LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Relatie Bank/Belastingdienst

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
Math

Relatie Bank/Belastingdienst

Ongelezen bericht door Math »

Moet een bank het bij een erfenis verkregen geld/vermogen doorgeven
aan belastingdienst of alleen als de belastingdienst er om vraagt?

andre1034

Re: Relatie Bank/Belastingdienst

Ongelezen bericht door andre1034 »

Beste Math,

Als je even het volgende artikel lees, misschien geeft dat voldoende antwoord op je vraag.
http://www.trosradar.nl/nieuws_detail/b ... evoren-in/

Math

Ja, als je dit leest hetgeen wel ingaat volgend jaar, dan is het oppassen.
Maar goed ik weet voorlopig genoeg. Het is gewoon jammer dat je uit fatsoen het bedrag van je overleden moeder niet van de bank haalt en pas na ook nog even Euro 420 voor een verklaring van erfrecht bij de notaris te hebben betaald en dat je per kind Euro 19600 geloof ik is het vrijstelling hebt aan je eigen geldt kunt komen. In ons geval is het cash geld 39000 Euro + huis t.w.v. 160.000 Euro. Als de vrijstelling 19600 Euro is bij 2 kinderen in ons geval dan is het cash geld al weg voor de vrijstelling, dat is dus jammer. Weet je wat de bank zei, waarom we het cash geld niet van te voren eraf hadden gehaald en in de kluis hadden gedaan bij de bank. Gr. Math

marcel75

Ongelezen bericht door marcel75 »

Math,
Omdat er ook een woning in de nalatenschap zat, ga je al ruim over de vrijstelling heen. De WOZ-waarde van de woning is bij de Belastingdienst namelijk bekend, net als de hoogte van het saldo op de rekening van moeder. Daarvoor moet je aangifte erfbelasting (laten) doen.

Daarnaast moet je als moeder voor 1 januari overleden is, ook je aandeel in de onverdeelde boedel opgeven in de Box 3. Je hebt namelijk wel al een vordering op de nalatenschap van je moeder.

Overigens had je de verklaring van erfrecht ook nodig gehad om de woning te verkopen.

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

Aangezien de belastingdienst al wist dat je moeder voor het overlijden 39.000 op de bank had staan, dan was dat bij de belastingdienst ook bekend. Als bij het overlijden ineens het saldo bijna 0 is, en ook bij de aangifte voor de erfbelasting die 39.000 nergens terugkomt, dan gaan er heus wel wat alarmbellen rinkelen bij de belastingdienst.

Overigens is het niet jullie 'eigen geld'. Het is het geld van (de nalatenschap van) je moeder. Die verklaring van erfrecht is juist nodig om aan te tonen dat jullie de rechthebbenden zijn bij de nalatenschap.

marcel75

Fiscaal gezien moet je het wel al behandelen als eigen geld. Dus wel opgeven in je eigen Box 3.

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

Je moet het inderdaad wel opgeven als een vordering in box 3.

Math

Bedankt allemaal voor jullie inbreng. Onze moeder is in februari dit jaar gestorven wat dus betekent dat het box 3 verhaal pas in beeld komt volgend jaar. Maar voor het betalen van de erfbelasting wat komt rond oktober zeg men komt dit bedrag toch ter sprake niet?

marcel75

Voor de erfbelasting die je tegenwoordig echt zsm moet doen en zeker binnen 3 maanden na het overlijden, moet je hele vermogen van moeder opgeven. Dus WOZ-waarde van de woning volgens de nieuwste WOZ-beschikking, het saldo op de rekeningen. Daar mag je de uitvaartkosten (voorzover niet verzekerd) van af halen en alle andere schulden ook. Als je dus nog een vordering op je moeder had als gevolg van het overlijden van vader, dan krijg je die nu "gratis" uitgekeerd.

Doe wel zsm aangifte voor de erfbelasting. Sinds 1 januari 2010 loopt de meter voor de heffingsrente namelijk al vanaf de dag na het overlijden van moeder.

Math

Wat gebeurt er als je erfbelasting moet betalen, dit niet kunt, ook niet in termijnen en uitstel. Alleen een woning geerft welke te koop staat maar niet verkocht is. Wat kan de belasting doen? We zijn met twee kinderen. 1 kind kan zijn gedeelte wel betalen. M.a.w. ik wil wel betalen maar ik kan niet.

marcel75

Dan kan de Belastingdienst je dat rentedragend schuldig blijven. Dit kan naar aanleiding van vragen aan de staatssecretaris. Je krijgt dan uitstel van betaling totdat de woning verkocht is. Op dat moment moet je dus wel alsnog de belasting betalen met de rente daarover. Deze regeling werkt zolang er niet meer dan € 50.000,-- aan erfbelasting betaald moet worden.

