LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Tandarts een oplichter?

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
mvdijck

Tandarts een oplichter?

Ongelezen bericht door mvdijck »

Beste Radar, luister en huiver.

Het volgende is het geval. maart 2009 kreeg ik een nota van de tandarts, de heer XXX , met openstaande posten.
Deze nota’s dateren van 2003 tot en met 2009. Er werd direct met een incasso gedreigd als wij niet per direct deze nota’s zouden betalen.
De tandarts is telefonisch niet te bereiken en mijn vrouw wordt al geruime tijd geholpen door een vervanger in zijn praktijk.
Ik heb de Tandarts om specificaties gevraagd van de openstaande posten. Tevens heb ik hem duidelijk gemaakt dat alle kosten door ons reeds zijn voldaan aan het VGZ.
De betalingen gaan altijd via de zorgverzekeraar. Als deze niet volledig binnen onze dekking vallen krijgen wij een nota van de zorgverzekeraar (VGZ). Deze heeft mij verteld dat de nota's vergoed zijn aan de tandarts. Na veel uitzoekwerk en stress kwam ik tot de conclusie dat tot zover het VGZ en ik het terug kunnen zien, alle kosten door de het VGZ zijn voldaan. Alleen de hele oude facturen konden niet meer opgevraagd worden. De laatste factuur van niet gedekte kosten a € 465,- is in op 7 maart 2009 voldaan aan het VGZ. Deze heeft vervolgens de declaratie van de tandarts betaald. Toch blijft de tandarts beweren dat wij zelf deze rekening alsnog aan hem moeten betalen.
Na dit allemaal ( en meer) schriftelijk te kennen te hebben gegeven aan de tandarts, met het verzoek tot uitzoekwerk van zijn kant , en om een reactie bleef het stil. Ik heb in deze brief aan gegeven dat, indien hij niet binnen 14 dagen schriftelijk reageert, deze zaak als afgedaan zou zien.
2 maanden later kreeg ik schriftelijk bericht met de specificaties van de nota's. ( niet van de facturen of herinneringen die ik nooit heb ontvangen) Die uit 2003 waren volgens de tandarts vervallen. De overige nota's dienden alsnog voldaan te worden.

Nogmaals de nota’s bekeken. Volgens ons zijn deze, voor zover wij en het VGZ dit terug kunnen zien, voldaan.

2e aangetekende brief aan de tandarts.
Nogmaals duidelijk gemaakt dat alles is betaald en dat ik en het VGZ in de administratie ouder dan 2006 niets meer terug kunnen vinden. Het VGZ heeft duidelijke kenmerken aangeleverd en deze heb ik duidelijk vermeld in deze brief.
Ik adviseer hem dan ook kontact te zoeken met het VGZ. Zelfs met naam en toenaam een contactpersoon hierbij vermeld.
Ook laat ik hem weten dat ik hem er van verdenk de zaak te willen oplichten en dat ik juridische stappen overweeg indien hij rekeningen blijft sturen en niet op mijn schriftelijke verzoeken reageert.
Verder attendeer ik hem op de late reactie en op mijn verzoek, binnen 14 dagen te reageren. Ik zie deze zaak dan ook als afgedaan. Verder laat ik weten dat ik bij het volgende voorval hem een factuur ga sturen met hierin de kosten die ik heb moeten maken voor al het uitzoekwerk en tijd besteed aan overleg met het VGZ. A € 110,00 per uur. Ik heb reeds 4 uur hieraan besteed.
Toen bleef het stil....... tot dat ja wel hoor daar is tie weer......

Nu in April 2010 krijg ik weer een Nota met het zelfde bedrag, Als ik niet direct betaal worden de incasso kosten in rekening gebracht.
Wat moet ik of kan ik hier nog tegen doen? Mijn vrouw en kinderen gaan in ieder geval per vandaag een andere tandarts zoeken.

Ik overweeg zelf juridische stappen, aangiften van oplichting bij de politie en om hem een factuur te sturen met de door mij gemaakte kosten.
Graag jullie advies en raad.

Hartelijk dank voor de aandacht
XXX

vroem

Re: Tandarts een oplichter?

