| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Ondernemen
-
RichardMoti
Ondernemen
Hallo, Mijn volgende vraag is puur uitnieuwsgierigheid.
Stel ik zou een onderneming beginnen, je mag de apparatuur dat je nodig hebt. Er de BTW van terug vragen mits je binnen twee jaar er geld aan verdiend.
Maar wat nou als je faalt je bedrijf op te krijgen en je onderneming instort. Heb je dan het probleem dat je al dat geld terug moet betalen?
Stel ik zou een onderneming beginnen, je mag de apparatuur dat je nodig hebt. Er de BTW van terug vragen mits je binnen twee jaar er geld aan verdiend.
Maar wat nou als je faalt je bedrijf op te krijgen en je onderneming instort. Heb je dan het probleem dat je al dat geld terug moet betalen?
Re: Ondernemen
Ja, onterecht in vooraftrek genomen BTW moet je terugbetalen aan de Belastingdienst.
-
RichardMoti
Oke, dat wist ik nog niet, bedankt voor je tijd.
Nee hoor, dan maak je op dat moment verlies. En krijg je de BTW terug van de belastingdienst.RichardMoti schreef: Maar wat nou als je faalt je bedrijf op te krijgen en je onderneming instort. Heb je dan het probleem dat je al dat geld terug moet betalen?
Bij Winst verminder je je af te dragen BTW met de reeds betaalde BTW op inkoopgoederen.
Maar mocht je de stap willen nemen naar het zelfstandig ondernemerschap (en dat is een hele leuke) neem dan eens contact op met een boekhouder... die helpt je zo op weg.
als je echt ondernemer bent....weet je dat je je vragen bij de KvK moet stellen, en wellicht bij een bank als zaken gefinancierd meoten worden, en dat je dus een bedrijfsplan etc nodig hebt.
Verdiep je er nog maar eens goed in, want dit forum lijkt mij niet echt de aangewezen plek om ifo over zoiets belangrijks te krijgen. vind ik hoor. als ondernemer.
Verdiep je er nog maar eens goed in, want dit forum lijkt mij niet echt de aangewezen plek om ifo over zoiets belangrijks te krijgen. vind ik hoor. als ondernemer.
-
Chanmaster
U omschrijft de situatie van: U begint voor uzelf en gebruikt op dat moment het gereedschap wat u beschikbaar heeft. Stel dat gereedschap is een jaar oud. Dan kunt u de eerstvolgende vier jaren een vierde deel der aanschafwaarde afschrijven. U moet dan wel kunnen aantonen op welke datum het is aangekocht en het gereedschap diend voor viervijfde van de aanschafwaarde op de balans te staan. Voor gereedschappen geld een afschrijftermijn van vijf jaren en valt onder passiva. Wat de BTW betreft kunt u daarvan ook viervijfde deel afschrijven daar het gereedschap reeds een jaar oud was toen u uw onderneming starte..
Ik wens u veel succes met uw onderneming.
Ik wens u veel succes met uw onderneming.
@ Chanmaster, gereedschap valt onder passiva? Weer iets nieuws!
BTW terugvragen over gereedschap dat ingebracht wordt vanuit privé? Ook al nieuw.
@mrflik, bij verlies krijg je btw terug en bij winst saldeer je? Mischien toch nog eens de studieboeken erbij halen.
Ik moet zeggen, de antwoorden blinken wel uit in deskundigheid.
BTW terugvragen over gereedschap dat ingebracht wordt vanuit privé? Ook al nieuw.
@mrflik, bij verlies krijg je btw terug en bij winst saldeer je? Mischien toch nog eens de studieboeken erbij halen.
Ik moet zeggen, de antwoorden blinken wel uit in deskundigheid.
-
Chanmaster
@finadleo, gij scoort den beker. Ga terug naar school of zwijg.
Als starter kun je ook gebruik maken van de willekeurige afschrijvingsregeling, mits je ook startersaftrek krijgt. Dan kun je de apparatuur die je in dat jaar koopt dus ook in bv. een jaar afschrijven, als je dat zou willen. Of dat altijd gunstig is, is weer een andere vraag.
-
Chanmaster
Maar als je apparatuur of gereedschappen,, waarover je al een jaar beschikt, in het bedrijfskapitaal onderbrengt dan wordt dit aftrekbaar over een termijn van vier jaren en geen vijf meer. Voor de btw aftrek geld exact hetzelfde.
Die BTW kun je inderdaad bij aanschaf terugkrijgen in de eerstvolgende BTW aangifte. Wanneer de BTW op je omzet in datzelfde tijdvak lager is dan de BTW op de uitgaven (waaronder de apparatuur), krijg je het verschil door de Belastingdienst op je bankrekening gestort.RichardMoti schreef:Hallo, Mijn volgende vraag is puur uitnieuwsgierigheid.
Wanneer je echter na 2 jaar stopt met je onderneming zul je bij de eerstvolgende aangifte Inkomstenbelasting voor ondernemers (of VPB aangifte voor een B.V.) een stakingsbalans op moeten stellen. Dat betekent dat je alle activa ('spullen' waaronder de apparatuur) gaat verkopen. Van die verkoop zul je dan een factuur met BTW aan de koper moeten geven. Deze BTW moet je dan nog afdragen.
Wanneer je die 'spullen' niet verkoopt, moet je die spullen bij staking van de onderneming tegen de werkelijke waarde in het economisch verkeer overdragen naar je privé vermogen. Ook dit is dan een belaste levering voor de BTW (en winst voor de IB / VPB) en zul je deze BTW nog af moeten dragen aan de Belastingdienst.
(Ik zie trouwens nergens staan dat er gereedschap vanuit privé als activa op de openingsbalans wordt opgenomen.)
finadleo schreef: @mrflik, bij verlies krijg je btw terug en bij winst saldeer je? Mischien toch nog eens de studieboeken erbij halen.
Ik verwoord het anders...
Ik maak omzet uit mijn onderneming (jaaaa echt waar). Ik draag 19% BTW af.
Ik koop ook in, ik trek de rest betaalde BTW af van de af te dragen BTW.
Er zijn maanden dat ik geen omzet maak, maar wel kosten heb.
Ik trek de betaalde BTW af van de af te dragen BTW (= 0). Ik krijg de BTW terug...
Is niet zo moeilijk toch ?