Niet rond kunnen komen?
-
witte angora
- Berichten: 30769
- Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44
Niet rond kunnen komen?
Op de NOS-site staat een artikel waaruit zou moeten blijken dat een zeer groot deel van de mensen niet rond kan komen. Van de jong-volwassenen komt zelfs 54% niet rond. Verdere info in het artikel in de link.
Maar aan de andere kant: als je de stad in gaat, hier in Utrecht, is het altijd stervensdruk. Terrasjes bomvol, Mensen blijven maar shoppen.
Is er landelijk gezien écht een probleem, en zo ja, wordt dat dan veroorzaakt door te weinig inkomen en te hoge kosten, of kunnen mensen de tering niet meer naar de nering zetten? Of speelt er wat anders?
Link: https://nos.nl/artikel/2619854-huishoud ... -rondkomen
Maar aan de andere kant: als je de stad in gaat, hier in Utrecht, is het altijd stervensdruk. Terrasjes bomvol, Mensen blijven maar shoppen.
Is er landelijk gezien écht een probleem, en zo ja, wordt dat dan veroorzaakt door te weinig inkomen en te hoge kosten, of kunnen mensen de tering niet meer naar de nering zetten? Of speelt er wat anders?
Link: https://nos.nl/artikel/2619854-huishoud ... -rondkomen
- Ivo.w
- Berichten: 1841
- Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07
Beste antwoord
Gekozen door witte angora
Re: Niet rond kunnen komen?
En in de media is het natuurlijk prachtig om die mensen die aan de vooroordelen voldoen te portretteren. Want dat trekt kijkcijfers.
En dat houdt de vooroordelen natuurlijk in stand.
Terwijl in praktijk velen met een laag inkomen echt wel goed hun best doen om zich te redden met de weinige middelen die ze hebben en er wat moois van te maken.
Re: Niet rond kunnen komen?
Ja, er is echt een probleem. Dat blijkt uit ieder relevant onderzoek en rapport van de afgelopen tijd. Hoe groot dat probleem nou exact is, is niet altijd helder, omdat er geen eenduidige, vaste set aan definities is, maar dat er een probleem is, is duidelijk. En dat ervaar is dagelijks aan de deur.
De oorzaken zijn heel divers, soms direct te wijten aan eigen handelen, soms indirect, en soms ook gewoon aan de omstandigheden te wijten.
Voor de huidige generatie is het echt niet meer vanzelfsprekend om gewoon “ huisje, boompje, beestje” te kunnen doen.
En dat er tegelijk door een heleboel mensen ook nog een heleboel geld uitgegeven wordt is natuurlijk waar, maar dat zegt niets over de vraag of er voor een andere groep een probleem is.
De oorzaken zijn heel divers, soms direct te wijten aan eigen handelen, soms indirect, en soms ook gewoon aan de omstandigheden te wijten.
Voor de huidige generatie is het echt niet meer vanzelfsprekend om gewoon “ huisje, boompje, beestje” te kunnen doen.
En dat er tegelijk door een heleboel mensen ook nog een heleboel geld uitgegeven wordt is natuurlijk waar, maar dat zegt niets over de vraag of er voor een andere groep een probleem is.
marnix
, BL2
en witte angora
vinden dit leuk
-
witte angora
- Berichten: 30769
- Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44
Re: Niet rond kunnen komen?
Dan snap ik niet waarom de overheid oproept dat mensen meer moeten gaan beleggen. Als het gross niet kan rondkomen, kunnen ze ook niet beleggen. En degenen die veel en veel meer hebben, zullen zich voor een groot deel toch allang met beleggingen bezig houden? Dan hebben ze toch redenen om er niet nog meer geld in te stoppen?
-
Morgan le Fay
- Berichten: 947
- Lid geworden op: 26 feb 2023 16:42
Re: Niet rond kunnen komen?
Mijn inkomen ligt op Bijstandsnivo(maar gaat volgend jaar omhoog)
Ik ervaar steeds vaker hogere kosten mbt levensonderhoud. Luxe abo's zijn er niet bij dus geen Netflix ed.
Kleding? tweedehands, krijg van mijn vriendinnen wel eens wat eten aangeleverd, maak gebruik van Toelsagen en Gemeentelijke tegemoedkomingen. De laatste wordt gebruikt om rekeningen te betalen.
