LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] RET zet controleurs in burger bovenaan de lift
-
RET zet controleurs in burger bovenaan de lift
Zet ik m'n vriendin op de metro op Maashaven, krijg ik een boete van €38,50. Vervelende Rotterdamse RET mannetjes IN BURGER beboeten nietsvermoedende burgers als ze uit de lift stappen op weg naar de metro. Op weg naar het perron via de zijlift staat nergens aangegeven dat ik mij niet zonder "geldig" vervoersbewijs mag begeven op het perron. Dit staat ook niet in de RET huisregels: http://www.ret.nl/service-en-verkoop/kl ... egels.aspx
Vervolgens weigeren ze zich te legitimeren als ik daar naar vraag, in strijd met artikel 2 punt b, laat staan a van de ambtsinstructie, deze mensen zijn namelijk in BURGER:
De ambtenaar legitimeert zich met het legitimatiebewijs dat aan hem is verstrekt:
a. bij optreden in burgerkleding ongevraagd, tenzij bijzondere omstandigheden dit onmogelijk maken, en
b. bij optreden in uniform, op verzoek daartoe.
Een man aan de overkant van het perron dacht dat we werden overvallen en begon vanaf de andere kant te vragen te stellen of alles in orde was. En natuurlijk de belangrijkste vraag: krijg ik nu m'n geld terug?
Vervolgens weigeren ze zich te legitimeren als ik daar naar vraag, in strijd met artikel 2 punt b, laat staan a van de ambtsinstructie, deze mensen zijn namelijk in BURGER:
De ambtenaar legitimeert zich met het legitimatiebewijs dat aan hem is verstrekt:
a. bij optreden in burgerkleding ongevraagd, tenzij bijzondere omstandigheden dit onmogelijk maken, en
Een man aan de overkant van het perron dacht dat we werden overvallen en begon vanaf de andere kant te vragen te stellen of alles in orde was. En natuurlijk de belangrijkste vraag: krijg ik nu m'n geld terug?
Re: RET zet controleurs in burger bovenaan de lift
Ik ga nooit met het openbaar vervoer maar zelfs ik weet dat je op het perron bij trein of tram in het bezit moet zijn van een geldig vervoersbewijs. Volgens mij is dat al jaren zo.
-
Ik zwaai al jaren mensen uit op het perron en nog nooit heeft iemand mij daarvoor naar een kaartje gevraagd. In dit geval stond er zoiezo geen waarschuwing langs of op de lift dat ik me niet op het perron mag bevinden zonder vervoersbewijs. Zelfs als het zo is dat je op een perron in het bezit moet zijn van een geldig vervoersbewijs is het nog zo dat dit aangegeven moet worden.sephora30 schreef:Ik ga nooit met het openbaar vervoer maar zelfs ik weet dat je op het perron bij trein of tram in het bezit moet zijn van een geldig vervoersbewijs. Volgens mij is dat al jaren zo.
Sterker nog, na uitleg van de controleurs bleek dat je gewoon 20 minuten mag ronddwalen op het perron en dan weer uit mag checken voor gratis.
Het geven van boetes aan mensen die andere mensen uit komen zwaaien, iets wat ze gratis kunnen doen, is belachelijk. Het enigste wat ze rederlijkerwijs hadden kunnen doen was mij verwijderen van het perron op het moment dat ik daar in mijn eentje stond en niet in het bezit was geweest van een vervoersbewijs.
-
U hebt zich nog nooit zonder plaatsbewijs op welk perron dan ook mogen begeven. Die huisregels zijn al vanouds bekend.
-
- Contacteer:
Chanmaster schreef:U hebt zich nog nooit zonder plaatsbewijs op welk perron dan ook mogen begeven. Die huisregels zijn al vanouds bekend.
Klinklare onzin, hoe kom je erbij ????
Tuurlijk kan je mensen op het perron uitzwaaien oid zolang je daarna weer weggaat.
Denk eens aan al die vakantiegangers, bejaarden, moeders met kinderwagens etc etc etc
Hoe vaak ik al niet op een perron mensen hebt geholpen en nog nooit problemen mee gehad.
Aanvechten die bon, zeker ook een quoto moeten halen.
niks geen onzin , dat mag al jaren niet meer op het perron komen zonder geldig bewijs!Teunbosseman schreef:
Tuurlijk kan je mensen op het perron uitzwaaien oid zolang je daarna weer weggaat.
-
Ik zou het zeker proberen aan te vechten.
Helemaal als het a. nergens staat aangegeven en b. de heren zich niet wilden identificeren.
Goed, we weten dat het niet mag (alleen dat al is belachelijk, maar goed...), maar eerst een waarschuwing was ook een optie geweest.
Laat je even weten of je het gaat aanvechten en of je je geld terug hebt gekregen?
