@Emmy
Ik weet het zo net niet. Het probleem is dat velen zich zo netjes voornemen het bij 2 te houden en dan langzaam toch eens uitschieten naar 4 en denken ach kan nog prima en zo gaat men langzaam steeds verder.
Maar dat is juist de groep welke ik omschrijf als aso en deze zullen zich waarschijnlijk ook niet aan de regels gaan houden bij een 0-beleid.
@Violet
Ik zie niet in waarom je alles zou overdrijven?
0-beleid sla je de plank mis OMDAT degene wie er nu al slecht mee omgaan, daar dan echt niet in gaan verbeteren. Het zijn veelal de aso's.
Degene wie nu al goed met drank omgaan in het verkeer, zullen dat dan ook blijven doen, maar mogen dan dus helemaal niks meer. Dat vind ik te ver gaan.
Als ik zelf bijvoorbeeld een keer mijn zus help met dingen in huis moet ik 20 minuten rijden. Stel dat ik daar dan de hele dag ben en bij het eten een biertje drink + aan het begin van de avond.
Moet het dan zo zijn dat ik bijna verplicht ben om met gereedschap in de trein te stappen wat gewoon niet te doen is of moet ik dan maar blijven slapen terwijl mijn vrouw de ochtend daarna moet werken en ik er dus voor mijn kids moet zijn?
Ik zit zwaar onder het toegestane promille als ik daar rond 22:00u en ik weet van mezelf dat ik voorzichtig rij.
Het zou van de zotten zijn als in dergelijke situaties de kop van degene ingedrukt wordt wie er gewoon goed en normaal mee omgaan.
Ja, dit is een voorbeeld van mezelf, maar ik had al eerder een aantal andere voorbeelden gegeven.
De manier hoe je reageert kan ik alleen maar interpreteren als vijandig gezien het anti karakter van je post.
Nogmaals, ik geloof niet dat het aantal ongelukken met alcohol minder wordt door het toegestane promille te verlagen of op 0 te zetten.
Sterker nog, ik denk juist dat men nu nog een beetje voorzichtig om gaat met drank om binnen het promille te blijven ( degene wie de juiste insteek hebben dan tenminste ), maar als je het op 0 gaat zetten, meer mensen anti 0 beleid gaan worden en gezien je na 1 of 2 biertjes dan al teveel op hebt, beter dan maar gelijk er nog een paar kan drinken. Een boete krijgen ze toch al wel bij een blaastest, dus wat zou het dan boeien?
En nee, zo zit ik niet in elkaar, ik probeer alleen na te denken over een 0-beleid en hoe mensen daar op kunnen reageren in hun bovenkamer. Met zulke veranderingen ( juist omdat het om drank gaat ) moet je juist uitkijken en goed over nadenken ( verder dan de horizon ) voordat je ze daadwerkelijk door voert.