LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Servicecontract net voor nieuwe ketel

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
peultje

Servicecontract net voor nieuwe ketel

Ongelezen bericht door peultje »

Geachte allemaal,

Een paar maanden geleden ging mijn ketel stuk. Het was waarschijnlijk niet heftig, zodat ik geen nieuwe ketel nodig had. Omdat ik nog geen servicecontract had en de ketel wel al 12 jaar oud was, besloot ik om een servicecontract aan te gaan. Het bedrijf komt dan eerst je ketel controleren en daarna gaat het contract in. Wat dat betreft is het rond.

Laat nu de ketel wel helemaal stuk zijn gegaan, waardoor ik nu, via een ander bedrijf, een nieuwe ketel heb aangeschaft (zonder contract bij dat bedrijf). Echter, het bedrijf van het servicecontract heeft nog altijd niet de ketel gecontroleerd. Dit komt omdat dat 2 maanden duurde voordat ze konden komen en juist in die 2 maanden is de ketel helemaal kapot gegaan en hangt er een nieuwe.

De eerste betaling geschiedt vanaf het moment dat de ketel is goedgekeurd (wat nog moet gebeuren). Nu zit er op de nieuwe ketel 2 jaar garantie en daarom heb ik het 'oude' servicecontract opeens niet meer nodig.
Mijn vraag is: kan ik het 'oude' servicecontract (wat dus officieel nog in werking moet treden maar wel is aangegaan) opzeggen? Ofwel, zit ik al aan dit contract vast?

Alvast bedankt voor de reacties,

Harrie Kierie

Re: Servicecontract net voor nieuwe ketel

Ongelezen bericht door Harrie Kierie »

Dan zal je moeten kijken wat er in het contract staat.

VioletPrue

Ongelezen bericht door VioletPrue »

U bent het contract al aangegaan en hebt al een afspraak gemaakt voor de eerste controle.
Lijkt mij dat u er aan vastzit.
Dat u het opeens niet meer nodig heeft, is voor het bedrijf natuurlijk niet belangrijk.

Leo The Emperor

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

peultje schreef:De eerste betaling geschiedt vanaf het moment dat de ketel is goedgekeurd (wat nog moet gebeuren). Nu zit er op de nieuwe ketel 2 jaar garantie en daarom heb ik het 'oude' servicecontract opeens niet meer nodig.
Mijn vraag is: kan ik het 'oude' servicecontract (wat dus officieel nog in werking moet treden maar wel is aangegaan) opzeggen? Ofwel, zit ik al aan dit contract vast?
Garantie is iets anders dan service. In dit kader zal service waarschijnlijk ook betekenen dat uw ketel periodiek wordt schoongemaakt en afgesteld.

De stelling dat u geen servicecontract meer nodig heeft is dan ook voorbarig. Natuurlijk kunt u ook gewoon een servicebeurt in opdracht geven zonder dat u hiervoor een contract sluit. Ook bij nieuwere ketels blijft het raadzaam om uw CV-ketel een keer per (2?) jaar te laten nakijken. ( Denk alleen maar eens aan de mogelijke koolmonoxide uitstoot bij een onvolledige verbranding)

Juridisch gezien lijkt het me dat u er wel degelijk aan vast zit. Uw nieuwe ketel wordt namelijk gegarandeerd goedgekeurd.
Of het zo handig is om een ketel bij bedrijf X te kopen en een onderhoudscontract aan te gaan bij bedrijf Y is een tweede, maar dat is uw eigen keuze geweest.

16again

Ongelezen bericht door 16again »

Waarom heeft het nu al 2 maanden geduurd, voordat oude ketel gecontroleerd wordt?
Onbekend wat hier is afgesproken, maar als bedrijf zolang niets van zich laat horen kan dat aanleiding zijn om onder contract uit te komen.

peultje

Wat betreft het aangaan van het contract, dat klopt. Maar die eerste controle is de controle of de ketel nog wel in goede staat is om vanuit het bedrijf het contract aan te gaan. Stel dat ik de oude ketel nog had en ik had geweigerd om de reparatie uit te laten voeren, dan had het bedrijf het contract niet in laten gaan. Dat is natuurlijk hun goed recht.

Een onderhoud (service/garantie) is ook voor nieuwe ketels nodig, dat kan natuurlijk. Ik heb er te weinig verstand van om daarover te oordelen. Degene die de nieuwe ketel heeft geplaatst (erkend monteur) zei dat het de eerste 2 jaar niet nodig is. Vandaar dat ik het contract niet meer nodig vind.

Waarom het 2 maanden moet duren: het bedrijf had eerder geen tijd...
En daar heeft u ook meteen een goed punt, want wat gebeurt er als ik niet open doe waardoor de ketel niet geïnspecteerd kan worden?? Het contract gaat pas in bij goedkeuring van de ketel.

Begrijp me niet verkeerd, als ik vastzit aan het contract, dan is dat zo. Eigen schuld. Maar als ik 2 jaar moet betalen voor een contract wat ik (zeer waarschijnlijk) niet nodig heb, dan is dat gewoon zonde voor de portemonnee. Helemaal in deze tijd.
Ik zal in ieder geval het contract nog eens nalezen en er op terug komen.

Hartelijk dank allemaal!

Leo The Emperor

peultje schreef:gebeurt er als ik niet open doe waardoor de ketel niet geïnspecteerd kan worden
Er zal ongetwijfeld in de voorwaarden staan dat u het bedrijf de mogelijkheid moet geven om de ketel te inspecteren. Dat is ook een fair statement.

Mijn eigen cv ketel krijgt standaard elke 2 jaar een onderhoudsbeurt, dus het kan goed zijn dat u nieuwe ketel pas in 2015 het eerste onderhoud nodig heeft.

