LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] schenking teruggeleend

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
marcel75

Re: schenking teruggeleend

Ongelezen bericht door marcel75 »

Als de schenking bij de notaris als papieren schenking is vastgelegd, moeten je ouders ook jaarlijks rente betaald hebben.

Dan is het afhankelijk van de inhoud van de akte of je moeder de lening kan aflossen zonder schenkbelasting of niet. Kijk naar de opeisbaarheidsgronden. Vaak is het alleen opeisbaar bij overlijden, maar wel eerder aflosbaar. Moeder kan er dan dus voor kiezen om over te gaan tot aflossing.

Maar moeder is dan wel het geld kwijt en ook het fiscaal voordeel bij het overlijden van moeder is weg. Dat zijn echter wel vaak de beweegredenen om een dergelijke schenking te doen.

moederslink

Ongelezen bericht door moederslink »

@inannah , nu ga je vol in de aanval naar WA , dit hoort niet, sorry hoor
Je opent 4 topics over nagenoeg hetzelfde, dit hoort ook niet.
De topics lieten volop ruimte om :?: :?: bij te zetten, het klonk/ klinkt allemaal erg ingewikkeld en neigend naar de huidige huurders benadelen. Verder succes met alles en jammer dat je je reactie naar marcel ook hebt aangepast en ik lees in jouw reactie aan Monique dat je copies gaat opsturen naar haar , waar sommige, belangrijke, regels zijn doorgestreept....
Dit wekt en verwarring en argwaan.
NB : 1e als alleenstaand ouder in de WAO heb je sowieso meer dan bijstand.
2e in de WAO zitten en een bedrijf (willen) starten heeft ook nogal voeten in aarde.
3e als je rente van je ouders hebt ontvangen en gratis hebt gewoond , nou :roll:

Ik snap best dat je vragen hebt en tips wilt horen en daarom hier topics opent , maar je moet gewoon naar een notaris/ jurist/ makelaar gaan + de huurders informeren over je ( bedachte, toekomstige) plannen.
Laatst gewijzigd door moederslink op 04 sep 2015 21:55, 1 keer totaal gewijzigd.

inannah

Ongelezen bericht door inannah »

witte angora, waarin zou ik dan een fraudeur zijn of pootuitdraaier of oplichter, het zit me niet lekker, maak jezelf concreet waarin jij denkt dat ik zou frauderen, vertel het me, ook waarin je denkt dat andere dat zouden doen, echt ik ben zo benieuwd, en je zegt ook jullie, wie is jullie, misschien leer ik nog iets ofzo,

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

inanna, dat heb ik dus aangegeven. Je vertelde dat je geen huur betaalde voor de woning die je van je ouders huurde, maar intussen ontving je (al ging het naar je ouders) wel huurtoeslag. Dat kan gewoon niet, dát is fraude. Je kunt alleen huurtoeslag krijgen als je huur betaalt.

En dat weet je heus wel.

Mocht de huur als een 'schenking' worden gezien, en je vermenigvuldigt dat met 12, dan kom je dus op een bedrag aan schenking waarvan ik me afvraag of je dat wel kan verantwoorden. Maar ook dan heb je géén recht op huurtoeslag.

Het feit dat de belastingdienst je achter je broek aanzit geeft m.i. al voldoende aan dat er een aantal zaken niet kloppen.

En 'jullie', dat zijn jij en je ouders. En ook dat weet je heus wel.

inannah

klopt , en dat is nou id lastig ik hoefde geen huur te betalen, dat zij wel huursubsidie kregen is dan ook fout denk ik, ik woonde daar gewoon, is mij nooit iets gevraagd. Vind het dus lastig dat ik dit nu wel terug moet betalen, ik denk dat zij die huursubsidie als huur zagen, snap je wat ik nu bedoel, dat door goede bedoelingen ik achteraf de dupe ben en dat wil ik nu graag oplossen en helder krijgen.

witte angora

Inannah, ik geloof er geen fluit van dat jouw ouders zonder jouw medeweten voor jou huurtoeslag hebben aangevraagd en dat op hun eigen rekening hebben laten bijschrijven. Dat kán helemaal niet.

