LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Misleiding bij 'Geen spoed wel politie' 0900 0235?

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
Boesta

Re: Misleiding bij 'Geen spoed wel politie' 0900 0235?

Ongelezen bericht door Boesta »

Caseybasey schreef:Als topic starter wil ik toch reageren op een aantal reacties. Inderdaad als je de hele website doorleest staat er niets verkeerd in. Maar als je alleen een telefoonnummer zoekt via google, loop je het risico dat je dit nummer gaat gebruiken.

Ik stond achter een 94 jarige man die autopech had om links af te slaan op een druk kruispunt met stoplichten. Doorgang werd geblokkeerd en chaos ontstond. Ik ben taxichauffeur en had een klant in de auto (vaste ritprijs) maar ik kon die oude man niet aan zijn lot overlaten.

Op mijn mobiel (dus niet op tablet of laptop) krijg je als je googled op politie bovenaan de lijst de commerciele website "Geen Spoed Wel Politie" Op dat moment realiseer je niet dat je met een commerciële bedrijf te maken hebt i.p.v politie. Op de voorpagina staat 0900 0235 €0.90 per minuut en de woorden " direct contact met politie....
"Direct contact met de politie" is misleidend want het is juist indirect contact met de politie. Als je de website verder opent wordt inderdaad alles duidelijk en dat het om een commerciële doorverbindservice gaat en geen direct politienummer is. Maar als je in gespannen situatie bent die snel opgelost moet worden, lees je niet de hele website maar alleen het voorblad.
Geen Spoed Wel Politie is duidelijk een slogan die van de politie afkomt. In een stress situatie ga je er dus onterecht van uit dat je direct de politie belt en geen commercieel bedrijf die van je stress wil profiteren.
Waarom zou iemand dit nummer bellen? Waarom zou je twee keer je verhaal ophangen en dat tegen hoge kosten terwijl je de politie ook direct kunt bellen (bijna gratis) op 0900 8844?
Nooit toch, maar alleen in paniek situaties? En van die paniek profiteert dit bedrijf.
Alhoewel ik mijn woord oplichting terugneem vind ik het wel een onacceptabele vorm van misleiding.
Nou, nu u het op deze manier verwoord ben ik het helemaal met u eens! Het is een dure les. Maar u vergeet u niet meer dat u niet zomaar alles kunt aannemen wat u op Google vind (of elders op het World Wide Web). Google is een commercieel bedrijf dat houdt o.a. in dat het bovenste gedeelte van de zoekresultaten meestal alleen maar commerciële advertenties bevat (staat wel (klein) vermeld). Als u een ad-blocker gebruikt heeft u dit niet.

Maar u kunt voortaan ook een andere zoekmachine gebruiken (zoals bv DuckDuckGo.com) daar heeft u er minder last van en wordt u ook minder of zelfs niet "gevolgd".

Boesta

Ongelezen bericht door Boesta »

bprosman schreef:
Als mensen nu eens niet zo lui waren, vroeger kende je wel 10...20 telefoonnummers uit je hoofd, je weet dat 112 nood is, je kunt ook best 09000-8844 uit je hoofd weten.
Over 10 jaar kunnen we niet eens meer poepen zonder eerst te Googlen.
Sorry hoor, maar dat heeft niets maar dan ook helemaal niets met luiheid te maken!!

"Vroeger" (was alles beter) had je geen telefoon met een geheugen en moest je alle telefoonnummers in een notitie boekje (o.i.d.) noteren wilde je het niet vergeten. Dus elke keer als je iemand belde moest je cijfer voor cijfer zelf het nummer weer intoetsen of (nog langer geleden) draaien. Daardoor werden telefoonnummers die je vaker gebruikte vanzelf door je geheugen opgeslagen. En dat heb je dus niet meer met de huidige telefoons, daarbij gebruik je nog maar zelden het telefoonnummer maar gebruik je de naam van degene die je wilt bellen.

Het heeft dus helemaal niets met luiheid te maken maar met de huidige techniek!!

angel1978

Ongelezen bericht door angel1978 »

Dat noemen we ook wel luiheid.. De techniek de schuld geven..

Jetsertje

Ongelezen bericht door Jetsertje »

BL2 schreef:Dit moet gewoon verboden worden !
Hoe zie jij die wet die dit verboden moet maken voor je? Waar ligt de grens wat wel en niet mag? Wie gaat dit handhaven en met welk geld?

Er bestaat al een wetgeving die stelt dat kosten bij bellen naar een 0900-nummer vooraf duidelijk moeten zijn. Deze kosten staan niet alleen vermeld op de website, ook als je het nummer belt krijg je eerst een bandje met de kosten die je maakt. Dit bandje spelt nog voordat de teller gaat lopen, waardoor je voldoende tijd hebt om op te hangen en geen kosten te maken.

Na dit bandje word je overigens wel direct doorverbonden met de telefooncentrale van de politie, niet met iemand van de website. Dus dat klopt niet wat de TS zegt. Maar die zal zich vast vergist hebben met de landelijke telefooncentrale van de politie die je vervolgens doorverbindt met een centrale in de buurt.

