LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Per ongeluk wegrijden bij tankstation...

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
Emmy75

Re: Per ongeluk wegrijden bij tankstation...

Ongelezen bericht door Emmy75 »

alfatrion schreef:
Emmy75 schreef:Als ik een rekening vergeet te betalen en ik krijg incassokosten kan ik die ook niet verhalen op alle klanten van het bedrijf want zij moeten er maar aan meebetalen dat ik dat vergeet.
Gebruikelijk is dat je eerste een factuur, dan een herinnering en dan nog eens een aanmaning krijgt en daarna pas met incassokosten wordt geconfronteerd.

Als je na het niet betalen van de factuur direct geconfronteerd wordt .....
Het was niet de bedoeling dit helemaal uit te gaan diepen, maar ter illustratie om aan te geven dat goedwillende wakkere en oplettende mensen meer moeten gaan betalen voor het product omdat er mensen zijn die vergeten te betalen.
alfatrion schreef:
Emmy75 schreef:Waarin ik wel kan lezen dat de gegevens verstrekt mogen worden aan o.a. gerechtsdeurwaarders voor wegrijders zonder te betalen, maar niet zo gauw kan vinden dat het aan de pomphouder verstrekt mag worden.
Dat eerste kan vanaf 2008 en dat laatste kan niet.
Mag u ik eraan herinneren dat u eerder in het topic stelde dat de pomphouder eerst maar moet aanmanen alvorens de incassokosten in rekening gebracht moeten worden. Later geeft u vervolgens wel aan in deze situatie de incassokosten wel te betalen.

Verder heeft de consument niet aan zijn verplichtingen voldaan om ten tijde en ter plaatse van de aflevering de koopprijs te voldoen, zoals ik al eerder schreef. Ik meen mij toch te herinneren dat dit in BW 7 te vinden is.

GJvdZ

Ongelezen bericht door GJvdZ »

snepke schreef:
alfatrion schreef:Gebruikelijk is dat je eerste een factuur, dan een herinnering en dan nog eens een aanmaning krijgt en daarna pas met incassokosten wordt geconfronteerd.
Als je tankt ,krijg je nooit een factuur.Dat is handje contantje.
Zie het al voor me,ik ga tanken.

"Mevr mag ik uw adresgegevens,dan sturen we eerst een factuur,als u die niet wil betalen krijgt u een herinnering en betaald u dan nog niet een aanmaning en dan krijgt u pas incassokosten."

Alfa zo werkt het bij een pomp dus niet!!!
Het zou wel een aardige oplossing voor het probleem kunnen zijn: direct betalen:1,75 euro/liter, achteraf betalen: 3,50 euro/liter.

Rick29

Ongelezen bericht door Rick29 »

sephora30 schreef:Ben het eens met de meeste berichters hier. Ik kan me niet voorstellen dat je vergeet te betalen bij de pomp, maar goed, we gaan er maar vanuit dat je te goeder trouw bent.

De pomphouder moet kosten maken en ik vind dat de klant daar best voor op mag draaien.

Wel vind ik de kosten erg hoog omdat de pompbediende natuurlijk ook iets te verwijten valt. Dus 50/50 van de werkelijke kosten zou eerlijk zijn.

ik ben zelf werkzaam bij een benzinestation, dat ons iets te verwijten valt als iemand "vergeet" te betalen is echt onzin, tuurlijk zijn wij oplettend, maar als er zo'n 10 auto's staan en ook nog mensen in de shop die van alles kopen, of koffie halen kan je niet overal op letten, het is de verantwoording van de klant. Meestal vraag ik ook of diegene heeft getankt als ze bij de kassa staan.
als je bij een supermarkt een kratje bier onder in het karretje zet is het ook jouw verantwoording dit te zeggen bij de kassa.

als er een doorrijder is geconstateerd dan wordt er een aangifte formulier ingevuld, dit betekent dat na 24 uur het betreffende formulier naar een incassobureua gaat, dus in principe heeft de klant nog gelegenheid om binnen 24 uur te betalen zonder bijkomende kosten.

