LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Participatiewet, 40 uur werken met behoud bijstand

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
Rebel38

Participatiewet, 40 uur werken met behoud bijstand

Ongelezen bericht door Rebel38 »

Ik heb een bijstandsuitkering , dit nu al een paar jaar. solliciteer meerdere keren per week en heb op eigen initiatief voor halve dagen 20/7 vrijwilligerswerk geregeld in een kringloopwinkel.
Dit op geheel eigen initiatief en in overleg en met goedkeuring door de gemeente Tiel. Nu ben ik een paar keer benaderd door de gemeente in een brief om op gesprek te komen met andere bijstandsgerechtigden omdat men een plek heeft gevonden ''om mijn talenten te laten zien.''

Het blijkt hier achteraf te gaan om 40 per week bij een ondernemer werken met behoud van uitkering zonder enkele zwart op wit garantie van einddatum, vaste werkgelegenheid of aanvullende opleiding. ''Onder het mom. laten zie wat je kan en visitekaartje afgeven'' Niets concreets dus.

Kan de gemeente dit van mij eisen terwijl ik al participeer middels mijn vrijwilligerswerk en is een 40-urige werkweek onder het minimale bijstandsinkomen wel toelaatbaar? Bovendien krijg ik bij de kringloop 1 euro per uur onkostenvergoeding zonder aftrek van uitkering wat wegvalt als ik bovengenoemde aanneem. Ik heb met het recht op de vrijde meningsuiting te kennen gegeven dat ik de uren onevenredig vind, er een tijdslimiet moet zijn met kans op vaste aanstelling, of er een aanvullende opleiding tegenover moet staan. Dit zwart op wit zodat ik weet waar ik aan toe ben. Hoe moet ik handelen en wat zijn mijn rechten?

Te beroerd om te werken ben ik niet, dus daar graag geen discussie over, graag ook juridische feiten i.p.v. meningen s.v.p..

Ik dank u allen.
Laatst gewijzigd door Rebel38 op 08 mar 2015 23:12, 1 keer totaal gewijzigd.

VioletPrue

Re: Participatiewet, 40 uur werken met behoud bijstand

Ongelezen bericht door VioletPrue »

Kort: Ja, dit mag.
Fijn dat u vrijwilligerswerk doet, echt heel goed, maar dat mag nooit in de weg staan van het vinden van een baan om zo dus uit de uitkeringssituatie te komen.
En als de gemeente vindt dat u via dit traject meer kans heeft op het vinden van een baan, mag van u verwacht worden (desnoods met dwang, bijvoorbeeld met een korting op uw uitkering) dat u meewerkt.
Dat u die € 1,- per uur kwijtraakt, maakt dan niets uit.
Dat is een onkostenvergoeding voor uw vrijwilligerswerk en die onkosten heeft u dan niet meer.
Wel kunt u tijdens zo'n traject bijvoorbeeld een reiskostenvergoeding krijgen als dit nodig is.
In deze zaak hoeft niemand u iets te garanderen (zicht op vast werk o.i.d.) of zwart op wit te zetten.
Het is heel simpel, de gemeente mag u voor 70% van het minimumloon en zonder pensioenopbouw en CAO aan het werk zetten.
Welkom bij de Participatiewet en onthoud dit als u de volgende keer gaat stemmen.
Voor juridische onderbouwing kunt u hier kijken.

Rebel38

VioletPrue schreef:Kort: Ja, dit mag.
Fijn dat u vrijwilligerswerk doet, echt heel goed, maar dat mag nooit in de weg staan van het vinden van een baan om zo dus uit de uitkeringssituatie te komen.
En als de gemeente vindt dat u via dit traject meer kans heeft op het vinden van een baan, mag van u verwacht worden (desnoods met dwang, bijvoorbeeld met een korting op uw uitkering) dat u meewerkt.
Let wel, het gaat hier om een normaliter reguliere betaalde baan van 40 uur in de week zonder maatschappelijke grondslag (magazijnwerk bij een transportbedrijf) waar de gemeente mij aan wil zetten.
wat ik bij mijn vrijwilligerswerk ook doe heeft in het opdoen van ervaring en lering evenveel nut dus die noodzaak valt in de praktijk ook weg.
Bovendien hebben ze mondeling al laten weten dat er geen vooruitzicht is op een vast dienstverband en weet op vragen over dit ''traject'' geen enkele vraag te beantwoorden, sterker nog, men geeft toe dat er niet eens sprake is van een traject.
Dit valt mijn inziens in de verste verte niet onder wat de wetgever bedoeld heeft.

stofzuigertje

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Ik zou zeggen,prestaties naar beloning en als een bevriend transportbedrijf zo gratis personeel kreeg....

