LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] rechtzaak tegen werkgever aanspannen?

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
stefan327
Berichten: 12
Lid geworden op: 30 jul 2009 18:43

rechtzaak tegen werkgever aanspannen?

Ongelezen bericht door stefan327 »

hoi,
sinds september 2007 werk ik bij deze werkgever. Ik heb 2 jaar lang een BBL2-opleiding gedaan en ik kreeg in Juli 2009 me MBO-Diploma. De voorbije 2 jaar heb ik netjes het mineumjeugdloon gekregen, maar ik was van mening dat ik vanaf juli 2009 recht op een CAO loon(metaalelktro) wegens me MBO diploma
ik heb dit aan de werkgever laten weten maar er werd doodleuk gezegt dat dat zaken zijn waar ik me niet mee bezig hoort te houden :?: dus ik was al lid van de bond en heb de bond het laten uitzoeken, en ik kreeg bericht dat ik inderdaad recht had op een hogerloon. Waarop de werkgever reagerende dat een BBL2 niet MBO geloofwaardig is! en dat het pas geld als men een BBL4(oftewel het MTS) maar in het CAO staat nergens dat het om een BBL4 moet gaan, en er is ook duidelijk gezegt tegen mijn dat ze dit al jaren lang met studenten doen en dat ze voor mijn geen uitzondering maken :o , Maar in mijn ogen geef je het dan toch gewoon toe? maar de bond heeft nu voor de laaste keer een brief gestuurt dat ze over moeten gaan tot betaling(plus wat ik vanaf Juli 2009 tegoed heb) doen ze het niet dan krijgen ze een rechtzaak.

maar mijn vraag is sta ik best sterk in me recht? en zal ik de rechtzaak kunnen winnen?

EagleOne2002
Berichten: 375
Lid geworden op: 18 sep 2009 09:15

Re: rechtzaak tegen werkgever aanspannen?

Ongelezen bericht door EagleOne2002 »

Op de eerste plaats heeft jouw werkgever niet te bepalen welke studie richting jij volgt, zolang het buiten hun tijd is, en zij niet de kosten hoeven te betalen.
Daarnaast is een BBL opleiding nog geen garantie dat je op korte termijn meer gaat verdienen.
Ik neem aan dat je op een vast contract werkzaam bent, dan ben je ook aangenomen met een afgesproken salaris vergoeding, die kan groeien volgens de CAO schaal, die voor dat bedrijfstak staat.
Je kunt natuurlijk altijd opslag vragen, maar je werkgever is naar mijn idee niet verplicht dat in te willigen.
Ik denk dat een rechtzaak niet veel zoden aan de dijk zet tenzij je natuurlijk allerlei schriftelijke toezeggingen hebt gekregen van dat bedrijf.

Veel succes in je loopbaan.

stefan327
Berichten: 12
Lid geworden op: 30 jul 2009 18:43

Re: rechtzaak tegen werkgever aanspannen?

Ongelezen bericht door stefan327 »

Op de eerste plaats heeft jouw werkgever niet te bepalen welke studie richting jij volgt, zolang het buiten hun tijd is, en zij niet de kosten hoeven te betalen.
Daarnaast is een BBL opleiding nog geen garantie dat je op korte termijn meer gaat verdienen.
Ik neem aan dat je op een vast contract werkzaam bent, dan ben je ook aangenomen met een afgesproken salaris vergoeding, die kan groeien volgens de CAO schaal, die voor dat bedrijfstak staat.
Je kunt natuurlijk altijd opslag vragen, maar je werkgever is naar mijn idee niet verplicht dat in te willigen.
Ik denk dat een rechtzaak niet veel zoden aan de dijk zet tenzij je natuurlijk allerlei schriftelijke toezeggingen hebt gekregen van dat bedrijf.

