LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Medewerker uitzendbureau schendt privacy. Wat kan ik doen?

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
Ben668
Berichten: 17
Lid geworden op: 26 jul 2018 10:44

Medewerker uitzendbureau schendt privacy. Wat kan ik doen?

Ongelezen bericht door Ben668 »

Enkele weken geleden kwam ik er achter dat mijn inmiddels ex partner contact heeft gehad met een medewerker van een uitzendbureau, waar ik een zakelijke relatie mee heb gehad.

Lang verhaal kort gehouden, is dat gesprek tussen mijn ex en de intercedent nogal persoonlijk geworden, waarbij de intercedent een boekje over mij open heeft gedaan betreffende de periode dat ik via hen bij een opdrachtgever zat.
De informatie die de intercedente vrijgaf, was ten eerste niet waar. Ten tweede had zij deze werk relatie inhoudelijke informatie niet met mijn ex partner te delen.
Oftewel een grove overtreding van privacy regels.

Ik heb hierover een klacht neergelegd bij het uitzend bureau en die gaan er naar kijken.

Maar mijn vraag. Wat kan ik eisen / vragen?

Door het verspreiden van de leugen heb ik het vertrouwen in het bedrijf verloren. Maar ze hebben een groot aantal vacatures, die voor mij zeer relevant kunnen zijn. Maar ik ga geen zaken meer met ze doen. Daardoor is er echter wel een belangrijke bron van werk voor mij afgesloten.
(zeker gezien de situatie bij mijn huidige werkgever nogal labiel is momenteel.

Ze hebben het vertrouwen geschaad. Als informatie zo makkelijk gedeeld wordt, waar is het nog meer terecht gekomen? Bij mogelijke toekomstige werkgevers?

Alvst bedankt voor jullie meedenken.
Laatst gewijzigd door Ben668 op 27 jul 2018 08:06, 1 keer totaal gewijzigd.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Medewerker uitzendbureau schendt privacy. Wat kan ik doen?

Ongelezen bericht door sylvesterb »

Ben668 schreef: Maar mijn vraag. Wat kan ik eisen / vragen?

Door het verspreiden van de leugen heb ik het vertrouwen in het bedrijf verloren. Maar ze hebben een groot aantal vacatures, die voor mij zeer relevant kunnen zijn. Maar ik ga geen zaken meer met ze doen. Daardoor is er echter wel een belangrijke bron van werk voor mij afgesloten.
(zeker gezien de situatie bij mijn huidige werkgever nogal labiel is momenteel.

Ze hebben het vertrouwen geschaad. Als informatie zo makkelijk gedeeld wordt, waar is het nog meer terecht gekomen? Bij mogelijke toekomstige werkgevers?
Het is jouw keuze om geen zaken meer te doen met het uitzendbureau. Als de informatie zo schadelijk was is natuurlijk de vraag of het uitzendbureau wel zaken met jouw wilt doen, als dit het geval dan is er geen schade.

Ben668
Berichten: 17
Lid geworden op: 26 jul 2018 10:44

Re: Medewerker uitzendbureau schendt privacy. Wat kan ik doen?

Ongelezen bericht door Ben668 »

dat is dus het probleem. De intercedent heeft iets verteld wat gewoon helemaal niet waar was.
Ik zou volgens haar over diploma's gelogen hebben bij de sollicitatie procedure. En dat ook bij de opdrachtgever gedaan hebben.
Ik ben daarover heel eerlijk geweest. Vanaf het eerste gesprek ben ik zowel bij de uitzender als bij de opdrachtgever duidelijk geweest over mijn diploma's.

Het uitzendbureau benadert mij overigens nog regelmatig met opdrachten,

Maar de intercedente heeft uberhaupt geen informatie betreffende mijn werk met anderen te delen.

Fiesiekus
Berichten: 2342
Lid geworden op: 27 okt 2008 13:07

Re: Medewerker uitzendbureau schendt privacy. Wat kan ik doen?

Ongelezen bericht door Fiesiekus »

Ben668 schreef:Enkele weken geleden kwam ik er achter dat mijn inmiddels ex partner contact heeft gehad met een medewerker van een uitzendbureau, waar ik een zakelijke relatie mee heb gehad.

Lang verhaal kort gehouden, is dat gesprek tussen mijn ex en de intercedent nogal persoonlijk geworden, waarbij de intercedent een boekje over mij open heeft gedaan betreffende de periode dat ik via hen bij een opdrachtgever zat.
De informatie die de intercedente vrijgaf, was ten eerste niet waar. Ten tweede had zij deze werk relatie inhoudelijke informatie niet met mijn ex partner te delen.
Oftewel een grove overtreding van privacy regels.

Ik heb hierover een klacht neergelegd bij het uitzend bureau en die gaan er naar kijken.

