LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Misleiding bij 'Geen spoed wel politie' 0900 0235?

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
Julie4444

Re: Misleiding bij 'Geen spoed wel politie' 0900 0235?

Ongelezen bericht door Julie4444 »

Caseybasey schreef:Koptekst was; "Geen Spoed Wel Politie Telefoonnummer Politie Bellen" Als je alleen de koptekst leest, denk je toch dat je direct belt met de politie en niet met een commerciële doorverbindservice.
Jij misschien, maar ik niet. Ik zou naar de url kijken en meteen doorhebben dat het een commerciële partij is.
Daarnaast staat bij je google resultaten duidelijk dat het een advertorial is.

Caseybasey

Ongelezen bericht door Caseybasey »

@julie4444 Vastgesteld is reeds dat als je de website nader bekijkt dat het om een doorverbindservice gaat. Discussie ging nu over de koptekst zoals je die op je mobieltje te zien krijgt.
Als je alleen de kop leest wordt toch de indruk gewekt dat je direct de politie belt...dat is dus volgens mij het misleidende deel.
Of je nu beter wel of niet de hele tekst kan doorlezen is niet de discussie want over het antwoord zijn we het allemaal eens: wel doorlezen natuurlijk!
Discussie gaat of de kop "Geen Spoed Wel Politie.Telefoonnummer Politie Bellen" misleidend is.

crazyme

Ongelezen bericht door crazyme »

Draai het eens om: wat is de toegevoegde waarde van zo'n advertentie voor iemand die de Politie wil bellen ?
De toegevoegde waarde is immers de dienst die wordt geleverd.

Caseybasey

crazyme schreef:Draai het eens om: wat is de toegevoegde waarde van zo'n advertentie voor iemand die de Politie wil bellen ?
De toegevoegde waarde is immers de dienst die wordt geleverd.
Een antwoord op uw vraag wordt gegeven op de hoofdwebsite van de adverteerder www.haroldberghuis.nl. Deze organisatie verleent niet alleen " diensten" voor mensen die de politie willen bellen maar ook voor het UWV en de belastingdienst.

De toegevoegde waarde is volgens de tekst op www.haroldberghuis.nl is om mensen te helpen zo snel mogelijk in contact te komen met de gewenste instantie via Google resultaten. Klinkt mooi maar juist zijn Google advertenties zorgen ervoor dat je niet direct bij de politie, belastingdienst of UWV komt.

Naar mijn mening is zijn toegevoegde waarde €0.03-€0.90=-€0.87 per minuut negatief. Hoeveel tevreden klanten heeft dit bedrijf als ze weten dat ze 30x het normale tarief betalen. Doelgroep is toch duidelijk de gemakkelijk te misleiden mensen die dom, lui, onwetend of gestressed zijn.

Julie4444

Ongelezen bericht door Julie4444 »

Caseybasey schreef:@julie4444 Vastgesteld is reeds dat als je de website nader bekijkt dat het om een doorverbindservice gaat. Discussie ging nu over de koptekst zoals je die op je mobieltje te zien krijgt.
Ja, dat had ik gezien, en daar heb ik ook op gereageerd.
Caseybasey schreef:Als je alleen de kop leest wordt toch de indruk gewekt dat je direct de politie belt...dat is dus volgens mij het misleidende deel.
Voor jou wel ja, voor mij niet, want voor mij was het duidelijk dat de politie dat niet zo zou benoemen. Zo zie je dat wat voor de 1 misleidend is, niet per sé voor iedereen misleidend is. ;)
Caseybasey schreef:Of je nu beter wel of niet de hele tekst kan doorlezen is niet de discussie want over het antwoord zijn we het allemaal eens: wel doorlezen natuurlijk!
Discussie gaat of de kop "Geen Spoed Wel Politie.Telefoonnummer Politie Bellen" misleidend is.
Ja, ik vind dus van niet, want die kop die doet mij direct denken dat de partij dus niet van de politie is.

