LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] SNB-React aan mijn broek, wat nu?

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
Kers89

SNB-React aan mijn broek, wat nu?

Ongelezen bericht door Kers89 »

Goedemiddag,

Onlangs bestelde ik een gezichtspoeder voor 5 euro, iets wat ik een schappelijke prijs vind en waarbij niet direct alarmbellen gaan rinkelen.

Ik heb het product gekocht aan de hand van foto's. Het was een simpel zwart poederdoosje zonder logo of opdruk verpakt in een simpel zwart kartonnen doosje met hierop in het wit slechts wat informatietekst over het soort product en gewicht van het product.

Vorige week ontving ik een brief van een organisatie met de naam SNB-React, een organisatie die belangen van merkhouders beschermt en in hun naam rechtzaken aanspant.
Ze willen tot een schikking komen zodat ze mij de kosten van een rechtzaak kunnen besparen, hierbij vragen ze of ik binnen een week aan de volgende verzoeken wil voldoen.
a) 85 euro overmaken voor vernietigingskosten voor het door de douane in beslag genomen product en juridische/administratieve kosten en ter schadevergoeding voor de schade die ik de merkhouder heb aangericht met het kopen van een imitatieproduct.
b) een afstandsverklaring onderteken waarin ik toestemming geef tot vernietiging van het product en beloof deze kosten te zullen betalen (de 85 euro dus)
c) een onthoudingsverklaring onderteken waarin staat dat ik schuld beken voor het onrechtmatig gebruik maken van beschermde merken, beloof dit niet meer te doen en voor iedere overtreding van deze soort een direct opeisbare boete van 450 euro te betalen.

Enerzijds ben ik zeer zeker van plan om in het vervolg ontzettend voorzichtig te zijn met bestellingen die ik doe via internet en dan met name uit China dus wat dat betreft zou ik geen moeite hebben met het tekenen van zo'n verklaring. Anderzijds voel ik veel weerstand bij het bekennen van schuld voor iets waar ik mij van geen kwaad bewust was. Het merk (M.A.C. Cosmetics) heb ik nooit eerder van gehoord en de simpele vormgeving wekte ook niet de indruk van een chique en imitatiegevoelig merk. Na wat kort internet onderzoek blijkt het ook alleen bij dure parfum zaken te koop te zijn, winkels waar ik nooit kom.

Ik ben mij bewust van de onderzoeksplicht die je hebt als consument voor je een aankoop doet. Ik heb de beoordelingen over de verkoper gelezen en daar leek alles in orde.
Ik heb nu ervaren hoe makkelijk het je kan overkomen dat je iets koopt wat illegaal is en ondanks dat ik ze durf te beloven dat ik in de toekomst beter zal controleren wat ik koop, ben ik toch niet van plan ze de toezegging te doen dat ik ze direct 450 euro geef mocht het eens misgaan, dan zou ik bijna de helft van mijn maandsalaris in kunnen leveren.
Ik vind dat een beetje te gek voor woorden.

Van de douane zelf heb ik nooit een officieel bericht of een waarschuwing gehad hierover.
Ik heb React wel gevraagd om een bewijs hiervan en dat hebben ze me via e-mail gegeven.

Vanochend heb ik een gesprek gehad met iemand van het Juridisch loket en daar is mij verteld dat de kans klein is dat ze voor één artikel met als doel eigen gebruik en zo'n lage waarde waarschijnlijk geen rechtzaak zullen aanspannen en dat, mochten ze dit wel doen, ik een goed punt en bewijsmateriaal heb waarom ik niet kon weten dat het hier een imitatieproduct betrof.

Na wat correspondentie met React is mij toegezegd dat ik de 85 euro niet hoef te betalen mits ik wel de onthoudings en afstandsverklaringen onderteken.
Deze wil ik echter absoluut niet tekenen.

Is er iemand die ervaring heeft met deze organisatie of dit soort civielrechtelijke zaken?
Ik wil heel graag weten hoe groot de kans is dat ik moet voorkomen en of ik dan alsnog via het gerecht gedwongen kan worden dit soort contracten te ondertekenen.
Verder vraag ik mij af hoe groot de kans is dat ik zo'n zaak zou winnen of verliezen en in het geval van verlies, hoe hoog de gerechtskosten dan ongeveer zullen zijn.
Ik kan dat namelijk waarschijnlijk niet makkelijk betalen dus ik wil heel graag weten wat ik kan verwachten voor ik mijzelf alleen diep in de vingers snij met mijn koppigheid.

Sylam100

Re: SNB-React aan mijn broek, wat nu?

Ongelezen bericht door Sylam100 »

Waarom reageert hier niemand op? Ik heb precies hetzelfde verhaal. Alleen bij mij heeft mijn minderjarige dochter iets besteld in China zonder besef dat dit om een nepproduct gaat. Verder precies dezelfde brief gehad en hoe beland dat product dan in België?

Lodewijk22

Ongelezen bericht door Lodewijk22 »

Het is notabene een vereniging!
Hoe komt een dergelijke vereniging aan haar informatie?
Of speelt de Nederlandse overheid / douane gegevens door aan deze vereniging.
Dat is dan strafrechtelijk niet toegestaan. RADAR aan de slag!

16again

Ongelezen bericht door 16again »

Weinig reacties op dit forum, hier staat wel meer:
http://gathering.tweakers.net/forum/lis ... es/1640928

crazyme

Ongelezen bericht door crazyme »

Gewoon negeren, ze proberen maar wat.

Brahms

Ongelezen bericht door Brahms »

....en alles wat u aan info geeft, kan tegen u gebruikt worden !

Hebben ze ook het bewijs dat je het artikel besteld hebt, of ben je slechts de ontvanger.
En hoe komen ze dan aan al die info, van de douane ?
Iedereen kan wel wat naar je toesturen.......

Gesloten