LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Telefonisch abonnement afsluiten na welkomspakket

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
jh0nny

Telefonisch abonnement afsluiten na welkomspakket

Ongelezen bericht door jh0nny »

Beste leden,

Ik heb in september van dit jaar telefonisch contact gehad met Puzzelrijk en die boden mij een welkomspakket aan á 4,95 (verzendkosten, de boel was gratis) waarbij vermeld werd dat ik binnen 2 weken na ontvangst van dit pakket het daarna startende abonnement kon afzeggen zonder verdere problemen of kosten.
Dom, maar uiteindelijk akkoord gegeven en zoals zovelen nu de problemen met een bedrijf. :lol:

Nu wil ik het niet hebben over de kwestie an sic die nu zelfs uit handen is gegeven aan een incassobureau, maar puur of alles wel rechtsgeldig is gegaan.

Na dit proefnummer zou er een abonnement volgen a 14,95 per maand/kwartaal (geen idee!) zonder dat hierbij vermeld werd hoelang dit zou duren en wat de opzeg periode is, voor zover ik het gesprek kan terughalen.
Tevens heb ik van Puzzelrijk zelf nooit schriftelijk iets ontvangen buiten de tijdschriften zelf (overigens nog ongeopend), maar nooit een bevestiging of iets.
Wel ben ik telefonisch akkoord gegaan met de automatische incasso voor het afschrijven van eerder genoemd bedrag van 4,95.

Nu zou ik dus willen weten of het wel rechtsgeldig is allemaal, dat na telefonisch akkoord voor een bedrag zonder dat er iets op papier staat structureel nu geld wordt afgeschreven en of een bedrijf zomaar onder mijn verstuurde brief binnen de opzeg periode kan uitkomen onder het mom van "Niet ontvangen", waarbij ik wel even moet vermelden dat het dom is dat ik deze niet aangetekend heb verstuurd.

Normaal doe ik niet zo moeilijk wanneer ik fout zit, maar door dit bedrijf voel ik me gewoon genaaid. :lol:
Aangezien het nu uit handen is gegeven aan een incassobureau en de kosten oplopen wil ik natuurlijk wel weten of ik een poot heb om op te staan.
Mochten er meer gegevens noodzakelijk zijn dan hoor ik het graag.

schiphol

Re: Telefonisch abonnement afsluiten na welkomspakket

Ongelezen bericht door schiphol »

zo,
ik neem aan, dat u uw rekening nummer heeft doorgegeven, anders konden ze er geen geld af halen .?

Ja, dan is het allemaal wat hun betrof goed gegaan:
klant zegt overal " ja " op, en klant geeft toestemming voor incasso .. hoe mooi is dat voor hun !

jh0nny

schiphol schreef:zo,
ik neem aan, dat u uw rekening nummer heeft doorgegeven, anders konden ze er geen geld af halen .?

Ja, dan is het allemaal wat hun betrof goed gegaan:
klant zegt overal " ja " op, en klant geeft toestemming voor incasso .. hoe mooi is dat voor hun !
Klinkt logisch hé, echter heb ik alleen akkoord gegeven voor automatische incasso van die 4,95 voor de verzendkosten en tref ik elders aan dat dergelijke regelingen schriftelijk bevestigd dienen te worden.

Zie: http://www.incassomachtigen.nl/Consumen ... iging.aspx

Ik heb buiten dit proefexemplaar überhaupt niets schriftelijk van hun ontvangen, niet voor een abonnement, niet voor het overzicht of wat dan ook.
Mag dit ook gewoon?

Mochten ze niets verkeerd gedaan hebben erken ik m'n verlies ook gewoon hoor, maar de manier waarop dit gelopen is ... :x

Jolijn

Ongelezen bericht door Jolijn »

Kijk eens op de topics over Byond Beauty, Editie Enigma, C&Z Media Kids Club Services, Kinderfun, Nationals, Remonyl .
Allemaal dezelfde werkwijze.

jh0nny

Bedankt voor je reactie, ik heb weer wat leesvoer zie ik.

