LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Ongevraagd inscannen paspoort door Europcar - wat nu?

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
E.Stills
Berichten: 13
Lid geworden op: 23 apr 2012 21:35

Ongevraagd inscannen paspoort door Europcar - wat nu?

Ongelezen bericht door E.Stills »

Hallo allemaal,

Heb de volgende vraag voor jullie met betrekking tot het (laten) scannen van mijn legitimatiebewijs.

Ivm een verhuizing heb ik vorige week een busje gereserveerd bij Europcar. Vanwege de reservering/betaling moest ik via iDeal mijn creditcard gegevens doorgegeven en terplekke zou ik het resterende borgbedrag pinnen, tot nu toe niet heel vreemd.

Bij de algemene voorwaarden op de Europcar-website staat het volgende:
Verplichte legitimatie
Vergeet niet onderstaande documenten mee te nemen bij het afhalen van uw elektrische scooter. Deze dienen allen op naam te staan van de hoofdbestuurder. Europcar behoudt zich het recht voor om de gegevens te controleren:
• Geldig paspoort of ID-kaart
• Voor het besturen van een bromfiets van Europcar geldt een minimale leeftijd van 21 jaar en een geldig A-M bewijs of een nationaal rijbewijs
• Huurders met een woonadres in Nederland dienen een adreslegitimatie in de vorm van een bank- of giroafschrift, loonstrook, uittreksel bevolkingsregister, afschrift van telefoonabonnement vaste telefonie of afschrift van een telefoonabonnement GSM mee te nemen. Deze documenten mogen niet ouder zijn dan 30 dagen
• Internationale huurders dienen voor het huren van een elektrische scooter in bezit te zijn van een Credit Card voor waarborg en betaling.
Let op! Een dubbele legitimatie is verplicht; ook voor een eventuele tweede bestuurder.
Vanochtend was het tijd om het busje op te halen bij Europcar. Gelukkig had ik een aantal behulpzame vrienden weten te strikken om mij vandaag te helpen. Aangekomen bij Europcar, met mijn rijbewijs en paspoort als tweede ID, gebeurde iets dat mij op zijn zachts gezegd niet aanstond.

De meneer van Europcar vond het heel gewoon om ongevraagd mijn rijbewijs te scannen (dus geen fotokopie op papier, maar een scan die "ergens" in hun computer verdween). Hetzelfde gebeurde met de factuur die ik moest meenemen, waarbij ik hem gelukkig last-minute kon overtuigen om het papier dubbel te vouwen zodat mijn betaalgegevens niet werden meegescand.

Vervolgens verdween mijn paspoort ineens ongevraagd onder de scanner. Toen ik hiertegen protesteerde kreeg ik te horen dat ik in dat geval het busje niet zou meekrijgen. Ik was het hier niet mee eens en legde uit dat het hier om mijn identiteit gaat en dat ik niet weet wat er met mijn gegevens gebeurd en waarom/waar/hoe veilig mijn gegevens worden opgeslagen. Zij verwachten van mij een bewijs van rijvaardigheid om een busje te huren – het is toch niet zo raar om te vragen om een uitleg/bewijs van hoe zij om met mijn identiteitsgegevens om te gaan?
Ik kreeg een grote mond en kon ophoepelen of ophouden met zeuren. Uiteindelijk heb ik met tegenzin toegegeven (achteraf spijt), ik had immers al vooruit betaald en zou mijn geld niet terugkrijgen en er waren mensen die vrij hadden genomen om te helpen verhuizen.

Op de website en in de algemene voorwaarden staat niets over het scannen en opslaan van scans van mijn persoonlijke identiteitsbewijs. Ik begrijp dat er op zijn minst een kopie van mijn rijbewijs nodig is om het busje uit te huren en dat ze eventueel een paspoort willen om mijn ID te controleren, maar waarom is er een scan van mijn paspoort nodig?

Mag een commercieel bedrijf zomaar een ID bewijs/paspoort van klanten scannen en in hun systeem opslaan (zonder dat het in de alg. voorw. staat)?

