LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Proefversie Adobe na zeven dagen omgezet naar betaald abonnement?

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
Binsar
Berichten: 2
Lid geworden op: 23 aug 2020 22:29

Proefversie Adobe na zeven dagen omgezet naar betaald abonnement?

Ongelezen bericht door Binsar »

Beste lezer,

Mag een proefversie automatisch over gaan naar vast abonnement.

Ik heb een proefversie Photoshop gedownload. Nu blijkt het dat als je na 7 dagen geen actie onderneemt om de proefversie te stoppen automatisch over gaat naar een betaald versie. Ik zit nu vast voor een jaar.
In het verleden heb ik wel eens een proefversie geprobeerd maar als de periode voorbij is dan kun je niet verder gebruiken.

Mag Adobe dit doen?

Binsar
Laatst gewijzigd door Radar op 24 aug 2020 14:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel verhelderd

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Proefversie Adobe na zeven dagen omgezet naar betaald abonnement?

Ongelezen bericht door berndv »

Binsar schreef:
23 aug 2020 22:46
Mag een proefversie automatisch over gaan naar vast abonnement.
Ja dat mag. Mits natuurlijk vooraf overeengekomen. Maar goed, voor zover ik dat van Fons lees hebben ze daar keurig vooraf melding van gemaakt.

alfatrion
Berichten: 21933
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Proefversie Adobe na zeven dagen omgezet naar betaald abonnement?

Ongelezen bericht door alfatrion »

Binsar schreef:
23 aug 2020 22:46
Ik heb een proefversie Photoshop gedownload. Nu blijkt het dat als je na 7 dagen geen actie onderneemt om de proefversie te stoppen automatisch over gaat naar een betaald versie. Ik zit nu vast voor een jaar.
Zo op het eerste gezicht mag dat niet (WVD). Ik heb alleen meer informatie nodig. Heb je een link?

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Proefversie Adobe na zeven dagen omgezet naar betaald abonnement?

Ongelezen bericht door berndv »

Ik ben overigens wel benieuwd wat er officieel voor geldt. Ik heb zelf ook een abonnement daar bij Adobe, inmiddels al zo'n 3 jaar, en wordt jaarlijks verlengd, met 1 jaar. Heb net even gekeken, als ik mijn abonnement, welke nog 11 maand loopt, wil opzeggen, kost me dat 66,50. Is technisch gezien ook niet geheel volgens de in Europa geldende regels.

Arizonakid
Berichten: 1147
Lid geworden op: 20 dec 2018 19:11

Re: Proefversie Adobe na zeven dagen omgezet naar betaald abonnement?

Ongelezen bericht door Arizonakid »

Lullig, maar het staat echt in de voorwaarden waar je mee accoord bent gegaan toen je het abonnement afsloot. En daarom lees je die dus, en klik je niet klakkeloos op”ja”.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Proefversie Adobe na zeven dagen omgezet naar betaald abonnement?

Ongelezen bericht door sylvesterb »

alfatrion schreef:
24 aug 2020 15:11
Binsar schreef:
23 aug 2020 22:46
Ik heb een proefversie Photoshop gedownload. Nu blijkt het dat als je na 7 dagen geen actie onderneemt om de proefversie te stoppen automatisch over gaat naar een betaald versie. Ik zit nu vast voor een jaar.
Zo op het eerste gezicht mag dat niet (WVD). Ik heb alleen meer informatie nodig. Heb je een link?
Ben erg benieuwd waarom dit niet zou mogen?

Ze bieden een abonnement aan waarbij je de eerste 7 dagen gratis krijgt en je krijgt ook nog 14 dagen om te annuleren. Dit staat ook zeer duidelijk aangegeven.

Linkje is: https://www.adobe.com/nl/creativecloud/ ... 2&mv=other

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Proefversie Adobe na zeven dagen omgezet naar betaald abonnement?

Ongelezen bericht door berndv »

Arizonakid schreef:
24 aug 2020 16:25
Lullig, maar het staat echt in de voorwaarden waar je mee accoord bent gegaan toen je het abonnement afsloot. En daarom lees je die dus, en klik je niet klakkeloos op”ja”.
Klopt deels. Dat iets in de algemene voorwaarden staat, maakt het niet opeens rechtsgeldig. Je zult mij ook niet horen klagen over de jaarlijkse verlenging van 1 jaar, gebruik het genoeg om het niet op te willen zeggen.

Maar in het geval van ts, het staat er een beetje dubbel. Ze noemen het een trial, maar in wezen sluit je een abonnement voor 1 jaar af. Met daarbij een gratis periode en een bedenktijd van 2 weken.

agnesm
Berichten: 106
Lid geworden op: 10 nov 2011 17:46

Re: Proefversie Adobe na zeven dagen omgezet naar betaald abonnement?

Ongelezen bericht door agnesm »

Ik heb toevallig net vandaag ook hiernaar gekeken maar het staat er echt heel duidelijk: een proefperiode die omgezet wordt in een abonnement als je niet reageert voordat de proefperiode om is. Daarom moet je ook alle gegevens en creditcard/bankgegevens achterlaten.

Anders start iedereen een proefabonnement en na 7 dagen weer een nieuw proefabonnement op een ander account.

alfatrion
Berichten: 21933
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Proefversie Adobe na zeven dagen omgezet naar betaald abonnement?

Ongelezen bericht door alfatrion »

Naar Nederlands recht is een proefabonnement wel stilzwijgend om te zetten in een betaald abonnement maar alleen als dat voor onbepaalde tijd is met een opzegtermijn van éen maand. De wet waarin dit geregeld is geld ook als buitenlands recht van toepassing is.

