LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] RDW - controle op APK

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
MaPrasta

RDW - controle op APK

Ongelezen bericht door MaPrasta »

Beste lezer,

Ik word geconfronteerd met 2 boetes opgelegd door CJIB vanwege een auto die niet APK-gekeurd was.

Op zich een terechte beschikking, want ik moet immers mijn auto gekeurd hebben.

Waar ik nu tegenaan loop is dat de beschikkingen dezelfde overtreding betreffen.

- pleegdatum 1: 05-02-2010
- pleegdatum 2: 28-04-2010

Kan iemand mij vertellen of dit wettelijk wel mag?
Staat er ergens wettelijk vastgesteld wat voor cyclus RDW moet/mag hanteren?

Beide beschikkingen zijn, onder druk van incassobureau, betaald. Beroepsschriften en bellen resulteerden in onsamenhangende en vage antwoorden.

Alvast bedankt voor het lezen, en eventuele reactie.

witte angora

Re: RDW - controle op APK

Ongelezen bericht door witte angora »

Nou... het is anderhalf jaar geleden, dus als je daar nog tegen in beroep wilt gaan?

Maar het mag, je had immers na de eerste boete ruim twee maanden de gelegenheid om de APK in orde te maken, of de auto te schorsen. Als er na de eerste boete geen tweede uitgedeeld zou mogen worden, zou je, door het betalen van die eerste boete, als het ware vrijgesteld zijn van de APK. Immers, er zou dan geen sanctie meer op staan. En dat is natuurlijk niet de bedoeling.

Stel dat je op dezelfde dag twee keer door hetzelfde stoplicht door rood rijdt, dan krijg je toch ook twee boetes als je geflitst wordt?

Daan_1978

Ongelezen bericht door Daan_1978 »

Beetje naïef om na 1 boete vanwege een auto welke gekeurd had moeten zijn er toch voor te kiezen nog zeker 2 maanden ongekeurd rond te blijven rijden.
De 2e boete lijkt mij dus geheel terecht.
Zeg eens, hoeveel maanden was de auto al over zijn keuring heen bij de eerste boete?

MaPrasta

Ongelezen bericht door MaPrasta »

Bedankt voor de reacties zover.

Wellicht is het handig als ik een stukje extra geschiedenis geef.

Mijn auto heb ik eind januari 2009 geschorst. Hij staat niet op openbare weg. Ik was niet op de hoogte dat ik de schorsing moest verlengen na een jaar. Spijtig, want dit had ik moeten weten. Maar je hoort mij ook niet sputteren over de eerste boete.

Verder heb ik al enige jaren bijzonder veel problemen met postbezorging. Ik woon behoorlijk afgelegen, en post raakt 'zoek'. RDW/gemeente werkt niet met postadressen.. Ik was dus tot voorkort niet eens op de hoogte van deze boetes. Hoe ik op de hoogte kwam:
1e) Een loonbeschikking werd geadresseerd aan mijn werkgever.
2e) Ik werd aangehouden op Schiphol door Koninklijke Marechaussee, vlak voor de douane.

Ik begrijp dat ik niet vrijgewaard ben voor APK na het ontvangen of betalen van boete 1. Maar ik vraag me af hoe frequent RDW een dergelijke controle mag uitvoeren op een zelfde kenteken. Zijn hier richtlijnen? Of heb ik gewoon mazzel gehad dat dit maar 2 keer is gebeurd, in plaats van dagelijks?

Gesloten