Laat het maar zoals het is. Een nieuwe wet introduceren kan ook een negatief effect hebben waardoor omstanders die niet snel genoeg de politie aan de lijn kunnen krijgen, het er dan maar bij laten zitten.

bprosman

Ongelezen bericht door bprosman »

"Vroeger" (was alles beter) had je geen telefoon met een geheugen en moest je alle telefoonnummers in een notitie boekje (o.i.d.) noteren wilde je het niet vergeten
0900-8844 past er niet meer bij in je hoofd ?
Of anders, na dit topic gelezen te hebben meteen in je telefoon opgeslagen toch ? :wink:
Daardoor werden telefoonnummers die je vaker gebruikte vanzelf door je geheugen opgeslagen. En dat heb je dus niet meer met de huidige telefoons
Dus luiheid , je ziet het in de evolutie ook, onderdelen van een menselijk lichaam die geen nut meer hebben verdwijnen vanzelf .

angel1978

bprosman schreef:
"Vroeger" (was alles beter) had je geen telefoon met een geheugen en moest je alle telefoonnummers in een notitie boekje (o.i.d.) noteren wilde je het niet vergeten
0900-8844 past er niet meer bij in je hoofd ?
Of anders, na dit topic gelezen te hebben meteen in je telefoon opgeslagen toch ? :wink:
Daardoor werden telefoonnummers die je vaker gebruikte vanzelf door je geheugen opgeslagen. En dat heb je dus niet meer met de huidige telefoons
Dus luiheid , je ziet het in de evolutie ook, onderdelen van een menselijk lichaam die geen nut meer hebben verdwijnen vanzelf .
Dan vrees ik toch echt voor een paar complete forumdeelnemers hier :mrgreen:

Caseybasey

Ongelezen bericht door Caseybasey »

Jetsertje schreef:
BL2 schreef:Dit moet gewoon verboden worden !
Hoe zie jij die wet die dit verboden moet maken voor je? Waar ligt de grens wat wel en niet mag? Wie gaat dit handhaven en met welk geld?

Er bestaat al een wetgeving die stelt dat kosten bij bellen naar een 0900-nummer vooraf duidelijk moeten zijn. Deze kosten staan niet alleen vermeld op de website, ook als je het nummer belt krijg je eerst een bandje met de kosten die je maakt. Dit bandje spelt nog voordat de teller gaat lopen, waardoor je voldoende tijd hebt om op te hangen en geen kosten te maken.

Na dit bandje word je overigens wel direct doorverbonden met de telefooncentrale van de politie, niet met iemand van de website. Dus dat klopt niet wat de TS zegt. Maar die zal zich vast vergist hebben met de landelijke telefooncentrale van de politie die je vervolgens doorverbindt met een centrale in de buurt.

Laat het maar zoals het is. Een nieuwe wet introduceren kan ook een negatief effect hebben waardoor omstanders die niet snel genoeg de politie aan de lijn kunnen krijgen, het er dan maar bij laten zitten.
Mijn excuus...heb 0900 0235 nog een keer gebeld en U hebt helemaal gelijk. Je krijgt niet (zoals ik stelde) een medewerker van 0900 0235 aan de lijn maar direct het telefoonnummer van de landelijke politie. Hierna wordt je gevraagd om de plaats in te spreken van de politie van wie je hulp nodig hebt. Voor een of andere reden heb ik mijn verhaal twee keer moeten doen. Mijn bewering dat je het bericht twee keer moet melden....een keer aan 0900 0235 en daarna aan de politie is niet juist.
Mijn excuus daarvoor en de les is om niet iets te plaatsen op een forum voordat je alles twee keer gecontroleerd hebt.

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

Caseybasey schreef:
Mijn excuus...heb 0900 0235 nog een keer gebeld en U hebt helemaal gelijk. Je krijgt niet (zoals ik stelde) een medewerker van 0900 0235 aan de lijn maar direct het telefoonnummer van de landelijke politie. Hierna wordt je gevraagd om de plaats in te spreken van de politie van wie je hulp nodig hebt. Voor een of andere reden heb ik mijn verhaal twee keer moeten doen. Mijn bewering dat je het bericht twee keer moet melden....een keer aan 0900 0235 en daarna aan de politie is niet juist.
Mijn excuus daarvoor en de les is om niet iets te plaatsen op een forum voordat je alles twee keer gecontroleerd hebt.
Kijk, daar kunnen veel forumleden een voorbeeld aan nemen: zelfreflectie en terugkoppeling. Chapeau!

Caseybasey

Re- reactie van diverse forumleden dat we 0900 8844 eigenlijk uit ons hoofd moeten kennen...
Er zijn heel veel mensen die dit nummer niet uit hun hoofd kennen...dit is niet een kwestie van luiheid omdat het een nummer is dat de meeste mensen nooit gebruiken en zeker niet regelmatig tenzij je in een situatie zit dat je dit nummer regelmatig moet gebruiken.

112 weer bijna iedereen. De eigenaren van 0900 0235 zullen daarom geen doorverbindservice maken voor 112. Wel doen ze dat voor 0900-8844 omdat er veel mensen zijn die dit nummer niet weten.