Op dit moment staan mijn creditcardgegevens én een scan van mijn rijbewijs én van mijn paspoort ergens op een server van Europcar en ik heb geen idee wat zij verder met mijn gegevens doen. Het zint me niet dat ik niet weet waar mijn gegevens zijn opgeslagen en wat Europcar met mijn gegevens van plan is (dit is niet op de website te vinden en het Europcar personeel kon mij dit ook niet vertellen). Daarbij weet ik niet hoe goed beveiligd hun systemen zijn. DigID bleek onlangs al niet 100% waterdicht, door een hacker kwamen gegevens van KPN-klanten op straat te liggen etc., wie garandeerd mij dat mijn creditcard- en paspoort-gegevens veilig zijn bij een of ander autoverhuurbedrijf?

Kan iemand mij vertellen wat mijn rechten en de rechten van Europcar zijn inzake MIJN persoonsgegevens en een scan van MIJN paspoort (ze hebben immers ook al mijn creditcard gegevens EN een scan van mijn rijbewijs)?
Welke stappen moet ik ondernemen om te zorgen dat Europcar mij garandeerd dat zij zo snel mogelijk AL mijn gegevens uit hun systeem wissen?

Mocht het nog niet duidelijk zijn: ik raad iedereen af om bij dit bedrijf een busje te huren. Niet alleen kunnen zij me niet duidelijk vertellen waarom zij mijn gegevens nodig hebben (afgezien van "dat is het beleid"), daarbij hebben ze een grote mond tegen klanten die vragen wat er met hun gegevens gebeurd.

Groeten,
E. Stills

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Ongevraagd inscannen paspoort door Europcar - wat nu?

Ongelezen bericht door berndv »

Europcar moet zich houden aan de regels van de CBG wat betreft het opslaan en registreren van de gegevens.

Hoe vaak heeft u trouwens heen en weer moeten rijden met die brommer?
E.Stills schreef:
Bij de algemene voorwaarden op de Europcar-website staat het volgende:
Verplichte legitimatie
Vergeet niet onderstaande documenten mee te nemen bij het afhalen van uw elektrische scooter. Deze dienen allen op naam te staan van de hoofdbestuurder. Europcar behoudt zich het recht voor om de gegevens te controleren:
• Geldig paspoort of ID-kaart
• Voor het besturen van een bromfiets van Europcar geldt een minimale leeftijd van 21 jaar en een geldig A-M bewijs of een nationaal rijbewijs
• Huurders met een woonadres in Nederland dienen een adreslegitimatie in de vorm van een bank- of giroafschrift, loonstrook, uittreksel bevolkingsregister, afschrift van telefoonabonnement vaste telefonie of afschrift van een telefoonabonnement GSM mee te nemen. Deze documenten mogen niet ouder zijn dan 30 dagen
• Internationale huurders dienen voor het huren van een elektrische scooter in bezit te zijn van een Credit Card voor waarborg en betaling.
Let op! Een dubbele legitimatie is verplicht; ook voor een eventuele tweede bestuurder.


bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Ongevraagd inscannen paspoort door Europcar - wat nu?

Ongelezen bericht door bprosman »

Europcar moet zich houden aan de regels van de CBG wat betreft het opslaan en registreren van de gegevens.
En dat houdt niet in dat ze niet zouden mogen scannen en/of opslaan, ze moeten wel tegenover CBG aan kunnen tonen waarom ze dit zouden willen/doen.

MAXIEM

Re: Ongevraagd inscannen paspoort door Europcar - wat nu?

Ongelezen bericht door MAXIEM »

E.Stills

Het principe blijft: als jij niet wilt dat er wat met jouw papieren gebeurt, dan laat je dat gewoon niet toe. Zij kunnen dan de dienst weigeren, maar dat is hun probleem. Dat je een onbeschoft antwoord krijgt, is heel normaal in dit kikkerland. Er lopen hier meer elpee'ers rond dan normale mensen. Als je dat eenmaal weet, dan kun je daar van tevoren rekening mee houden.

Maxiem.

E.Stills
Berichten: 13
Lid geworden op: 23 apr 2012 21:35

Re: Ongevraagd inscannen paspoort door Europcar - wat nu?

Ongelezen bericht door E.Stills »

bprosman schreef:
Europcar moet zich houden aan de regels van de CBG wat betreft het opslaan en registreren van de gegevens.
En dat houdt niet in dat ze niet zouden mogen scannen en/of opslaan, ze moeten wel tegenover CBG aan kunnen tonen waarom ze dit zouden willen/doen.
Waarom kan ik dan nergens op de Europcar-website en waarom kan niemand mij bij Europcar vertellen waarom een scan van mijn paspoort nodig is? Wat heeft dit voor toegevoegde waarde voor hun zaken (ik had immers geen plannen om naar het buitenland te rijden of met hun organisatie op reis te gaan)?