Jolijn

Ongelezen bericht door Jolijn »

Nu je afzegging 'niet ontvangen' is, dit nog een keer doen, per mail en brief. In de mail schrijven dat afzegging ook per reguliere post verzonden wordt.

jh0nny

Jolijn schreef:Nu je afzegging 'niet ontvangen' is, dit nog een keer doen, per mail en brief. In de mail schrijven dat afzegging ook per reguliere post verzonden wordt.
Dat is al gebeurd gelukkig.

jh0nny

Op de site van het rijk lees ik trouwens ook het volgende:
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... casso.html
Incasso via telefonische of schriftelijke machtiging
Een instelling kan geld incasseren via een telefonische machtiging. Hiervoor moet de instelling wel een apart aanvullend contract met de bank hebben afgesloten. Ook mag een instelling u niet ongevraagd bellen en om een telefonische machtiging vragen als er nog geen relatie bestaat tussen u en de instelling. In dit geval moet u zelf bellen en via de telefoon een machtiging verstrekken. Heeft u al wel een relatie met de instelling, dan kunt u of de instelling het initiatief nemen tot het (laten) verstrekken van een machtiging.
Na het telefonisch contact stuurt de incasserende instelling u een schriftelijke bevestiging. Hierin staat wanneer welk bedrag geïncasseerd wordt. Ook staat er informatie in over de terugboekingstermijn en de datum van afschrijving.

Telefonisch of schriftelijk machtigen kan bij:

een eenmalige incasso;
een doorlopende incasso algemeen;
een doorlopende incasso kansspelen.
De doorlopende machtiging bedrijven is alleen schriftelijk te geven.
Het lijkt mij toch dat ze hierin in gebreken zijn gebleven.

mpr1980

Ongelezen bericht door mpr1980 »

Je machtiging moeten zij (digitaal) opnemen en bewaren. Vraag deze per aangetekende brief op, waarin je ook een termijn stelt. Mochten ze binnen die termijn niet reageren, heb je al een beetje gewonnen.

Mocht dit voor de rechter komen, gebruik dat gesprek en geef daarbij aan dat je niet volledig bent geinformeerd over het geheel. Zij moeten d.m.v. dat gesprek aan de rechter kunnen aantonen dat ze je volledig hebben geinformeerd over de consequenties van de machtiging en het aangegane abonnement.

Succes!

jh0nny

Bedankt voor je bijdrage, dat zal ik zeker doen.
Echter, kunnen zij dan niet doodleuk alsnog zo'n ding aanmaken en versturen en zeggen dat ik het eerder al gehad heb via de post (wat niet het geval is) zodat ik alsnog de *** ben?

Heb nu ook een incassobureau aan m'n broek hangen die dreigen dat ik binnen 3 dagen dien te betalen en het anders via de rechter wordt gespeeld en daar hangen natuurlijk een hoop kosten aan.
Ik vrees een beetje dat ik straks niet in het gelijk wordt gesteld (heb in feite ook geen bewijs van verzending qua opzeggen) en nog meer kan betalen aan proceskosten etc. :mrgreen:

Daarom vroeg ik me dus af of ze op eerder genoemd punt niet dusdanig de fout in zijn gegaan, dat het hele contract/abonnement dan ook niet rechtsgeldig is/zou zijn, mocht dat het geval zijn laat ik het gerust tot een rechtzaak komen natuurlijk.

Geeft u via de telefoon toestemming voor automatische incasso? Dan moet u binnen een paar werkdagen een brief van het bedrijf krijgen. Daarin moet het bedrijf uw toestemming bevestigen. In deze brief moet ook het totale bedrag staan en hoe vaak er geld wordt afgeschreven. En of u de betaling kunt laten terugboeken.

Let op
Bedrijven waarmee u nog niet eerder contact hebt gehad, mogen u niet zomaar via de telefoon om toestemming vragen voor automatische incasso. Toestemming voor automatische incasso via de telefoon mag alleen als u zelf belt met uw vaste telefoon.
Bovenstaand van Consuwijzer suggereert trouwens dat ze uberhaupt geen toestemming hadden voor automatisch incasso, aangezien wij gebeld zijn door het bedrijf en hooguit een relatie van het bedrijf (op internet ooit een 06-nummer ingevuld bij enquette oid) kenden, is dat ook nog van toepassing in deze kwestie toevallig?

