LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Nietigheid huwelijkse voorwaarden bij overlijden

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
Rachel84

Nietigheid huwelijkse voorwaarden bij overlijden

Ongelezen bericht door Rachel84 »

Hallo,

Ik heb een vraag nav overlijden van de echtgenoot van mijn moeder. Ik zal in het kort uitleggen wat er allemaal aan de hand is.

Mijn moeder en haar man zijn in jaar x getrouwd, mijn moeder woonde pas 1.5 jaar in Nederland en sprak geen nederlands. Kort voor het huwelijk is zij door haar man mee naar de notaris meegenomen om huwelijkse voorwaarden te tekenen. Dit is echter nooit met haar besproken/uitgelegd. Zij heeft natuurlijk getekend, omdat zij geen flauw benul van had wat ze deed.

In de navolgende jaren tot heden is er geen jaarlijkse verrekening geweest. Mijn moeder wist niets van de financiele situatie af, omdat haar man haar niet in wilde lichten. Wat hooguit nog erger was, is dat zijn ex-vrouw (gescheiden 20 jaar geleden) zijn boekhouder was en dus wel van alles wist. Na veel ruzies met haar man, kreeg mijn moeder nog geen uitleg over de situatie.

Nu haar man is overleden moet er erfenis worden verdeeld, hij heeft haar achtergelaten zonder iets voor haar en hun minderjarig zoon te hebben geregeld. (Van zijn vorige huwelijk zijn er ook 6 kinderen, die allemaal volwassen zijn). Mijn moeder heeft altijd thuis gezeten om het kind te kunnen opvoeden, haar man werkte vaak in het buitenland. Zij heeft niet eens normaal nederlands kunnen leren, want dat was te duur etc. Ze deden nooit leuke dingen, er was geen geld voor. Terwijl hij verdiende erg goed, dat staat wel vast. Nu de boekhouder (ex-vrouw) bekend had gemaakt hoeveel geld in het potje zit en hoe hoog de hypotheek is, zijn wij radeloos. Wij willen weten hoe zijn financiele situatie voorstond in de afgelopen jaren dat zij getrouwd waren en of huwelijkse voorwaarden nietig kunnen worden verklaard. Ik wil ook aan toevoegen dat mijn moeder haar man altijd verzorgde en deed alles voor hem. Ter info: pensioen wat hij heeft opgebouwd is bijna niets.

Kan iemand mij adviseren wat te doen? Haar minderjarig kind heeft nu hetzelfde deel als zijn andere volwassene kinderen gekregen en mijn moeder moet hem nog opvoeden.

Iemand een idee met wat te beginnen?

Alvast bedankt!

Met vriendelijke groet

vroem

Re: Nietigheid huwelijkse voorwaarden bij overlijden

Ongelezen bericht door vroem »

als er gedurende vele jaren niet verrekend is word dat meen ik gezien als zijnde gemeenschap van goederen. Maar dat kan een jurist u haarfijn uitleggen, en dat lijkt mij echt de aangewezen weg. Want reken maar dat dit dan een juridisch gevecht wordt, betekent dat het gewone erfrecht in werking gaat en idd de huwelijkse voorwaarden buiten beschouwing blijven.
ik ga er wel vanuit hierbij dat er wel een verrekenbeding is opgenomen, kan ook helemaal uitgesloten zijn geloof ik, dan is het denk ik pech..

FiscaalJurist

Ongelezen bericht door FiscaalJurist »

wat staat er in die huwelijkse voorwaarden? Was er een testament? Heeft de notaris zich er van vergewist dat de mevrouw in kwestie ook begreep wat zich tekende (zorgplicht notaris?).

De huwelijkse voorwaarden zien op het vermogen van beide partners. Wanneer er 1 overlijd is het testament leidend. De huwelijkse voorwaarden bepalen welk deel in de nalatenschap van de man valt en welk deel rechtstreeks aan de vrouw verblijft. Stel dat alles aan de man toeviel, dan zal het testament van de man leidend zijn. OOk al is de vrouw geen erfgenaam dan zijn de erven verplicht mee te werken aan het vestigen van vruchtgebruik op de woning en de inboedel die als echtelijke woning wordt bewoond (art 29 boek 4 BW). Mocht de weduwe geen middel van bestaan hebben dan kan zij de kantonrechter verzoeken om vruchtgebruik te laten vestigen op de goederen welke hiervoor noodzakelijk zijn artikel 30 lid 1 jo lid 6 van boek 4 BW

Is er geen testament dan treedt het wettelijk erfrecht in werking. Hierdoor verkrijgt de langstlevende alles en moet de erfdelen der kinderen schuldig erkennen.

Gewoon even langs een goede notaris of estate planner

Rachel84

Ongelezen bericht door Rachel84 »

Hartelijk dank voor uw reacties!