Is een kwestie van de tegemoedkomingen strategisch aan te vragen Wat er over blijft na aftrek vaste lasten daar moet ik van leven.
Duurzame gebruiksgoederen zijn als Bijzondere Bijstand niet in beeld. Standaard nee.
De 50-30-20 regel kan ik wel vergeten.
Eten en abo's zijn duur en hoog en constateer dat die fijne standaard antwoorden als opzeggen als je het met een verhoging niet eens bent een dooddoener is. Want de "buren" zijn ook gewoon duur.
Nibud geeft een goede indicatie maar daar wordt door uitkerende instanties niet mee gewerkt.
Zeker bij alleenstaanden.
Eet weinig of geen vlees wel veel verse groente en fruit.
Dus elke maand is net kantje boord. Sparen probeer ik maar moet vaak het opzij gezette bedrag alsnog aanspreken.
Heb het geluk dat ik voor mijn werk binnen de Gemeente een onkostenvergoeding krijg anders was het echt niet grappig.
En nee heb geen schulden.
Ik ervaar steeds vaker hogere kosten mbt levensonderhoud. Luxe abo's zijn er niet bij dus geen Netflix ed.
Kleding? tweedehands, krijg van mijn vriendinnen wel eens wat eten aangeleverd, maak gebruik van Toelsagen en Gemeentelijke tegemoedkomingen. De laatste wordt gebruikt om rekeningen te betalen.
Is een kwestie van de tegemoedkomingen strategisch aan te vragen Wat er over blijft na aftrek vaste lasten daar moet ik van leven.
Duurzame gebruiksgoederen zijn als Bijzondere Bijstand niet in beeld. Standaard nee.
De 50-30-20 regel kan ik wel vergeten.
Eten en abo's zijn duur en hoog en constateer dat die fijne standaard antwoorden als opzeggen als je het met een verhoging niet eens bent een dooddoener is. Want de "buren" zijn ook gewoon duur.
Nibud geeft een goede indicatie maar daar wordt door uitkerende instanties niet mee gewerkt.
Zeker bij alleenstaanden.
Eet weinig of geen vlees wel veel verse groente en fruit.
Dus elke maand is net kantje boord. Sparen probeer ik maar moet vaak het opzij gezette bedrag alsnog aanspreken.
Heb het geluk dat ik voor mijn werk binnen de Gemeente een onkostenvergoeding krijg anders was het echt niet grappig.
En nee heb geen schulden.
HannekeS1
vindt dit leuk
Re: Niet rond kunnen komen?
Op bijstandsniveau moeten rondkomen is echt een uitdaging. Respect dat je dat op deze manier lukt!
Re: Niet rond kunnen komen?
Als 10...20% van de mensen de stad in gaat en op terrassen gaan zitten zijn er geen plaatsen meer over. Volle terrassen en winkels zegt niet zo veel.witte angora schreef: ↑23 jun 2026 08:49
Maar aan de andere kant: als je de stad in gaat, hier in Utrecht, is het altijd stervensdruk. Terrasjes bomvol, Mensen blijven maar shoppen.
Re: Niet rond kunnen komen?
Tsja, dergelijke adviezen gelden natuurlijk nooit voor iedereen, maar zijn generiek bedoeld. En beleggen kan ook gewoon met kleine bedragen en weinig risico.witte angora schreef: ↑23 jun 2026 09:32Dan snap ik niet waarom de overheid oproept dat mensen meer moeten gaan beleggen.
Re: Niet rond kunnen komen?
klopt, mensen die niet rond kunnen komen vind je ook niet op een terras.rwolters schreef: ↑23 jun 2026 10:09Als 10...20% van de mensen de stad in gaat en op terrassen gaan zitten zijn er geen plaatsen meer over. Volle terrassen en winkels zegt niet zo veel.witte angora schreef: ↑23 jun 2026 08:49
Maar aan de andere kant: als je de stad in gaat, hier in Utrecht, is het altijd stervensdruk. Terrasjes bomvol, Mensen blijven maar shoppen.
Ik kan wel rondkomen, maar op een terras zul je mij overigens ook niet vinden, absurd duur.
