

ps: en is daar juist niet een aansprakelijkheidsverzekering voor, dat je ongewild en zonder boze opzet een ander schade berokkend? Daar betaal ik toch juist voor, voor dit soort waardeloze pechgevallen?

nevermind

Rudolph61 schreef:ps: en is daar juist niet een aansprakelijkheidsverzekering voor, dat je ongewild en zonder boze opzet een ander schade berokkend? Daar betaal ik toch juist voor, voor dit soort waardeloze pechgevallen?
Lees het doel van deze verzekering, helaas heb je er niets aan.
Ik vrees, dat je in de zure appel moet bijten.

In artikel 4 staat: Wat is niet verzekerd:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Aansprakel ... _verzekerd

grun

Ongelezen bericht door grun »

Rudolph61 schreef:ps: en is daar juist niet een aansprakelijkheidsverzekering voor, dat je ongewild en zonder boze opzet een ander schade berokkend?
Dat klopt, als jij per ongeluk bij een ander een vaasje van de tafel stoot ben jij de veroorzaker en betaalt de verzekering ook uit. In het geval met de motor ben jij niet zelf de veroorzaker, dat is de dief. Dan betaalt jouw WA verzekering niet.

Mogelijk kan je inboedelverzekering nog hulp bieden, als de motor op grond stond die bij jouw huis hoort. Uitgebreide vormen van inboedelverzekeringen vergoeden per slot van rekening ook tuinmeubilair of tuinkabouters.

nevermind

grun schreef:
Rudolph61 schreef:ps: en is daar juist niet een aansprakelijkheidsverzekering voor, dat je ongewild en zonder boze opzet een ander schade berokkend?
Dat klopt, als jij per ongeluk bij een ander een vaasje van de tafel stoot ben jij de veroorzaker en betaalt de verzekering ook uit. In het geval met de motor ben jij niet zelf de veroorzaker, dat is de dief. Dan betaalt jouw WA verzekering niet.

Mogelijk kan je inboedelverzekering nog hulp bieden, als de motor op grond stond die bij jouw huis hoort. Uitgebreide vormen van inboedelverzekeringen vergoeden per slot van rekening ook tuinmeubilair of tuinkabouters.

Ook voor jouw een link, dat je kan lezen, wat je hier voor een onzin schrijft.
Maakt TS niet blij met een dode mus.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Inboedelve ... derland%29

Chocomelk

Ongelezen bericht door Chocomelk »

secondadvies schreef:

Men kan het toch navragen.

nevermind

Chocomelk schreef:
secondadvies schreef:

Men kan het toch navragen.

Jij mag de link ook gebruiken, dan hoef je niets na te vragen. :wink:

tufima

Ongelezen bericht door tufima »

In een juridische discussie verwijzen naar Wikipedia -> :?

Over het algemeen teken je een huurovereenkomst op het moment dat je een leenmotor meekrijgt van de garage.

Vaak staat hierin onder andere iets met de volgende strekking:

"De verhuurde motor dient te allen tijde op slot te worden gezet met een ART-goedgekeurd slot. Anders is de huurder/bestuurder aansprakelijk voor de dagwaarde van de motor."

of

"Bij diefstal bent u uw volledige eigen risico kwijt (bij Casco verzekering). Is verzuimd het bijgeleverde slot te bevestigen dan is de huurder bij diefstal aansprakelijk voor de gehele schade. ’s Nachts moet de motor liefst in een afgesloten ruimte op slot gezet worden."

De garage stelt TS aansprakelijk voor de schade, maar op grond waarvan? Dat de motor gestolen is valt niet aan TS te verwijten. Volgens opgave van TS is de motor voldoende op slot gezet en heeft TS ook geen buitengewoon risico genomen waardoor de motor is gestolen.

Voor zover ik het kan beoordelen valt TS geen verwijt te maken en kan de garage roepen wat ze willen maar is TS niet aansprakelijk voor de diefstal.
Laatst gewijzigd door tufima op 02 nov 2011 10:46, 2 keer totaal gewijzigd.

Chocomelk

Ongelezen bericht door Chocomelk »

tufima schreef:In een juridische discussie verwijzen naar Wikipedia -> :?
Juist. :wink:
Zou eerst mijn eigen verzekeringpapieren er op na slaan dan Wikipedia.

nevermind

tufima schreef:In een juridische discussie verwijzen naar Wikipedia -> :?

Over het algemeen teken je een huurovereenkomst op het moment dat je een leenmotor meekrijgt van de garage.

"De verhuurde motor dient te allen tijde op slot te worden gezet met een ART-goedgekeurd slot. Anders is de huurder/bestuurder aansprakelijk voor de dagwaarde van de motor."

of

"Bij diefstal bent u uw volledige eigen risico kwijt (bij Casco verzekering). Is verzuimd het bijgeleverde slot te bevestigen dan is de huurder bij diefstal aansprakelijk voor de gehele schade. ’s Nachts moet de motor liefst in een afgesloten ruimte op slot gezet worden."

De garage stelt TS aansprakelijk voor de schade, maar op grond waarvan? Dat de motor gestolen is valt niet aan TS te verwijten. Volgens opgave van TS is de motor voldoende op slot gezet en heeft TS ook geen buitengewoon risico genomen waardoor de motor is gestolen.

Voor zover ik het kan beoordelen valt TS geen verwijt te maken en kan de garage roepen wat ze willen maar is TS niet aansprakelijk voor de diefstal.
@tufima
Alle berichten gelezen?
Ik denk van niet.
Mijn link was gedacht voor grun, omdat deze beweerd, dat misschien de inboedelverzekering dit dekt.
TS heeft niets getekend en ook geen verzekering,
[houd het netjes! Moderator]

Bij een huurmotor moet de huurder zelf een diefstaalverzekering, of via de verhuurder afsluiten.
Deze verzekering is nergens part van een WA verzekering

Lees wat TS schrijft:
Mijn eigen verzekering (Aegon Aansprakelijkheid en WA) zeggen dat omdat het hier een gemotoriseerd voertuig is, ze niets voor mij kunnen betekenen, en dat ik het op een accoordje moet proberen te gooien met de eigenaar.
[houd het netjes! Moderator]
Laatst gewijzigd door Radar op 02 nov 2011 14:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Bericht aangepast door de Moderator vanwege het schenden van de gedragsregels ( zie http://www.trosradar.nl/index.php?id=gedragsregels ).

Gesloten