Maar mijn vraag. Wat kan ik eisen / vragen?
Vraag me één ding af: hoe weet je wat de inhoud van het gesprek is geweest?

Zelf heb ik ook iets dergelijks meegemaakt (maar dan via de echtgenoot van een ex-collega) en dat kostte me in m'n proefperiode m'n baan. Doe je weinig aan.

Ben668
Berichten: 17
Lid geworden op: 26 jul 2018 10:44

Re: Medewerker uitzendbureau schendt privacy. Wat kan ik doen?

Ongelezen bericht door Ben668 »

Ik weet van de inhoud van het gesprek door mijn ex. We hebben verder een goede verstandhouding.

v.d.Heyden
Berichten: 738
Lid geworden op: 19 jan 2010 22:04

Re: Medewerker uitzendbureau schendt privacy. Wat kan ik doen?

Ongelezen bericht door v.d.Heyden »

Ben668 schreef: Maar mijn vraag. Wat kan ik eisen / vragen?
Wat zou je zelf willen eisen/vragen?
(Gewoon even voor de beeldvorming)

v.d.Heyden

Ben668
Berichten: 17
Lid geworden op: 26 jul 2018 10:44

Re: Medewerker uitzendbureau schendt privacy. Wat kan ik doen?

Ongelezen bericht door Ben668 »

Allereerst van hun zijde een zeer gemeend excuus. En dat zij binnen hun organisatie de juiste stappen nemen om dit niet weer voor te laten komen.

Maar daarnaast? Ik heb zelf geen idee. Daarom ook mijn vraag. Zijn er boetes voor? Is daar een juridische richtlijn voor? Kan ik een schadevergoeding of vorm van smartengeld eisen?
Ik heb er nu nog geen last van ondervonden, omdat ik nog werk heb, maar de kans is vrij groot dat ik binnen een jaar weer op straat sta ivm reorganisatie binnen mijn huidige werkomgeving.

Dit uitzendbureau is gefocused op de arbeidsmarkt waarin ik werkzaam ben en ze hebben een flink portfolio. En ik weet dat er meer vissen in de vijver zijn. Maar dan nog. Wat voor invloed heeft alles en de intercedente gehad op eventueel toekomstig werk.
En hoe hang je daar een bedrag aan?

Als mogelijke vergoeding hoef ik geen duizenden euro's oid. Uiteindelijk is de markt voor mij groot genoeg. Maar het is wel een principe kwestie en dat mogen ze ook best voelen.

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Medewerker uitzendbureau schendt privacy. Wat kan ik doen?

Ongelezen bericht door kokka »

Dus je ex, waar je een goede verhouding mee hebt, heeft op de een of andere manier informatie over jou ontfutselt om dit vervolgens weer met jou te delen?
Heel vreemd Allemaal.
Overigens geloof ik niet dat dit onder de privacy wetgeving valt, uiteindelijk zijn er geen persoonsgegevens of iets dergelijks gedeelt en datgene wat gedeelt is, is niet eens waar.
Netjes is het natuurlijk niet

Fiesiekus
Berichten: 2342
Lid geworden op: 27 okt 2008 13:07

Re: Medewerker uitzendbureau schendt privacy. Wat kan ik doen?

Ongelezen bericht door Fiesiekus »

Ben668 schreef:Maar het is wel een principe kwestie en dat mogen ze ook best voelen.
Je kan de naam van de intercedent op internet pleuren, maar daar schiet je uiteindelijk niks mee op.

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Medewerker uitzendbureau schendt privacy. Wat kan ik doen?

Ongelezen bericht door renewouters »

Ik denk dat je de titel moet aanpassen: het is niet het uitzendbureau dat jouw privacy heeft geschonden, maar er is een medewerker van het uitzendbureau te ver gegaan. Als het beleid zou zijn dat intercedenten met derden (niet zijnde opdrachtgevers) informatie mogen delen is het uitzendbureau fout, maar daar lijkt me hier geen sprake van te zijn.

Lady1234
Berichten: 27186
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Medewerker uitzendbureau schendt privacy. Wat kan ik doen?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

[Passage verwijderd door moderator]
Laatst gewijzigd door Radar op 27 jul 2018 15:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Bericht verwijderd door moderator wegens off topic

Ben668
Berichten: 17
Lid geworden op: 26 jul 2018 10:44

Re: Medewerker uitzendbureau schendt privacy. Wat kan ik doen?

Ongelezen bericht door Ben668 »

kokka schreef:Dus je ex, waar je een goede verhouding mee hebt, heeft op de een of andere manier informatie over jou ontfutselt om dit vervolgens weer met jou te delen?
Heel vreemd Allemaal.
Lady1234 schreef:En uw ex ging gezellig in dat gesprek met die medewerkster mee?

