LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Private Lease ouderen

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
Marinus48

Private Lease ouderen

Ongelezen bericht door Marinus48 »

Onlangs kwam ik in aanraking met private lease van een auto, bedrijf is deelnemer aan Keurmerk Private Lease
Nu is het zo dat de leeftijd bij einde contract is opgetrokken van 72 naar 74 en nu zelfs naar 78 jaar.
Een ding is echter niet aangepast : het kosteloos ontbinden van het contract bij overlijden van de deelnemer, bij hoge leeftijd is dit m.i. een verhoogd risico wat naar mijn mening niet voldoende is afgedekt in juridische zin , er staat slecht in de alg. voorwaarden dat als de overgebleven partner (vaak de mede contractant, anders geen voldoende inkomsten) niet de kosten kan opbrengen (in mijn persoonlijk geval heeft partner b.v. geen rijbewijs) het contract mogelijk ontbonden kan worden ,een vorm van coulance .........Aan de St. Private Lease heb ik mijn zienswijze ter kennis gebracht en ook aan de Consumenten bond welke daar partner van is.
Ervaringen anderen over dit onderwerp, lease contracten vroegtijdig beëindigen?

sylvesterb

Re: Private Lease ouderen

Ongelezen bericht door sylvesterb »

Marinus48 schreef:Onlangs kwam ik in aanraking met private lease van een auto, bedrijf is deelnemer aan Keurmerk Private Lease
Nu is het zo dat de leeftijd bij einde contract is opgetrokken van 72 naar 74 en nu zelfs naar 78 jaar.
Een ding is echter niet aangepast : het kosteloos ontbinden van het contract bij overlijden van de deelnemer, bij hoge leeftijd is dit m.i. een verhoogd risico wat naar mijn mening niet voldoende is afgedekt in juridische zin , er staat slecht in de alg. voorwaarden dat als de overgebleven partner (vaak de mede contractant, anders geen voldoende inkomsten) niet de kosten kan opbrengen (in mijn persoonlijk geval heeft partner b.v. geen rijbewijs) het contract mogelijk ontbonden kan worden ,een vorm van coulance .........Aan de St. Private Lease heb ik mijn zienswijze ter kennis gebracht en ook aan de Consumenten bond welke daar partner van is.
Ervaringen anderen over dit onderwerp, lease contracten vroegtijdig beëindigen?
De voorwaarden zijn erg duidelijk:
49. Kan de leaseovereenkomst worden opgezegd als ik overlijd?
Als u overlijdt, kan een van uw erfgenamen en de leasemaatschappij de leaseovereenkomst direct opzeggen. De leasemaatschappij
kan opzeggen door toezending van een brief aan uw laatst bekende adres. Er zijn voor de opzegging in verband met uw overlijden
geen kosten verschuldigd. Uw erfgenamen zijn wel verplicht het voertuig direct na de opzegging in te leveren en blijven verplicht
tot het moment van inlevering het termijnbedrag en andere openstaande bedragen te betalen.

Als het leasecontract is ondertekend door twee personen en de andere persoon niet is overleden, kan de leaseovereenkomst niet
wegens uw overlijden worden opgezegd. De andere persoon wordt dan de enige contractspartner.
Bron: https://privatelease.com/media/35877/37 ... online.pdf

Je coulance verhaal kan ik nergens vinden in de algemene voorwaarden, dit is ook niet vreemd.

Speedy123

Ongelezen bericht door Speedy123 »

Als u de naam kunt melden van de leasemaatschappij in kwestie dan kunnen we kijken of zij afwijkende voorwaarden hebben vergeleken met stichting Keurmerk Private Lease want zoals sylkverstb terecht opmerkt, de voorwaarden van het keurmerk voor ontbinding bij overlijden zijn vrij duidelijk.