Ik zou eerst een stevige slok Wodka nemen, en mijn werktempo aanpassen aan de betaalde beloning!
Ja, grote kans dat ze je wegsturen omdat kans op vast werk en zekerheid ontbreken.

Verder raak je de huidige ook kwijt dus de gemeente is dom bezig.

Maar nu het volgende.....
Als ik mijn bedrijf naar Tiel verhuis?
Kan ik dan ook gratis personeel krijgen.

Ik wil graag van retour goederen af in meestal beschadigde verpakkingen!
Afval kost ook geld dus weggeven in natura zonder controle of registratie?
Met gratis personeel kan ik beter concurreren en is daar een leeg pand voor spoed verhuizing....!

Dit is best leuk maar hoe lang houden we dit als Nederland vol?

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

wat ik bij mijn vrijwilligerswerk ook doe heeft in het opdoen van ervaring en lering evenveel nut dus die noodzaak valt in de praktijk ook weg.
Één van de doelen is ook om je ervaring te geven die je kans op werk vergroot. Blijkbaar is daar bij je vrijwilligerswerk weinig sprake van, aangezien je niet bent 'doorgestroomd' naar een reguliere baan.

Dus hoe maatschappelijk nuttig je vrijwilligerswerk ook is, als het niet werkt als opstap naar een reguliere baan, dan houdt het ook op.

kiz

Ongelezen bericht door kiz »

VioletPrue schreef:Kort: Ja, dit mag.
Dat u die € 1,- per uur kwijtraakt, maakt dan niets uit.
Dat is een onkostenvergoeding voor uw vrijwilligerswerk en die onkosten heeft u dan niet meer.
Wel kunt u tijdens zo'n traject bijvoorbeeld een reiskostenvergoeding krijgen als dit nodig is.
In deze zaak hoeft niemand u iets te garanderen (zicht op vast werk o.i.d.) of zwart op wit te zetten.
Het is heel simpel, de gemeente mag u voor 70% van het minimumloon en zonder pensioenopbouw en CAO aan het werk zetten.
Welkom bij de Participatiewet en onthoud dit als u de volgende keer gaat stemmen.
Voor juridische onderbouwing kunt u hier kijken.
Nee, het mag niet. Even doorklikken op de link:
Tegenprestatie

Wanneer u een bijstandsuitkering heeft, kan de gemeente u vragen om een tegenprestatie. Met een tegenprestatie kunt u (weer) actief zijn in de samenleving.

Hoe geeft u samen met de gemeente een nuttige invulling aan de tegenprestatie?
Wat is een tegenprestatie?

De tegenprestatie is een maatschappelijk nuttige activiteit die wordt uitgevoerd door iemand met een uitkering. Het gaat om tijdelijk werk, dat niet fulltime is.

Hoeveel tijd u erin moet steken is afhankelijk van de gemeente, en van het soort werk. Dat varieert van een paar uur per week tot 20 uur per week. En dit voor een periode van enkele weken tot enkele maanden.

De tegenprestatie hoeft niet te bestaan uit activiteiten waarmee u uw kansen op betaald werk vergroot. Maar de activiteiten mogen uw kansen op betaald werk ook niet in de weg zitten.
Wat voor werk?

Een tegenprestatie kan van alles zijn. Bijvoorbeeld:

Voorlezen op school
Mensen helpen bij hun belastingaangifte
Een festival organiseren
Taalmaatje zijn: iemand helpen met Nederlands leren
Scheidsrechter zijn bij de lokale voetbalclub
Als respijtzorger iemand opvangen
Klussen en opruimen in de speeltuin

Een tegenprestatie mag geen werk zijn dat normaal gesproken betaald zou worden gedaan. Het is vaak werk dat anders niet zou zijn uitgevoerd.
Een voorstel doen

De gemeente organiseert de tegenprestatie. Iedere gemeente heeft hiervoor zijn eigen werkwijze. De gemeente kijkt per persoon wat voor werk diegene zou kunnen doen.