Toch vind ik het niet terecht dat als je googled op politie dat dit nummer bovenaan komt en dat je in stress situaties verleid wordt om dit nummer te bellen. Sommige forumleden stellen dan dat je 0900-8844 uit je hoofd moet kennen of dat je een andere zoekmachine moet gebruiken, of dat je betaalde advertenties moet uitschakelen. Ik ben daar in het geval van contact met politie niet mee eens. Als je het nummer van de politie..."geen spoed wel politie" niet weet moet je meteen bij het juiste nummer komen en niet van een commercieel bedrijf dat wil profiteren van je stress en onwetendheid.

Bob Schurkjens

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Ik vind het echt onvoorstelbaar dat er mensen op dit forum zijn die het opnemen voor dit soort bedrijven. Kan het juridisch allemaal door de beugel? Wellicht.

Zijn het parasieten? Jazeker. Het zijn de teken en vlooien in onze economie. Je kan het legale diefstal noemen. Er wordt immers geen dienst verleend die waarde toevoegt aan de eigenlijke dienst.

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

Bob Schurkjens schreef:Ik vind het echt onvoorstelbaar dat er mensen op dit forum zijn die het opnemen voor dit soort bedrijven. Kan het juridisch allemaal door de beugel? Wellicht.

Zijn het parasieten? Jazeker. Het zijn de teken en vlooien in onze economie. Je kan het legale diefstal noemen. Er wordt immers geen dienst verleend die waarde toevoegt aan de eigenlijke dienst.
In dit specifieke geval, waarbij het gaat om de politie, ben ik het met je eens. Bij de overige. Doorverbindservices niet.

angel1978

Dus eigenlijk Ben je boos op Google en dan wel omdat ze advertenties bovenaan neerzetten?

Bob Schurkjens

Google verdient ook heerlijk mee aan dit spelletjie dat al jaren wordt gespeeld.

Dan_Veluwe

Ongelezen bericht door Dan_Veluwe »

Bel gewoon '112' in zo'n situatie. Er is wel degelijk spoed ; als die man van 94 uit zijn auto stapt en wordt aangereden dan bel je dat ook, dus waarom niet vóór hij wordt aangereden...

Bob Schurkjens

Daar kunnen die crimineeltjes toch mooi 0900-112 voor in de markt zetten?

angel1978

Je zet alleen iets in de markt waar vraag naar hier. Hier is dus blijkbaar vraag naar ( doorverbind Service ) en dus is het er..

Dan_Veluwe

Ongelezen bericht door Dan_Veluwe »

Bob Schurkjens schreef:Daar kunnen die crimineeltjes toch mooi 0900-112 voor in de markt zetten?
Helaas is dat 'vrij ondernemen' , zoalang het niet strafbaar is. Maar de grens is vaag, daar maken ze dan ook gebruik van.

Men zou simpel dit soort nummers in combinatie met '09xy' nummers kunnen verbieden, net als dat er geen kentekenplaten
zijn met 'NSB' 'WW' of 'P0EP' ...

Caseybasey

angel1978 schreef:Dus eigenlijk Ben je boos op Google en dan wel omdat ze advertenties bovenaan neerzetten?
Nee, niet op Google maar op de overheid die dit soort zakenpraktijken toestaat. Veel malafide bedrijven kruipen door de mazen van de wet. Formule die gebruikt wordt is vaak het zelfde: Via de hoofdtekst mensen verleiden in een zakelijke transactie en dat juridisch af te dekken door een vervolg tekst (meestal de kleine lettertjes)

Nijogeth

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Als ik dan toch het nummer van de politie moet hebben, dan zou ik niet een commercieel bedrijf (google) gebruiken, maar gewoon direct naar politie.nl gaan. Het is niet zo vreemd dat de ene commerciele partij (google) een andere betalende commerciele partij (dit doorgeefnummer) bovenaan zet, dat is namelijk een groot deel van het verdienmodel van de zoekmachine.

Caseybasey

Dan_Veluwe schreef:Bel gewoon '112' in zo'n situatie. Er is wel degelijk spoed ; als die man van 94 uit zijn auto stapt en wordt aangereden dan bel je dat ook, dus waarom niet vóór hij wordt aangereden...
112 is een twijfelgeval. .De oude man was niet dement en hij stond vlak voor de stoplichten om links af te slaan in een aparte rijbaan. Dus levensbedreigend was het volgens mij niet...nadat ik bevestiging van de politie had gekregen dat ze zouden komen ben ik weg gereden (had een klant in de auto) en heb de man benadrukt dat de politie zou komen en dat hij binnen moest blijven.
Toen ik na 10 minuten weer langs kwam met de taxi had de politie de rijbaan extra geblokkeerd middels een schuingeparkeerde politiewagen met zwaailichten. Even later was er een sleepauto die weg reed met de auto van de oude man gevolgd door een politie wagen.
112 bel je in levensbedreigende situaties maar dit was waarschijnlijk toch een zaak voor 0900 8844. Even werd ik boos toen de telefoniste van de politie zei kunnen jullie niet de ANWB bellen... maar gelukkig begreep ze hierna de situatie en het is goed gekomen....

Gesloten