LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Opgelicht in Duitsland
Opgelicht in Duitsland
Mijn zoon (gehandicapt) heeft een passie voor reptielen. Hij kocht - na lange oriëntatie - een dier van een particulier in Duitsland (XXX). Het kostte hem een maandinkomen! Toen hij ermee thuiskwam, bleek het dier vreemd te bewegen. Een dierenarts constateerde een genetische afwijking. Suchar wil het dier niet terugnemen. Het Europese Consumentencentrum heeft geprobeerd te bemiddelen, maar die meneer weigert medewerking. Heeft iemand ervaring met dit soort zaken over de grens?
Re: Opgelicht in Duitsland
Maakt het iets uit, dat u zoon gehandicapt is?
Hebt U hem dan niet vergezeld bij zijn aankoop?
Is dit reptiel, met de benodigde papieren over de grens gegaan?
Waarom zou de verkoper het dier (product) terugnemen?
Het zou toch kunnen, dat de verkoper het zelf niet weet, dat het reptiel een afwijking heeft!
Ook spelt de prijs in dit geval helemaal geen rol.
Als ik een kanarie koop, en deze gaat thuis van zijn stek af, kan ik de verkoper dan aansprakelijk stellen?
Hier maak je volgens mij geen kans, om dit terug te draaien!
Hebt U hem dan niet vergezeld bij zijn aankoop?
Waarom zou de verkoper het dier (product) terugnemen?
Het zou toch kunnen, dat de verkoper het zelf niet weet, dat het reptiel een afwijking heeft!
Ook spelt de prijs in dit geval helemaal geen rol.
Als ik een kanarie koop, en deze gaat thuis van zijn stek af, kan ik de verkoper dan aansprakelijk stellen?
Hier maak je volgens mij geen kans, om dit terug te draaien!
Mij ontgaat de relevantie van de handicap ook. Het noemen van een naam is ook niet echt fraai. Aangezien u heeft gekocht van een particulier en kennelijk geen enkel onderzoek heeft gedaan naar de gezondheid van het beest is dit een gevalletje "jammer maar helaas"Soesja schreef:Mijn zoon (gehandicapt) heeft een passie voor reptielen. Hij kocht - na lange oriëntatie - een dier van een particulier in Duitsland (David Suchar). Het kostte hem een maandinkomen! Toen hij ermee thuiskwam, bleek het dier vreemd te bewegen. Een dierenarts constateerde een genetische afwijking. Suchar wil het dier niet terugnemen. Het Europese Consumentencentrum heeft geprobeerd te bemiddelen, maar die meneer weigert medewerking. Heeft iemand ervaring met dit soort zaken over de grens?
-
Over het algemein zijn Duitsers te vertrouwen ! Je hebt ook slechte en goede mensen in de wereld.
Jammer voor uw zoon zo iets gebeurt ook vaak bij Dennis Papageien !
Jammer voor uw zoon zo iets gebeurt ook vaak bij Dennis Papageien !
Tja, die handicap. Als je de relevantie niet begrijpt, prijs je dan maar gelukkig. Vroeger heb ik óók nooit geweten dat er lieden zijn die rücksichtlos misbruik maken van kwetsbare mensen. Dat blijkt helaas het geval en het maakt de zaak nog schrijnender. En ja, hij heeft op verschillende manieren geïnformeerd naar de gezondheid van het dier, maar de verkoper heeft informatie daarover verzwegen. De naam Suchar heb ik genoemd om te onderzoeken of er meer mensen door hem bedrogen zijn. Ik zie werkelijk niet in wat daar tegen is. Maar dit alles terzijde. Mijn vraag was of iemand ervaring heeft met dit soort aankopen over de grens.
Nee, ik heb geen ervaring met dergelijke aankopen over de grens.
De relevantie van "(gehandicapt)" begrijp ik nog steeds niet.
Wat u doet is de suggestie wekken dat het relevant is. De kans bestaat dat de lezer als mogelijke invulling geeft "hier wordt misbruik gemaakt van iemands handicap". Wellicht precies het effect dat u beoogt?
