LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Onderhanse lening aan levenspartner

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
lesset

Onderhanse lening aan levenspartner

Ongelezen bericht door lesset »

Hallo,

Ik overweeg om mijn levenspartner een substantieel bedrag te lenen, waarmee hij een aflossing kan doen op zijn hypotheek. We wonen samen, de hypotheek staat op zijn naam. We zijn van plan samen oud te worden. Ik vind het zonde om me bij te laten schrijven op de koopakte vanwege de overdrachtsbelasting.

Is het toegestaan om aan hem te lenen tegen 0%?
-Door een voor mij lagere bijdrage in de huur die ontstaat na het aflossen van de hypotheek, verdien ik dan momenteel a.h.w. 2,9% aan deze lening.
Ik wil een clausule toevoegen dat het bedrag direct opeisbaar is bij verkoop van het huis of als we uit elkaar gaan.
Als we alles in een contract vastleggen, loop ik dan nog risico's?
En hoe zit het met de belastingdienst en de IB opgave..

Kan iemand hier iets zinnigs over zeggen?

groetjes,
lesset

ArneLH

Re: Onderhanse lening aan levenspartner

Ongelezen bericht door ArneLH »

lesset schreef:Is het toegestaan om aan hem te lenen tegen 0%?
Ja, dat noemen we in het dagelijks verkeer ook wel een 'gift'.
lesset schreef:Als we alles in een contract vastleggen, loop ik dan nog risico's?
En hoe zit het met de belastingdienst en de IB opgave..
Om het als lening te kunnen aanmerken is een min of meer marktconforme rente nodig. Bij een constructie als de 'familiebank' wordt de rente vervolgens weer teruggeschonken aan de schuldenaar. Belastingvrij schenken aan een willekeurige derde kan tot ca. €2000/jaar.

marcel75

Re: Onderhanse lening aan levenspartner

Ongelezen bericht door marcel75 »

Wel eens gedacht aan een goed samenlevingscontract? Daarin is ook te regelen dat je bij het einde van de relatie meedeelt in de overwaarde. Of je neemt daar een regeling in op dat jij de aflossing hebt gedaan en hij als gevolg daarvan een schuld aan jou heeft. Dan mag, tot de verbreking van de relatie, de schuldigerkenning renteloos zijn.

Maak je er een geldlening van, dan zal er een zakelijke rente betaald moeten worden.

Om er voor te zorgen dat je in de woning kunt blijven woning als je partner komt te overlijden, zal hij ook een testament moeten laten opstellen.

Gesloten