GJvdZ

Ongelezen bericht door GJvdZ »

kuklos schreef:
Nijogeth schreef:'Zichzelf laten misleiden' is iets anders dan 'zelfmisleiding'. Ik krijg een beetje het idee dat mensen alleen worden misleid als ze zelf niet aan het opletten zijn.
Heb jij wel goed opgelet? De situatie van TS betrof een situatie waarin er sprake is van een zekere hoeveelheid paniek, dan mag je niet verwachten dat mensen superscherp zijn op dergelijke misleiding. Wat mij betreft sluiten die toko en geen mensen meer misleiden.
Als er paniek is bel je toch 112? "Geen spoed wel politie" duidt niet echt op panieksituaties.

Caseybasey

Situatie (zoals eerder beschreven) was als volgt; Oude man (94 jaar) stond links voorgesorteerd op een druk kruispunt met stoplichten en had autopech. Ik stond achter hem en had een klant in de taxi. Probeerde zijn auto te starten maar dat lukte niet. Verkeerschaos dreigde te ontstaan.
Wat doe je dan...
a) 112 bellen?
b) zomaar wegrijden en de oude man aan zijn lot overlaten?
c) nummer van de politie opzoeken op je mobieltje?

kuklos

Ongelezen bericht door kuklos »

Ik ben het nog steeds eens met Caseybasey, het is gewoon misleidend. Op je smartphone, voorbijrazend verkeer, toch een zekere paniek (niet van 1-1-2 niveau), dan zie je makkelijk over het hoofd dat dit niet het juiste nummer is.

Nijogeth

Ongelezen bericht door Nijogeth »

En dus ga je maar naar een commerciele partij?

Caseybasey

Nijogeth schreef:En dus ga je maar naar een commerciele partij?
Sorry maar discussie dreigt steeds herhaald te worden. Er zijn duidelijk twee meningen:

A. In de Google advertentie van "Geen Spoed Wel Politie" is er geen sprake van misleiding omdat je kunt zien dat het om een commerciële doorverbindservice gaat.

B. De koptekst is wel misleidend. Mensen worden door de koptekst op het verkeerde spoor gezet. Het nummer 0900 0235 wordt waarschijnlijk hoofdzakelijk gebruikt door onachtzame mensen die onterecht denken dat ze direct politie bellen.

Alle schrijvers bedankt voor jullie reacties!

Discussie sluiten?

vraagalex

Ongelezen bericht door vraagalex »

Tip! Politie kun je goedkoper bellen via 0343 57 8844.

Via het nummer 1812 kun je altijd de lokale nummers opvragen! Scheelt ook weer veel geld.

renewouters

Ongelezen bericht door renewouters »

vraagalex schreef:Tip! Politie kun je goedkoper bellen via 0343 57 8844.

Via het nummer 1812 kun je altijd de lokale nummers opvragen! Scheelt ook weer veel geld.
Rot 's op met je spam.

olaf79

Ongelezen bericht door olaf79 »

Uberhaupt belachelijk dat je moet betalen om de politie te spreken te krijgen

NeoDutchio

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Denk dat het KLPD niet blij is dat u hier kun nummer neerkwakt.

hänschen klein

Ongelezen bericht door hänschen klein »

Ik heb deze opgewonden topic niet gevolgd, maar wèl gezien, dat Radar het item vanavond op tv heeft besproken.

Een succesje voor de topicstarter, maar het zal óók niets helpen!

Bob Schurkjens

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Ik pleit voor het gratis nummer 0800-POTILIE

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

Bob Schurkjens schreef:Ik pleit voor het gratis nummer 0800-POTILIE
Dat zal weinig gebeld worden... :wink:

alfatrion

Ongelezen bericht door alfatrion »

Overschat mensen niet, Moneyman.

hänschen klein

Ongelezen bericht door hänschen klein »

Moneyman schreef:
Bob Schurkjens schreef:Ik pleit voor het gratis nummer 0800-POTILIE
Dat zal weinig gebeld worden... :wink:
Past goed in het beleid ... niet gebeld worden! :idea:

Leihcim321

Ongelezen bericht door Leihcim321 »

Gelukkig is de ACM het eens met TS:

https://www.ad.nl/economie/acm-pakt-mis ... ~a21797a8/

Gesloten