LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Schade na verlenen eerste hulp bij slachtoffers steekpartij

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
Hippocrates
Berichten: 2
Lid geworden op: 04 mei 2012 12:40

Schade na verlenen eerste hulp bij slachtoffers steekpartij

Ongelezen bericht door Hippocrates »

Ik zit met een niet-alledaagse casus waarvan ik zelf niet weet hoe ik dit het beste op kan lossen. Ik hoop op enkele suggesties.

Enkele dagen geleden werd een man naast mijn huis neergestoken. Ik zag vanuit mijn huis dat de man in elkaar zakte en was als eerste ter plaatse om eerste hulp te verlenen. De dader zag ik terwijl ik naar hen toe liep een paar stappen afstand nemen en toen verloor ik hem uit het oog omdat ik een hoek om moest lopen. De steekpartij gebeurde naast een Aziatisch restaurant, het (aziatische) keukenpersoneel kwam ook naar buiten en zorgde voor een vrij opgewonden sfeer. Ook het slachtoffer en de dader oogden als Aziaten.
Omdat de sfeer nogal opgewonden was en ik niet wist waar de dader gebleven was, wilde ik met het slachtoffer niet op die locatie blijven.
Daarnaast was het erg lastig om een ambulance te bellen omdat geen van de omstanders Nederlands of Engels sprak (of wilde spreken) en ik zelf geen goede verbinding kreeg. Met een omstander heb ik toen het slachtoffer in mijn auto gezet en naar het ziekenhuis (dat vlakbij ligt en waar ik zelf ook werk) gebracht.
Daarbij is er nogal wat bloed op mijzelf en mijn auto terecht gekomen.
Dat betekent dat ik mijn kleding en schoenen niet meer kan gebruiken evenals wat badlakens die ik mee heb gepakt uit mijn huis toen ik zag dat de man flink bloedde. Mijn auto moet gereinigd of opnieuw bekleed worden.
Daarnaast heb ik zelf in het ziekenhuis wat testjes moeten ondergaan. Dit om onder andere een HIV besmetting uit te sluiten.

Kortom, ik heb nogal wat schade en kosten moeten maken om de man te helpen. Dit weegt natuurlijk niet op tegen een mensenleven maar ik zou wel graag ergens de schade vergoed krijgen.
De politie zegt mij niet te kunnen helpen en suggereert een civiele strafzaak tegen de dader. Die moet ik wel zelf aanspannen en bekostigen omdat mijn rechtsbijstandverzekering alleen voor verkeerszaken geldt. De kans dat ik de zaak win is niet groot omdat de dader er “niets” aan kan doen dat ik die man niet liet dood bloeden.
Mijn verzekering zegt dat zij dit niet voor mij kunnen regelen. Mijn all risk autoverzekering dekt dit volgens hen niet.
Het slachtoffer is na twee dagen uit het ziekenhuis ontslagen maar heb ik zelf niet meer gezien.

Kan iemand mij vertellen of er nog mogelijkheden zijn om de schade vergoed te krijgen?

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: Schade na verlenen eerste hulp bij slachtoffers steekpartij

Ongelezen bericht door vroem »

nee. denk het niet... schade aan de auto valt denk ik weldegelijk onder allrisk, want dat betreft de hele auto, neit alleen plaatwerk. Maar dan krijg je wel weer een premieverhoging die lang doortelt.
Maar ga eens langs een autopoetsbedrijf, die kunnen heel veel.

Frantic2
Berichten: 1570
Lid geworden op: 13 mar 2012 19:50

Re: Schade na verlenen eerste hulp bij slachtoffers steekpartij

Ongelezen bericht door Frantic2 »

in veel polisvoorwaarden staat dat schade ontstaan door vervoer van gewonden is verzekerd, bel dus even met je verzekering maatschappij( komt na die moord op Kerwin Duinmeijer? die door een taxi was geweigerd omdat de man geen viezigheid in zijn auto wilde met al dat bloed...)

gtp
Berichten: 596
Lid geworden op: 16 mar 2009 11:02

Re: Schade na verlenen eerste hulp bij slachtoffers steekpartij

Ongelezen bericht door gtp »

Een erg dankbaar slachtoffer.