Ik pak wel iets uit de koelkast en zit veel liever lekker onderuit op mijn eigen ligstoel in de tuin.
Ik snap dat vele stadsmensen geen tuin hebben en een terrasje een uitkomst kan zijn, maar dat is dan ook de consequentie om in een stad te willen wonen.
Het heeft niet alleen voordelen, maar ook grote nadelen als ik alleen al aan de parkeer problemen denk en de bijbehorende kosten, hoge woonlasten en dus ook hoge ontspanningskosten zoals een terras.
marnix
vindt dit leuk
-
witte angora
- Berichten: 30769
- Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44
Re: Niet rond kunnen komen?
Toch denk ik dat veel mensen die kunnen beleggen dat allang doen, maar redenen hebben om een groot deel van hun vermogen juist niet te beleggen.Moneyman schreef: ↑23 jun 2026 10:13Tsja, dergelijke adviezen gelden natuurlijk nooit voor iedereen, maar zijn generiek bedoeld. En beleggen kan ook gewoon met kleine bedragen en weinig risico.witte angora schreef: ↑23 jun 2026 09:32Dan snap ik niet waarom de overheid oproept dat mensen meer moeten gaan beleggen.
Gezien de huidige volatiliteit op de beurzen is dat niet eens zo gek. Dat is een compleet gekkenhuis geworden, gedreven door FOMO, hebzucht, algoritmes, speculanten en 'grote jongens' die exact weten hoe ze de markt en die beleggers moeten manipuleren om zoveel mogelijk geld naar zichzelf toe te trekken.
Re: Niet rond kunnen komen?
Daar valt een heleboel op te zeggen, maar ik denk dat een discussie over beleggen heel rap je eigen topic om zeep helpt 
witte angora
vindt dit leuk
Re: Niet rond kunnen komen?
De werknemers met een gewoon salaris of pensioen zijn vooral de pineut.Morgan le Fay schreef: ↑23 jun 2026 09:35Mijn inkomen ligt op Bijstandsnivo(maar gaat volgend jaar omhoog)
Ik ervaar steeds vaker hogere kosten mbt levensonderhoud.
Geen huurtoeslag of een flinke hypotheek. Werkelijk alles zelf betalen zonder enige subsidie vanuit gemeente of uit de schatkist.
En dan komt de tandartsrekening van E 6000,- en krijg je E 500,- terug van je verzekering, doordat je bereid was E 250,- meer premie te betalen.......
Re: Niet rond kunnen komen?
Nee dus. Veel mensen hebben meerdere jaarsalarissen gewoon op een normale spaarrekening staan. Mijn moeder bijvoorbeeld. Zelfs een 1-jarig deposito wil ze niet.witte angora schreef: ↑23 jun 2026 10:36Toch denk ik dat veel mensen die kunnen beleggen dat allang doen, maar redenen hebben om een groot deel van hun vermogen juist niet te beleggen.
Er is niets mis op de huidige beurzen. Algoritmes, speculanten en 'grote jongens' zijn voor day-trading, vaak in afgeleide producten. Dat is niet voor particulieren, particulieren die gewoon beleggen in een ETF's of zelf een fondsen mix aanschaffen en vasthouden, hebben daar weinig last van. Zeker als je kiest voor aandelen met een hoog dividend dan vallen de koersbewegingen over de langere tijd reuze mee en zijn veelal positief.witte angora schreef: ↑23 jun 2026 10:36Gezien de huidige volatiliteit op de beurzen is dat niet eens zo gek. Dat is een compleet gekkenhuis geworden, gedreven door FOMO, hebzucht, algoritmes, speculanten en 'grote jongens' die exact weten hoe ze de markt en die beleggers moeten manipuleren om zoveel mogelijk geld naar zichzelf toe te trekken.
Zit zelf al tegen de acht procent rendement dit jaar over mijn aandelen portefeuille. Hele normale aandelen, wat tech, paar banken, wat food en een oliemaatschappij. Op één na (fin tech) keren ze allemaal een jaarlijks dividend van 3 procent of hoger uit.
Re: Niet rond kunnen komen?