U noemt een naam (niet netjes), en gaat nu verder met zwartmaken van die persoon door het uitwerken van uw suggestie dat hier iemand "rücksichtslos" "misbruik" heeft gemaakt van uw "kwetsbare", want gehandicapte, zoon, zonder dat op enige wijze te bewijzen of anderszins te onderbouwen
Als "gehandicapt", door u gemeld, van belang is in dit verhaal, rust op u de verplichting dat aannemelijk te maken voor de lezer. Geen loze suggesties en verdachtmakingen!
De relevantie van "(gehandicapt)" begrijp ik nog steeds niet.
Wat u doet is de suggestie wekken dat het relevant is. De kans bestaat dat de lezer als mogelijke invulling geeft "hier wordt misbruik gemaakt van iemands handicap". Wellicht precies het effect dat u beoogt?
U noemt een naam (niet netjes), en gaat nu verder met zwartmaken van die persoon door het uitwerken van uw suggestie dat hier iemand "rücksichtslos" "misbruik" heeft gemaakt van uw "kwetsbare", want gehandicapte, zoon, zonder dat op enige wijze te bewijzen of anderszins te onderbouwen
Als "gehandicapt", door u gemeld, van belang is in dit verhaal, rust op u de verplichting dat aannemelijk te maken voor de lezer. Geen loze suggesties en verdachtmakingen!
Hai,
Je zou even na moeten gaan hoe het in Duitsland zit maar volgens mij valt het volgende onder EU wetgeving (ik weet zeker dat het NL wetgeving is)
Indien een dier gekocht wordt heb je daar 6 maanden garantie op, die garantie gaat dan over zaken die het dier al had bij de verkoop, zichtbaar en onzichtbaar(dus als je je kat aanrijdt dan telt het natuurlijk niet)
Vaak is het moeilijk te bewijzen dat een beest al iets had, bijvoorbeeld bij infecties is het moeilijk na te gaan of het dier al ziek was.
Een genetisch probleem is dus wel een probleem van de verkoper, ook al wist hij het zelf van te voren niet. Hij is dan verplicht om ofwel de kosten voor de dieren arts te betalen ofwel het dier tegen de aankoop prijs terug te nemen.
groetjes
Trudy
Je zou even na moeten gaan hoe het in Duitsland zit maar volgens mij valt het volgende onder EU wetgeving (ik weet zeker dat het NL wetgeving is)
Indien een dier gekocht wordt heb je daar 6 maanden garantie op, die garantie gaat dan over zaken die het dier al had bij de verkoop, zichtbaar en onzichtbaar(dus als je je kat aanrijdt dan telt het natuurlijk niet)
Vaak is het moeilijk te bewijzen dat een beest al iets had, bijvoorbeeld bij infecties is het moeilijk na te gaan of het dier al ziek was.
Een genetisch probleem is dus wel een probleem van de verkoper, ook al wist hij het zelf van te voren niet. Hij is dan verplicht om ofwel de kosten voor de dieren arts te betalen ofwel het dier tegen de aankoop prijs terug te nemen.
groetjes
Trudy
U moet op een Duits forum zoeken wat Uw rechten in het land van verkoop zijn.
Hier zitten Nederlanders die zowel taal als regels over het algemeen te kort beheersen, dus zoek een Duits forum voor info.
Als je niet de taal en wetten goed weet liever niet elders kopen of op eigen risico.
Hier zitten Nederlanders die zowel taal als regels over het algemeen te kort beheersen, dus zoek een Duits forum voor info.
Als je niet de taal en wetten goed weet liever niet elders kopen of op eigen risico.
Dank Trudy en Stofzuigertje, hier heb ik iets aan!
Groet, Soesja.
Groet, Soesja.
-
dat is dus niet waar!!. Dit geldt alleen bij aankoop in een winkel, niet voor particulieren aankopen!trudy81 schreef:Hai,
groetjes
Trudy
Ik heb intussen op een Duitse site gevonden dat de 2 jaar garantie ook geldt voor dieren en dat het niet uitmaakt of de verkoper een handelaar of een hobby-kweker is. (Zie hieronder.) Het staat zo in de Duitse wet. Voorzover ik weet is dit ook Europees zo geregeld. Dus misschien kan iemand nog zijn/haar voordeel doen met deze informatie.
