LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Schade geparkeerde auto deels op gele streep

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
Qwizzle

Schade geparkeerde auto deels op gele streep

Ongelezen bericht door Qwizzle »

Zaterdagochtend is mijn Volvo in elkaar gereden door een vrachtwagen. Ik had de auto half op de weg, half op de stoep geparkeerd en deels op een gele streep om mijn boodschappen uit te laden. Wie moet nu de schade aan de Volvo betalen? Ik of de verzekering van de vrachtwagenchauffeur? We hebben samen een schadeformulier ingevuld waarop hij heeft aangegeven dat ik deels op de gele streep stond geparkeerd en hij met zijn trailer mijn wagen heeft geraakt.

Alvast bedankt voor de reacties.

Met vriendelijke groet,
Qwizzle.

witte angora

Re: Schade geparkeerde auto deels op gele streep

Ongelezen bericht door witte angora »

Uitgaand van jouw verhaal:

Volgens mij is die vrachtwagen tegen een stilstaande auto aangereden, en is daarmee volledig aansprakelijk. Die gele streep heeft er niks mee te maken.

Ik kan me nog wel het verhaal herinneren van die vrouw die examen moest doen voor het autorijden. Op een gegeven moment stak vóór de auto iemand over. De examinator greep in. "Jawel," zei die vrouw, "maar ik had toch voorrang!" 'Kan wel zijn', zegt de examinator, 'maar dat jij voorrang hebt, geeft jou nog niet het recht om een voetganger aan te rijden'.

Snap je? Het feit dat jij stil staat op die gele streep geeft die vrachtwagen nog niet het recht om tegen jouw wagen aan te rijden. Hij had er gewoon omheen te gaan.

tennis

Ongelezen bericht door tennis »

witte angora schreef:Uitgaand van jouw verhaal:

Volgens mij is die vrachtwagen tegen een stilstaande auto aangereden, en is daarmee volledig aansprakelijk. Die gele streep heeft er niks mee te maken.
Dit sluit niet uit, als je Politie had geroepen, je een proces verbaal had gekregen!

Doorgetrokken gele streep
verboden stil te staan voor bestuurders

witte angora

Tenzij het een onderbroken gele streep is, dan geldt:

- Als aan de kant van de rijbaan een GELE ONDERBROKEN STREEP is aangebracht, dan mag je langs die zijde van de rijbaan niet PARKEREN.

- STILSTAAN om te laden of te lossen of om een passagier te laten in- of uitstappen mag wel.

Alleen is uit het verhaal van Ts niet helemaal duidelijk of het om een doorgetrokken of een onderbroken streep gaan. Maar nogmaals, het is niet relevant.

Qwizzle

Excuus, het betreft inderdaad een doorgetrokken gele streep. Ik ben me er inmiddels van bewust dat deze inhoud dat ik er niet mag stoppen, niet om te laden/lossen en niet om een passagier in laten stappen.

Maar dat was een beetje off topic. Het gaat er bij mij meer om, of ik de schade moet betalen (omdat ik dus verkeerd geparkeerd stond) of dat de vrachtwagenchauffeur/transporteur verantwoordelijk is voor de ontstane schade (omdat hij tegen een geparkeerde/stilstaande auto is gereden, die op dat moment dus geen deel nam aan het verkeer).

witte angora

Het laatste dus, iemand die tegen een geparkeerde auto aanrijdt, is per definitie schuldig. Of die auto daar wel of niet mag staan doet niet ter zake.

Pindakaaspotje

Ongelezen bericht door Pindakaaspotje »

klopt... de vrachtwagen rijdt tegen een stilstaande auto aan, dus duidelijk wie schuldig is.
Je zou hooguit alsnog een boete kunnen krijgen voor de politie voor het stilstaan op een plek waar het niet mag, al zal dat in dit geval wel meevallen

tennis

Pindakaaspotje schreef:klopt... de vrachtwagen rijdt tegen een stilstaande auto aan, dus duidelijk wie schuldig is.
Je zou hooguit alsnog een boete kunnen krijgen voor de politie voor het stilstaan op een plek waar het niet mag, al zal dat in dit geval wel meevallen

HaHa, geweldig! :?: :idea:

Qwizzle

In dat geval zal het me hoogstens 65 euro gaan kosten in plaats van 2000 euro + de kosten voor vervangend vervoer. Ben ik erg blij mee. Ik hoop dat de verzekering hetzelfde redeneert als jullie. Bedankt voor jullie reacties, weet waarschijnlijk met een week of 2 a 3 meer van de verzekering van de tegenpartij. Woensdag komt de expert van de tegenpartij de schade vaststellen.

marnix

Ongelezen bericht door marnix »

tennis schreef:
Pindakaaspotje schreef:klopt... de vrachtwagen rijdt tegen een stilstaande auto aan, dus duidelijk wie schuldig is.

?

tennis

marnix schreef:
tennis schreef:

?
tennis schreef:
Dit sluit niet uit, als je Politie had geroepen, je een proces verbaal had gekregen!

Doorgetrokken gele streep
verboden stil te staan voor bestuurders

joans

Ongelezen bericht door joans »

Ik heb helaas een andere ervaring. Geparkeerde defecte auto voor 50% fout.

http://forum.www.trosradar.nl/viewtopic ... 1&t=101606

seconds-out

Ongelezen bericht door seconds-out »

:mrgreen:
Laatst gewijzigd door seconds-out op 08 aug 2011 23:38, 1 keer totaal gewijzigd.

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

Overigens mag je óók niet (gedeeltelijk) op de stoep staan. Dat is iets wat veel mensen ook niet weten. Die denken dat je beter je auto gedeeltelijk op de stoep kunt zetten, maar daarmee hinder je juist de medeweggebruikers, zoals de voetgangers. Vooral als je in een rolstoel zit, kunnen op de stoep geparkeerde auto's een crime zijn.

aaten

Ongelezen bericht door aaten »

joans schreef:Ik heb helaas een andere ervaring. Geparkeerde defecte auto voor 50% fout.

http://forum.www.trosradar.nl/viewtopic ... 1&t=101606
is die zaak al afgehandeld dan? Dat de verzekeraar je voor 50% aansprakelijk stelt betekend natuurlijk niet dat je het ook bent. We horen graag de uitkomst nadat de rechter uitspraak heeft gedaan. U stond in een noodgeval stil en hebt er alles aan gedaan om het overige verkeer te waarschuwen, dat er dan één of ander figuur niet goed oplet en de eigen auto aan puin rijdt is niet uw probleem als denkt de verzekeraar van de tegenpartij er natuurlijk heel anders over. U hoeft daarin niets te bewijzen.

Gesloten