Veel succes in je loopbaan.
Ik heb in Augustus een brief gehad (ondertekend door de baas) dat ik een contract voor Onbepaalde tijd heb en dat Leerovereenkomst me contract is(oftewel ik heb geen vernieuwd contract gehad, en in me contract die ik nu heb staan allemaal dingen over school Terwijl ik er helemaal niks meer mee te maken heb), en ja ik heb al die brieven en de FNVbondgenoten zijn het ook met mijn eens

alles samen kort gevat:
- ben 20 jaar en krijg het Miniuemjeugdloon
- Heb een BBL 2 diploma gehaalt
- Me leerovereenkomst is nu mijn Vaste contract.

ik vind het wel heel krom , zelfs iemand van 20 jaar die nog nooit zn school heeft afgemaakt die lekker achter de kassa of aan vakkenvullen is krijgt het zelfde salaris al mijn :?

seagoing racer2
Berichten: 2122
Lid geworden op: 10 jun 2006 10:40

Re: rechtzaak tegen werkgever aanspannen?

Ongelezen bericht door seagoing racer2 »

Beste,
De voorbije 2 jaar heb ik netjes het mineumjeugdloon gekregen, maar ik was van mening dat ik vanaf juli 2009 recht op een CAO loon(metaalelktro) wegens me MBO diploma
Volgens mij liggen dergelijke zaken toch iets anders.

Als je in dienst bent bij een bedrijf heb je een bepaalde functie.
Deze functie is beoordeeld op moeilijkheidsgraad, verantwoordelijkheid, afbreukrisico, ... etc..
Bij deze beoordeling hoort een salarisschaal. Deze salarisschaal staat vaak in de CAO vermeld, met de daarbij behorende minimale en maximale betaling.
Je krijgt je salaris conform de de salarisschaal en ervaring. Meestal klim je langzaam in de salarisschaal omhoog doordat je ervaring opdoet.

Het is dus niet zo dat het afronden van een opleiding automatisch een salarisverhoging inhoudt.

Als je functie gelijk blijft, blijf je salaris gelijk.

Natuurlijk staat het je vrij om naar een ander bedrijf te gaan waar je misschien met je MBO diploma meer geld kunt krijgen

kiz
Berichten: 2319
Lid geworden op: 11 okt 2005 21:37

Re: rechtzaak tegen werkgever aanspannen?

Ongelezen bericht door kiz »

dit is een link naar de CAO metalelektro
Op pagina 150 staat (art.5 van de leer-werkovereenkomst) staat dat je in het 2e deel van je opleiding minimaal 110% van het minimumloon behoort te verdienen...
Verder staat in art. 4.4 (punt 2) op pagina 37 dat je minimaal in salarisgroep II zou moeten vallen, waarbij je op pagina 39 de bijbehorende bedragen kunt zien.
Ook op pagina 39 (punt 5) staat dat alleen het minimumloon betaald mag worden in een "opstapsalarisgroep", dat lijkt me niet van toepassing als je al een paar jaar werkt en je MBO niveau II hebt gehaald.
Bovendien klopt het niet dat je arbeidsovereenkomst nog steeds een leer-werkovereenkomst is, het lijkt er op dat je werkgever de CAO een beetje erg creatief toepast.

Het in het kader van een leer-werkovereenkomst behalen van een MBO II niveau geeft weldegelijk recht op "vakvolwassen" inschaling, omdat je dan geen leerling meer bent en de volledige 5 dagen per week werkt (dus geen 1 of 2 scholingsdagen per week meer volgt).

Ik denk zeker dat je in je recht staat, wellicht zal je ook een rechtzaak winnen, maar de keerzijde is dat het tussen je werkgever en jou dan niet meer lekker gaat lopen.
Wat dat betreft is de suggestie om ergens anders een baan te zoeken (moet met een MBO-II in de techniek weinig probleem zijn) wel te overwegen.

stefan327
Berichten: 12
Lid geworden op: 30 jul 2009 18:43

Re: rechtzaak tegen werkgever aanspannen?

Ongelezen bericht door stefan327 »

@ KIZ , het lijkt of je me gedachten kan lezen :) ik denk er idd het zelfde over en ook de bond natuurlijk, enja ik weet dat de spanningen tussen mijn en de werkgever stevig op zullen lopen, over die 110% dat klopt die heb ik gehad. Ik heb ondertussen al een beetje naar andere bedrijven gekeken , ik heb zelfs een open sollicitatie gedaan en ik heb bericht gehad dat ik op een bepaalde datums op gesprek kan komen.

maar dit is de niet eerste keer dat ik problemen heb met me werkgever, in het verleden ging het over me ATV dagen.
Wegens me Leerovereenkomst zou ik geen recht hebben op ATVdagen, maar ik werkte wel 40 uur en elke keer als er een verplichte ATV was ging er bij mijn een Snipperdag vanaf, pas na een laaste dreigbrief van de bond bleek ik toch recht te hebben

RoelLemmer
Berichten: 22
Lid geworden op: 22 jan 2010 20:52

Re: rechtzaak tegen werkgever aanspannen?