Nu nog een pro deo advocaat vinden die het wil opnemen... Niet eenvoudig.
Een stukje uit een Duitse krant (Hamburger Abendblatt, 2005):
LEIPZIG. Haustierhalter haben gegenüber dem Verkäufer Ansprüche, wenn ihr neuer Schützling schon kurz nach dem Kauf krank wird. Die zwei Jahre lange Gewährleistung, die das Bürgerliche Recht Käufern einräumt, gelte auch beim Kauf von Tieren bei einem Unternehmer, erklären die Experten der Verbraucherzentrale Sachsen in Leipzig. Als Unternehmer könnten in diesem Zusammenhang neben Fachhändlern auch Hobbyzüchter gelten, heißt es.
Nu nog een pro deo advocaat vinden die het wil opnemen... Niet eenvoudig.
Een stukje uit een Duitse krant (Hamburger Abendblatt, 2005):
LEIPZIG. Haustierhalter haben gegenüber dem Verkäufer Ansprüche, wenn ihr neuer Schützling schon kurz nach dem Kauf krank wird. Die zwei Jahre lange Gewährleistung, die das Bürgerliche Recht Käufern einräumt, gelte auch beim Kauf von Tieren bei einem Unternehmer, erklären die Experten der Verbraucherzentrale Sachsen in Leipzig. Als Unternehmer könnten in diesem Zusammenhang neben Fachhändlern auch Hobbyzüchter gelten, heißt es.
Als Unternehmer KOENNTEN in diesem Zusammenhang auch Hobbyzuechter gelten, so heißt es...
Dat betekent dat dit zeer gewenst is maar niet het geval is.
U schrijft u zoon heeft op meerdere manieren naar de gezondheid van het dier geinformeerd. Dat zet mij aan het denken. Heeft hij het dier ook zelf gezien ? Heeft hij hem alleen in duitsland opgehaald, bij de verkoper zelf ? En van wie heeft die verkoper het dier ?
Het spijt me dat u in het verleden zulke vervelende ervaringen met u zoons handicap had en nu misschien denkt dat dit weer het geval is.
Maar bedenk, dat juist reptielen op een vaak schrijnende manier getransporteerd worden en die verkoper daarom ook geen informatie over de gezondheid van het dier kon geven.
Dat betekent dat dit zeer gewenst is maar niet het geval is.
U schrijft u zoon heeft op meerdere manieren naar de gezondheid van het dier geinformeerd. Dat zet mij aan het denken. Heeft hij het dier ook zelf gezien ? Heeft hij hem alleen in duitsland opgehaald, bij de verkoper zelf ? En van wie heeft die verkoper het dier ?
Het spijt me dat u in het verleden zulke vervelende ervaringen met u zoons handicap had en nu misschien denkt dat dit weer het geval is.
Maar bedenk, dat juist reptielen op een vaak schrijnende manier getransporteerd worden en die verkoper daarom ook geen informatie over de gezondheid van het dier kon geven.
Dank voor het meedenken, Luna. Van tevoren zag onze zoon alleen een foto van het dier, via e-mail van de Duitse verkoper. Hij heeft nagegaan wie de oorspronkelijke kweker van het dier was. Dat bleek een Amerikaan te zijn die op professionele basis kweekt en in het wereldje een goede naam heeft. Hij (zoon) heeft de foto met informatie naar die Amerikaan gemaild en een verklaring gevraagd dat het dier inderdaad van hem kwam. Op diens positieve reactie heeft hij besloten het dier te kopen. Verder heeft hij tegen verkoper (die diergeneeskunde zegt te studeren) gezegd te weten dat in dit soort reptiel een bepaalde ziekte voorkomt, en vroeg hem of dit dier hieraan leed. Verkoper zei ervan op de hoogte te zijn, maar dat dit dier gezond was. Later bleek de 'ziekte' een bekend genetisch defect te zijn.