Er is wel testament aanwezig, aan mijn moeder is een deel toegewezen, aan haar minderjarige zoon net zo'n grote deel als al zijn andere volwassen kinderen.

In de huwelijkse voorwaarden staat er wel verrekeningsbeding, maar er is nooit verrekend. Mijn moeder is nooit in de financiele situatie ingelicht.

Ik vraag mij af, als er nooit verrekend is, moet er nu finale verrekening plaatsvinden toch? Dus wordt alles 50-50 gedeeld, dus dan de helft is sowieso van mijn moeder en van andere 50% wordt verdeeld tussen iedereen. Klopt dit? Of redener ik nu helemaal verkeerd?

Ook een andere vraag tov boekhouding, kan mijn moeder boekhouding inzien? Want ik heb notaris gebeld en die zei dat zij het nog moet nakijken, terwijl in eerste instantie was het geen probleem. Het is wel zo dat notaris dikke vriendjes is met ex-vrouw van overleden echtgenoot van mijn moeder. Eerlijk gezegd, vertrouw ik ze niet. Wat mij om gaat dat mijn moeder straks dak boven haar hoofd heeft en genoeg geld heeft om mijn broertje op te voeden en niet leven in de armoede nadat ze best goede leven hebben gehad met haar echtgenoot.

Alvast bedankt!

Met vriendelijke groet,
Rachel

FiscaalJurist

Ongelezen bericht door FiscaalJurist »

Rachel84 schreef:Hartelijk dank voor uw reacties!

Er is wel testament aanwezig, aan mijn moeder is een deel toegewezen, aan haar minderjarige zoon net zo'n grote deel als al zijn andere volwassen kinderen.

In de huwelijkse voorwaarden staat er wel verrekeningsbeding, maar er is nooit verrekend. Mijn moeder is nooit in de financiele situatie ingelicht.

Ik vraag mij af, als er nooit verrekend is, moet er nu finale verrekening plaatsvinden toch? Dus wordt alles 50-50 gedeeld, dus dan de helft is sowieso van mijn moeder en van andere 50% wordt verdeeld tussen iedereen. Klopt dit? Of redener ik nu helemaal verkeerd?

Ook een andere vraag tov boekhouding, kan mijn moeder boekhouding inzien? Want ik heb notaris gebeld en die zei dat zij het nog moet nakijken, terwijl in eerste instantie was het geen probleem. Het is wel zo dat notaris dikke vriendjes is met ex-vrouw van overleden echtgenoot van mijn moeder. Eerlijk gezegd, vertrouw ik ze niet. Wat mij om gaat dat mijn moeder straks dak boven haar hoofd heeft en genoeg geld heeft om mijn broertje op te voeden en niet leven in de armoede nadat ze best goede leven hebben gehad met haar echtgenoot.

Alvast bedankt!

Met vriendelijke groet,
Rachel
Ik snap uw zorg. Bij huwelijkse voorwaarden met een periodiek verrekenbeding geldt het volgende: Wanneer niet verrekend is op jaarbasis dan stelt de rechter vaak dat er vermening van vermogen heeft plaatsgevonden. Afhankelijk van de omschrijving van het te verrekenen inkomen heeft de onvermogende partner dan recht op een deel van het niet verrekende inkomen of vermogen. Hoeveel dit is, is dus afhankelijk van de omschrijving in de huwelijkse voorwaarden.

Wanneer heeft het overlijden plaatsgevonden? Wellicht kan uw moeder nog vruchtgebruik vorderen op de nalatenschap ter voldoening van de verzorgingsgedachte

WilWil

Ongelezen bericht door WilWil »

Is een andere notaris geen optie?

Als deze notaris onder een hoedje blijkt te spelen met de ex kan je de notaris ook aangeven bij de overkoepelende organisatie. Weet even niet hoe dat het voor notarissen.

Als nabestaande heeft je moeder recht op inzage in de boekhouding.

Guusje61

Ongelezen bericht door Guusje61 »

http://www.notaris.nl/page.asp?id=1226
Niet tevreden over de notaris?

De meeste mensen krijgen in hun leven wel eens te maken met een notaris. Meestal verloopt dat zonder problemen, maar niet altijd. Zo kan het voorkomen dat de afwikkeling van een nalatenschap lang op zich laat wachten, terwijl de notaris u daar niet over informeert. Ook kan het zijn dat u van uw notaris een andere behandeling verwacht of dat u het niet eens bent met de nota. Uiteraard is hier wat aan doen.
De KNB helpt u dan ook graag bij het vinden van de juiste oplossing.
Wat kunt u doen?

marcel75

Ongelezen bericht door marcel75 »

@FiscaalJurist,
Een niet nageleefd periodiek verrekenbeding wordt alleen afgewikkeld als ware er een gemeenschap van goederen als het huwelijk ontbonden wordt door echtscheiding en een van de echtgenoten dat inroept. Bij overlijden telt die hoofdregel niet.

Gesloten