LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] spaar polis loopt door zonder dat ik nog een hypotheek heb.

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
Elly123

spaar polis loopt door zonder dat ik nog een hypotheek heb.

Ongelezen bericht door Elly123 »

Kan iemand mij helpen.

Ik heb een huis gekocht met mijn partner in 2010.
En na 10 maanden weer verkocht.
de hypotheek is gestopt en alles is af betaald.
Nu loopt de spaar polis alleen op mijn naam nog door, en niet meer op mijn ex's z'n naam, kan dit? we zijn in die tussen tijd wel gescheiden.
Elke maand word er nog door de bank een x bedrag gevraagd op op die spaar polis te zetten. ik betaal niks meer voor die spaarpolis omdat de hypotheek niet meer bestaat.
Nu krijg ik elke maand een brief van de bank dat ik moet betalen. wat moet ik nu doen?
ze willen dat ik de spaar polis afkoop. wat houd dat precies in?

kuklos

Re: spaar polis loopt door zonder dat ik nog een hypotheek heb.

Ongelezen bericht door kuklos »

Wat je moet doen is als de wiedeweerga de papieren erbij die je indertijd getekend hebt en kijken wat daar in staat. Wat staat erin over huis eerder verkopen, wat te doen bij eventuele overwaarde dan wel restschuld.

Elly123

Het is een spaar polis om aan het einde van de rit je hypotheek te kunnen aflossen.
na 3 jaar stop hij . de hypotheek is volledig afgelost en de polis loopt door hoe kan dat ?

Frantic2

Ongelezen bericht door Frantic2 »

de spaarpolis loopt ws bij een andere partij dan de hypotheek. Als je die spaarpolis na 3 jaar "afkoopt" ben je ws al je inleg kwijt aan de beroemde kosten.

Informeer even bij degene die hem voor je heeft afgesloten samen met de hypotheek destijds. Die kan je het beste informeren.

Elly123

ik heb via de fortis die werd destijds omgezet in abn amro een spaarhypotheek genomen. mij hypotheek is al afgelost, alle resten qua schulden zijn betaald. alleen mijn spaar polis die ook via hun liep die loopt al meer dan een jaar door. brief naar brief gestuurd geen antwoord. telefoon naar telefoon gepleegd hun snapte er ook niks van, werd continu maar door verbonden, nu uiteindelijk komen hun met een afkoopsom. maar ik snap niet wat ik nou moet afkopen..

Frantic2

Ongelezen bericht door Frantic2 »

je goed voor laten lichten op de bank, het heeft in principe niks met je hypotheek te maken, het is een levensverzekering. Afkopen kost altijd veel te veel geld en nu spaar je voor een uitkering op een vooraf bepaalde leeftijd, of bij eerder overlijden, de voorwaarden ken ik niet. Het is wellicht toch interessant om gewoon te blijven betalen.

Stop je de premiebetaling dan zal er weinig gebeuren voor nu, maar dan heb je 3 jaar voor niks betaald, weggegooid geld dus.

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

Als de hypotheek stopt, dan hoef je de spaarpolis niet te stoppen. Voor de vrijstelling van een spaarhypotheek hoeft er namelijk niet de hele looptijd een lening tegenover te staan, er is alleen de eis dat de polis aan het einde wordt gebruikt om een hypotheek af te lossen. Je kunt de polis dus door laten lopen als er geen hypotheek meer is.

In sommige gevallen kan het voordelig zijn om de polis door te laten lopen, bijvoorbeeld omdat de jaren die je hebt ingelegd dan ook voor een eventuele toekomstige spaarhypotheek mee blijven tellen. Als je bv. over 2 jaar een ander huis zou kopen en daarvoor een spaarhypotheek zou willen nemen, dan betekent dat dat je niet opnieuw minstens 20 jaar moet inleggen voor de hoge vrijstelling, maar dat je nog maar 15 jaar hoeft in te leggen voor de hoge vrijstelling.

Maar in veel gevallen zul je liever de polis willen stoppen en het bedrag willen afkopen. In jou geval zal dat zeker zo zijn, aangezien je blijkbaar al meer dan een jaar geen premie hebt betaald. Je voldoet dan sowieso niet meer aan de fiscale eisen voor de vrijstelling.

Gesloten