Het wordt vaak gewaardeerd als u zelf met een voorstel komt. Zo kunt u werk doen dat bij u past, en dat u leuk vindt.

Wat uiteindelijk uw tegenprestatie wordt, beslist de gemeente.
Tegenprestatie vinden

Misschien heeft u iets aan de volgende tips om zelf een tegenprestatie te zoeken:

Een tegenprestatie kunt u vaak doen via vrijwilligersorganisaties in de buurt.
U kunt ook eens kijken naar websites die vraag- en aanbod van vrijwillige klussen bij elkaar brengen.
Misschien heeft u iets aan de informatie over vrijwilligerswerk vinden.

Vrijwilligerswerk en mantelzorg

Als u al vrijwilligerswerk doet, kunt u dit melden bij de gemeente. Het zou kunnen dat de gemeente besluit dat u geen tegenprestatie hoeft te doen.

Ook mantelzorg kan een tegenprestatie zijn. Het kan zijn dat u dan wordt vrijgesteld van de tegenprestatie, omdat u al voor iemand zorgt. Dit kunt u navragen bij uw gemeente.
http://wonenwelzijnenzorg.tiel.nl/begri ... -voor-werk

wieder

Ongelezen bericht door wieder »

Toch blijken bijstand-trekkers-met-vrijwilligersbanen zeer zeer moeilijk aan een betaalde baan te komen. En dat is mede te wijten aan het feit dat als ze weggaan uit de vrijwilligersfunctie die functie niet zomaar ,of helemaal niet, kan worden opgevuld door een andere vrijwilliger. Ik ken zelf een aantal mensen die vanalles organiseren voor iedereen en er echt veel moeite in steken. Dan hebben we het echt over 50+ uur per week om bijvoorbeeld kinderknutselweken in de vakantie te organiseren. Vorig jaar kwam ik er pas achter dat deze mensen al jaren in de bijstand zitten. Maar welhaast nooit thuis. Zulke mensen ineens aan het betaalde werk zetten is een nekslag voor veel sociaalmaatschappelijke evenementjes. Nu hebben we bijvoorbeeld voor 15 euri een week lang feest, met belachelijk veel sponsoren. Als een evenementenbureau het zou organiseren zou de entree al 30 euri zijn, en de consumpties onbetaalbaar.

Barre Barry

Ongelezen bericht door Barre Barry »

kiz schreef: Nee, het mag niet. Even doorklikken op de link:
Tegenprestatie
Jammer, maar je snapt het niet. Tegenprestatie is iets wat hij nu doet. Wat ze van hem verlangen is geen tegenprestatie.

puma73

Ongelezen bericht door puma73 »

Barre Barry schreef:
kiz schreef: Nee, het mag niet. Even doorklikken op de link:
Tegenprestatie
Jammer, maar je snapt het niet. Tegenprestatie is iets wat hij nu doet. Wat ze van hem verlangen is geen tegenprestatie.
Inderdaad, gewoon weer actief aan het arbeidsproces deelnemen.

Rebel38

puma73 schreef:Inderdaad, gewoon weer actief aan het arbeidsproces deelnemen.
Openingspost aub goed lezen.
Met behoud van uitkering, geen einddatum van uitkeringsstop en overgang naar vast dienstverband of doorstroming.
Terwijl ik tegelijk verplicht ben door te solliciteren.
Zo moet ik ondertussen van de soos wel mijn weken volmaken.
Dat kan met deze slappe werkgelegenheid theoretisch eindeloos doorgaan ter meerdere gunste van de betreffende ondernemer.
Ik werk graag liever voor mijn geld maar zodra ik 40 uur per week werk verricht waar zware fysieke eisen aan worden gesteld (werd er bij vermeld) wil ik wel van die uitkering af en een normaal menselijk salaris ontvangen zoals ieder ander die dat doet.
En of dat nu voor een uitzendbureau is of wat anders interesseert me niet.

Ik ben werkeloos geworden, en geen crimineel.
Maar zij die gedetineerd zijn hebben nog minder kopzorg dan ik, kost en inwoning zonder lasten en het zwaarste wat ze doen is wasknijpers maken.