Je hebt sowieso je BSN daarvoor nodig en je inkomensgegevens. Dat zijn gegevens waar jouw ouders helemaal niet over kunnen beschikken. Ook de correspondentie komt bij jou op het huisadres aan, niet op het adres van je ouders. Het hangt nota bene samen met de andere toeslagen. Zorgtoeslag, kindgebonden toeslag, dat soort dingen.

Het enige wat jarenlang kon, is dat de bedragen op verschillende rekeningen bij kon worden geschreven, maar dat kan nu ook niet meer. Maar dan nog kon alleen jij die huurtoeslag aanvragen.

inannah

angora nu praten we , inderdaad en die toeslagen zoals alleenstaande ouder korting, zorgtoeslag etc daar was ik heel blij mee, nu woon ik weer in een huurwoning, lekker zelfstandig onafhankelijk, dat liever dan nu met terugwerkende kracht puinruimen en de boel belazeren volgens mij niet, uitzoeken waar ik recht op heb dat wel. en ik ben nieuw op forums groetjes

igen

Ongelezen bericht door igen »

Als je advies wenst zul je het volledige verhaal duidelijk moeten brengen. Dus ook de zaken waar je even geen zin in hebt.
Als je gewoon wil dat je wordt nagepraat kun je beter een mp3 speler gebruiken. Of een echoput-telefoonlijn. Nu je toch onbeperkt kunt bellen is dat wellicht een leuke optie.
Dus,
Graag het volledige verhaal, uitleg van het probleem en de gewenste oplossing.
Klein advies van deze zelfstandig ondernemer: begin niet zelf aan een eigen bedrijf. Niemand zit op je te wachten, en het geduld om aan anderen uit te leggen wat jouw onderneming juist zo speciaal maakt ontbeer je.
Succes

tenormin

Ongelezen bericht door tenormin »

inannah schreef:witte angora, sorrie hoor, id doordat mensen als jij alles verdraaien en oordelen zonder alle feiten op een rijtje te hebben, kan ik niet meer vrij iets op een forum melden, zowiezo was deze reactie niet voor jouw, en je slaat de plank keihard mis, ik probeer dingen op een rijtje te krijgen, en via kennis van andere dingen in kaart te brengen, jij oordeelt alleen maar, ipv dat je iets vertelt waar het over gaat. Misschien hoor jij niet op dit forum, ga eens naar eens oneens forums of polls. Als ik een grote fraudeur zou zijn ga ik echt niet info verzamelen op een forum waar huis tuin en keuken mutsen zoals jij hun tijd verdoen. Ik zou zeggen vertel iets over jezelf of bemoei je ermee. En oowja Never judge a book by its cover, in mijn situatie waarin ik als alleenstaande moeder een wao heb op bijstandsniveau ben ik blij dat mijn ouders me destijds hielpen aan woonruimte anders stond ik op straat, en die schenking geloof me dat is nooit genoeg om fraude mee te plegen, en de ins en outs post ik wel in een pm, want zo kwetsbaar me opstellen, zodat jij alles verdraait nee stom van mij.
Los van alles heb je ook de regels niet gelezen over forum aangelegenheden. Je beledigt @ witte angora behoorlijk; ook dat is niet echt toegestaan. Je bent net ingeschreven en nu al zo'n grote mond. Foei.

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

, in mijn situatie waarin ik als alleenstaande moeder een wao heb op bijstandsniveau ben ik blij dat mijn ouders me destijds hielpen aan woonruimte anders stond ik op straat, en die schenking geloof me dat is nooit genoeg om fraude mee te plegen,
Wij weten niet hoe hoog die schenking was, want dat heb je ons nog niet aangegeven. Je hebt wel gezegd dat de schenking binnen de eenmalige hoge vrijstelling valt, dan ga ik er vanuit dat de schenking hoger is dan de jaarlijkse vrije schenking. Dus dat het wel om een redelijk bedrag gaat.

Je geeft ook aan dat de belastingdienst zegt dat je (mede) dankzij de schenking, box 3 belasting zou moeten gaan betalen. Dat betekent dat je totale vermogen hoger is dan 20.000 euro. En als ik wa mag geloven, heb je dan blijkbaar geen recht meer op huurtoeslag. Die zul je (of je ouders/moeder als die het in hun zaak hebben gestopt) dan dus moeten gaan terugbetalen. Dat kan om een behoorlijk bedrag gaan.

