Nou, nu u het op deze manier verwoord ben ik het helemaal met u eens! Het is een dure les. Maar u vergeet u niet meer dat u niet zomaar alles kunt aannemen wat u op Google vind (of elders op het World Wide Web). Google is een commercieel bedrijf dat houdt o.a. in dat het bovenste gedeelte van de zoekresultaten meestal alleen maar commerciële advertenties bevat (staat wel (klein) vermeld). Als u een ad-blocker gebruikt heeft u dit niet.Caseybasey schreef:Als topic starter wil ik toch reageren op een aantal reacties. Inderdaad als je de hele website doorleest staat er niets verkeerd in. Maar als je alleen een telefoonnummer zoekt via google, loop je het risico dat je dit nummer gaat gebruiken.
Ik stond achter een 94 jarige man die autopech had om links af te slaan op een druk kruispunt met stoplichten. Doorgang werd geblokkeerd en chaos ontstond. Ik ben taxichauffeur en had een klant in de auto (vaste ritprijs) maar ik kon die oude man niet aan zijn lot overlaten.
Op mijn mobiel (dus niet op tablet of laptop) krijg je als je googled op politie bovenaan de lijst de commerciele website "Geen Spoed Wel Politie" Op dat moment realiseer je niet dat je met een commerciële bedrijf te maken hebt i.p.v politie. Op de voorpagina staat 0900 0235 €0.90 per minuut en de woorden " direct contact met politie....
"Direct contact met de politie" is misleidend want het is juist indirect contact met de politie. Als je de website verder opent wordt inderdaad alles duidelijk en dat het om een commerciële doorverbindservice gaat en geen direct politienummer is. Maar als je in gespannen situatie bent die snel opgelost moet worden, lees je niet de hele website maar alleen het voorblad.
Geen Spoed Wel Politie is duidelijk een slogan die van de politie afkomt. In een stress situatie ga je er dus onterecht van uit dat je direct de politie belt en geen commercieel bedrijf die van je stress wil profiteren.
Waarom zou iemand dit nummer bellen? Waarom zou je twee keer je verhaal ophangen en dat tegen hoge kosten terwijl je de politie ook direct kunt bellen (bijna gratis) op 0900 8844?
Nooit toch, maar alleen in paniek situaties? En van die paniek profiteert dit bedrijf.
Alhoewel ik mijn woord oplichting terugneem vind ik het wel een onacceptabele vorm van misleiding.
Maar u kunt voortaan ook een andere zoekmachine gebruiken (zoals bv DuckDuckGo.com) daar heeft u er minder last van en wordt u ook minder of zelfs niet "gevolgd".