Onduidelijke kosten voor servicemonteur?
Onduidelijke kosten voor servicemonteur?
Goedendag,
Enkele weken geleden heb ik via de website van AEG waar ik mijn wasmachine geregistreerd heb een bezoek van een servicemonteur aangevraagd omdat mijn wasmachine mankementen vertoonde.
Na het maken van de afspraak heb ik een bevestigingsmail ontvangen, deze heb ik echter nooit geopend omdat ik zag dat ik per ongeluk een verkeerde datum gekozen had. Ik heb daarom online een contact formulier ingevuld met het verzoek voor een andere datum, deze is 2 dagen later telefonisch besproken. Een bevestigingsmail van het verzetten heb ik niet ontvangen.
Op de afgesproken dag kwam de monteur, deze is een klein uurtje bezig geweest. Bij het vertrek vroeg hij mij of ik het verschuldigde bedrag wilde pinnen. Hierover was ik nogal verbaasd, ik was namelijk niet op de hoogte dat ik uberhaupt iets moest betalen. Door een afspraak te plannen via de website waar ik mijn apparaat voor garantie geregistreerd heb en waar geen tarieven genoemd worden ging ik er een beetje vanuit dat de monteur vanuit garantie zou komen, en wanneer er iets vervangen moest worden er dan betaald zou moeten worden, stom van mij, maar dit was de indruk die ik had.
De monteur gaf aan dat het ging om 229 euro, waarmee ik akkoord gegaan was na het ontvangen van de mail. Welke mail vroeg Ik? de bevestigingsmail. Schijnbaar stonden hier tarieven in. Ik heb de monteur gevraagd of ik dit via een factuur kon voldoen zodat ik het allemaal nog even na kon kijken, dat was geen probleem was zijn antwoord.
Inderdaad, onderin de mail staat een kopje, behoorlijk verstopt, met tarieven.
Enkele dagen later ontving ik inderdaad een factuur met een bedrag van 244 euro.
Ik heb hierover contact opgenomen met AEG omdat ik de manier van werken nogal vreemd vind, hoe kunnen zij immers weten of ik op de hoogte ben van de tarieven als ze niet weten of ik de mail wel gelezen heb? en omdat het bedrag hoger is dan de monteur aangaf.
Het antwoord van de klantenservicemedewerker was globaal als volgt: ik weet toch wel dat ik de mail moet openen, en het is toch logisch dat er betaald moet worden als een wasmachine 4 jaar oud is. Het hogere bedrag is administratiekosten voor het opmaken van de factuur, dat had ik kunnen lezen bij het zetten van mijn handtekening op de werkbon.
Ik heb helemaal geen handtekening gezet op een werkbon!
Om het verhaal niet nog langer te maken, Mag een bedrijf er zomaar vanuit gaan dat ik op de hoogte ben van tarieven en mij daaraan binden door ze te vermelden in een mail? En mogen ze dit innen zelfs terwijl ik zelf helemaal geen handtekening gezet heb?
Enkele weken geleden heb ik via de website van AEG waar ik mijn wasmachine geregistreerd heb een bezoek van een servicemonteur aangevraagd omdat mijn wasmachine mankementen vertoonde.
Na het maken van de afspraak heb ik een bevestigingsmail ontvangen, deze heb ik echter nooit geopend omdat ik zag dat ik per ongeluk een verkeerde datum gekozen had. Ik heb daarom online een contact formulier ingevuld met het verzoek voor een andere datum, deze is 2 dagen later telefonisch besproken. Een bevestigingsmail van het verzetten heb ik niet ontvangen.
Op de afgesproken dag kwam de monteur, deze is een klein uurtje bezig geweest. Bij het vertrek vroeg hij mij of ik het verschuldigde bedrag wilde pinnen. Hierover was ik nogal verbaasd, ik was namelijk niet op de hoogte dat ik uberhaupt iets moest betalen. Door een afspraak te plannen via de website waar ik mijn apparaat voor garantie geregistreerd heb en waar geen tarieven genoemd worden ging ik er een beetje vanuit dat de monteur vanuit garantie zou komen, en wanneer er iets vervangen moest worden er dan betaald zou moeten worden, stom van mij, maar dit was de indruk die ik had.
De monteur gaf aan dat het ging om 229 euro, waarmee ik akkoord gegaan was na het ontvangen van de mail. Welke mail vroeg Ik? de bevestigingsmail. Schijnbaar stonden hier tarieven in. Ik heb de monteur gevraagd of ik dit via een factuur kon voldoen zodat ik het allemaal nog even na kon kijken, dat was geen probleem was zijn antwoord.
