| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Postadres illegaal?
Postadres illegaal?
Beste mensen,
Toen ik mijn oude woning verliet wist ik nog niet waar ik mij ging vestigen. Ik logeerde toen bij een vriendin en gaf haar adres op als postadres.
Inmiddels woon ik al jaren op een ander adres, maar ik heb het adres van mijn vriendin (met haar goedkeuren) altijd aangehouden als postadres en mijn woonadres nooit doorgegeven aan de gemeente.
Nu krijg ik te horen dat mijn situatie illegaal is omdat de overheid niet weet waar ik verblijf. Is dit zo? Ik probeer op Internet hierover te zoeken maar kan nergens vinden dat het illegaal is.
Ben ik verplicht mijn woonadres door te geven aan de overheid?
Achtergrond informatie: ik heb een fulltime baan vast contract, ik heb geen uitkeringen of subsidies en woon gewoon al jaren met iemand samen. Dat de overheid niet weet met wie ik samenwoon is voor mij geen probleem. De reden dat deze situatie zo ontstaan is, is omdat ik geen aanspraak wilde maken op de woning van mijn partner. Zodra ik hier inschrijf kan ik wel aanspraak maken op deze woning.
Waarom is dit illegaal?
Toen ik mijn oude woning verliet wist ik nog niet waar ik mij ging vestigen. Ik logeerde toen bij een vriendin en gaf haar adres op als postadres.
Inmiddels woon ik al jaren op een ander adres, maar ik heb het adres van mijn vriendin (met haar goedkeuren) altijd aangehouden als postadres en mijn woonadres nooit doorgegeven aan de gemeente.
Nu krijg ik te horen dat mijn situatie illegaal is omdat de overheid niet weet waar ik verblijf. Is dit zo? Ik probeer op Internet hierover te zoeken maar kan nergens vinden dat het illegaal is.
Ben ik verplicht mijn woonadres door te geven aan de overheid?
Achtergrond informatie: ik heb een fulltime baan vast contract, ik heb geen uitkeringen of subsidies en woon gewoon al jaren met iemand samen. Dat de overheid niet weet met wie ik samenwoon is voor mij geen probleem. De reden dat deze situatie zo ontstaan is, is omdat ik geen aanspraak wilde maken op de woning van mijn partner. Zodra ik hier inschrijf kan ik wel aanspraak maken op deze woning.
Waarom is dit illegaal?
Re: Postadres illegaal?
tja, u ontloopt bijvoorbeeld op deze manier de gemeentelijke belastingen. En dat is niet de bedoeling.
Hoezo ontlopen?
Mijn vriendin betaalt gewoon de gemeentelijke belasting op dat adres, en de persoon waarmee ik samenwoon ook. Het volle pond hoor, voor 2+ personen.
Mijn vriendin betaalt gewoon de gemeentelijke belasting op dat adres, en de persoon waarmee ik samenwoon ook. Het volle pond hoor, voor 2+ personen.
Van wie kreeg U dit te horen via via via of
Er kwam een brief van de gemeente aan op mijn postadres. Hierin stond dat ik al geruime tijd gebruik maakte van een postadres en men geen woonadres van mij had.
In deze brief werd gesteld dat ik verplicht ben mijn woonadres op te geven. Er werd echter niet verwezen naar wetsartikelen ofzo. Op Internet kan ik het niet terugvinden wat er nu geregeld is over een postadres en hoe lang je er wel gebruik van mag maken.
Ik las wel iets over kermismensen en schippers die gebruik mogen maken van een postadres. Maar 'gewone' burgers mogen dat niet, of slechts voor een bepaalde tijd ofzo. Dat is me niet helemaal duidelijk.
In deze brief werd gesteld dat ik verplicht ben mijn woonadres op te geven. Er werd echter niet verwezen naar wetsartikelen ofzo. Op Internet kan ik het niet terugvinden wat er nu geregeld is over een postadres en hoe lang je er wel gebruik van mag maken.
Ik las wel iets over kermismensen en schippers die gebruik mogen maken van een postadres. Maar 'gewone' burgers mogen dat niet, of slechts voor een bepaalde tijd ofzo. Dat is me niet helemaal duidelijk.
