Rijbewijs kopen in Hongarije, mag dat?

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
Consumenneke

Rijbewijs kopen in Hongarije, mag dat?

Ongelezen bericht door Consumenneke »

Op Instagram (populair bij jongeren) worden rijbewijzen te koop aangeboden. Theorie- en praktijkexamens zijn niet nodig, volgens de aanbieder. Op de website van Orange License is te lezen dat deze rijbewijzen in Hongarije te koop zijn, omdat de betrokken diensten corrupt zijn. Bijgaande foto is een relevant beeldcitaat van hun site; ik moet nog uitvinden hoe ik een foto kan verkleinen en uploaden naar deze pagina's.
Hongarije is een relatief corrupt land waar je veel zaken kunt regelen met geld. Ons bedrijf weet, door jarenlange ervaring, precies hoeveel en aan wie we moeten betalen om jouw zaak snel en zonder complicaties te regelen.
Het bedrijf noemt geen KvK-nummer en ook de domeinregistratie geeft geen clues met betrekking tot de ondernemer.

Een klacht indienen bij Instagram (META) heeft geen zin, want elke klacht wordt afgewezen. Terwijl dat platform wemelt van scammers, dropshippers en andere dubieuze nonsens.

Zo'n Hongaars rijbewijs kan in Nederland omgewisseld worden, neem ik aan.

Speedy123

Re: Rijbewijs kopen in Hongarije, mag dat?

Ongelezen bericht door Speedy123 »

Is dit deel twee van uw kruistocht tegen buitenlandse rijbewijzen? Als ik me niet vergis waren het de vorige keer Indiase expats die met hun makkelijk verkregen Indiase rijbewijzen een gevaar op onze wegen zouden vormen.

Dacht dat Trosradar dat topic verwijderd had?

Nu zijn de Hongaarse rijbewijzen het grote gevaar?

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

Consumenneke schreef:
10 okt 2024 12:47
Op Instagram (populair bij jongeren) worden rijbewijzen te koop aangeboden.
.. en op Whatsapp, op Telegram, op Tiktok, op Snapchat.... niets nieuws onder de zon.

Deze waarschuwing valt in dezelfde categorie als "Op facebook zijn dropshippers actief".

Dagkoers

Ongelezen bericht door Dagkoers »

Ik vind dit een beetje reclame maken voor mensen die geen Rijbewijs hebben om op een niet legale manier toch aan een rijbewijs te komen.
Hier mag een slotje op!

Speedy123

Voor degenen die denken dat de aanschaf van een vals buitenlands rijbewijs lonend is:

RDW op NPORadio1:
Het omwisselen van een buitenlands rijbewijs voor een Nederlandse kan bij het expertisecentrum Rijbewijzen van de RDW. De burger doet de aanvraag bij de eigen gemeente. De identiteit wordt met behulp van het Paspoort of ID-kaart vastgesteld. De gemeente stuurt de aanvraag en het buitenlandse rijbewijs door naar de RDW. Het expertisecentrum Rijbewijzen controleert het buitenlandse rijbewijs op echtheid, geldigheid en of aan alle benodigde geldende criteria wordt voldaan.

Jaarlijks zijn er ruim 40 duizend omwisselingen van een rijbewijs. Toch geeft de RDW niet zomaar een rijbewijs af zegt Leutscher. "Als we constateren dat er een buitenlands rijbewijs binnenkomt gaan we er sowieso van uit dat het vals is." Volgens de adviseur moet er altijd van het slechtste worden uitgegaan. "We zijn dermate verantwoordelijk, we geven een identiteitsdocument af. Het moet gewoon 100 procent goed zijn. Als er ook maar enige vorm van twijfel is, dan gaat het niet door."
Een simpele controle of aanvrager überhaupt ooit Nederland verlaten heeft en een tijd in het buitenland heeft gewoond is al voldoende om tegen de lamp te lopen. En dan loopt de aanvrager het risico op een strafblad indien het OM over gaat tot vervolging.