Ook de ING geeft nog wat extra informatie:
Een bedrijf of instelling mag met u een telefonische machtiging afsluiten als aan de volgende voorwaarden wordt voldaan:
Bij bestaande relaties (tussen incassant en u) kan het initiatief tot telefonisch machtigen zowel van u als de incassant uitgaan. In dat geval kan qua identificatie volstaan worden met een klantnummer. Bent u nog geen klant bij deze incassant, dan gelden de volgende aanvullende bepalingen:

- u dient zelf via een vaste telefoonaansluiting (mobiel nummer is niet toegestaan) contact op te nemen met het betreffende bedrijf (en niet andersom)
- het bedrijf dient u te vragen om uw naam, adres en rekeningnummer. Het bedrijf controleert aan de hand van de gegevens van telecomproviders of naam en adres bij het telefoonnummer horen · Het bedrijf beschikt over uw naam en adresgegevens, uw vaste telefoonnummer en uw rekeningnummer en heeft gecontroleerd of deze gegevens juist zijn.
Ik val onder de aanvullende bepalingen aangezien ik nog geen klant ben en geen nummer heb, er is op ons mobiel nummer gebeld - iets dat niet is toegestaan - en wij hebben zelf geen contact opgenomen.
Dat i.c.m het uitblijven van een schriftelijke bevestiging geeft mij toch het vermoeden dat ik een prima zaak heb als ik bij het standpunt blijf dat ik geen abonnement heb bij dit bedrijf en ik van daaruit terecht het geld heb teruggeboekt, de eerder schriftelijke opzegging niet eens meegenomen.

Kan iemand dit ook bevestigen, dan wel ontkrachten?

schiphol

Ongelezen bericht door schiphol »

jh0nny schreef: Klinkt logisch hé, echter heb ik alleen akkoord gegeven voor automatische incasso van die 4,95 voor de verzendkosten en tref ik elders aan dat dergelijke regelingen schriftelijk bevestigd dienen te worden.
dus je hebt wel je nummer doorgegeven, stel dat ze er 4000 euro van af hadden gehaald ?

Tjee, toch wel een beetje bij de les blijven , voortaan, he ?.

Guardian72

Ongelezen bericht door Guardian72 »

@ Johnny,

vraag het incassoburo om rechtsgeldig bewijs dat er een (abonnements) overeenkomst tussen jou en eiser is.
Dus, een getekend contract, danwel een volledig voicelog.

Geef aan dat jij nooit accoord bent gegaan met enig contract, en dat daarom ook geen sprake kan zijn van een vordering, en mochten zij anders van mening zijn, verzoek je ze om jou te voorzien van rechtsgeldige bewijzen.

Geef daarbij aan dat voor wat jou betref deze vordering onterecht is - en dat je binnen 14 dagen uitsluitsel wenst te ontvangen - en dat je tot die tijd de vordering niet erkent, en daarom ook niet zal betalen.

Geef ook aan dat indien men niet binnen de termijn reageert, je dit zult opvatten als bevestiging dat er inderdaad geen vordering is, en dat de dan onterechte incassopogingen gestaakt zullen worden.

Verstuur dit aangetekend / per mail / per fax (zodat je bewijs van verzending en aankomst hebt) en bewaar verder alles bij elkaar.

Er zijn regels aan voicelogs - en alleen maar knippen en plakken of alleen maar "ja" zal door een rechter niet als geldig contract worden geaccepteerd.

bdehaan

Ongelezen bericht door bdehaan »

Na het lezen van het vorige bericht kan ik enkel zeggen voor mij doto,enkle met een kleinigheid er aan toe gevoegd.
Ik heb niets ontvangen van puzzelrijk.Vervolgens heeft men het geld van het het welkomsnr. afgeschreven ,enkel heb ik het gestoneerd ik had nml. niets ontvangen.
Ik heb dit gemeld aan puzzelrijk echter zobder respons.
Nu maar welde incasso nu dus ....
Volgens mij is het nog steeds zo dat ik betaal voor een dienst, als ik de dienst niet ontvang dan hoef ik dus ook niets te betalen toch?
Ik ben zeer benieuwd wat radar hieraan kan doen.

Gesloten