Inderdaad, onderin de mail staat een kopje, behoorlijk verstopt, met tarieven.
Enkele dagen later ontving ik inderdaad een factuur met een bedrag van 244 euro.
Ik heb hierover contact opgenomen met AEG omdat ik de manier van werken nogal vreemd vind, hoe kunnen zij immers weten of ik op de hoogte ben van de tarieven als ze niet weten of ik de mail wel gelezen heb? en omdat het bedrag hoger is dan de monteur aangaf.
Het antwoord van de klantenservicemedewerker was globaal als volgt: ik weet toch wel dat ik de mail moet openen, en het is toch logisch dat er betaald moet worden als een wasmachine 4 jaar oud is. Het hogere bedrag is administratiekosten voor het opmaken van de factuur, dat had ik kunnen lezen bij het zetten van mijn handtekening op de werkbon.
Ik heb helemaal geen handtekening gezet op een werkbon!
Om het verhaal niet nog langer te maken, Mag een bedrijf er zomaar vanuit gaan dat ik op de hoogte ben van tarieven en mij daaraan binden door ze te vermelden in een mail? En mogen ze dit innen zelfs terwijl ik zelf helemaal geen handtekening gezet heb?
Re: Onduidelijke kosten voor servicemonteur?
U krijgt een mail ter bevestiging van de afspraak, maar die leest u niet. Waarom zou je ook. En dan begint de ellende.
-
- Berichten: 12785
- Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39
Re: Onduidelijke kosten voor servicemonteur?
U laat een monteur komen, u leest geen mail en denkt dat alles gratis is? Wat had er dan moeten gebeuren in uw ogen? Had AEG u apart nog moeten bellen met de vraag of u de mail wel gelezen heeft?
Hoe doet u boodschappen in de supermarkt? Als u niet op het prijskaartje kijkt, denkt u dan ook dat u niet hoeft te betalen?
Hoe doet u boodschappen in de supermarkt? Als u niet op het prijskaartje kijkt, denkt u dan ook dat u niet hoeft te betalen?
-
- Berichten: 1357
- Lid geworden op: 19 nov 2019 10:28
Re: Onduidelijke kosten voor servicemonteur?
Ik kan hier geen serieus antwoord op geven. Je denkt dat ze daar jouw gedachten kunnen lezen? Natuurlijk is het jouw verantwoordelijkheid om de mail te lezen, je krijgt hem toch niet voor niets. En natuurlijk kunnen ze niet ruiken dat het om een garantiekwestie gaat (want dat moet via de verkoper, niet de producent) als je een serviceverzoek aanvraagt.
Dit is 100% je eigen verantwoordelijkheid geweest.
Dit is 100% je eigen verantwoordelijkheid geweest.
Re: Onduidelijke kosten voor servicemonteur?
Viel de reparatie nog wel onder de fabrieksgarantie (2 jaar) dan? https://www.aeg.nl/support/services/repairs/
Re: Onduidelijke kosten voor servicemonteur?
Ik geloof niet dat ik hier iets van begrijp. Ik heb ook My AEG omdat mijn warmtepomp droger van dit merk is. Als ik inlog op Mijn AEG dan zie ik hem staan in mijn producten overzicht. Hierbij staat exact vermeldt hoe lang de fabrieksgarantie nog doorloopt.Leonie94 schreef: ↑17 apr 2024 09:21Enkele weken geleden heb ik via de website van AEG waar ik mijn wasmachine geregistreerd heb een bezoek van een servicemonteur aangevraagd omdat mijn wasmachine mankementen vertoonde.
...
Op de afgesproken dag kwam de monteur, deze is een klein uurtje bezig geweest. Bij het vertrek vroeg hij mij of ik het verschuldigde bedrag wilde pinnen. Hierover was ik nogal verbaasd, ik was namelijk niet op de hoogte dat ik uberhaupt iets moest betalen.
Standaard (d.w.z. zonder verlengde garantie of garantie kado) is dit bij AEG 24 maanden. Buiten deze termijn kan er alleen aanspraak gemaakt worden op basis van non-conformiteit echter de bewijslast ligt dan bij u.
Als u gewoon een monteur besteld zonder eerst AEG aansprakelijk te stellen op basis van non-conformiteit, dan is het toch logisch dat u gewoon voor de reparatie moet betalen?
Re: Onduidelijke kosten voor servicemonteur?