Barre Barry

Rebel38 schreef: Ik ben werkeloos geworden, en geen crimineel.
Maar zij die gedetineerd zijn hebben nog minder kopzorg dan ik, kost en inwoning zonder lasten en het zwaarste wat ze doen is wasknijpers maken.
Het is toch wat.

Feit is dat jij in de bijstand zit en niks te willen hebt. Wat jij graag liever doet is irrelevant. Je bent verplicht hieraan mee te werken. Dat niet doen kan er toe leiden dat jij gekort wordt op je uitkering.

Rebel38

Barre Barry schreef:
Rebel38 schreef: Ik ben werkeloos geworden, en geen crimineel.
Het is toch wat.

Feit is dat jij in de bijstand zit en niks te willen hebt. Wat jij graag liever doet is irrelevant. Je bent verplicht hieraan mee te werken. Dat niet doen kan er toe leiden dat jij gekort wordt op je uitkering.
En dat kan er toe leiden dat de gemeente een rechtszaak aan zijn broek krijgt, met behulp van de bond en rechtsbijstand schijnen inmiddels al diverse advocaten op de hoogte gesteld en zien de zaak toch minder potdicht en gesloten als menigeen hier denkt.
Het is echter nog niet zover omdat de gemeente heeft ingebonden na massale tegenstand en heeft laten weten de zaak opnieuw te bekijken.

In een rechtstaat met onafhankelijke rechtspraak heeft iedereen toch schijnbaar wat te vertellen.

angel1978

Ongelezen bericht door angel1978 »

Helaas wel.
Dat gaat weer vreselijk veel ( gemeenschap ) geld kosten.

Isabel1

Ongelezen bericht door Isabel1 »

ik vind dit eigenlijk ook wel moeilijk hoor, als je toch precies hetzelfde werk doet als een ander, bij precies hetzelfde bedrijf, waarom heeft die ander dan wel recht op pensioen opbouw, de regels uit de cao etc. en jij niet.
Ik begrijp de redenering wel dat als je bijstand krijgt dat er een tegenprestatie verwacht wordt, en van mij hoeft die ook niet perse te leiden tot vast werk, maar wel ergens nuttig voor zijn. Maar ik vind eigenlijk ook niet dat als je bijstand krijgt dat je een soort van tweederangs werknemer zonder rechten mag worden. CAO afspraken etc, zijn er net gemaakt om de werknemer te beschermen, en op deze manier omzeil je dat heel handig.

Barre Barry

Rebel38 schreef: En dat kan er toe leiden dat de gemeente een rechtszaak aan zijn broek krijgt, met behulp van de bond en rechtsbijstand schijnen inmiddels al diverse advocaten op de hoogte gesteld en zien de zaak toch minder potdicht en gesloten als menigeen hier denkt.
Het is echter nog niet zover omdat de gemeente heeft ingebonden na massale tegenstand en heeft laten weten de zaak opnieuw te bekijken.

In een rechtstaat met onafhankelijke rechtspraak heeft iedereen toch schijnbaar wat te vertellen.
Dat houdt alleen maar in dat de gemeente met een nieuw project zal komen waar je aan mee zal moeten werken. Je zit nu al een paar jaar in de bijstand. Uit jezelf kom je er dus niet uit. De gemeente gaat je daar nu bij helpen. Geloof jij nu werkelijk dat omdat dit niet doorgaat ze er dan maar helemaal mee stoppen?

puma73

Ongelezen bericht door puma73 »

Rebel38 schreef:
En dat kan er toe leiden dat de gemeente een rechtszaak aan zijn broek krijgt, met behulp van de bond en rechtsbijstand schijnen inmiddels al diverse advocaten op de hoogte gesteld en zien de zaak toch minder potdicht en gesloten als menigeen hier denkt.

Dan wordt het toch tijd dat die zaak waterdicht wordt afgetimmerd. Het is van de zotte dat de gemeente moet inbinden en gratis geld blijft verstrekken.