Guardian72
Contacteer:

Ongelezen bericht door Guardian72 »

Om toegang tot TankCollect te krijgen dient u Microsoft Internet Explorer als browser te gebruiken
lekker dan.. voor je geld moet je een niet zo veilige browser gebruiken.
Wat een afgang.

ciske

Ongelezen bericht door ciske »

als er een doorrijder is geconstateerd dan wordt er een aangifte formulier ingevuld, dit betekent dat na 24 uur het betreffende formulier naar een incassobureua gaat, dus in principe heeft de klant nog gelegenheid om binnen 24 uur te betalen zonder bijkomende kosten
Lijkt mij voldoende tijd , je vergeet niet te tanken, maar wel te betalen, smoes van de maand zeker.

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

crazyme schreef:
alfatrion schreef:In Amerika zijn er benzinestations waar je eerst moet betalen. Dergelijke maatregel beschermen in ieder geval die consumenten die te goede trouw zijn.
Joh, dan loop je weer te miepen dat je niet 100% mag aanbetalen volgens BW artikel zoeenzoveel lid A sectie 4 paragraaf 13.

Hou toch op.
:lol: :lol: :lol:

+1

ciske

witte angora schreef:
crazyme schreef:
alfatrion schreef:In Amerika zijn er benzinestations waar je eerst moet betalen. Dergelijke maatregel beschermen in ieder geval die consumenten die te goede trouw zijn.
Joh, dan loop je weer te miepen dat je niet 100% mag aanbetalen volgens BW artikel zoeenzoveel lid A sectie 4 paragraaf 13.

Hou toch op.
:lol: :lol: :lol:

+1
:lol: :lol:

Chocomelk

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Ik kan het gewoon niet begrijpen dat men gaat tanken en
vergeet af te rekenen.

witte angora

Chocomelk schreef:Ik kan het gewoon niet begrijpen dat men gaat tanken en
vergeet af te rekenen.
Ik kan het op zich nog wel begrijpen. Het is mij bij een van de plaatselijke frietboeren hier ook wel eens gebeurd. Overal reken je af bij de bestelling, alleen, bij deze net niet. Maar goed, ik was de deur nog niet uit of ik werd al wakker, nog geen halve tel later werd ik al nageroepen.

Alleen: als je dit echt per ongeluk overkomt, dan maak je het zo gauw mogelijk in orde. Desnoods dat je even, als je thuis komt, een belletje pleegt, via internet is dat niet zo moeilijk te vinden. En dan zo gauw mogelijk het geld per bank overmaken.

Maar als je in plaats daarvan in al je 'braafheid' gaat zitten wachten tot de rekening op je bord ligt, sja.

snepke

Ongelezen bericht door snepke »

witte angora schreef:
vergeet af te rekenen.
Ik kan het op zich nog wel begrijpen. Het is mij bij een van de plaatselijke frietboeren hier ook wel eens gebeurd. Overal reken je af bij de bestelling, alleen, bij deze net niet. Maar goed, ik was de deur nog niet uit of ik werd al wakker, nog geen halve tel later werd ik al nageroepen.

Alleen: als je dit echt per ongeluk overkomt, dan maak je het zo gauw mogelijk in orde. Desnoods dat je even, als je thuis komt, een belletje pleegt, via internet is dat niet zo moeilijk te vinden. En dan zo gauw mogelijk het geld per bank overmaken.

Maar als je in plaats daarvan in al je 'braafheid' gaat zitten wachten tot de rekening op je bord ligt, sja.
En dan nog,je hebt 24 uur de tijd om het alsnog te (gaan)betalen.
Als je dat dan ook "vergeet" ligt het toch aan jezelf en niet aan de pomphouder.

ciske

Als je dat dan ook "vergeet" ligt het toch aan jezelf en niet aan de pomphouder.
Als het andersom had geweest, hadden ze nog geen 24 minuten nodig :lol:

witte angora

ciske schreef:
Als het andersom had geweest, hadden ze nog geen 24 minuten nodig :lol:
Nog geen 24 seconden, en dan als ze dan niet snel genoeg hun zin krijgen worden fora als dit volgekalkt met verontwaardigde topics over oplichters, dieven, zwendelaars enzovoorts.
:lol: :lol:

nevermind

Ongelezen bericht door nevermind »

vergeet af te rekenen.