Binsar
Berichten: 2
Lid geworden op: 23 aug 2020 22:29

Re: Proefversie Adobe na zeven dagen omgezet naar betaald abonnement?

Ongelezen bericht door Binsar »

Ik heb in het verleden proefversie uitgeprobeerd, na de proefperiode kun je niet meer gebruiken. Ik dacht dat je actief moet omzetten naar betaalversie. Ik zie wel dat ik de voorwaarden niet goed heb gelezen, het juist andersom je moet actief annuleren om te stoppen.
Ik dacht dat zoiets niet meer mag. Is dat omdat Adobe een Amerikaans bedrijf dus andere regel mag hanteren?

Moneyman
Berichten: 30266
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Proefversie Adobe na zeven dagen omgezet naar betaald abonnement?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Binsar schreef:
24 aug 2020 22:18
Ik heb in het verleden proefversie uitgeprobeerd, na de proefperiode kun je niet meer gebruiken. Ik dacht dat je actief moet omzetten naar betaalversie. I
Dat stamt uit de tijd dat je het pakket nog gewoon kocht, dus voor de huidige abonnementversie. Sinds die wijziging is de proefperiode de eerste zeven dagen van het al afgesloten abonnement. En nee, dat mag niet.

alfatrion
Berichten: 21933
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Proefversie Adobe na zeven dagen omgezet naar betaald abonnement?

Ongelezen bericht door alfatrion »

De Wet Van Dam verbied alleen het omzetten van een proefabonnement als het gaat om een krant of tijdschrift of iets dergelijks. De wetgeving rondom de misleidende handelspraktijk stelt alleen als eis dat je over de prijs, de duur, de belangrijkste kenmerken en nog iets goed geinformeerd wordt.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Proefversie Adobe na zeven dagen omgezet naar betaald abonnement?

Ongelezen bericht door berndv »

alfatrion schreef:
25 aug 2020 10:22
De Wet Van Dam verbied alleen het omzetten van een proefabonnement als het gaat om een krant of tijdschrift of iets dergelijks. De wetgeving rondom de misleidende handelspraktijk stelt alleen als eis dat je over de prijs, de duur, de belangrijkste kenmerken en nog iets goed geinformeerd wordt.
Zoals ik al aangaf voldoen ze op andere fronten in ieder geval niet aan die wet. Na 1 jaar zou een dergelijk abonnement maandelijks opzegbaar moeten zijn, en dat zijn ze niet, tenzij je het afkoopt voor een x bedrag.

Wat betreft omzetting proef naar definitief volgen ze wel de regelgeving.

alfatrion
Berichten: 21933
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Proefversie Adobe na zeven dagen omgezet naar betaald abonnement?

Ongelezen bericht door alfatrion »

Dat maakt alleen dat de overeenkomst na 12 maanden van rechtswege stopt.

Om geen misleidende handelspraktijk moet men iets schrijven als "eerste 7 dagen gratis daarna €x per maand."

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Proefversie Adobe na zeven dagen omgezet naar betaald abonnement?

Ongelezen bericht door sylvesterb »

alfatrion schreef:
25 aug 2020 11:32
Dat maakt alleen dat de overeenkomst na 12 maanden van rechtswege stopt. Om geen misleidende handelspraktijk moet men iets schrijven als "eerste 7 dagen gratis daarna €x per maand."
Dat schrijven ze ook "7 dgn gratis, dan € 12,09 per maand" en bij het bestellen "Vanaf 1 sep. € 12,09/mnd".

Dus om concreet te zijn naar TS er is geen sprake van een omzetting maar van een betaald abonnement waarbij de 1ste 7 dagen gratis zijn en je conform de wet koop op afstand zelfs tot 14 dagen na aangaan nog gratis kan annuleren.

Is mijn opvatting dat Adobe het gewoon zeer netjes doet de juiste?

lubeckdave
Berichten: 61
Lid geworden op: 28 okt 2018 13:27

Re: Proefversie Adobe na zeven dagen omgezet naar betaald abonnement?

Ongelezen bericht door lubeckdave »

Binsar schreef:
23 aug 2020 22:46
Beste lezer,

Mag een proefversie automatisch over gaan naar vast abonnement.

Ik heb een proefversie Photoshop gedownload. Nu blijkt het dat als je na 7 dagen geen actie onderneemt om de proefversie te stoppen automatisch over gaat naar een betaald versie. Ik zit nu vast voor een jaar.
In het verleden heb ik wel eens een proefversie geprobeerd maar als de periode voorbij is dan kun je niet verder gebruiken.

Mag Adobe dit doen?

Binsar
Ja ach , weet je . Er zijn altijd van die zogenaamde volwassen mensen die nooit iets goed door lezen . kijken alleen maar van , ach jeetje , een gratis proberen voor 7 dagen . Maar opzettelijk dus niet dat gratis gebeuren stop te zetten als het ze niet bevalt of wat dan ook , in de hoop dat '' ze '' het toch niet in de gaten hebben . dat noem ik proberen de boel te flessen . En nu hier lopen zeuren !!!! Dus dit is gewoon verteld dat als je na 7 dagen niets onderneemt , het vanzelf overgaat naar een betaald abonnement . Maar jij dacht , ach laat ik m'n kop maar houden . En vertel nou ook maar eens dat als je het al een keer Photoshop geprobeerd hebt , je het nu weer probeert . Ik heb je door Vrind !!!

Bericht van de moderator: Het forum dient om elkaar advies en goed raad te geven, niet om te beschuldigen. Wat voor de een vanzelfsprekend is, is het niet noodzakelijk voor een ander. ^JS


Gesloten