Sterkte!
Helemaal als het a. nergens staat aangegeven en b. de heren zich niet wilden identificeren.
Goed, we weten dat het niet mag (alleen dat al is belachelijk, maar goed...), maar eerst een waarschuwing was ook een optie geweest.
Laat je even weten of je het gaat aanvechten en of je je geld terug hebt gekregen?
Sterkte!
-
- Contacteer:
Waar jij woont zeker, hier niet dus geen onzin.tiptoo schreef:niks geen onzin , dat mag al jaren niet meer op het perron komen zonder geldig bewijs!Teunbosseman schreef:
nee hoor elk perron door het hele land , lees de regels bij de NS maar na.Teunbosseman schreef:
Waar jij woont zeker,
Het gaat hier over de RET en niet over de NS, en als het niet staat aangegeven kunnen ze je er ook niet voor bekeuren. ook chanmaster leest weer een keer niet.tiptoo schreef:nee hoor elk perron door het hele land , lees de regels bij de NS maar na.Teunbosseman schreef:
Waar jij woont zeker,
doet er weinig toe, het mag niet is algemeen bekend , zelfs ik die nooit meer met het openbaar vervoer ga weet het.puma73 schreef:
Het gaat hier over de RET en niet over de NS,
-
- Contacteer:
puma73 schreef:Het gaat hier over de RET en niet over de NS, en als het niet staat aangegeven kunnen ze je er ook niet voor bekeuren. ook chanmaster leest weer een keer niet.tiptoo schreef:nee hoor elk perron door het hele land , lees de regels bij de NS maar na.Teunbosseman schreef:
Waar jij woont zeker,
Inderdaad RET, heb mij vergist...NS doet niet moeilijk hierover, ongeacht of wel / niet mag en naar mijn mening mag het gewoon, tenminste bij ons wel
Dit doet er welzeker toe, NS is algemeen bekend dat men een perronkaartje moet hebben, huisregels RET reppen hier niet over.tiptoo schreef:doet er weinig toe, het mag niet is algemeen bekend , zelfs ik die nooit meer met het openbaar vervoer ga weet het.puma73 schreef:
Het gaat hier over de RET en niet over de NS,
puma73 schreef:
Dit doet er welzeker toe, NS is algemeen bekend dat men een perronkaartje moet hebben, huisregels RET reppen hier niet over.
dat is bij beiden zo hoor.
Hai,
er zijn twee zaken hier:
1) was u al langs het incheck punt gelopen? Zoja, dan had u in moeten checken en was u inderdaad fout. Was u niet langs een incheck punt gekomen, dan nog is het zo dat op perrons een geldig vervoersbewijs verplicht is. Dat staat inderdaad niet in de algemene voorwaarden maar dat staat in de regelgeving OV, in de algemene voorwaarden staat wel dat alle overige wettelijke regels van toepassing zijn. Nu heb ik trouwens nog nooit meegemaakt dat hier feitelijk iemand moeilijk over deed, ik zwaai mensen altijd uit en heb dan nooit een kaartje, en ook nooit problemen mee gehad.
2) de wetgeving die u aanhaalt betreft ambtenaren in functie. Het personeel bij de ret is geen ambtenaar (vroeger wel) dus deze wetgeving is niet van toepassing.
Als u het aanvecht denk ik trouwens wel dat u zou winnen, u probeerde helemaal niet zwart te rijden, dus ik kan me voorstellen dat een rechter die boete onterecht vindt.
Trudy
er zijn twee zaken hier:
1) was u al langs het incheck punt gelopen? Zoja, dan had u in moeten checken en was u inderdaad fout. Was u niet langs een incheck punt gekomen, dan nog is het zo dat op perrons een geldig vervoersbewijs verplicht is. Dat staat inderdaad niet in de algemene voorwaarden maar dat staat in de regelgeving OV, in de algemene voorwaarden staat wel dat alle overige wettelijke regels van toepassing zijn. Nu heb ik trouwens nog nooit meegemaakt dat hier feitelijk iemand moeilijk over deed, ik zwaai mensen altijd uit en heb dan nooit een kaartje, en ook nooit problemen mee gehad.
2) de wetgeving die u aanhaalt betreft ambtenaren in functie. Het personeel bij de ret is geen ambtenaar (vroeger wel) dus deze wetgeving is niet van toepassing.
Als u het aanvecht denk ik trouwens wel dat u zou winnen, u probeerde helemaal niet zwart te rijden, dus ik kan me voorstellen dat een rechter die boete onterecht vindt.