Ongelezen bericht door RoelLemmer »

Ik zou alleen een rechtzaak aanspannen als je zelf zeker weet dat je er de energie en moed voor kunt opbrengen.
Ben zelf kaderlid van de beton voor het FNV en zit ook in zo'n schuitje.
Mijn bestuurder heeft alles van voor tot achter meegemaakt en ook alles meteen aan de advocaat ter overweging voorgelegd.
Ik sta in mijn recht, er is jurisprudentie zogezegd.
Ze kunnen het je echter wel heel lastig maken binnnen het bedrijf waar je werkt en daar moet je wel tegenkunnen.

Eigenlijk kun jij alleen het antwoord geven op de vraag of het 't jou waard is.

stefan327
Berichten: 12
Lid geworden op: 30 jul 2009 18:43

Re: rechtzaak tegen werkgever aanspannen?

Ongelezen bericht door stefan327 »

Update: me werkgever blijft nog steeds stug volhouden dat ik geen MBO-waardig diploma heb :shock: terwijl het ROC , Kenteq, en de metaalunie duidelijk hebben laten weten dat ik een MBO diploma heb(heb schriftelijk bewijs van alle 3)
me werkgever is blijkbaar ook goed in het vertellen van leugens, want hij heeft de bond laten weten dat hij met mijn een gesprek heb gehad en dat ik daar helemaal mee in ben gestemt , we hebben inderdaad een gesprek gehad. Maar dat ik ergens mee akkood mee ben gegaan? ik weet helemaal van niks! dat heb ik ze ook duidelijk laten weten dat ze geen leugens op moeten schrijven over dingen die niet bestaan!
maarja ik krijg toch nooit de kans op uit te praten, dus hoe wil je hun dan iets duidelijk maken?

ik heb in me persoonlijke map gekeken , maar daar schiet ik niks meer op van het is van het jaar 2002/2003 dus dat is ook wel aan vervanging of vernieuwing toe
en daar stonden ook al een paar dingen in, die ik hun heb voorgelegt.
antwoord: Daar doen wij niet meer aan of Dat bestaat niet meer.
als je daar niet meer aan begint , kan je dat gewoon niet netjes aanpassen?

maar goed ik zal deze week de bond bellen hoe het er voor staat

Guusje61
Berichten: 354
Lid geworden op: 31 jan 2010 03:40
Contacteer:

Re: rechtzaak tegen werkgever aanspannen?

Ongelezen bericht door Guusje61 »

stefan327 schreef:Update: me werkgever blijft nog steeds stug volhouden dat ik geen MBO-waardig diploma heb :shock: terwijl het ROC , Kenteq, en de metaalunie duidelijk hebben laten weten dat ik een MBO diploma heb(heb schriftelijk bewijs van alle 3)
me werkgever is blijkbaar ook goed in het vertellen van leugens, want hij heeft de bond laten weten dat hij met mijn een gesprek heb gehad en dat ik daar helemaal mee in ben gestemt , we hebben inderdaad een gesprek gehad. Maar dat ik ergens mee akkood mee ben gegaan? ik weet helemaal van niks! dat heb ik ze ook duidelijk laten weten dat ze geen leugens op moeten schrijven over dingen die niet bestaan!
maarja ik krijg toch nooit de kans op uit te praten, dus hoe wil je hun dan iets duidelijk maken?

ik heb in me persoonlijke map gekeken , maar daar schiet ik niks meer op van het is van het jaar 2002/2003 dus dat is ook wel aan vervanging of vernieuwing toe
en daar stonden ook al een paar dingen in, die ik hun heb voorgelegt.
antwoord: Daar doen wij niet meer aan of Dat bestaat niet meer.
als je daar niet meer aan begint , kan je dat gewoon niet netjes aanpassen?

maar goed ik zal deze week de bond bellen hoe het er voor staat
Wat de werkgever ook zegt en wat hij ook met jou zou hebben afgesproken, hij mag niet van de CAO afwijken. De CAO is ter bescherming van de werknemers. In jouw geval speciaal omdat je als werknemer onder druk kan worden gezet om genoegen te nemen met een lager loon dan het CAO loon.
En aanpassen aan het CAO loon is niet hetzelfde als een gewone loonsverhoging, het is een aanpassing aan leeftijd en opleiding die de werkgever verplicht is te volgen (waar is anders een CAO voor nodig).