Ik heb het idee dat jullie niet wisten dat de schenking van je ouders aan jou gewoon in box 3 valt. Ook als je ouders dat geld vervolgens weer van jou teruglenen. Het is erg jammer als jullie daardoor nu ineens een hoop onterecht ontvangen toeslag zouden moeten terugbetalen, en dat je nog wat extra belastingen moet gaan betalen, maar zo zijn wel de fiscale regels. Dat kan nog een flink bedrag zijn. Had je dit van tevoren geweten, dan hadden jullie wellicht helemaal niet die schenking gedaan, maar dat is achteraf praten.

Je schrijft ook over de mogelijke verkoop van het bedrijfspand van je moeder. Ook daar kom je er, zo te zien, pas achteraf achter wat de consequenties zijn van de keuzes en beslissingen die op het moment van verhuur zijn gemaakt. Blijkbaar is toen afgesproken dat de huurders het pand goedkoop zouden kunnen kopen. Vervelend, maar ook dat is achteraf praten. Ook daarbij geldt dat jullie de gevolgen hadden moeten bekijken voordat de overeenkomst werd ondertekend. Je kunt proberen of de schade te beperken is, maar ik vrees het ergste.

Nu zitten jij en je moeder opnieuw met een aantal financiële vraagstukken. Voordat jullie opnieuw besluiten nemen die achteraf toch meer gevolgen hebben dan verwacht, lijkt het mij verstandig als jullie een (financieel/fiscaal) expert inschakelen. Of goed luisteren maar de goedbedoelde adviezen op het forum. Die adviezen zijn er niet om jullie aan te vallen, maar om jullie te helpen. Het helpt dan niet echt om de boodschappers aan te vallen als de boodschap niet bevalt.

witte angora

Ik blijf het een bizar verhaal vinden van die schenking. Was het soms de bedoeling om een stuk erfbelasting te ontlopen? Zonder dat het geld daadwerkelijk overgedragen wordt? Dan worden dingen wel duidelijker. Ook de reden dat je vraagt hoe je aan dat geld komt (dat per slot van rekening van jou is) wordt begrijpelijker. Maar ook waarom je zegt dat je een bedrijfspand in ere wilt houden dat je wil verkopen; het gaat niet om het pand, maar om de erfenis.

Immers, over de erfenis van zowel je vader als je moeder heb je een vrijstelling van zo'n 20.047 euro, als je een handicap hebt iets van 60.000 euro. Daarboven mag je dokken: 10% over de eerste 121.000-nogwat, en 20% over het restant.

Zit ik er ver naast?

inannah

Dat kan, mijn schenking is lang niet zo hoog, maar voor mij veel geld meer info vind je https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... oC3fDw_wcB

witte angora

Het valt me op, innanah, dat je mijn vragen niet beantwoord of er om heen draait.

moederslink

Ik heb het nu verder opgegeven , gezien de reacties van TS : zinloos en kansloos . Hoe het precies zit, de vragen , de problemen en de gewenste oplossingen :roll: het verhaal is te vaag en te tegenstrijdig en niet volledig en zo valt er niet adequaat te reageren.
Veel succes innannah.

moederslink

kweenie schreef: Nu zitten jij en je moeder opnieuw met een aantal financiële vraagstukken. Voordat jullie opnieuw besluiten nemen die achteraf toch meer gevolgen hebben dan verwacht, lijkt het mij verstandig als jullie een (financieel/fiscaal) expert inschakelen. Of goed luisteren maar de goedbedoelde adviezen op het forum. Die adviezen zijn er niet om jullie aan te vallen, maar om jullie te helpen. Het helpt dan niet echt om de boodschappers aan te vallen als de boodschap niet bevalt.
Exact! " Don.t shoot the messenger " :(

inannah

Moederslink thanx, en iedereen het is meer voedsel voor een deskundige heb via de belasting telefoon lang met medewerker gesproken zij legde mij eerst uit wat een schenking inhoud, en wat de fiscale gevolgen zijn, nu ga ik met een jurist of financieel brein hier stap v stap rond krijgen. Wat maken ze het ooit ingewikkeld. Inannah

Gesloten