Consumenneke

Speedy123 schreef:
10 okt 2024 12:54
Is dit deel twee van uw kruistocht tegen buitenlandse rijbewijzen?
Gaan er weer diverse mensen moderateurtje spelen? Laat dat maar aan de moderators over. U kan ook een melding doen. Maar ga niet elke keer een toelaatbaar topic van de rails duwen en flauw op-de-man te reageren.
Dit forum is in de eerste plaats bedoeld voor consumenten die graag willen praten over consumentenkwesties. <> Verder is het forum bedoeld voor discussie over zakelijke kwesties die betrekking hebben op zelfstandigen zonder personeel (zzp'ers) en kleine bedrijven.
Het is geen zakelijk onderwerp en het heeft helemaal niets met dropshippers te maken.
Moneyman schreef:
10 okt 2024 12:57
[Deze waarschuwing valt in dezelfde categorie als "Op facebook zijn dropshippers actief".
Dank @Speedy123 voor een inhoudelijke reactie.
Speedy123 schreef:
10 okt 2024 13:12
Een simpele controle of aanvrager überhaupt ooit Nederland verlaten heeft en een tijd in het buitenland heeft gewoond is al voldoende om tegen de lamp te lopen. En dan loopt de aanvrager het risico op een strafblad indien het OM over gaat tot vervolging.
U hink-stapt-springt wel snel naar vervolging. We kennen in de EU vrijheid van goederen- en dienstenverkeer. Volgens mij mag een gemeente niet zomaar weigeren een buitenlands rijbewijs om te zetten.
Laatst gewijzigd door Consumenneke op 10 okt 2024 13:36, 1 keer totaal gewijzigd.

Speedy123

Consumenneke schreef:
10 okt 2024 13:29
Speedy123 schreef:
U hink-stapt-springt wel snel naar vervolging. We kennen in de EU vrijheid van goederen- en dienstenverkeer. Volgens mij mag een gemeente niet zomaar weigeren een buitenlands rijbewijs om te zetten.
Als u de moeite neemt mijn reactie met wat meer aandacht door te nemen, dan had u het antwoord op uw vraag al gevonden.
De gemeente stuurt de aanvraag en het buitenlandse rijbewijs door naar de RDW. Het expertisecentrum Rijbewijzen controleert het buitenlandse rijbewijs op echtheid, geldigheid en of aan alle benodigde geldende criteria wordt voldaan.
De gemeente weigert helemaal niets. De aanvraag wordt doorgestuurd naar de RDW. Die kan na controle de aanvraag gewoon weigeren in het geval van fraude en vervolgens aangifte doen bij het OM.

Methusalah

Ongelezen bericht door Methusalah »

Je kan deze vraag niet zelf beantwoorden door er even logisch over na te denken?

Moneyman

Consumenneke schreef:
Moneyman schreef:
10 okt 2024 12:57
Deze waarschuwing valt in dezelfde categorie als "Op facebook zijn dropshippers actief".
Het is geen zakelijk onderwerp en het heeft helemaal niets met dropshippers te maken.
Wonderlijk. Ik schrijf niets over "zakelijk", en ik schrijf evenmin dat het onderwerp met dropshippers te maken heeft. Ik plaats het slechts, volgens mij volkomen terecht, beargumenteerd in dezelfde categorie, namelijk die van zinloze waarschuwingen.
Consumenneke schreef:
Volgens mij mag een gemeente niet zomaar weigeren een buitenlands rijbewijs om te zetten.
De gemeente zet helemaal niets om. Dat doet de RDW, en hoe die erover denkt is al voldoende duidelijk gemaakt. Je maakt bovendien totaal niet duidelijk waar dat "volgens jou" dan op zou zijn gebaseerd.
Laatst gewijzigd door Moneyman op 10 okt 2024 13:47, 1 keer totaal gewijzigd.

Consumenneke

Speedy123 schreef:
10 okt 2024 13:37
De aanvraag wordt doorgestuurd naar de RDW. Die kan na controle de aanvraag gewoon weigeren in het geval van fraude en vervolgens aangifte doen bij het OM.
Fraude moet dan wel eerst vastgesteld worden. Het aanbod betreft een bonafide rijbewijs dat gekocht wordt bij corrupte ambtenaren of instanties. Hoe stelt de RDW vast dat er verschil is tussen een normaal verkregen rijbewijs of een gekochte versie?

Consumenneke

Moneyman schreef:
10 okt 2024 13:46
Wonderlijk. <> Ik plaats het slechts, volgens mij volkomen terecht, beargumenteerd in dezelfde categorie, namelijk die van zinloze waarschuwingen.
Zo hoog heb ik het niet in de bol, dat ik Nederland ga waarschuwen. Ik observeer slechts een aanbieding en breng die onder de aandacht van mijn medeforumdeelnemers. U heeft mijn toestemming om zinloze bijdragen te negeren. Scheelt een boel gedoe.

Moneyman

Consumenneke schreef:
Gaan er weer diverse mensen moderateurtje spelen? Laat dat maar aan de moderators over. U kan ook een melding doen.
Ook wel bijzonder dat bij het minste of geringste tegengas dit je standaard reactie begint te worden...
Consumenneke schreef:
10 okt 2024 13:56
Speedy123 schreef:
10 okt 2024 13:37
De aanvraag wordt doorgestuurd naar de RDW. Die kan na controle de aanvraag gewoon weigeren in het geval van fraude en vervolgens aangifte doen bij het OM.
Fraude moet dan wel eerst vastgesteld worden. Het aanbod betreft een bonafide rijbewijs dat gekocht wordt bij corrupte ambtenaren of instanties. Hoe stelt de RDW vast dat er verschil is tussen een normaal verkregen rijbewijs of een gekochte versie?
Je stelt een vraag waarop Speedy in zijn eerste reactie al een plausibel antwoord is gegeven.
Speedy123 schreef:
Een simpele controle of aanvrager überhaupt ooit Nederland verlaten heeft en een tijd in het buitenland heeft gewoond is al voldoende om tegen de lamp te lopen.