Dit soort opmerkingen zijn niet relevant en hebben ook niet juridisch iets toe te voegen. Ik stel een vraag in een juridisch forum. Als ik dit soort antwoorden wil ga ik wel naar een VIVA forum ofzo.
Mijn vraag heeft geen betrekking op te worden beoordeeld op het een of ander. Mijn vraag heeft betrekking op wat hier voor juridische concequenties hier voor kunnen gelden. Dus graag even on topic blijven alstublieft.

kokka schreef: Overigens geloof ik niet dat dit onder de privacy wetgeving valt, uiteindelijk zijn er geen persoonsgegevens of iets dergelijks gedeelt en datgene wat gedeelt is, is niet eens waar.
Netjes is het natuurlijk niet
Ik denk het wel. Er is onder andere informatie gedeeld wat komt uit een gesprek tussen intercedent, opdrachtgever en mij. Het hierin niet uit of dit mijn ex, mijn moeder, of mijn buurman is. Dit is gewoon vertrouwelijke informatie. Een intercedent hoort dat niet klakkeloos in gezellig gesprek te benoemen. Even in het midden gelaten of de inhoud waar is of niet.

Mijn ex partner mag die informatie best hebben. Ik heb haar destijds ook deze informatie wel gegeven. Maar de intercedent heeft het niet te delen. Met niemand anders dan met mij en eventueel direct betrokkenen.

Ben668
Berichten: 17
Lid geworden op: 26 jul 2018 10:44

Re: Medewerker uitzendbureau schendt privacy. Wat kan ik doen?

Ongelezen bericht door Ben668 »

renewouters schreef:Ik denk dat je de titel moet aanpassen: het is niet het uitzendbureau dat jouw privacy heeft geschonden, maar er is een medewerker van het uitzendbureau te ver gegaan. Als het beleid zou zijn dat intercedenten met derden (niet zijnde opdrachtgevers) informatie mogen delen is het uitzendbureau fout, maar daar lijkt me hier geen sprake van te zijn.
Uiteindelijk staat een medewerker toch voor het bedrijf waarvoor ze werkt. Het bedrijf heeft ook er zorg voor te dragen dat medewerkers zich aan de regels en het beleid te houden.

Als ik in mijn werk een machinde onderdeel niet goed ontwerp, waardoor er gewonden vallen bij een klant, heb ik de fout gemaakt, maar mijn werkgever wordt wel verantwoordelijk gehouden.

v.d.Heyden
Berichten: 738
Lid geworden op: 19 jan 2010 22:04

Re: Medewerker uitzendbureau schendt privacy. Wat kan ik doen?

Ongelezen bericht door v.d.Heyden »

Ben668 schreef:[

Ik stel een vraag in een juridisch forum. Als ik dit soort antwoorden wil ga ik wel naar een VIVA forum ofzo.
Mijn vraag heeft geen betrekking op te worden beoordeeld op het een of ander. Mijn vraag heeft betrekking op wat hier voor juridische concequenties hier voor kunnen gelden. Dus graag even on topic blijven alstublieft.
Het Radarforum is géén juridisch forum. Wilt u een strikt juridisch (en enkel dat, geen andere opmerkingen) antwoord cq advies, zoek dan een Juridisch forum of neem contact op met een advocaat.

v.d.Heyden

Ben668
Berichten: 17
Lid geworden op: 26 jul 2018 10:44

Re: Medewerker uitzendbureau schendt privacy. Wat kan ik doen?

Ongelezen bericht door Ben668 »

v.d.Heyden schreef:
Het Radarforum is géén juridisch forum. Wilt u een strikt juridisch (en enkel dat, geen andere opmerkingen) antwoord cq advies, zoek dan een Juridisch forum of neem contact op met een advocaat.

v.d.Heyden

Als ik bovenaan de pagina kijk, staat er toch echt: Home > Forum > Juridisch/financieel > Overig juridisch / financieel

Maar sorry, dan heb ik mij geheel vergist. Hoe kon ik denken dat ik dan in zo'n categorie een juridische vraag kon stellen?

Ik probeer alleen uit te vinden wat mijn opties zijn. Een advocaat raadplegen is nog veel te vroeg. Zeker gezien het uitzendbureau zelf ook nog bezig is hier naar te kijken. En tot nu toe nog niet moeilijk doen. Maar mocht het wel zo ver komen, dan wil ik wel enigzins voorbereid zijn.

Lady1234
Berichten: 27186
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Medewerker uitzendbureau schendt privacy. Wat kan ik doen?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

U zit hier op een consumentenforum, waar andere consumente proberen antwoord te geven op de vragen.

Er zijn categorieen, dat is voor de duidelijkheid.

Ga naar een advocaat, trek uw portemonnee en laat die intercedente plus uw ex aanklagen omdat ze over u stonden te roddelen en kwaadspreken.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Medewerker uitzendbureau schendt privacy. Wat kan ik doen?