In Duitsland dacht onze zoon het dier op een reptielenbeurs te kopen, waar hij hem goed kon bekijken. Verkoper liet echter twee dagen eerder plotseling weten dat hij een vroege afspraak had op de universiteit en dat hij hem in zijn auto moest overhandigen, voordat de beurs openging. Onder protest is onze zoon daar uiteindelijk akkoord mee gegaan. (Verkoper bleek overigens na de overdracht het beursgebouw binnen te gaan.) Verkoper heeft onze zoon een papier laten tekenen waarop stond dat het dier bij overhandiging gezond was. Als gevolg van zijn handicap heeft onze zoon een taalbeperking en Duits kan hij al helemaal niet lezen.
Overigens was het vervoer in orde (een verwarmde, speciale doos).
Aan bemiddeling van het Europees Consumentencentrum (ECC) wilde verkoper niet meewerken; het ECC zei dat de weg via de rechter nog openstond. Maar het blijkt moeilijk een (pro deo) advocaat te vinden die bekend is met Duits/Nederlandse consumentenzaken.
In Duitsland dacht onze zoon het dier op een reptielenbeurs te kopen, waar hij hem goed kon bekijken. Verkoper liet echter twee dagen eerder plotseling weten dat hij een vroege afspraak had op de universiteit en dat hij hem in zijn auto moest overhandigen, voordat de beurs openging. Onder protest is onze zoon daar uiteindelijk akkoord mee gegaan. (Verkoper bleek overigens na de overdracht het beursgebouw binnen te gaan.) Verkoper heeft onze zoon een papier laten tekenen waarop stond dat het dier bij overhandiging gezond was. Als gevolg van zijn handicap heeft onze zoon een taalbeperking en Duits kan hij al helemaal niet lezen.
Overigens was het vervoer in orde (een verwarmde, speciale doos).
Aan bemiddeling van het Europees Consumentencentrum (ECC) wilde verkoper niet meewerken; het ECC zei dat de weg via de rechter nog openstond. Maar het blijkt moeilijk een (pro deo) advocaat te vinden die bekend is met Duits/Nederlandse consumentenzaken.
Je hebt mijn vragen nog niet beantwoord?tennis schreef: Hebt U hem dan niet vergezeld bij zijn aankoop?
Sorry, onder protest!Soesja schreef:Onder protest is onze zoon daar uiteindelijk akkoord mee gegaan. (Verkoper bleek overigens na de overdracht het beursgebouw binnen te gaan.) Verkoper heeft onze zoon een papier laten tekenen waarop stond dat het dier bij overhandiging gezond was. Als gevolg van zijn handicap heeft onze zoon een taalbeperking en Duits kan hij al helemaal niet lezen.
Als ik een contract niet kan lezen, dan teken ik niet!
Als ik het verhaal zo lees, dan heeft U toch Uw zoon aan zijn lot overgelaten en wat de misstanden betreft geen ondersteuning geboden.
Beste tennis,
Ja, de vereiste papieren waren er. En nee, natuurlijk tekent u niet iets dat u niet kunt lezen. Maar als u die - niet relevante! handicap had, zag de wereld er geheel anders voor u uit. Moeilijk voor te stellen, nietwaar?
Verder, als u meent mij ter verantwoording te moeten roepen, kan ik u zeggen: mijn zoon had een vriendin meegenomen, die ter plaatse dacht dat tekenen geen kwaad kon. Uw aantijging dat ik mijn zoon aan zijn lot overgelaten zou hebben, vinden wij hier thuis erg vermakelijk. U hebt namelijk geen idee waarover u het hebt. Wilt u mijn zorg en begeleiding een tijdje overnemen om zo wat inzicht in de situatie te krijgen?
Ja, de vereiste papieren waren er. En nee, natuurlijk tekent u niet iets dat u niet kunt lezen. Maar als u die - niet relevante! handicap had, zag de wereld er geheel anders voor u uit. Moeilijk voor te stellen, nietwaar?