Consumenneke

Moneyman schreef:
10 okt 2024 14:01
Je stelt een vraag waarop Speedy in zijn eerste reactie al een plausibel antwoord is gegeven.
Speedy123 schreef:
Een simpele controle of aanvrager überhaupt ooit Nederland verlaten heeft en een tijd in het buitenland heeft gewoond is al voldoende om tegen de lamp te lopen.
De Raad van State denkt daar heel anders over en volgt Europese regels. RDW kan niet zomaar arbiter spelen en zal fraude of overtreding van regels hard moeten maken.
Richtlijn 2006/126/EG van het Europees Parlement en de raad van 20 december 2006

Artikel 2 Onderlinge erkenning

1. De door de lidstaten afgegeven rijbewijzen worden onderling erkend.
Nou volgt er een juridisch welles-nietes waar ik niet aan mee ga doen. :roll:

Thijs124

Ongelezen bericht door Thijs124 »

Misschien beter op het eiland van WA een rijbewijs kopen. Daar heeft geen overheid iets over te zeggen.

Consumenneke

Het zou interessant zijn als zich iemand meldt die een rijbewijs bij Orange License heeft gekocht!

juliomariner

Ongelezen bericht door juliomariner »

tuurlijk joh, daar kom je ook voor uit op een openbaar forum dat je een rijbewijs hebt gekregen door in het buitenland ambtenaren om te kopen.

Speedy123

Consumenneke schreef:
10 okt 2024 14:18
Moneyman schreef:
10 okt 2024 14:01
Speedy123 schreef:
De Raad van State denkt daar heel anders over en volgt Europese regels. RDW kan niet zomaar arbiter spelen en zal fraude of overtreding van regels hard moeten maken.
Richtlijn 2006/126/EG van het Europees Parlement en de raad van 20 december 2006

Artikel 2 Onderlinge erkenning

1. De door de lidstaten afgegeven rijbewijzen worden onderling erkend.
Nou volgt er een juridisch welles-nietes waar ik niet aan mee ga doen. :roll:
U heeft het over het verkrijgen van een rijbewijs via fraude. Om in een ander EU land dan Nederland examen te mogen doen, dient u er minimaal 185 dagen woonachtig zijn geweest in het land van afgifte.

Het RDW mag wel degelijk controle uitvoeren op een buitenlands rijbewijs indien men die wil omwisselen voor een Nederlandse en doet dat dus ook. Dus een eenvoudige controle of een Nederlander überhaupt 185 dagen buiten Nederland gewoond heeft is al voldoende om de fraude aan te tonen.

Het is geen gevalletje welles-nietes, het is een gevalletje de klok horen luiden maar niet weten waar de klepel hangt.

Consumenneke

ZeerPrivé schreef:
10 okt 2024 14:34
Zeg redactie, gaat een slotje lukken voordat we 150 reacties verder zijn????
U heeft mijn toestemming om niet meer te reageren, dat scheelt al.

Voor mensen die het aanbod van Orange Licence serieus nemen, is het fijn dat er op het forum van Radar een topic te vinden is waar zij hun vraag kunnen toevoegen.

Die 185-dagen toets is van toepassing voor landen buiten de EU/EER waar Nederland een overeenkomst mee heeft. Binnen de EU/EER is er vrij verkeer en dus ook acceptatie van elkaars diploma's en rijbewijzen. Ik rijd al vele jaren met een rijbewijs uit een andere Europees land.

juliomariner

Ongelezen bericht door juliomariner »

Als u dat rijbewijs probeert te verlengen gaat u dat niet lukken.
Ik woon al 20 jaar in Duitsland en toen ik mijn Nederlandse rijbewijs wilde verlengen ging dat niet. Ik moest een Duits rijbewijs nemen.
Ik geloof uw verhaaltjes gewoon niet meer.
Zeer Prive heeft wat mij betreft helemaal gelijk en van mij mogen de mods nog wel verder gaan in hun maatregelen.

Thijs124

Ongelezen bericht door Thijs124 »

Kopen mag op de hele wereld. Dat gaat niemand wat aan. Als je een aankoopbewijs hebt kun je het zo op ebay of marktplaats zetten.

Gesloten