Hoe zit dat dan met zwervers die hebben toch ook een postadres al jarenlang, dus waarom zou jij hem dan niet mogen hebben??
Kijk in de Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens. Artikel 65 stelt:
"Degene die naar redelijke verwachting gedurende een half jaar ten minste twee derden van de tijd in Nederland verblijf zal houden, is verplicht zich binnen vijf dagen na de aanvang van zijn verblijf in persoon te melden bij het college van burgemeester en wethouders van de gemeente waar hij zijn woonadres heeft om daarbij schriftelijk aangifte van verblijf en adres te doen. Indien hij geen woonadres heeft, is hij verplicht een briefadres te kiezen en dient hij zich binnen de gestelde termijn te melden bij het college van burgemeester en wethouders van de gemeente waar hij zijn briefadres heeft om de bedoelde aangifte te doen."
Je moet dus binnen 5 dagen aangifte doen, als je ergens meer dan een half jaar voor minstens 2/3 van de tijd feitelijk gaat wonen. Een postadres mag alleen als je geen woonadres hebt, zoals bij de door je aangehaalde schippers en kermisklanten.
Doe je het niet, dan ben je in principe strafbaar. Dat zou je tot een maand cel kunnen kosten.
"Degene die naar redelijke verwachting gedurende een half jaar ten minste twee derden van de tijd in Nederland verblijf zal houden, is verplicht zich binnen vijf dagen na de aanvang van zijn verblijf in persoon te melden bij het college van burgemeester en wethouders van de gemeente waar hij zijn woonadres heeft om daarbij schriftelijk aangifte van verblijf en adres te doen. Indien hij geen woonadres heeft, is hij verplicht een briefadres te kiezen en dient hij zich binnen de gestelde termijn te melden bij het college van burgemeester en wethouders van de gemeente waar hij zijn briefadres heeft om de bedoelde aangifte te doen."
Je moet dus binnen 5 dagen aangifte doen, als je ergens meer dan een half jaar voor minstens 2/3 van de tijd feitelijk gaat wonen. Een postadres mag alleen als je geen woonadres hebt, zoals bij de door je aangehaalde schippers en kermisklanten.
Doe je het niet, dan ben je in principe strafbaar. Dat zou je tot een maand cel kunnen kosten.
Een postadres is bedoeld voor personen die om bewpaalde redenen niet op een "normaal"adres woonachtig kunnen zijn. Schippers en kermismensen zijn daar voorbeelden van. Ook kan het zijn dat de partner van iemand permanent in en verpleeghuis is openbomen. Om emotionele redenen van de achterblijvende partner kan jet oude adres als "briefadres" worden vastgelegd.
Wanneer je zoals u echter al jaren op een vast adres woont en er kennelijk geen reden is om iu daar in te schrijven, dan zult u afscheid moeten nemen van het briefadres. Het kan u bovendien lelijk opbreken bij het aanvragen van een paspoort o.i.d.
Wanneer je zoals u echter al jaren op een vast adres woont en er kennelijk geen reden is om iu daar in te schrijven, dan zult u afscheid moeten nemen van het briefadres. Het kan u bovendien lelijk opbreken bij het aanvragen van een paspoort o.i.d.
Aansluitend op deze vraag wij gaan t.z.t. emigreren maar willen een post/briefadres in NL houden omdat er zaken zijn die je altijd wel vergeet in te schakelen. Lees ik nu goed dat dat niet kan/mag 
Je mag altijd een postadres hebben. Wat het artikel hierboven zegt is dat je niet alleen een postadres mag hebben als je over een periode van een half jaar voor meer dan twee derde in nederland verblijft. Wanneer u gaat emigreren, voldoet u vanaf dan niet aan die voorwaarde en is het dus toegestaan om alleen een postadres te hebben.
Het is illegaal, omdat je eigenlijk dan niet bestaat, schuld eisers kunnen je niet vinden, eigenlijk niemand niet!
Je staat nergens ingeschreven en volgens de wet ben je dan eigenlijk een zwerfster.