Verder, als u meent mij ter verantwoording te moeten roepen, kan ik u zeggen: mijn zoon had een vriendin meegenomen, die ter plaatse dacht dat tekenen geen kwaad kon. Uw aantijging dat ik mijn zoon aan zijn lot overgelaten zou hebben, vinden wij hier thuis erg vermakelijk. U hebt namelijk geen idee waarover u het hebt. Wilt u mijn zorg en begeleiding een tijdje overnemen om zo wat inzicht in de situatie te krijgen?
Uw zoon was dus gewoon te goed van vertrouwen. Naar ik aanneem is uw zoon gewoon handelingsbekwaam, dan doet die handicap er niet toe. Is hij handelingsonbekwaam dan is de overeenkomst mogelijk vernietigbaar.Soesja schreef:Ja, de vereiste papieren waren er. En nee, natuurlijk tekent u niet iets dat u niet kunt lezen. Maar als u die - niet relevante! handicap had, zag de wereld er geheel anders voor u uit. Moeilijk voor te stellen, nietwaar?
Verder, als u meent mij ter verantwoording te moeten roepen, kan ik u zeggen: mijn zoon had een vriendin meegenomen, die ter plaatse dacht dat tekenen geen kwaad kon.
Even tussendoor: een handicap kan voor de lezer van alles zijn. Van een stijf been tot volledige geestelijke of lichamelijke handicap. Voorop staat dat iedereen gelijk is in het handelsverkeer, het enige verschil wat er toe doet is of men handelingsbekwaam is of niet.
Soesja schreef:Beste tennis,
Zij had dan moeten ingrijpen, maar dit is niet gebeurd, zoals het nu blijkt.
Als jullie de taal van het land waar jullie kopen niet machtig zijn, dan moeten jullie niets kopen.
Nogmaals, als jou zoon, gehandicapt of niet, heeft trouwens niets te maken met een handicap, het niet kan lezen, had jou vriendin moeten ingrijpen.
Graag geef ik U een contract van China, dan had ik graag een handtekening!
Ik begrijp dat uw zoon gehandicapt ( beperkt is) in zijn kennis van de Duitse taal.
Een herkenbare beperking. Zo ben ik ooit in Frankrijk bij de neus genomen door een ijsverkoper. Hij maakte reclame voor een boel ijs voor 1,25 Ik nam aan dat ik daar een boel voor zo krijgen... Was 't maar één bolletje.
Mw Soesja, u bent een niet nader gedefinieerde handicap aan het uitventen om een podium te krijgen voor medeleven. Ik weet niet wat ik erger vind. Bedrogen worden door een verkoper of waar u mee bezig bent. Geen van beide is fris.
Een herkenbare beperking. Zo ben ik ooit in Frankrijk bij de neus genomen door een ijsverkoper. Hij maakte reclame voor een boel ijs voor 1,25 Ik nam aan dat ik daar een boel voor zo krijgen... Was 't maar één bolletje.
Mw Soesja, u bent een niet nader gedefinieerde handicap aan het uitventen om een podium te krijgen voor medeleven. Ik weet niet wat ik erger vind. Bedrogen worden door een verkoper of waar u mee bezig bent. Geen van beide is fris.
De mensen die constructief op mijn oproepje hebben gereageerd, dank ik hartelijk.
Voor degenen die niets bijdroegen, maar forums gebruiken om anoniem te katten, een tip: koop een bloemetje voor uzelf, zet mooie muziek op en lees een goed boek. Daar knapt u vast erg van op.
Met een vriendelijke groet sluit ik dit onderwerp.
Soesja
Voor degenen die niets bijdroegen, maar forums gebruiken om anoniem te katten, een tip: koop een bloemetje voor uzelf, zet mooie muziek op en lees een goed boek. Daar knapt u vast erg van op.
Met een vriendelijke groet sluit ik dit onderwerp.
Soesja
En ik maar denken dat de fransen zo chauvinistisch zijn.....
@Soesja, ik heb jou een pb gestuurd....
groet Luna
@Soesja, ik heb jou een pb gestuurd....
groet Luna