Ongelezen bericht door vroem »

Ik overweeg zelf juridische stappen, aangiften van oplichting bij de politie en om hem een factuur te sturen met de door mij gemaakte kosten.
lijkt mij een goede zet. Stel hem in ieder geval van uw kant daadwerkelijk aansprakelijk voor alle kosten! laat het desnoods op een procedure aankomen, u heeft de argumenten om te winnen. Is gewoon staaltje van zeer slechte administratie. 2003 is "'vervallen"" omdat de termijn verlopen is waaronder deze nog in een incassoprocedure mogen worden ingebracht. Ben benieuwd of zijn zo dom zijn het op een procedure aan te laten komen. zou wel wegwezen daar lijkt mij....

mvdijck

Het is wel vermoeiend hoor.....
Dit kost wat energie.

Maar ik zal morgen juridisch advies gaan aanvragen en een procedure starten. Ook ga ik maar eens facturen sturen.
Die komt zeker niet meer met een tang in de mond van mijn gezin....

Martijn van Dijck

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

mvdijck schreef:Het is wel vermoeiend hoor.....
Dit kost wat energie.

Maar ik zal morgen juridisch advies gaan aanvragen en een procedure starten. Ook ga ik maar eens facturen sturen.
Die komt zeker niet meer met een tang in de mond van mijn gezin....

Martijn van Dijck
Je hoeft geen procedure te starten. Wat wil je bereiken? Dat hij stopt met het sturen van nota's? Gaat niet lukken.

Laat die tandarts maar een procedure starten, maar maak wel meteen duidelijk dat je via de rechter eist dat al jouw gemaakte kosten door de tandarts vergoed worden. Knappe jongen als hij doorzet, en als hij doorzet, hoef je alleen maar de gegevens van de VGZ erbij te overleggen.

Kloppen de nota's an sich wel, ik bedoel, dat de behandelingen die gedeclareerd zijn ook werkelijk zijn verricht op de data die genoemd worden?

Mocht het tot een procedure komen, zet dan alles kort en bondig, puntsgewijs op een rijtje. Niet teveel blabla er om heen. De tandarts eist, dus de tandarts bewijst, en als jij kunt bewijzen dat zijn verhaal niet klopt, is het klaar. Meer dan dat hoef je niet te doen.

mvdijck

Dat is misschien nog beter ja.

Alle nota's kloppen tot op een paar euro's na.
Ik heb een overzicht van het VGZ die overeen komt met de specificaties van de tandarts. De oudere nota's uit 2005 kan het VGZ niet meer terug halen. Ik zelf heb die gegevens ook niet meer.

Maar de herinering van deze nota is zeker door mij aan het vgz betaald. het VGZ heeft mij laten weten dat zij deze hebben voldaan aan de tandarts.
Moet ik reageren op de laatste nota of moet ik wachten op een incasso?
De Tandarts is blijkbaar te beroerd om zelf eens met het VGZ zijn administratie te vergelijken.

Martijn van Dijck

vroem

Ongelezen bericht door vroem »

laat hem maar de procedure starten. en wanneer puntje bij paaltje komt tegeneis indienen (nu vast die claim indienen :"'alle reeds gemaakte en nog te maken kosten , inkomstenderving etc"")

seagoing racer2

Ongelezen bericht door seagoing racer2 »

Beste
Moet ik reageren op de laatste nota of moet ik wachten op een incasso?
De Tandarts is blijkbaar te beroerd om zelf eens met het VGZ zijn administratie te vergelijken.
Hoewel je je al in die richting hebt uitgelaten, kun je het beste melden dat je vanaf nu niet meer reageert op zijn incasso's en brieven (geldt ook voor door hem ingeschakelde deurwaarders ) omdat je al uitgebreid hebt aangetoond dat VGZ de betreffende nota's betaald heeft. Verwijs naar je eerdere brieven, en verzoek hem vriendelijk zijn administratie eerst op orde te brengen.

Stel gewoon helder in die brief dat het enige wat de tandarts nu overblijft, als hij het geld dubbel wil krijgen, is om een gerechtelijke procedure te starten. Dat je daar verder verweer zult voeren en eveneens je onkosten vergoed wilt zien.

Enfin je moet natuurlijk wel zeker weten dat VGZ betaalt heeft , maar dan zal het wel afgelopen zijn.

loesje 2

Ongelezen bericht door loesje 2 »

Misschien is deze tandarts wel lid van een beroepsvereniging zoals de NMT of ANT daar kan je een klacht indienen over hem.

Gesloten