LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Niet accepteren van aangepaste offerte

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
nietsmoet

Niet accepteren van aangepaste offerte

Ongelezen bericht door nietsmoet »

Goedemiddag,

Ik heb een vraag n.a.v. het contact dat ik recentelijk had met een installateur.

De situatie:

- De installateur is half december bij mij langsgekomen om de situatie i.v.m. mijn verzoek te bekijken. Hij heeft daarna eind december een offerte opgestuurd voor het uitvoeren van de besproken werkzaamheden.

- Deze offerte heb ik per mail geaccepteerd en we hebben een afspraak gemaakt voor het uitvoeren van de werkzaamheden rond half januari.

- Een half uur voor de afspraak belde de installateur met de mededeling dat hij ziek was en het werk niet door kon gaan. Kan gebeuren, maar is wel vervelend (we waren die ochtend thuisgebleven). We hebben de afspraak een week verzet.

- Twee dagen na de oorspronkelijke afspraak, dus in de week voor de nieuwe afspraak, werd duidelijk dat de elektrische installatie in ons huis anders was dan hij had aangenomen. Ik heb hem daarvan per email gedetailleerd op de hoogte gesteld, omdat het mogelijk relevant was voor de werkzaamheden en hij eventueel het plan kon veranderen. Hij schreef in een mail dat hij het uit zou zoeken als hij bij ons was. Ik verkeerde in de veronderstelling dat hij dan ter plekke de werkzaamheden anders zou inrichten.

- Op de dag van de afspraak (weer een ochtend thuisgebleven) kwam hij tot de conclusie dat de geplande werkzaamheden inderdaad niet konden worden uitgevoerd. Wel heeft hij toen een onderdeel laten liggen, dat hij sowieso nodig zou hebben bij de uitvoering. Na een kwartier was hij weer weg en hij zou die dag wat laten horen. Aan het eind van de dag (geen werkzaamheden uitgevoerd) had ik een aangepaste offerte in de bus. Het totaalbedrag viel zoals verwacht hoger uit.

- Omdat ik het te lang vond duren en te duur vond worden, heb ik hem via mail laten weten niet akkoord te gaan met de nieuwe offerte en dat ik een ander bedrijf zou laten langskomen. Uiteraard kan hij het onderdeel weer komen ophalen. Ik heb sinds die tijd (1,5 week) niks meer gehoord.

Nu vraag ik mij af of het niet accepteren van de aangepaste offerte juridisch voor mij genoeg is om geen plichten richting de installateur te hebben. Ik ben benieuwd of hij dit muisje een staartje kan geven of niet..

De Econometrist

Re: Niet accepteren van aangepaste offerte

Ongelezen bericht door De Econometrist »

Waar ben je bang voor?
De overeenkomst die je bent aangegaan op basis van zijn eigen offerte nadat hij die op basis van zijn eigen waarnemingen half december heeft gemaakt, komt de installateur niet na. Hij is degene die bang moet zijn voor de complicaties die gaan komen als jij nakoming van de overeenkomst eist.

Maar het is blijkbaar alleszinds redelijk dat er meer werkzaamheden te doen zijn tegen een hogere prijs. Dat zal je waarschijnlijk niet kunnen eisen voor de prijs van de eerste offerte, maar omgekeerd leidt dat tot een nieuwe overeenkomst met een nieuwe offerte. Het accoord voor die eerste offerte betekent niet automatisch ook een accoord voor de tweede. Het zou fraai zijn als het zo werkte, dan gingen er alleen nog maar offertes van een tientje de deur uit, die allemaal na een accoord bij herziening tot astronomische proporties werden opgehoogd.

Het onderdeel moet je met alle zorg beheren. Dat is en blijft van hem.

stofzuigertje

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Bij gerommel in tijd en offerte zou ik liever een andere kiezen en deze verbreken wegens niet leveren wat is afgesproken dus eigenlijk 2x aangepast...

Ziekte kan ik nog accepteren maar offerte aanpassen is slordig kijken en niet goed noteren....

nietsmoet

Ongelezen bericht door nietsmoet »

Bedankt voor de reacties. Het is inderdaad rommelig gegaan, dat is een goede omschrijving. En dat is ook de reden dat ik er van af heb gezien en een ander bedrijf heb laten langskomen. Ik twijfelde daarbij een beetje, omdat ik me afvroeg of dat "zomaar" kan door de tweede, aangepaste, offerte niet te accepteren. Ik was bang dat ik mogelijk al vast zat aan (een deel van) de overeenkomst die we eerst hadden en dat hij daar aanspraak zou kunnen maken o.i.d., los van het niet accepteren van de aangepaste offerte. Die twijfel is nu weggenomen door jullie antwoorden en het is me nu duidelijk dat met de nieuwe offerte de oude overeenkomst is verbroken. Dat is eigenlijk allemaal best logisch :) Dank!

Gesloten