Je zegt verder nog, mijn vriendin betaald het volle pond voor +2 personen en met wie je samenwoont ook?
Nou ik denk dan heel onbezonnen, lekker als ze voor jou betalen!
Laat je ergens inschrijven, waar dan ook en wees een eerlijke burger, want ik kan er niet in komen dat jou partner voor 2 mensen riool rechten betaald!
Je woont er immers niet?
Zal voor de rest mijn mond maar houden.
Je staat nergens ingeschreven en volgens de wet ben je dan eigenlijk een zwerfster.
Je zegt verder nog, mijn vriendin betaald het volle pond voor +2 personen en met wie je samenwoont ook?
Nou ik denk dan heel onbezonnen, lekker als ze voor jou betalen!
Laat je ergens inschrijven, waar dan ook en wees een eerlijke burger, want ik kan er niet in komen dat jou partner voor 2 mensen riool rechten betaald!
Je woont er immers niet?
Zal voor de rest mijn mond maar houden.
Glith, je mag overal waar je maar wilt je post ontvangen. Wat alleen niet mag is bij de gemeente zeggen dat je op een bepaald adres woont als je daar niet woont. En andersom, ergens langdurig wonen zonder dat je aan de gemeente meldt dat je daar woont. Maar je kunt gerust aan allerlei instanties doorgeven dat je je post op een bepaald adres wilt ontvangen.
Dankjewel weer gerustgesteldkweenie schreef:Glith, je mag overal waar je maar wilt je post ontvangen. Wat alleen niet mag is bij de gemeente zeggen dat je op een bepaald adres woont als je daar niet woont. En andersom, ergens langdurig wonen zonder dat je aan de gemeente meldt dat je daar woont. Maar je kunt gerust aan allerlei instanties doorgeven dat je je post op een bepaald adres wilt ontvangen.
Weet van andere mensen die ge-emigreerd zijn dat het SVB nogal eens schijnt te vergeten dat mensen die hun pensioenleeftijd bereiken onvindbaar zijn
Dit klopt dus niet. Er wonen ook volwassen kinderen op beide adressen, dus niemand betaalt voor mij. Het maakt bij 2 of meer personen niet meer uit in rioolrechten.kaarsje69 schreef:Nou ik denk dan heel onbezonnen, lekker als ze voor jou betalen!
Maar goed, bedankt voor jullie antwoorden, vooral diegenen die objectief informatie verschaffen en niet direct met het vingertje in de veroordeelrol springen.
De belangrijkse reden om niet op het woonadres te staan ingeschreven is dat je dan rechten hebt op het huis?
Dit hoeft niet zo te zijn. Als je samenwoont met iemand is een samenlevingscontract handig zeker als er kinderen in het spel zijn. In zo'n contract kan je e.e.a. over het huis vastleggen.
Dit hoeft niet zo te zijn. Als je samenwoont met iemand is een samenlevingscontract handig zeker als er kinderen in het spel zijn. In zo'n contract kan je e.e.a. over het huis vastleggen.
Het enkele feit dat je op hetzelfde adres ingeschreven staat, geeft je geen enkel recht op andermans woning.
Als je al een tijdje samenwoont, zou ik zeker een samenlevingscontract op laten stellen. Al was het alleen maar om juist wel aanspraak te kunnen maken op het moment dat je uit elkaar gaat en/of partnerpensioen kunt opbouwen. Daarnaast ontkom je er ook niet aan om testamenten op te laten stellen. Alleen met de combinatie van testamenten en samenlevingscontract kun je in jou situatie alles goed regelen.
Maar ook daarvoor moet je een feitelijk adres hebben.
Als je al een tijdje samenwoont, zou ik zeker een samenlevingscontract op laten stellen. Al was het alleen maar om juist wel aanspraak te kunnen maken op het moment dat je uit elkaar gaat en/of partnerpensioen kunt opbouwen. Daarnaast ontkom je er ook niet aan om testamenten op te laten stellen. Alleen met de combinatie van testamenten en samenlevingscontract kun je in jou situatie alles goed regelen.
Maar ook daarvoor moet je een feitelijk adres hebben.