Marinus48

Goedemorgen,
Uiteraard ken ik ook de voorwaarden en de aanvullende voorwaarden van in dit geval Volkswagen Lease, met het woord coulance heb ik alleen bedoeld dat er zoals gemeld menselijk gekeken word wanneer de lease deelnemer overlijd voor eind contract en dan de mede contractant het contract moet overnemen, als zoal in mijn geval de partner geen rijbewijs heeft , nog geen A.O.W. ( jaar jonger) ook geen A.N.W. er een basis zou en zijn voor kosteloze ontbinding , het juridisch kader is echter naar mijn mening onvoldoende gewaarborgd. menselijker wijs is anders als een recht hebben ...............Gerard

stofzuigertje

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Als zij geen rijbewijs heeft en ook niet het contract mee tekende dus alleen U is het geen probleem.
Wel moet zij en de rest familie op de hoogte zijn van de mogelijkheid van de hier eerder genoemde zonder kosten auto inleveren.

Als ze wel mee tekende en zonder rijbewijs niet kan rijden heb je een probleem, dan is kosteloos inleveren niet mogelijk.

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

Waarom zou je zo'n contact mee-ondertekenen als je geen rijbewijs hebt?

stofzuigertje

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Verkopers vragen dat wel vaker terwijl 1x tekenen voor meeste voldoende is.

Partners met huwelijkse voorwaarden mogen weigeren voor de tweede handtekening want dan word het gezamenlijk.
Ik en mijn partner hebben ieder een eigen auto, eigen verzekering en bij een eventuele scheiding is er dan niets om te regelen!

renewouters

Ongelezen bericht door renewouters »

Marinus48 schreef:Goedemorgen,
Uiteraard ken ik ook de voorwaarden en de aanvullende voorwaarden van in dit geval Volkswagen Lease, met het woord coulance heb ik alleen bedoeld dat er zoals gemeld menselijk gekeken word wanneer de lease deelnemer overlijd voor eind contract en dan de mede contractant het contract moet overnemen, als zoal in mijn geval de partner geen rijbewijs heeft , nog geen A.O.W. ( jaar jonger) ook geen A.N.W. er een basis zou en zijn voor kosteloze ontbinding , het juridisch kader is echter naar mijn mening onvoldoende gewaarborgd. menselijker wijs is anders als een recht hebben ...............Gerard
Je bedoelt dat je willekeur prefereert boven een duidelijk contract? En mocht je dat inderdaad willen dan zou het ook de andere kant op moeten werken, maar als een leverancier een keer een fout maakt gaan we allemaal meteen over onze rechten hebben. Je zou dan ook menselijk moeten zijn en accepteren dat dingen wel eens fout gaan.

Speedy123

Ongelezen bericht door Speedy123 »

Marinus48 schreef:Goedemorgen,
Dat is eenvoudig te ondervangen door een partner zonder rijbewijs niet mee te laten tekenen. indien de leasemaatschappij verlangt dat beide tekenen, dan zou u moeten vragen om een extra verklaring waarin de lease maatschappij toezegt dat bij overlijden van de partner met rijbewijs de leaseovereenkomst opgezegd kan worden. Als de lease maatschappij dit niet wil, dan moet u afzien van de lease en een andere leasemaatschappij zoeken die wel akkoord gaat met alleen de hantekening van de partner met rijbewijs of akkoord gaat met de extra voorwaarde dat na overlijden van de partner met rijbewijs de leaseovereenkomst kosteloos ontbonden kan worden.

Als dat allemaal echt niet mogelijk is, dan kunt u nog overwegen om een overlijdings risico verzekering af te sluiten op naam van de partner met rijbewijs voor de hele looptijd van de lease overeenkomst ter hoogte van het boetebedrag dat de lease maatschappij in rekening brengt indien het contract eenzijdig ontbonden wordt.

Marinus48

Mede ondertekenen van lease contract is noodzakelijk omdat op een AOW met aanvullend bedrijfspensioen geen voldoende inkomen aanwezig is voor toetsing vrij besteedbaar bedrag na aftrek vaste lasten.
Maar hopen dat je de eindleeftijd haalt dan geen enkel probleem..............slot
Gerard

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

Dan zou je kunnen kiezen voor een maatschappij die wel de mogelijkheid heeft om in deze situatie te stoppen. Of een maatschappij waarbij je iedere maand het contract zou kunnen stoppen. Dan voorkom je ook problemen als de bestuurder niet meer zou kunnen rijden om andere redenen dan overlijden.

Gesloten