Ongelezen bericht door tttlocke »

Ben668 schreef:Ik weet van de inhoud van het gesprek door mijn ex. We hebben verder een goede verstandhouding.
Dat kan wel zijn, maar dat betekent niet dat uw ex per definitie de waarheid spreekt, of perfect begrepen heeft wat er besproken is.

Ben668
Berichten: 17
Lid geworden op: 26 jul 2018 10:44

Re: Medewerker uitzendbureau schendt privacy. Wat kan ik doen?

Ongelezen bericht door Ben668 »

Precies. En ik zoek consumenten (met een n) die soortgelijke ervaringen hebben. (ik zeg soortgelijke, niet dezelfde. Voor de azijnpissers onder ons. Ik kan mij voorstellen dat dit een niet alledaagse situatie is).

Op internet is niets te vinden over dit soort situaties. Ik moet toch ergens beginnen.

En zoals lady1234 zegt. Er zijn categorieen. Ik ben een consument. En heb een juridische vraag. Zit hier dus goed. En mensen die niet iets bij kunnen dragen aan dit topic, alleen maar af gaan geven, die verzoek ik niet te reageren.

Ik wil dit proberen op een nette manier op te lossen en vraag daar advies in. Wat is daar mis mee? Ben ik daar een slecht mens door? Dat is toch veel beter voor alle partijen, dan dat ik meteen alles en iedereen aan ga lopen klagen. De enige die daar beter van wordt is de advocaat. Dat traject kan altijd nog.

kuklos
Berichten: 9794
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Medewerker uitzendbureau schendt privacy. Wat kan ik doen?

Ongelezen bericht door kuklos »

Ben668 schreef:En mensen die niet iets bij kunnen dragen aan dit topic, alleen maar af gaan geven, die verzoek ik niet te reageren.
In het begin had ik nog sympathie voor je, maar na twee van dit soort reacties van je denk ik steeds meer "zak er maar in". Jij bepaalt niet wie mogen reageren en hoe mensen moeten reageren.


Voor de rest vind ik je nogal voorbarig. Het uitzendbureau is er nog naar aan het kijken, stelt zich welwillend op en blijft je banen aanbieden. Afgezien van de claim dat de intercedent informatie heeft gegeven die ze niet had mogen geven (aan je ex met wie jij een goede verstandhouding hebt), waar heb je nu precies schade geleden?

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Medewerker uitzendbureau schendt privacy. Wat kan ik doen?

Ongelezen bericht door tttlocke »

Ben668 schreef:
kokka schreef:Dus je ex, waar je een goede verhouding mee hebt, heeft op de een of andere manier informatie over jou ontfutselt om dit vervolgens weer met jou te delen?
Heel vreemd Allemaal.
Lady1234 schreef:En uw ex ging gezellig in dat gesprek met die medewerkster mee?
Dit soort opmerkingen zijn niet relevant en hebben ook niet juridisch iets toe te voegen. Ik stel een vraag in een juridisch forum. Als ik dit soort antwoorden wil ga ik wel naar een VIVA forum ofzo.
Deze opmerkingen zijn wél relevant. Mensen denken na. Om tot een zinvol advies of beoordeling van deze casus te komen, is het van belang het feitencomplex te kennen. Uw verhaal is ongewoon (wat niet betekent dat het niet exact zo gegaan kan zijn) en roept vragen op. Die worden terecht gesteld. Om helderheid te krijgen, van waaruit goed advies of een goede tip gegeven kan worden.
Ben668 schreef:..... Dus graag even on topic blijven alstublieft.
Nou nou. Dit is hetzelfde als dat ik zou zeggen: 'als de reacties u niet bevallen, gaat u toch ergens anders heen'.
Ben668 schreef:
kokka schreef: Overigens geloof ik niet dat dit onder de privacy wetgeving valt, uiteindelijk zijn er geen persoonsgegevens of iets dergelijks gedeelt en datgene wat gedeelt is, is niet eens waar.
Netjes is het natuurlijk niet
Ik denk het wel. Er is onder andere informatie gedeeld wat komt uit een gesprek tussen intercedent, opdrachtgever en mij. Het hierin niet uit of dit mijn ex, mijn moeder, of mijn buurman is. Dit is gewoon vertrouwelijke informatie. Een intercedent hoort dat niet klakkeloos in gezellig gesprek te benoemen. Even in het midden gelaten of de inhoud waar is of niet.
U kunt niet enerzijds beweren dat de informatie die gegeven is afkomstig is 'uit een gesprek tussen intercedent, opdrachtgever en mij' en anderzijds claimen dat de informatie onwaar is. Het is van tweeën één: óf de informatie komt uit dat gesprek (en is dus waar in de zin dat het inderdaad zo besproken is), óf ze is onwaar en dan komt het niet uit het gesprek. U probeert van twee walletjes te eten.

Gesloten