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: Ongevraagd inscannen paspoort door Europcar - wat nu?

Ongelezen bericht door vroem »

welkom in het digiatle tijdperk , scans is tegenwoordig heel normaal, ik krijg heel veel facturen tegenwoordig ook per mail. En ik snap werkelijk niet wat het verschil is tussen een scan en een papieren fotokopie, daar kan ook van alles mee gebeuren.
Je wilt wat van hen, en daar hebben zij hun voorwaarden aan, en werkmethode. Dit is er 1 van .
bevalt het je niet huur je ergens anders, of niet. Maar ik denk dat tegenwoordig scannen regel is, en papieren kopie uitzondering.

Zij hebben zich idd aan regels te houden, maar dat was met de papieren kopie ook al, en na verloop van tijd moet het vernietigd worden, daar is geen verschil in.

E.Stills
Berichten: 13
Lid geworden op: 23 apr 2012 21:35

Re: Ongevraagd inscannen paspoort door Europcar - wat nu?

Ongelezen bericht door E.Stills »

vroem schreef:welkom in het digiatle tijdperk , scans is tegenwoordig heel normaal, ik krijg heel veel facturen tegenwoordig ook per mail.
Wat hebben facturen per email te maken met een scan van mijn paspoort die terechtkomt in een voor mij onbekende (en dus potentieel onveilige) IT-omgeving van één of ander commercieel bedrijf? Je laat je paspoort toch ook niet op 2e paasdag midden in Ikea rondslingeren. En met een factuur kun je ook geen identiteitsfraude plegen, met een scan van een paspoort wel. Appels en peren.

Je hoeft mij trouwens niet te verwelkomen in het digi-tijdperk, ik ben een digital native, opgegroeid in dat digitale tijdperk waar je het over hebt. :D
Maar dat digitale tijdperk mag geen nutteloze inbreuk op de veiligheid van mijn identiteit betekenen.
vroem schreef:En ik snap werkelijk niet wat het verschil is tussen een scan en een papieren fotokopie, daar kan ook van alles mee gebeuren.
Snap je dat echt niet? :shock: Het verschil dat een papieren kopie in een archiefkast minder hack-gevoelig is (iemand moet ter plekke inbreken) dan een computerbestand waar mijn creditcardnummer en paspoort scan naast elkaar staan.
vroem schreef:Je wilt wat van hen, en daar hebben zij hun voorwaarden aan, en werkmethode. Dit is er 1 van .
bevalt het je niet huur je ergens anders, of niet.
Het scannen van mijn factuur, rijbewijs en paspoort staat niet in de algemene voorwaarden op de website vermeld. Had ik dat geweten dan had ik een ander verhuurbedrijf uitgekozen. Aangezien ik ivm de reservering vantevoren moest betalen (en dit geld niet terugkreeg) werd ik ter plaatse op een hele vervelende manier voor het blok gezet.

Mijn probleem met het klakkeloos vragen/scannen van mijn identiteitspapieren door commerciele/niet-overheidsinstanties wordt goed verwoord hieronder:
<iframe width="480" height="90" frameBorder="0" src="http://media.vara.nl/player.php?id=50156"></iframe>

Intussen heb ik op http://www.mijnprivacy.nl een en ander aan informatie gevonden. Zal Europcar een van de modelbrieven ivm verwijdering van mijn gegevens sturen.
Laatst gewijzigd door E.Stills op 24 apr 2012 11:06, 1 keer totaal gewijzigd.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Ongevraagd inscannen paspoort door Europcar - wat nu?

Ongelezen bericht door bprosman »

Snap je dat echt niet? Het verschil dat een papieren kopie in een archiefkast minder hack-gevoelig is (iemand moet ter plekke inbreken) dan een computerbestand waar mijn creditcardnummer en paspoort scan naast elkaar staan.
Daarbij ga je er vanuit dat deze computer aan een publiek netwerk hangt, maar is dat ook zo ?

E.Stills
Berichten: 13
Lid geworden op: 23 apr 2012 21:35

Re: Ongevraagd inscannen paspoort door Europcar - wat nu?