Rebel38

Barre Barry schreef: Dat houdt alleen maar in dat de gemeente met een nieuw project zal komen waar je aan mee zal moeten werken. Je zit nu al een paar jaar in de bijstand. Uit jezelf kom je er dus niet uit. De gemeente gaat je daar nu bij helpen. Geloof jij nu werkelijk dat omdat dit niet doorgaat ze er dan maar helemaal mee stoppen?
Dat hoeft van mij ook niet, graag zelf, des te meer projecten des te beter, maar dan graag wel evenredig en rechtvaardig.
Koffieshophangers en werkweigeraars mogen van mij eveneens finaal gekort en afgesneden worden.
puma73 schreef:Dan wordt het toch tijd dat die zaak waterdicht wordt afgetimmerd. Het is van de zotte dat de gemeente moet inbinden en gratis geld blijft verstrekken.
En jij verkeert zelf in een financiële ''waterdichte'' positie dat je voor de rest van je leven de garantie hebt nooit in het sociale systeem terecht te komen?
En wat betreft ''gratis geld'' ik heb jaren lang hard gewerkt en sociale lasten betaald en nooit uit de sociale pot gegeten.
Maar goed, blijkbaar hoor jij bij diegenen die vinden dat werk en aantal uren niet evenredig beloond moeten worden en dat een kostwinner tegen zijn gezin moet vertellen dat er wel 40/5 gewerkt word maar er nog steeds niet te eten is.

Ik heb niets tegen werken met behoud van uitkering maar het moet wel evenredig zijn.
van gratis geld is geen sprake als er sprake is van redelijke tegenprestatie, tot evenredige hoogte.
Maar goed , deze discussie heeft met types als jij waarschijnlijk toch geen zin aangezien je alleen maar leest wat je lezen wilt.
angel1978 schreef:Helaas wel.
Dat gaat weer vreselijk veel ( gemeenschap ) geld kosten.
Dat heeft die gemeenschap (Euro, openstellen grenzen, achterbakse bankierpraktijken,) dan mooi aan zichzelf te danken.
Isabel1 schreef:ik vind dit eigenlijk ook wel moeilijk hoor, als je toch precies hetzelfde werk doet als een ander, bij precies hetzelfde bedrijf, waarom heeft die ander dan wel recht op pensioen opbouw, de regels uit de cao etc. en jij niet.
Ik begrijp de redenering wel dat als je bijstand krijgt dat er een tegenprestatie verwacht wordt, en van mij hoeft die ook niet perse te leiden tot vast werk, maar wel ergens nuttig voor zijn. Maar ik vind eigenlijk ook niet dat als je bijstand krijgt dat je een soort van tweederangs werknemer zonder rechten mag worden. CAO afspraken etc, zijn er net gemaakt om de werknemer te beschermen, en op deze manier omzeil je dat heel handig.
Precies wat ik bedoel.

sacredfour

Ongelezen bericht door sacredfour »

Ik heb ooit succesvol bezwaar gemaakt tegen deze slavenarbeid. Dit met een aantal WOB verzoeken Met de tekst: Graag zou ik aan deze tewerkstelling willen deelnemen onder de voorwaarde dat u mij bewijs geeft dat……….. Hier heb ik een aantal WOB verzoeken aangeplakt. Nooit meer wat van gehoord! De gemeente Dordrecht had geen zin om hier een gevecht met mij aan te gaan. Je moet dus nooit weigeren, maar aanvaarden onder voorwaarde. Weiger je dan wordt je gekort op je uitkering.

wieder

Ongelezen bericht door wieder »

@Rebel38...
Iedereen heeft maar een grote mond als het om "bijstandstrekkers" gaat totdat ze zelf worden getroffen. Mensen vinden het prettig om een groep als"minderwaardig" te kunnen bestempelen. Helaas.
Mijn situatie gaat volgens mij ook jouw kant op, ik hou m'n hart vast...
Er is niks mis met werken, maar om alleen al als "lui"te worden bestempeld omdat je een bijstandsuitkering hebt gaat me te ver. Toch kan ik een aantal bedrijven aanwijzen waar de bijstandstrekkers in en uit vliegen. Met behoud van uitkering. De "werkgevers" hebben verder alleen een paar chauffeurs in dienst. Schandalig.

Barre Barry

Rebel38 schreef: Dat hoeft van mij ook niet, graag zelf, des te meer projecten des te beter, maar dan graag wel evenredig en rechtvaardig.
Koffieshophangers en werkweigeraars mogen van mij eveneens finaal gekort en afgesneden worden.
Het is niet aan jou om te bepalen wat evenredig en rechtvaardig is. Grappig dat jij jezelf boven andere groepen stelt, want feitelijk ben jij precies hetzelfde. Tevreden met je leventje en bijstand en niet van plan dat op te geven.

Gesloten