| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Onderhoudsplicht ex
-
Alexandra21
Onderhoudsplicht ex
Ik ben ca 5 jaar geleden gescheiden. Mijn ex is daarna gaan samenwonen (geen samenlevingscontract of gereg. partnerschap). Deze relatie is inmiddels ook op de klippen gelopen. Nu heeft mijn ex een uitkering aangevragd en gekregen. De gemeente wil echter een deel bij mij verhalen omdat ik onderhoudsplichtig zou zijn. Degene met wie mijn ex de afgelopen 3 jaar heeft samengewoond is nu toch onderhoudsplichtig, niet ik als de partner van daarvoor???
Re: Onderhoudsplicht ex
Sorry, maar ik zie niet hoe je onderhoudsplichtig bent als jullie 5 jaar geleden gescheiden zijn?
-
adSolvendum
Criteria als waren zij gehuwd:1:160 BW schreef:Een verplichting van een gewezen echtgenoot om uit hoofde van echtscheiding levensonderhoud te verschaffen aan de wederpartij, eindigt wanneer deze opnieuw in het huwelijk treedt, een geregistreerd partnerschap aangaat dan wel is gaan samenleven met een ander als waren zij gehuwd of als hadden zij hun partnerschap laten registreren.
- gezamenlijke huisvesting
- wederzijdse verzorging
- duurzaamheid van de relatie
Van de eerste ga ik even uit, het tweede (niet uitputtend, bron alimentatie.nl):
- het delen van de huur van de gezamenlijke woning;
- het beschikken over een huurcontract op beider naam;
- het gebruik maken van de auto van de man door de vrouw;
- koken door vrouw voor de man;
- wassen door de vrouw voor de man;
- de aanwezigheid van een gemeenschappelijke slaapkamer;
- gezamenlijk boodschappen doen;
- het feit dat beiden later met elkaar getrouwd zijn;
- het (tijdelijk) inwonen van de vrouw bij de familie van de man;
- het meeverhuizen van de man met de vrouw.
De derde, duurzaamheid van de relatie, hiervoor kan de feitelijke duur van de relatie een duidelijke aanwijzing bevatten. Drie jaar lijkt me redelijk duurzaam, althans ooit eens zo beoogd te zijn.
Kijkt u eens hier onder punt 4.
Ik denk dat er voor u veel bruikbare informatie staat vermeld.
-
Pindakaaspotje
***CENSUUR! TROS RADAR
Laatst gewijzigd door Pindakaaspotje op 30 dec 2011 20:15, 1 keer totaal gewijzigd.
-
adSolvendum
De onderhoudsplicht kan vroegtijdig beeindigd worden ex 1:160 BW, een huwelijk of samenleving als ware het een huwelijk van de onderhoudsgerechtigde.
Bij beroep op 1:160 BW in een verhaalsprocedure ligt de bewijslast hiervoor bij de ex-partner waarop verhaald wordt, de onderhoudsplichtige, in zoverre, dat wanneer er voldoende concrete gegevens worden aangevoerd waaruit een samenleving als ware het een huwelijk vermoed kan worden, de gemeente belast kan worden met een behoorlijk onderzoek hiernaar.
Bij beroep op 1:160 BW in een verhaalsprocedure ligt de bewijslast hiervoor bij de ex-partner waarop verhaald wordt, de onderhoudsplichtige, in zoverre, dat wanneer er voldoende concrete gegevens worden aangevoerd waaruit een samenleving als ware het een huwelijk vermoed kan worden, de gemeente belast kan worden met een behoorlijk onderzoek hiernaar.