Bij de vakbond zitten juristen die de betreffende CAO´s bijna uit hun hoofd kennen, dus als zij vinden dat jouw opleiding gelijkgesteld is dan zou ik daar zeker van uit gaan.

rockman
Berichten: 11
Lid geworden op: 06 feb 2010 08:48

Re: rechtzaak tegen werkgever aanspannen?

Ongelezen bericht door rockman »

Ik zou ieder geval wie de voorhand ook mocht hebben (piefpaf figuren denken altijd wel overal boven te staan (zelfzuchtigheid) wet of geen wet cao of geen cao) het enige wat zij niet van mij krijgen is gelijk en wel de waarheid en dan ben je een zeikerd....jammer dan...recht is recht krom blijft krom. Verwacht geen excuus dat bestaat niet!. Ik heb ook een geschil gehad met een ex werkgever hij heeft de overhand maar zei tegen mij dat ik gelijk had maar sorry je krijgt niet wat ik had belooft had en ook geen geld terug (salaris klopte niet). kort geleden nog twee gevallen qua solliciteren. Ik werd uitgenodigd voor een fulltime job en ik zit daar te praten en een formulier in te vullen en de persoon die mij inleide voor die intake zat ondertussen intern te chatten en toen ik klaar was met copy van paspoort en bankpas...sorry ik heb maar 4 uur werk voor je.Ik vroeg alleen af waarom zij mijn gegevens wilde hebben en dan krijg je een loos antwoord. of de laatste sollicitatie per email waarbij ik een aantal dagen daarna een antwoord kreeg dat ik niet bij de selectie zat. een week daarna belt er een die mij van de stapel haalt...?...welke stapel?....waren werkgevers nou eens serieus dan kan ik er weer eens aandacht aan besteden.

stefan327
Berichten: 12
Lid geworden op: 30 jul 2009 18:43

Re: rechtzaak tegen werkgever aanspannen?

Ongelezen bericht door stefan327 »

@ rockman : gelijk heb je, werkgevers denken de laaste tijd dat ze maar alles kennen doen en laten. mede door de economische crisis denken hun dat ze juist die dingen met je kennen flikken omdat zij denken dat jij bang ben dat je baan kan verliezen, maar daar komen ze binnenkort wel op terug als de Babyboom met pensioen gaat, dan schreeuwen ze om mensen en doen ze alles om jou in het bedrijf binnen te houden.

maar goed ik ben ondertussen weer 11 maanden verder, nog steeds niks. me Advocaat heeft al een procedure opgestuurt naar de kantonrechter , dus we gaan daar binnenkort een uitspraak van horen(mag wel na 11 maanden) , me werkgever is wel met een aanbod gekomen, en dat was dat hij dat salaris vanaf 1-07-2010 wil betalen , met de garantie dat ik me baan behoudt. de 11 maanden die ik nog te goed had wil die niet uitbetalen :evil: , maar goed we hebben duidelijk laten blijken dat we ons niet laten chanteren, en dat we gewoon naar de rechter zijn gestapt. 1 ding kan ik wel vertelen , ze waren er niet blij mee., ik heb ook gezegt als jullie zich al aan het begin zich aan de regels hadden gehouden dan waren er nu geen problemen tussen ons. en dat ik maar nu de hoogste prijs moet betalen.... :twisted:

typisch een bedrijf waar alleen maar JA knikkers welkom zijn, en mensen die op komen voor hun recht zijn kwaaie mensen

gerland
Berichten: 772
Lid geworden op: 29 nov 2005 17:57

Re: rechtzaak tegen werkgever aanspannen?

Ongelezen bericht door gerland »

@stefan327

Waarom werk je nog bij dit bedrijf?

kiz
Berichten: 2319
Lid geworden op: 11 okt 2005 21:37

Re: rechtzaak tegen werkgever aanspannen?

