| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] schending van briefgeheim
schending van briefgeheim
Hoi,
Ik heb geprobeerd te zoeken naar schending van briefgeheim, maar kom niet echt veel verder met google
Wie zou mij meer uitleg kunnen geven over artikel 13, schending van briefgeheim?
Op mijn werk is door een collega een brief geopend die aan mij persoonlijk gericht was. Op deze brief stond duidelijk persoonlijk aangegeven.
De brief is toch geopend en op mijn bureau tussen andere post achtergelaten, terwijl er iets van waarde in zat.
Omdat deze collega dit heel normaal vond en in het vervolg ook niet wil kijken of post persoonlijk of vertrouwelijk is, wil ik graag weten hoe ik deze collega op een nette manier toch duidelijk kan maken dat dit niet zomaar mag?
Alvast bedankt.
Ik heb geprobeerd te zoeken naar schending van briefgeheim, maar kom niet echt veel verder met google
Wie zou mij meer uitleg kunnen geven over artikel 13, schending van briefgeheim?
Op mijn werk is door een collega een brief geopend die aan mij persoonlijk gericht was. Op deze brief stond duidelijk persoonlijk aangegeven.
De brief is toch geopend en op mijn bureau tussen andere post achtergelaten, terwijl er iets van waarde in zat.
Omdat deze collega dit heel normaal vond en in het vervolg ook niet wil kijken of post persoonlijk of vertrouwelijk is, wil ik graag weten hoe ik deze collega op een nette manier toch duidelijk kan maken dat dit niet zomaar mag?
Alvast bedankt.
-
manondoris
Re: schending van briefgeheim
ik zou hem of haar toch vriendelijk maar dwingend willen verzoeken om met zijn of haar klauwen van jou post af te blijven 
Vaak is dit een lastige discussie. Win anders ook eens advies in bij een juridisch loket.
Nu vraag ik mij af in welke hoedanigheid u iets van waarde moet ontvangen op uw werk. Privézaken kunt u beter thuis laten aankomen dan op het werk. Ergens mag een werkgever (ik kies hier bewust voor het woordje werkgever) er ook van uit gaan dat alle post die op het adres van het bedrijf aankomen, zakelijk is.
Lees ook deze informatie eens door.
http://www.advocaatvantongeren.nl/publi ... rkplak.pdf
Nu vraag ik mij af in welke hoedanigheid u iets van waarde moet ontvangen op uw werk. Privézaken kunt u beter thuis laten aankomen dan op het werk. Ergens mag een werkgever (ik kies hier bewust voor het woordje werkgever) er ook van uit gaan dat alle post die op het adres van het bedrijf aankomen, zakelijk is.
Nou ik had het wel geweten hoor om zoiets duidelijk te maken aan een collega. Snap alleen niet waarom je de wet erbij haalt. Je bent er toch niet van gediend dat jouw post wordt geopend? Zeg dit dan ook gewoon. Welk recht heeft die collega om jouw verzoek te negeren? Het is niet aan hem of haar gericht. Dus blijf je er met je vingers van af...en dan zeg ik dit nog heel netjes 
Bedankt voor jullie reacties!
Vooral het artikel vond ik interessant om te lezen. ( en nee het was geen privézaak)
Betreffende collega vond dit heel normaal, vandaar dat ik iets zocht om aan te tonen dat dit niet zomaar mag.
Vooral het artikel vond ik interessant om te lezen. ( en nee het was geen privézaak)
Betreffende collega vond dit heel normaal, vandaar dat ik iets zocht om aan te tonen dat dit niet zomaar mag.
gewoon duidelijk zeggen tegen die collega dat je er niet van gediend bent, dat post aan jou gericht open gemaakt wordt.Betreffende collega vond dit heel normaal, vandaar dat ik iets zocht om aan te tonen dat dit niet zomaar mag.
Kijk eens of er iets over in de huisregels staat. Vaak hebben grote bedrijven huisregels, o.a. over dit soort dingen. De reden is dat zij alle post openmaken is dat ze de post willen controleren of er misschien facturen in zitten, die post volgt dan een afwijkende route van de postkamer naar de geadresseerde, en wordt eerst ingeboekt op de financiele afdeling. In het verleden is het wel eens voorgekomen dat de ontvanger zo'n factuur vergat door te sturen en de rekening dus niet betaald werd, met aanmaningen en reputatieschade als gevolg, vandaar die huisregel.Maaike12 schreef:Bedankt voor jullie reacties!
Nog een mogelijkheid, wel een beetje sneaky... Stuur een poststuk aan jezelf zonder dat dit duidelijk blijkt op 't werkadres met een inhoud waar de collega niet van gediend is, gaat het misschien ook over.Maaike12 schreef:Betreffende collega vond dit heel normaal, vandaar dat ik iets zocht om aan te tonen dat dit niet zomaar mag.
-
witte angora
Zo iets van: 'ken je niet lezen'?Emmy75 schreef:Nog een mogelijkheid, wel een beetje sneaky... Stuur een poststuk aan jezelf zonder dat dit duidelijk blijkt op 't werkadres met een inhoud waar de collega niet van gediend is, gaat het misschien ook over.Maaike12 schreef:Betreffende collega vond dit heel normaal, vandaar dat ik iets zocht om aan te tonen dat dit niet zomaar mag.
-
Teunbosseman
- Contacteer:
Emmy75 schreef:Vaak is dit een lastige discussie. Win anders ook eens advies in bij een juridisch loket.
Ook al is het een privezaak dan ligt het aan het soort bedrijf / werkgever of dit wel / niet wenselijk is.
Op mijn bedrijf wordt daar niet moeilijk over gedaan opdat als het pakketpost betreft deze veelal op kantoortijden worden bezorgd waarna je weer naar een of ander pakket punt moet gaan om op te halen.
Daarbij kan je vaak aangeven dat afleveradres anders is dan factuuradres.
-
Teunbosseman
- Contacteer:
Emmy75 schreef:Nog een mogelijkheid, wel een beetje sneaky... Stuur een poststuk aan jezelf zonder dat dit duidelijk blijkt op 't werkadres met een inhoud waar de collega niet van gediend is, gaat het misschien ook over.Maaike12 schreef:Betreffende collega vond dit heel normaal, vandaar dat ik iets zocht om aan te tonen dat dit niet zomaar mag.
Haha dit doet mij denken aan een doosje met verschillende deo's wat ik hebt verstuurd naar een oud collega opdat deze verschrikkelijk stonk naar zweet.
Aangezien subtiel niet meer werkte, en nee voordat dit een discussie gaat worden, was geen ziekte oid....was gewoon een persoonlijk hygiene probleem.
Had een doos in een doos in een doos in een doos gedaan en erop gezet persoonlijk en vertrouwelijk.........de rest kan je wel raden