LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Notaris stuurt mijn afrekening ook naar makelaar

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
kloptditwel

Notaris stuurt mijn afrekening ook naar makelaar

Ongelezen bericht door kloptditwel »

Binnenkort is de overdracht van mijn woning. Nu heb ik van de notaris van de koper een mail ontvangen met als bijlage de akte van levering, de nota van de makelaar, afrekening van mijn hypotheekverstrekker en de algehele afrekening. Hierin staat de verkoopprijs verrekend met de aflossing hypotheek en kosten.

Nu heeft de notaris de mail ook gestuurd naar de makelaar. Dit lijkt mij privacygevoelige informatie die alleen voor mij bestemd is. Is het gebruikelijk dat de notaris deze informatie door moet sturen naar de makelaar?
Laatst gewijzigd door Radar op 02 dec 2016 10:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Post was inderdaad extra gepost, laatste versie staat online

berndv

Re: Notaris stuurt mijn afrekening ook naar makelaar

Ongelezen bericht door berndv »

kloptditwel schreef:Binnenkort is de overdracht van mijn woning. Nu heb ik van de notaris van de koper een mail ontvangen met als bijlage de akte van levering, de nota van de makelaar, afrekening van mijn hypotheekverstrekker en de algehele afrekening. Hierin staat de verkoopprijs verrekend met de aflossing hypotheek en kosten.

Nu heeft de notaris de mail ook gestuurd naar de makelaar. Dit lijkt mij privacygevoelige informatie die alleen voor mij bestemd is. Is het gebruikelijk dat de notaris deze informatie door moet sturen naar de makelaar?
welk deel van deze informatie zou privacygevoelig zijn in uw ogen? De makelaar is op de hoogte van de verkoopprijs, aangezien die meestal onderdeel uitmaakt van het onderhandelingsproces. De nota van hemzelf zou die ook wel van op de hoogte zijn. En de hoogte van uw hypotheek is gewoon op te vragen bij het kadaster. Die zou ik zelfs in kunnen zien als ik uw adres zou weten. Blijft dus alleen de rekening van de hypotheekverstrekker over.

Maar u zou de vraag anders bij de notaris neer kunnen leggen, die zou u vast en zeker wel kunnen informeren over de gang van zaken.

Jefdus

Ongelezen bericht door Jefdus »

berndv schreef:
En de hoogte van uw hypotheek is gewoon op te vragen bij het kadaster.
De koopprijs is op te vragen, maar dat is toch echt wat anders dan de hoogte van de hypotheek. Misschien is er wel eigen geld ingebracht of is er ondertussen afgelost.

kloptditwel

Ik vroeg mij dat af omdat de makelaar dezelfde mail met bijlage heeft ontvangen dus. Dat hij de verkoopprijs weet lijkt mij logisch, de hoogte van de courtage ook, maar niet de kosten van de notaris, verrekening van de zakelijke lasten en afrekening van de hypotheekverstrekker. Deze laatste zaken worden door de notaris opgevraagd bij de hypotheekverstrekker en bij mij de rekeningen van de zakelijke lasten .

Dat er nu de gehele afrekening is meegestuurd met daarbij wat er onder de streep overblijft is toch niet iets wat hij hoeft te weten.

In het verleden kreeg ik de afrekening per post binnen, maar misschien was het toen ook al gebruikelijk dat de makelaar separaat via de post ook de nota van de afrekening kreeg. Alleen nu zie ik dat er een CC gestuurd wordt naar de makelaar en toen had ik daar geen weet van.

berndv

Ongelezen bericht door berndv »

inderdaad, dat is wel heel veel informatie. Natuurlijk kan de notaris een fout hebben gemaakt, zoals ik al aangaf, zou je het na kunnen vragen bij het desbetreffende notariskantoor, wellicht kan de secretaresse je hier meer over vertellen. Anders eventueel een telefoontje naar het college bescherming persoonsgegevens.

kloptditwel

Ik ga er na het weekend bij de notaris navraag hier over doen. Bedankt voor de antwoorden

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

Maar... heeft de notaris wel alle informatie aan de makelaar doorgestuurd? Er staat ongetwijfeld een cc op, maar wil dat zeggen dat alle bijlagen meegestuurd zijn, of alleen de voor de makelaar relevante?

vroem

Ongelezen bericht door vroem »

Jefdus schreef:
berndv schreef:
En de hoogte van uw hypotheek is gewoon op te vragen bij het kadaster.
De koopprijs is op te vragen, maar dat is toch echt wat anders dan de hoogte van de hypotheek. Misschien is er wel eigen geld ingebracht of is er ondertussen afgelost.
de hoogte van de schuld is inderdaad niet zichtbaar via kadaster, de hoogte van de inschrijving van de hypotheek wel. Kan dus best zijn dat de schuld zelf lager is of niet eens meer bestaat.

kloptditwel

witte angora schreef:Maar... heeft de notaris wel alle informatie aan de makelaar doorgestuurd? Er staat ongetwijfeld een cc op, maar wil dat zeggen dat alle bijlagen meegestuurd zijn, of alleen de voor de makelaar relevante?
CC betekend Carbon copy dus de gehele mail met de bijlagen

kloptditwel

De oplevering van de woning is inmiddels geweest. Het is volgens de notaris gebruikelijk dat de makelaar de algehele afrekening gestuurd krijgt. Ik ben klant van de notaris en niet de makelaar. Ik zou zelfs kunnen bedingen dat de courtagenota helemaal niet door de notaris uitbetaald mag worden, maar door mijzelf.

Bij het aangaan van de verkoopovereenkomst met mijn makelaar staat hierover helemaal niets en aan mijn makelaar viel niets te vragen daar hij (weer) afwezig was. Ik heb daarom ook maar een paar andere makelaars hierover gebeld. Zij gaan toch anders te werk (lees: zorgvuldiger). De zakelijke lasten worden vooraf bij de verkoper opgevraagd en verwerkt in de verkoopbrochure. Tevens wordt er in de verkoopovereenkomst duidelijk aangegeven dat de eindafrekening ook naar hun gaat.

Mocht ik in de toekomst ooit weer een huis verkopen dan ben ik nu volledig op de hoogte. Iedereen bedankt voor de antwoorden.

Gesloten