Trudy
Trudy als de mensen die boetes bij de RET uitschrijven geen ambtenaar zijn dan krijgen we nog een veel mooiere discussie. De boetes zijn dan per definitie ongeldig aangezien alleen een ambtenaar boetes mag uitschrijven.trudy81 schreef:Hai,
er zijn twee zaken hier:
Trudy
Hai,
normaal zou dat idd een groot probleem zijn, maar via de OV regulering is dat wettelijk dichtgetimmerd. Hierdoor is het mogelijk dat mensen die in het ov werken een wettelijke bevoegdheid hebben tot het uitschrijven van boetes bij proxi zonder dat ze ambtenaar zijn.
trudy
normaal zou dat idd een groot probleem zijn, maar via de OV regulering is dat wettelijk dichtgetimmerd. Hierdoor is het mogelijk dat mensen die in het ov werken een wettelijke bevoegdheid hebben tot het uitschrijven van boetes bij proxi zonder dat ze ambtenaar zijn.
trudy
In dat geval moet je dus beëdigd worden en ben je op dat moment officieel ambtenaar. Je zou anders iemand ook niet om z'n legitimatie kunnen vragen.
Als dat inmiddels anders is ben ik benieuwd in welke regeling dat vastgelegd is.
Als dat inmiddels anders is ben ik benieuwd in welke regeling dat vastgelegd is.
Hai,
is inmiddels veranderd, maar dat geldt dus alleen voor het ov. In zijn algemeenheid is het dus wel zo dat je alleen een boete kunt uitschrijven als ambtenaar. Voor het ov is dit aangepast, en hoef je dus geen ambtenaar te zijn en ook niet (tijdelijk) aangesteld of beedigd te zijn. De wettekst: R0011470 van BWB, hoofdstuk II (ik heb even geen link, ik heb het heel ouderwets in het boek opgezocht)
Trudy
is inmiddels veranderd, maar dat geldt dus alleen voor het ov. In zijn algemeenheid is het dus wel zo dat je alleen een boete kunt uitschrijven als ambtenaar. Voor het ov is dit aangepast, en hoef je dus geen ambtenaar te zijn en ook niet (tijdelijk) aangesteld of beedigd te zijn. De wettekst: R0011470 van BWB, hoofdstuk II (ik heb even geen link, ik heb het heel ouderwets in het boek opgezocht)
Trudy
-
- Contacteer:
Sinds de invoering van de OV chipkaart dien je 'in te checken' op het moment dat je een locatie betreed waar je op een OV dienst kan stappen. Rotterdam (RET) en Amsterdam (GVB) weigeren de strippenkaart momenteel al.Julius Seizure schreef:Zet ik m'n vriendin op de metro op Maashaven, krijg ik een boete van €38,50. Vervelende Rotterdamse RET mannetjes IN BURGER beboeten nietsvermoedende burgers als ze uit de lift stappen op weg naar de metro. Op weg naar het perron via de zijlift staat nergens aangegeven dat ik mij niet zonder "geldig" vervoersbewijs mag begeven op het perron. Dit staat ook niet in de RET huisregels: http://www.ret.nl/service-en-verkoop/kl ... egels.aspx
Men zegt dat je op hetzelfde perron in en uit kan checken zonder kosten (al geloof ik daar niet in) als je 'uitzwaaier' bent.
Deze voorwaarden staan bij de OV chip - ik weet niet of het verplicht is op perrons/stations te hebben.
Even een vraag - HOE heb je de boete betaald? Aan die 'heren' in cash? Dan is het gewoon oplichting. Want een controleur vraagt NAW gegevens en ID - en dan krijg je een acceptgiro. In dat geval - geld weg, maar doe aangifte.Julius Seizure schreef:Vervolgens weigeren ze zich te legitimeren als ik daar naar vraag, in strijd met artikel 2 punt b, laat staan a van de ambtsinstructie, deze mensen zijn namelijk in BURGER:
En, als men weigert te legitimeren MOET je er van uit gaan dat ze oplichters zijn - en had je op de vraag van de man moeten roepen "Ja, bel de politie".
Een man aan de overkant van het perron dacht dat we werden overvallen en begon vanaf de andere kant te vragen te stellen of alles in orde was. En natuurlijk de belangrijkste vraag: krijg ik nu m'n geld terug?[/quote]
Dat hangt er dus van af .. zie boven.
Ik vind het trouwens een zeer kwalijke zaak dat GVB en RET 'burgercontroleurs' hebben - want hoe kan Jan Kluns weten dat een legitimatie echt is?
Een lamineerapparaat of een pasprinter is echt zo duur niet meer - en zelfs met een gewone inkjet kan je al hele mooie 'bewijzen' maken.
m.a.w - niet geuniformeerd - ga uit van oplichters en bel de politie om assistentie.
Zwart wit? Ja - maar leg anders maar uit hoe ik RET/GVB of wat dan ook legitimatie als echt moet herkennen.