Jong volwassen is de groep van 18-30 jaar. Dat is een groep die over het algemeen weinig vermogen heeft en die nog weinig carrière gemaakt hebben. Als die dan al een eerste huis gekocht hebben of duur huren (probeer maar voor je dertigste aan een sociale woning te komen) of al aan kinderen begonnen zijn, dan verbaasd het me niets dat ze moeilijk rond komen.witte angora schreef: ↑23 jun 2026 08:49Op de NOS-site staat een artikel waaruit zou moeten blijken dat een zeer groot deel van de mensen niet rond kan komen. Van de jong-volwassenen komt zelfs 54% niet rond. Verdere info in het artikel in de link.
Maar aan de andere kant: als je de stad in gaat, hier in Utrecht, is het altijd stervensdruk. Terrasjes bomvol, Mensen blijven maar shoppen.
Is er landelijk gezien écht een probleem, en zo ja, wordt dat dan veroorzaakt door te weinig inkomen en te hoge kosten, of kunnen mensen de tering niet meer naar de nering zetten? Of speelt er wat anders?
Link: https://nos.nl/artikel/2619854-huishoud ... -rondkomen
Wat je in de stad ziet, zegt niets. Thuis wonende studenten, met een OV kaart en met een baantje erbij hebben een prima leven. Jonge werkenden die nog thuis wonen, hebben zelfs een zeer behoorlijk vrij besteedbaar inkomen ter beschikking.
Ivo.w
vindt dit leuk
-
Morgan le Fay
- Berichten: 947
- Lid geworden op: 26 feb 2023 16:42
Re: Niet rond kunnen komen?
Thuiswonende studenten krijgen met kostendelersnorm te maken evenals dat het scheefhuren oplevert.
Fijn als je je huis verlaat en paps en mams lopen vast omdat..
Ben nog nooit tegengekomen dat de huur weer naar beneden gaat of dat huurtoeslag weer wordt toegepast.
https://eenvandaag.avrotros.nl/artikele ... zen-162730
Fijn als je je huis verlaat en paps en mams lopen vast omdat..
Ben nog nooit tegengekomen dat de huur weer naar beneden gaat of dat huurtoeslag weer wordt toegepast.
https://eenvandaag.avrotros.nl/artikele ... zen-162730
Re: Niet rond kunnen komen?
Nee hoor, heeft geen impact op de kostdelersnorm.Morgan le Fay schreef: ↑23 jun 2026 12:16Thuiswonende studenten krijgen met kostendelersnorm te maken evenals dat het scheefhuren oplevert.
Fijn als je je huis verlaat en paps en mams lopen vast omdat..
Ben nog nooit tegengekomen dat de huur weer naar beneden gaat of dat huurtoeslag weer wordt toegepast.
https://eenvandaag.avrotros.nl/artikele ... zen-162730
https://www.denhaag.nl/nl/werk-bijstand ... elersnorm/Personen die niet onder de kostendelersnorm vallen
Jongeren tot 27 jaar.
Mensen die bij de gemeente staan ingeschreven als getrouwd of samenwonend. En niet met andere personen van 27 jaar of ouder hun woning delen.
Studenten die een opleiding volgen met recht op studiefinanciering of tegemoetkoming studiekosten.
Studenten die de beroepsbegeleidende leerweg (BBL) volgen.
Kamerhuurders en kostgangers die een normale (commerciële) prijs betalen voor de kamer en/of voor kost en inwoning.
Ivo.w
vindt dit leuk
-
Consumenneke
- Berichten: 2073
- Lid geworden op: 22 aug 2023 17:50
Re: Niet rond kunnen komen?
Luxe-probleem, want mensen op bijstandsniveau kunnen zich geen tandarts veroorloven. Mensen met een beter inkomen kunnen deze kosten vaak aftrekken.
Als uitdeelhulpje bij de lokale Voedselbank viel me op dat veel mensen met een laag inkomen roken. Dan mag je wat mij betreft niet klagen dat er geen geld is voor je kinderen. Stop eerst maar eens met roken.
Toen ik in Utrecht ging studeren kon je alleen bij De Zaak buiten zitten, op een bankje. Vanuit de werfkelders van de voormalige Winkel van Sinkel verkocht een nijvere Turk koffie in plastic bekertjes voor twee kwartjes.witte angora schreef: ↑23 jun 2026 08:49Maar aan de andere kant: als je de stad in gaat, hier in Utrecht, is het altijd stervensdruk. Terrasjes bomvol...