Klopt, want als je iets koopt, dan reken je ook af.
Discussie is overbodig, TS moet zijn/haar fout onder ogen zien en betalen.
In Italië zijn er heel veel onbemande pompstations.
Daar moet je eerst geld instoppen of met een geldig Italiaans pasje betalen, voor je iets te tanken krijgt.

alfatrion

Ongelezen bericht door alfatrion »

Emmy75 schreef:Mag u ik eraan herinneren dat u eerder in het topic stelde dat de pomphouder eerst maar moet aanmanen alvorens de incassokosten in rekening gebracht moeten worden. Later geeft u vervolgens wel aan in deze situatie de incassokosten wel te betalen.
Het eerste heb ik aangegeven op basis van de situatie vanaf 1 juli 2012 en het laatste voor de situatie voor 1 juli 2012. Ik heb ook aangegeven dat dit anders zou zijn vanaf 1 juli of als de pomphouder mijn gegevens al had, bijvoorbeeld omdat ik een klantenpas had.
Emmy75 schreef:Verder heeft de consument niet aan zijn verplichtingen voldaan om ten tijde en ter plaatse van de aflevering de koopprijs te voldoen, zoals ik al eerder schreef. Ik meen mij toch te herinneren dat dit in BW 7 te vinden is.
art. 7:26 lid 1 BW schreef:De betaling moet geschieden ten tijde en ter plaatse van de aflevering. Bij een consumentenkoop kan de koper tot vooruitbetaling van ten hoogste de helft van de koopprijs worden verplicht. bron
Dus de consumentkoper is in verzuim.
art. 6:96 lid 5 BW schreef:De vergoeding volgens de nadere regels als bedoeld in lid 4, eerste volzin, kan indien de schuldenaar een natuurlijk persoon is, die niet handelt in de uitoefening van een beroep of bedrijf, eerst verschuldigd worden nadat de schuldenaar na het intreden van het verzuim, bedoeld in artikel 81 van Boek 6 van het Burgerlijk Wetboek, onder vermelding van de gevolgen van het uitblijven van betaling, waaronder de vergoeding die in overeenstemming met de nadere regels wordt gevorderd, vruchteloos is aangemaand tot betaling binnen een termijn van veertien dagen, aanvangende de dag na aanmaning.bron op 1 juli 2012.
Daardoor krijgt de verkoper de mogelijkheid om een aanmaning te sturen waarbij de gevolgen worden vermeld en waarbij de consumentkoper 14 dagen wordt gegund om te betalen. Hierna kan de verkoper het bedrag verhogen met incassokosten conform het besluit vergoeding voor buitengerechtelijke incassokosten.
Besluit vergoeding voor buitengerechtelijke incassokosten schreef:Indien de schuldenaar een consument is, dient deze eerst te worden aangemaand voordat incassokosten verschuldigd worden. Dit voorschrift is opgenomen in artikel 6:96 lid 5 BW. De aanmaning dient te worden verstuurd na het intreden van het verzuim. Uit het vereiste dat het verzuim moet zijn ingetreden, vloeit voort dat de vordering waarover de vergoeding voor incassokosten wordt berekend, reeds opeisbaar was. Een schuldenaar is in verzuim wanneer de termijn voor nakoming van de verbintenis is verstreken, dan wel indien de schuldenaar in gebreke is gesteld en betaling is uitgebleven (vgl. artikel 6:82 en 83 BW). Bij de aanmaning moet op grond van artikel 6:96 lid 5 BW het bedrag dat als vergoeding voor de incassokosten in rekening zal worden gebracht, worden vermeld. Dit bedrag moet in overeenstemming zijn met de maximale incassokosten die voortvloeien uit dit besluit. Om de gewenste duidelijkheid te bereiken, dient ook te worden vermeld wat de maximale incassokosten zijn die op basis van de wettelijke regeling in rekening kunnen worden gebracht, indien niet de maximale incassokosten op grond van de wettelijke regeling worden gevraagd. Aan de schuldenaar wordt een termijn van 14 dagen geboden om alsnog de vordering te voldoen zonder dat de incassokosten verschuldigd worden. Een dergelijke aanmaning heeft mede tot doel dat wordt voorkomen dat een schuldenaar wordt verrast door de incassokosten, bijvoorbeeld wanneer zijn banktegoed te laag was voor een automatische incasso. Om er zeker van te zijn dat de aanmaning is ontvangen en vervolgens de termijn van 14 dagen gaat lopen, kan de schuldeiser kiezen voor aangetekende verzending van de aanmaning (vgl. Kamerstukken 32 418). bron
Art. 2 Besluit vergoeding voor buitengerechtelijke incassokosten schreef:
  1. De vergoeding voor kosten als bedoeld in artikel 96 lid 2, onder c van Boek 6 van het Burgerlijk Wetboek, bedraagt:
    • 15% van het bedrag van de hoofdsom van de vordering over de eerste € 2500 van de vordering;
    • 10% van het bedrag van de hoofdsom van de vordering over de volgende € 2500 van de vordering;
    • 5% van het bedrag van de hoofdsom van de vordering over de volgende € 5000 van de vordering;
    • 1% van het bedrag van de hoofdsom van de vordering over de volgende € 190.000 van de vordering;
    • 0,5% over het meerdere van de hoofdsom met een maximum van € 6775.
  2. De in het eerste lid bedoelde vergoeding bedraagt ten minste € 40.
  3. (...)
bron