Ongelezen bericht door E.Stills »

bprosman schreef:Daarbij ga je er vanuit dat deze computer aan een publiek netwerk hangt, maar is dat ook zo ?
Als degene die mijn dingen inscande op Facebook zat toen ik de zaak uitliep neem ik aan wel ja...

WillemLW
Berichten: 158
Lid geworden op: 19 apr 2012 00:09

Re: Ongevraagd inscannen paspoort door Europcar - wat nu?

Ongelezen bericht door WillemLW »

Ze mogen niet je paspoort kopieeren. Ze mogen wel je volledige naam, geboorteplaats, en paspoortnummer (maar niet je BSN!) e.d. op papier noteren. Dat moet ook voldoende zijn w.b.t. eventuele diefstal etc. Sowieso moet op iedere plek waar persoonsgegevens worden verwerkt (in dit geval dus die van je paspoort) voldoen aan de Wet Bescherming Persoonsgegevens etc: dus het bedrijf moet zich hebben geregistreerd bij de CBP, een privacy policy hebben opgesteld etc.

Europcar
Berichten: 1
Lid geworden op: 24 apr 2012 14:07

Re: Ongevraagd inscannen paspoort door Europcar - wat nu?

Ongelezen bericht door Europcar »

Geachte heer Stills,

Wij betreuren uw ervaring.

Wij komen graag met u in contact om een nadere toelichting te geven. Wij willen benadrukken dat wij zorgvuldig en vertrouwelijk omgaan met de gegevens van onze klanten.

U kunt ons bereiken via e-mail op [email protected] of via de telefoon op nummer 070-3811800.

Met vriendelijke groeten,


Yvonne Gielisse
Europcar Autoverhuur B.V.
Manager Customer Relations

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Ongevraagd inscannen paspoort door Europcar - wat nu?

Ongelezen bericht door berndv »

Als het alleen een toelichting is op het hoe en waarom inscannen en misschien opslaan van een kopie van een legitimatiebewijs, waarom iet gewoon open en bloot hier? Ik snap dat webcare de problemen van klanten niet in de openbaarheid wil behandelen, omdat hier vertrouwelijke gegevens bij nodig zijn, wat hier aan de kaak wordt gesteld is een algemene procedure die niet specifiek voor ts geld, maar voor alle europcar klanten.

WillemLW
Berichten: 158
Lid geworden op: 19 apr 2012 00:09

Re: Ongevraagd inscannen paspoort door Europcar - wat nu?

Ongelezen bericht door WillemLW »

Vergelijk het met vliegtuigmaatschappijen. Je reserveert een vlucht: je geeft je naam, geboortedatum e.d. door. Bij inchecken laat je je paspoort zien: zodat zij kunnen controleren dat jij inderdaad de opgegeven / geregistreerde persoon bent, en je krijgt je paspoort weer terug. Vliegtuigmaatschappijen maken ook geen scans. Het mag alleen bij wet (bv: werkgevers i.v.m. illegalen). Ook bij ziekenhuizen maken ze geen kopie: je hoeft het alleen te tonen - zodat zij kunnen checken dat je zegt wie je bent. Europcar gaat hierin dus te ver. Er zijn staan minder vergaande mogelijkheden open: de huidige procedure is dus niet strikt noodzakelijk.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Ongevraagd inscannen paspoort door Europcar - wat nu?

Ongelezen bericht door berndv »

WillemLW schreef:Vergelijk het met vliegtuigmaatschappijen. Je reserveert een vlucht: je geeft je naam, geboortedatum e.d. door. Bij inchecken laat je je paspoort zien: zodat zij kunnen controleren dat jij inderdaad de opgegeven / geregistreerde persoon bent, en je krijgt je paspoort weer terug. Vliegtuigmaatschappijen maken ook geen scans. Het mag alleen bij wet (bv: werkgevers i.v.m. illegalen). Ook bij ziekenhuizen maken ze geen kopie: je hoeft het alleen te tonen - zodat zij kunnen checken dat je zegt wie je bent. Europcar gaat hierin dus te ver. Er zijn staan minder vergaande mogelijkheden open: de huidige procedure is dus niet strikt noodzakelijk.
Is in wettelijke zin niet strikt noodzakelijk, maar als je weigert krijg je dus geen auto mee.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Ongevraagd inscannen paspoort door Europcar - wat nu?