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: Schade na verlenen eerste hulp bij slachtoffers steekpartij

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

nou je gaat haast denken,lekker persoontje,om niet even wat van zich te laten horen!
via de politie had hij echt wel met u in contact kunnen komen...

zo krijg je nu dus dat mensen gaan denken,laat maar zitten...
er komt vast iemand anders wel om te helpen...
tja...nou ik heb respect voor u!!

idd misschien all risk,hoeft niet perse dat de no claim gelijk naar beneden gaat,ik heb een no claim beschermer erop zitten mag ik twee keer schade hebben in een jaar.
maar ik zeg wel hoeft niet perse...je moet dit wel afgesloten hebben,apart.

verder had het gewoon heel netjes geweest van het slachtoffer om iets te laten weten.....
al is het maar een telefoontje via de politie....nou je hebt wel iemand izjn leven gered!!! daar mag je trots op zijn...maar ja de rest...balen

Alziend Oog
Berichten: 20
Lid geworden op: 25 apr 2012 13:32

Re: Schade na verlenen eerste hulp bij slachtoffers steekpartij

Ongelezen bericht door Alziend Oog »

All risk et cetera zijn nog niet eens nodig. Zie andere fora waar u deze zelfde casus heeft geplaatst voor een antwoord. :roll:

angel76
Berichten: 38
Lid geworden op: 16 aug 2011 14:17

Re: Schade na verlenen eerste hulp bij slachtoffers steekpartij

Ongelezen bericht door angel76 »

Ik heb zelf in een situatie gezeten als slachtoffer waarbij ik schade (zowel fysiek als materieel) heb geleden die ik niet kon verhalen op de dader. Via via ben ik doorverwezen naar het Slachtofferfonds Geweldsmisdrijven, hier kun je volgens mij ook terecht als de schade hebt geleden als getuige zijnde...

Hoop dat je hier wat aan hebt.

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: Schade na verlenen eerste hulp bij slachtoffers steekpartij

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

kijk dat is nog eens een tip!!

Hippocrates
Berichten: 2
Lid geworden op: 04 mei 2012 12:40

Re: Schade na verlenen eerste hulp bij slachtoffers steekpartij

Ongelezen bericht door Hippocrates »

Dank voor de reacties.

-Volgens de politie heeft mijn "getuige zijn" heeft niet te maken met het feit dat ik hem naar het ziekenhuis bracht. Dus daar kan ik geen aanspraak op maken.

-Het slachtoffer ken ik verder niet, dus zijn verzekering vragen om vergoeding lukt ook niet (zoals op ander forum gesuggereerd)

- In de mijn polis (Unive) staat in tegenstelling tot veel andere verzekeringen niets over schade bij vervoer van gewonden.

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Schade na verlenen eerste hulp bij slachtoffers steekpartij

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Wat goed van jou dat je geholpen hebt !
Er zijn nog maar weinig mensen die werkelijk wat doen als
er op straat iets gebeurd.

Wat belachelijk dat het slachtoffer geen contakt met je heeft opgenomen
want dat zou het mischien wel gewoon via zijn WA verzekering kunnen lopen.

Hoop dat je wat aan de tip hebt van Angel76 en dat hun jou wel verder kunnen helpen hierin.

Frantic2
Berichten: 1570
Lid geworden op: 13 mar 2012 19:50

Re: Schade na verlenen eerste hulp bij slachtoffers steekpartij

Ongelezen bericht door Frantic2 »

Echt, waarom wijst de politie jouw claim af??? Ze moeten boeven vangen!

Nogmaals, bel zelf met dat fonds dat hierboven genoemd wordt en of met Univé, die helpen je vast graag verder

Chanmaster
Berichten: 2893
Lid geworden op: 25 jan 2006 08:05
Locatie: Almelo

Re: Schade na verlenen eerste hulp bij slachtoffers steekpartij

Ongelezen bericht door Chanmaster »

Dat is dus beroerd geregeld. Je bent nergens verzekerd, verpicht een misdrijf te melden dus moet kosten maken maar kunt het nergens verhalen.
De mensen die vierentwintig weken een avond opofferen om hun EHBO-diploma te behalen kunnen de door hun geleden schade ook nergen declarerern hetgeen tevens de reden is dat ik het niet ngmaals ga doen.
Niemand betaald.

Hanscn
Berichten: 67
Lid geworden op: 14 nov 2010 16:07

Re: Schade na verlenen eerste hulp bij slachtoffers steekpartij

Ongelezen bericht door Hanscn »

Dit lijkt me toch typisch een geval van zaakwaarneming: zie BW 6: 198 e.v.

art 198: Zaakwaarneming is het zich willens en wetens en op redelijke grond inlaten met de behartiging van eens anders belang, zonder de bevoegdheid daartoe aan een rechtshandeling of een elders in de wet geregelde rechtsverhouding te ontlenen.

art. 200-1: De belanghebbende is, voor zover zijn belang naar behoren is behartigd, gehouden de zaakwaarnemer de schade te vergoeden, die deze als gevolg van de waarneming heeft geleden.

Kortom: je kunt alle schade bij het slachtoffer declareren. Die kan het dan weer op de dader verhalen (onrechtmatige daad), maar daar sta jij buiten.

gtp
Berichten: 596
Lid geworden op: 16 mar 2009 11:02

Re: Schade na verlenen eerste hulp bij slachtoffers steekpartij

Ongelezen bericht door gtp »

Slachtoffer is met de noorderzon verdwenen heeft verder niets van zich laten horen of zien. Dus er valt niets te declareren.

Gesloten