Math

Marcel, bedankt nog, maar wat betekent rentedragend schuldig blijven? Uitstel tot de woning is verkocht. Heb ergens gelezen dat dat max.12 maanden is ? Hoeveel heffingsrenterente komt er op? Misschien wil je me hier nog eens over antwoorden.

marcel75

rentedragend schuldig blijven betekent dat je aan de Belastingdienst ook rente moet vergoeden over het bedrag van de aanslag.

de hoogte van de invorderingsrente zul je moeten navragen bij de Belastingdienst.

Math

Bedankt Marcel, alleen hetgeen wat je zei dat je uitstel kan krijgen tot huis is verkocht en ik heb gelezen max. 12 maanden?

Math

Vraag; De erfbelasting is betaald van mijn ouderlijk huis na het overlijden van moeder. Huis is nog steeds niet verkocht. Nu gaan we morgen op vakantie en valt ons vliegtuig uit de lucht. Onze kinderen erven op dat moment niet alleen ons huis maar ook het ouderlijk huis van mijn moeder dat nog niet verkocht is. Moeten de kinderen dan weer erfbelasting betalen over het ouderlijk huis want zij erven. En het is dan niet eigen kinderen 10% en vrijstelling 19400 Euro.

marcel75

Math,
Je redenering klopt. Het tarief voor de kinderen is echter 10% over de eerste grofweg € 118.000,--. Daarboven 20%. Uiteraard eerst de vrijstelling gebruiken, alles wat daarover gaat belaingst betalen

Math

Mijn redenering klopt zeg je maar wat ik eigenlijk bedoel is dat ik de erfbelasting heb betaald van mijn ouderlijk huis en dat als ons, mijn vrouw en ik wat gebeurd met dodelijke afloop onze kinderen op dat moment erfgenamen zijn. Zij betalen dan wel 10% (1e graads) en een vrijstelling van 19.400 per kind, is dat momenteel, wederom voor het ouderlijk huis van mij (hetgeen nog niet is verkocht) dat men erft.M.a.w. voor de belastingdienst is dat tweemaal vangen van de erfbelasting van mijn ouderlijk huis. En dan komt nog de erfbelasting van ons eigen huis en andere bezittingen erbij. Dus kassa.

marcel75

Tja, je kinderen ervan jouw bezittingen. Zou het huis verkocht zijn, dan zouden ze de verkoopopbrengst in geld erven. Ook daarover zou dan geheven worden.

SJZ

Ongelezen bericht door SJZ »

M.a.w. voor de belastingdienst is dat tweemaal vangen van de erfbelasting van mijn ouderlijk huis.
Klopt, en als je kinderen overlijden betalen hun kinderen weer belasting over dat huis of het geld van de verkoop, is 3 maal vangen.

In 1959 heeft mijn overgrootmoeder een huis verkocht. Zodra ik overlijd wordt daar dus voor de 4e keer erfbelasting (of een andere naam) over geheven:
1. Toen overgrootmoeder overleed ging het naar mijn oma
2. Toen oma overleed ging het naar mijn vader
3. Bij vaders overlijden naar mij
4. Als ik overlijd naar mijn kinderen.

Sja, 'k snap dat het niet leuk is, maar zo werkt het met successierechten / erfbelasting.

GJvdZ

Ongelezen bericht door GJvdZ »

SJZ schreef:
M.a.w. voor de belastingdienst is dat tweemaal vangen van de erfbelasting van mijn ouderlijk huis.
Klopt, en als je kinderen overlijden betalen hun kinderen weer belasting over dat huis of het geld van de verkoop, is 3 maal vangen.

In 1959 heeft mijn overgrootmoeder een huis verkocht. Zodra ik overlijd wordt daar dus voor de 4e keer erfbelasting (of een andere naam) over geheven:
1. Toen overgrootmoeder overleed ging het naar mijn oma
2. Toen oma overleed ging het naar mijn vader
3. Bij vaders overlijden naar mij
4. Als ik overlijd naar mijn kinderen.

Sja, 'k snap dat het niet leuk is, maar zo werkt het met successierechten / erfbelasting.
Leuk is het inderdaad niet. Maar aan de andere kant, er zijn mensen die het veel moeilijker hebben. Mensen die zich geeneens wat kunnen voorstellen bij de bedragen waar je successierechten over moet betalen. Laten we de successierechten gewoon laten zoals het nu is, zodat er in ieder geval niet extra op de zwakkeren in de samenleving hoeft te worden bezuinigd.

Gesloten