Ongelezen bericht door kiz »

gerland schreef:@stefan327

Waarom werk je nog bij dit bedrijf?
Ik vermoed dat er sprake is van een leer-werkovereenkomst. Daarbij betaalt de werkgever de opleidingskosten, de leerling werkt tijdens de opleiding 32 uur per week en volgt 1 dag in de week school (meestal bij een ROC).
Vrij gebruikelijk in zo'n overeenkomst is het beding dat de werknemer ná het behalen van het diploma (MBO 2 in dit geval) nog minimaal een jaar in dienst blijft bij de werkgever.
Vergelijk het met een gangbare studie-overeenkomst voor werknemers in vaste dienst, waarbij een terugbetalingsregeling van toepassing is als de werknemer binnen x-tijd na het behalen van het diploma ergens anders gaat werken.
Maar uiteraard kan alleen stefan327 daar uitsluitsel over geven...

stefan327
Berichten: 12
Lid geworden op: 30 jul 2009 18:43

Re: rechtzaak tegen werkgever aanspannen?

Ongelezen bericht door stefan327 »

@ kiz, er was sprake van een leer-werkovereenkomst. maar die is al 1 jaar niet meer geldig en heb nog steeds geen niet vernieuwt contract gehad. alleen een A4'tje waarin sta dat ik in vaste dienst ben(contract van onbepaalde tijd dus) maar hun houden vol dat die leerovereenkomst is omgezet naar een contract van onbepaalde tijd,(ik vind het zeer krom want wat heeft een leerovereenkomst nou te maken met een contract van onbepaalde tijd) ook staat er dit in Artikel 1 van het leer-werkovereenkomst.

Artikel 1: Aard van de overeenkomst
Deze leerarbeidsovereenkomst wordt aangegaan voor bepaalde tijd, namelijk voor de duur van de ingevolge de Wet Educatie en Beroepsonderwijs (WEB) gesloten Beroepspraktijkvormingsovereen-komst en eindigt van rechtswege op de dag waarop de betreffende opleiding eindigt, alsmede in de gevallen genoemd in artikel 11, 12 en 13 van deze leerarbeidsovereenkomst.

ze passen daar de boel gewoon heel creatief inelkaar. en zolang er geen mensen zijn die er over ouwehoeren waarom zullen ze dan de boel veranderen? mijn werd wijs gemaakt door de werkgever dat ze dit al 10-tale jaren doen.

en ook staat er nergens in heel me leer-werkovereenkomst beschreven dat ik hun geld verschuldigd ben als ik na 1 of 2 jaar van het behalen van diploma het bedrijf verlaat.! misschien staat het ergens in de wet? maar goed als hij mijn naar buiten wilt hebben, ben ik hem helemaal niks verschuldig.

en meneer de werkgever heeft al 3x met ontslag gedreigt, laat maar komen.
ik laat mijn eigen niet chanteren omdat ik op kom voor me recht!

ff offtopic, er lopen nog zelf 2 rechtzaken binnen het bedrijf tegen over me werkgever. lang verhaal maar het kwam er op neer dat mensen die tijdens de zomervakantie in de ziektewet zaten(1 door een zware loogontstekening, 1 door een beroerte) . dat ze ontrecht die snipperuren hebben ingehouden.
ook is het OR opgestapt omdat ze nooit serieus worden genomen.

kiz
Berichten: 2319
Lid geworden op: 11 okt 2005 21:37

Re: rechtzaak tegen werkgever aanspannen?

Ongelezen bericht door kiz »

Mja, dan moet je toch 's serieus over de vraag van gerland na gaan denken, lijkt me.

stefan327
Berichten: 12
Lid geworden op: 30 jul 2009 18:43

Re: rechtzaak tegen werkgever aanspannen?

Ongelezen bericht door stefan327 »

ik ben zeker al opzoek naar andere werk hoor :) dat is ook geadviseert door me advocaat zelf, maar de sector waar ik graag zou willen werken, is momenteel hard aan het bezuingen, pas tegen september willen ze weer mensen aannemen. want dan gaat ze bekend maken wat ze in 2011 willen besparen

Gesloten