Armoe is relatief.
Laatst gewijzigd door Consumenneke op 23 jun 2026 13:45, 1 keer totaal gewijzigd.
-
peter17111962
- Berichten: 791
- Lid geworden op: 16 dec 2019 10:34
Re: Niet rond kunnen komen?
Leuk dat er hier ook iets staat over thuiswonenden studenten. Het maakt hier een enorm groot verschil of de ouders een sociale huurwoning hebben of wen koopwoning. Hebben de ouders een koopwoning, dan hebben de ouders er geen financieel nadeel van als hun meerderjarig kind nog thuis woont. Is eerder een financieel voordeel voor allebei. Echter als de ouders een sociale huurwoning hebben dan wordt het inkomen van dat kind, zijnde de studie financiering en een eventueel bijbaantje, meegeteld voor de huur en zorg toeslagen. En als dat kind er al in in geslaagd om goed te sparen van zijn bijbaantje en is dat ouder als 23 jaar, dan telt zijn hele vermogen ,mee met als gevolg grote kans dat de ouders dan geen huurtoeslag meer krijgen. Wat de ouders dan weer terug eisen van dat kind, met als gevolg dat beide dan niet meer rond kunnen komen.
-
J. Deltoer
- Berichten: 3444
- Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29
Re: Niet rond kunnen komen?
Nope. Ik ken er teveel die als ze de uitkering gestort krijgen denken dat ze rijk zijn en binnen een week de hele uitkering verbrassen inclusief horeca. Geldt trouwens ook voor mensen met een baan.
Na die week is het geld op, dan zouden er nog rekeningen, afbetalingsregelingen en andere schulden betaald worden en dan is het o ja...en is het vooral de schuld van de regering, de maatschappij, kapitalisme Trump enz. Ken er trouwens die in de week voordat de uitkering gestort wordt al daarop anticiperen en al een hoop spullen waaronder de nodige onzin bestellen.
En denk maar niet dat wanneer de kinderbijslag, de toeslagen of het vakantiegeld komt het anders is. Dan gaan ze juist helemaal los.
Een keer wat (extra) aflossen...? Welnee, papier is geduldig en wij mogen toch ook wel eens een keer wat....
Laatst gewijzigd door J. Deltoer op 23 jun 2026 13:41, 1 keer totaal gewijzigd.
kuklos
vindt dit leuk
Re: Niet rond kunnen komen?
Wat maakt het nou uit in welke week van de maand je alles uitgeeft....of het nu de 1ste of laatste is....J. Deltoer schreef: ↑23 jun 2026 13:33
Nope. Ik ken er teveel die als ze de uitkering gestort krijgen denken dat ze rijk zijn en binnen een week de hele uitkering verbrassen inclusief horeca. Geldt trouwens ook voor mensen met een baan.
Na die week is het geld op, dan moeyen er nog rekeningen, afbetalingsregelingen en andere schulden betaald worden en dan is het o ja...en is het vooral de schuld van de maatschappij. Ken er trouwens die in de week voordat de uitkering gestort wordt al daarop anticiperen en al een hoop spullen waaronder de nodige onzin bestellen.
En denk maar niet dat wanneer de kinderbijslag, de toeslagen of het vakantiegeld komt het anders is. Dan gaan ze juist helemaal los.
Een keer wat (extra) aflossen...? Welnee, papier is geduldig en wij mogen toch ook wel eens een kerr wat....
Re: Niet rond kunnen komen?
De mensen die ik ken die moeilijk rondkomen (altijd klagen dat ze geen geld meer hebben aan het einde van de maand) zijn vaak ook mensen die niet heel erg goed met geld om kunnen gaan. Van de 10 mensen zijn er denk ik 2 die gewoon prima rond kunnen komen en weten dat ze dingen moeten laten daarvoor. De andere 8 gaat lekker stappen zodra het geld er is, koopt nieuwe kleren, heeft de nieuwste telefoon en dan is ineens het geld op. Klarna helpt daar niet mee.
J. Deltoer
vindt dit leuk