Als ik in uw schoenen stond zou ik gewoon het bedrijf opbellen en aangeven dat er een volledig nieuwe cv-ketel hangt, waardoor u graag wilt afzien van het servicecontract, en een inpsectie niet meer nodig is. Kijk gewoon wat de reactie van het bedrijf hierop is.

peultje

Ik heb de AV gelezen en daar staat heel veel in (uiteraard...). En wat er ook in staat is het volgende: "Indien de afspraak voor een Toestel- en Installatiekeuring niet kan plaatsvinden door toedoen van Opdrachtgever wordt het ServiceAbonnement zonder dat een ingebrekestelling nodig is, na het verstrijken van deze twee maanden ontbonden."
Dan wel eventuele gemaakte kosten vergoeden (die er niet zijn?).

Ik denk dat ik het advies van opbellen en vertellen dat ik een nieuwe ketel heb maar ga opvolgen. Als we er niet uitkomen, "kan de keuring niet plaatsvinden door toedoen van de opdrachtgever".

Ben ik dan inderdaad van het contract af?

Leo The Emperor

Onder kosten kan ook de te maken winst gedurende de looptijd worden verstaan.
Het is dus niet zomaar 0 euro

Mk

Ongelezen bericht door Mk »

Zoals ik het lees heb je een servicecontract getekend. Ik zou niet weten waarom je daar zomaar vanaf zou kunnen.

Zoals verder al werd gezegd; het servicecontract betreft onderhoud aan je ketel. Ook een nieuwe ketel heeft periodiek onderhoud nodig.

Ik zou zeggen: neem contact op met de partij bij wie je het servicecontract hebt afgesloten. Omdat je een nieuwe ketel hebt, bestaat de kans dat ze dan niet langs hoeven te komen voor de eerste controle (en de daaraan verbonden kosten).

alfatrion

Ongelezen bericht door alfatrion »

Ik neig er naar om te zeggen dat u geen overeenkomst heeft, maar een aanbod heeft gedaan. Het is van tweeën een. Hetzij u heeft een servicecontract, hetzij u heeft het niet. Als u een contract heeft dan geeft dat het bedrijf bepaalde verplichtingen, maar uit uw verhaal maak ik op dat het bedrijf voor het aangaan van de overeenkomst eerst een controle wilt uitvoeren. Dit kan er op wijzen dat u een aanbod heeft gedaan in plaats van een aanvaarding. Een aanbod is op grond van art. 6:219 BW te herroepen.

flipo

Ongelezen bericht door flipo »

Leo The Emperor schreef:
peultje schreef:De eerste betaling geschiedt vanaf het moment dat de ketel is goedgekeurd (wat nog moet gebeuren). Nu zit er op de nieuwe ketel 2 jaar garantie en daarom heb ik het 'oude' servicecontract opeens niet meer nodig.
Garantie is iets anders dan service. In dit kader zal service waarschijnlijk ook betekenen dat uw ketel periodiek wordt schoongemaakt en afgesteld.

De stelling dat u geen servicecontract meer nodig heeft is dan ook voorbarig. Natuurlijk kunt u ook gewoon een servicebeurt in opdracht geven zonder dat u hiervoor een contract sluit. Ook bij nieuwere ketels blijft het raadzaam om uw CV-ketel een keer per (2?) jaar te laten nakijken. ( Denk alleen maar eens aan de mogelijke koolmonoxide uitstoot bij een onvolledige verbranding)

Juridisch gezien lijkt het me dat u er wel degelijk aan vast zit. Uw nieuwe ketel wordt namelijk gegarandeerd goedgekeurd.
Of het zo handig is om een ketel bij bedrijf X te kopen en een onderhoudscontract aan te gaan bij bedrijf Y is een tweede, maar dat is uw eigen keuze geweest.
Gisteren is er nog een dame van 36 om het leven gekomen In Amsterdam in haar badkamer door koolmonoxide. Ik laat ieder jaar tegen de herfst de CV ketel controleren.

16again

Ongelezen bericht door 16again »

Bedrijf had geen tijd voor benodigde keuring, en is dus tekort geschoten.
Makkelijkst is als TS keuring nu 2 jaar kan uitstellen....

Leo The Emperor

16again schreef:Bedrijf had geen tijd voor benodigde keuring, en is dus tekort geschoten.
Makkelijkst is als TS keuring nu 2 jaar kan uitstellen....
Ik zou best eerst willen weten wat het gesprek van peultje met de leverancier heeft opgeleverd.

peultje

Hier dan (eindelijk) het resultaat: ik heb gebeld om de afspraak te annuleren omdat ik intussen een nieuwe ketel heb. Eerlijk is eerlijk, ze waren erg klantvriendelijk en de telefoniste gaf zelf al aan dat een nieuwe ketel met garantie komt. Ze zou het doorgeven aan de afdeling 'Contractafhandeling' (o.i.d.) en daarmee was het klaar. Wellicht dat alfatrion hier een goed punt had met het verschil tussen aanbod en aanvaarding. Of ze zijn gewoon zeer netjes ; )

Bedankt voor alle reacties!

sacredfour

Ongelezen bericht door sacredfour »

Alhoewel dit onderwerp afgehandeld is toch nog een opmerking:
In het geval dat je toch kan spreken over een overeenkomst wordt deze teniet gedaan doordat het nu een andere ketel betreft dan waar de overeenkomst is op gebaseerd. De wet zegt dat een overeenkomst voldoende moet zijn bepaald. (in dit geval merk serie nummer etc. Dit is niet gebeurt met de ketel omdat er nog geen controle is geweest. Het object van de overeenkomst moet dus goed beschreven zijn. Dit is niet gebeurt. De overeenkomst is nietig.

peultje

dat is een heel interessante opmerking...

Gesloten