Maar mag AEG verwachten dat je dat leest?Als ik inlog op Mijn AEG dan zie ik hem staan in mijn producten overzicht. Hierbij staat exact vermeldt hoe lang de fabrieksgarantie nog doorloopt.
Re: Onduidelijke kosten voor servicemonteur?
Zelfs als de genoemde tarieven geen onderdeel uitmaken van de overeenkomst (en er dus sprake is van een overeenkomst zonder tarief), dan nog mag AEG een redelijk loon in rekening brengen. En het genoemde bedrag lijkt me niet onredelijk.
Als TS denkt dat er bij een defect aan een 4 jaar oude machine zonder afstemming kostenloos een monteur komt repareren, heeft ze dat mis natuurlijk.
Als TS denkt dat er bij een defect aan een 4 jaar oude machine zonder afstemming kostenloos een monteur komt repareren, heeft ze dat mis natuurlijk.
Re: Onduidelijke kosten voor servicemonteur?
De termijn van de fabrieksgarantie wordt ook vermeldt bij de aankoop.
Verder boek je een reparatie als volgt bij AEG:
https://www.aeg.nl/support/services/sea ... lsrc=aw.ds
Je moet dus kiezen voor een Fixed price (229 euro of 399 euro) afspraak of een Binnen fabrieksgarantie afspraak.
Tenzij je de afspraak via Mijn producten overzicht boekt maar dan moet je klikken op het icoon van je apparaat waarbij uitdrukkelijk de garantietermijn vermeldt staat. Zowel de totale termijn als de resterende maanden fabrieksgarantie.
Re: Onduidelijke kosten voor servicemonteur?
Een bedrijf mag ervan uitgaan dat u handelingsbekwaam bent. Zeker als u online zelf een afspraak maakt, dan kunt u ook e-mails lezen.
Deze oenige manier van reageren van u als klant kende ik trouwens nog niet, dus bedankt. Ik zal hem toevoegen aan mijn lijstje van "ik dacht', 'ik ging ervan uit', 'normaal lees ik eerst de waarschuwingen, maar nu dus niet', 'is er geen coulance als je je handtekening hebt gezet' en nog veel meer.
Deze oenige manier van reageren van u als klant kende ik trouwens nog niet, dus bedankt. Ik zal hem toevoegen aan mijn lijstje van "ik dacht', 'ik ging ervan uit', 'normaal lees ik eerst de waarschuwingen, maar nu dus niet', 'is er geen coulance als je je handtekening hebt gezet' en nog veel meer.
Nevyn
vindt dit leuk
Re: Onduidelijke kosten voor servicemonteur?
Weet ik, mijn reactie was ook niet serieus bedoeld. Net zelf even ingelogd op AEG, staat duidelijk dat mijn garantie verlopen is. Dacht eigenlijk dat hij bijna 2 jaar oud was, maar blijkt bijna 3 jaar te zijn.Speedy123 schreef: ↑17 apr 2024 13:55De termijn van de fabrieksgarantie wordt ook vermeldt bij de aankoop.
Verder boek je een reparatie als volgt bij AEG:
https://www.aeg.nl/support/services/sea ... lsrc=aw.ds
Je moet dus kiezen voor een Fixed price (229 euro of 399 euro) afspraak of een Binnen fabrieksgarantie afspraak.
Tenzij je de afspraak via Mijn producten overzicht boekt maar dan moet je klikken op het icoon van je apparaat waarbij uitdrukkelijk de garantietermijn vermeldt staat. Zowel de totale termijn als de resterende maanden fabrieksgarantie.
-
- Berichten: 562
- Lid geworden op: 11 aug 2019 14:49
Re: Onduidelijke kosten voor servicemonteur?
Ts schrijft dat de machine 4 jaar oud is. Best gek om dan er vanuit te gaan dat je garantie hebt en dat alles gratis wordt verholpen.ZeerPrivé schreef: ↑17 apr 2024 13:20Viel de reparatie nog wel onder de fabrieksgarantie (2 jaar) dan? https://www.aeg.nl/support/services/repairs/
-
- Berichten: 314
- Lid geworden op: 25 nov 2023 10:56
Re: Onduidelijke kosten voor servicemonteur?
Ja, want als de tarieven zoals ze in de mail stonden te hoog waren had je de service afspraak ook (op tijd) kunnen afzeggen en op zoek gaan naar een goedkoper bedrijf.
Doordat je de afspraak wel hebt laten doorgaan en de werkzaamheden hebt laten uitvoeren heb je het reparatieaanbod met de bijbehorende tarieven aanvaard.