Ongelezen bericht door bprosman »

Europcar gaat hierin dus te ver. Er zijn staan minder vergaande mogelijkheden open: de huidige procedure is dus niet strikt noodzakelijk.
Het is niet gezegd dat Europcar hierin te ver gaat. Ben benieuwd naar de uitleg van Europcar. Misschien wordt de scan wel vernietigd bij inlevering van de auto.
Bij de WBP is het niet zozeer WAT je opslaat, maar WAAROM. Als Europcar aan kan tonen dat ze hiermee kunnen voorkomen tientallen auto's kwijt te raken zou het best gewoon wel eens geaccepteerd kunnen worden. Maar zoals ik al zei, waarschijnlijk met de restrictie het weg te gooien als de auto retour is.

SaritaX
Berichten: 130
Lid geworden op: 27 nov 2010 15:42

Re: Ongevraagd inscannen paspoort door Europcar - wat nu?

Ongelezen bericht door SaritaX »

Dus als hij een papieren kopie had gemaakt had je het niet erg gevonden, want dat is veilig? Hij kan dan papiertje dan daarna nog gewoon inscannen dus het zegt helemaal niks.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Ongevraagd inscannen paspoort door Europcar - wat nu?

Ongelezen bericht door bprosman »

Hij kan dan papiertje dan daarna nog gewoon inscannen dus het zegt helemaal niks.
Of 's-avonds in een map mee naar huis nemen.

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Ongevraagd inscannen paspoort door Europcar - wat nu?

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Europcar schreef:Geachte heer Stills,

Wij betreuren uw ervaring.

Wij komen graag met u in contact om een nadere toelichting te geven. Wij willen benadrukken dat wij zorgvuldig en vertrouwelijk omgaan met de gegevens van onze klanten.

U kunt ons bereiken via e-mail op [email protected] of via de telefoon op nummer 070-3811800.

Met vriendelijke groeten,


Yvonne Gielisse
Europcar Autoverhuur B.V.
Manager Customer Relations

Waarom o waarom geeft u die toelichting niet hier ?
Waarom word een paspoort bij u ingescand, dat is toch helemaal overbodig.

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: Ongevraagd inscannen paspoort door Europcar - wat nu?

Ongelezen bericht door vroem »

Ik kan heel goed begrijpen dat men in deze tijd van fraudes een legitimatie , of zelfs meerdere toch even inscand, zou zelfs wel eens een eis van hun verzekering kunnen zijn.
Je geeft als verhuurder toch een ding met een waarde in de 5 cijfers voor de komma mee aan iemand die zijn verder niet kennen.
Nu is dat deels het risico van de verhuurder, moet ie geen verhuurder worden, maar tegelijkertijd neem ik het ze dan niet kwalijk als ze maatregelen nemen dat risico in t eperken.

Overigens gaat TS er wel heel makkelijk vanuit dat de computer waar de medewerker mee op facebook zat ook de computer is waar de scan op wordt opgeslagen, hoeft helemaal niet zo te zijn, sterker nog is zeer waarschijnlijk een centrale server, misschien niet eens in het gebouw. Ik neem aan dat die server ook gewoon aan alle normale beveiligingsprotocollen/firewalls etc voldoet, net als overigens de computer waar facebook op actief was.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Ongevraagd inscannen paspoort door Europcar - wat nu?

Ongelezen bericht door berndv »

vroem schreef:zelfs wel eens een eis van hun verzekering kunnen zijn.
Maar dan zou een kopie ook volstaan en hoeft het dus niet digitaal opgeslagen te worden.
vroem schreef:Overigens gaat TS er wel heel makkelijk vanuit dat de computer waar de medewerker mee op facebook zat ook de computer is waar de scan op wordt opgeslagen,
Dat hoeft ook zeker niet, maar het is dus zeer goed mogelijk.
vroem schreef:Ik neem aan dat die server ook gewoon aan alle normale beveiligingsprotocollen/firewalls etc voldoet
Dat is nu juist ook het probleem. Beveiligingsprotocollen kunnen gehackt worden, en dat is ook genoeg in het nieuws gekomen. Iemand heeft dan mooi een kopie legitimatie en de creditcard gegevens.

Gesloten