snepke

Zucht

Als je geen brandstof kan/wil betalen moet je geen auto rijden.

@alfa het gaat hier niet om een consumenten koop.
Wanneer dringt dat nu tot je door!!!

witte angora

Alfa, je maakt zoals gewoonlijk jezelf weer eens onsterfelijk belachelijk.

Deze link is al eerder gegeven:

https://www.tankenzonderbetalen.nl/Content/

Van wie komt het af? Juist, van het OM. Het OM geeft zelf aan dat de pomphouder een gerechtsdeurwaarder in kan schakelen. Denk je dat het OM, in samenwerking met de wetgever, wiens schrijfsels jij zo graag uit hun verband rukt, geen weet heeft van het feit dat de kosten van de gerechtsdeurwaarder aan de arme wegrijder worden doorberekend? Natuurlijk weten zij dat, en dat betekent dat het de goedkeuring van de wetgever en het OM heeft.

Doe ff normaal en ga regendruppels tellen, daar heb je vanavond genoeg werk aan, ben je zinvoller bezig dan hier. In ieder geval minder onzinnig.

witte angora

Overigens praten we hier wel over diefstal, in algemene zin dan, en niet over een gesloten koop die nog betaald moet worden. In het geval van diefstal hebben artikeltjes over consumentenkoop geen enkele relevantie. Diefstal is een strafrechterlijk iets, een consumentenkoop een civielrechterlijk iets.

witte angora

Hier nog even wat vrolijke linkjes waaruit duidelijk blijkt dat we het toch echt niet over een consumentenkoop hebben:

http://gelrenieuws.nl/2012/05/benzinedi ... elden.html
(21 mei 2012)

http://www.politie.nl/midden-en_west-br ... etalen.asp
(23 maart 2012)

Die deurwaarder van TS was goedkoper...

snepke

witte angora schreef:Hier nog even wat vrolijke linkjes waaruit duidelijk blijkt dat we het toch echt niet over een consumentenkoop hebben:

http://gelrenieuws.nl/2012/05/benzinedi ... elden.html
(21 mei 2012)

http://www.politie.nl/midden-en_west-br ... etalen.asp
(23 maart 2012)

Die deurwaarder van TS was goedkoper...
Mooi werk,een flinke boete opleggen,dan "vergeten" ze de volgende keer niet om te betalen.

Jolijn

Ongelezen bericht door Jolijn »

Als het zogenaamd vergeten wordt, ga je toch niet naar binnen? Om nog snoep/sigaretten/koffie te kopen? Dan peer je 'm toch?

Gesloten