Ik ben dit topic niet gestart, en het is volgens de BD altijd de schuld van een ander.ik zeg alleen dat TS rente gaat betalen, ook al lag de oorspronkelijke fout niet bij haar. wel een beetje lezen hoor zalmpiezalmmetwijn schreef:
Nou, het maakt anders een groot verschil uit. Uitleggen in jouw geval lijkt me echter zinloos. Het is volgens jou namelijk toch altijd de schuld van een ander.
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] teveel gekregen huursubsidie zonder dat ik de fout maakte
Re: teveel gekregen huursubsidie zonder dat ik de fout maakte
Ik had tenormin in een eerder bericht hier op het forum het advies gegeven, om via "Mijn Toeslagen " te werken.kweenie schreef:Met 1301 beichten op dit forum?tenormin schreef:
@nevermind, ik ben niet thuis op internet
Overigens neem ik aan dat je zelf de formulieren hebt ingevuld en dat je, daar waar om een maandbedrag wordt gevragd, je weekbedrag hebt omgerekend naar een maandbedrag?
Wordt meteen af gekafferd, dat zij niet thuis is op internet .
Was goed bedoeld, maar het zou niet zijn!
Een fout in de papieren aangifte duurt meerdere weken, tot je bericht krijgt, en dan moet de fout weer op de zelfde manier hersteld worden.
Via "Mijn Toeslagen is met een paar muisklikken de aangifte gedaan, en als na controle blijkt, dat een bedrag fout is, ook weer meteen te herstellen.
Maar blijkbaar is een advies niet gewenst.
Ondanks die fout had de belastingdienst toch van jou verwacht dat je de beschikking zou narekenen (grofweg). Op die beschikking van de toegekende huurtoeslag heeft het jaarinkomen gestaan, dat jaar inkomen was te laag: jij krijgt 52 weken x €64 = €3328, de BD heeft 12 maanden x €64= €768 gerekend. Bij zo'n laag inkomen (+ AOW natuurlijk) hoort het bedrag aan huursubsidie dat je eerst is toegekend.tenormin schreef:@jolijn, kan het wel nader toelichten, weet alleen niet of dit mag (volgens de regels). In de brief van de Belastingen werd geschreven dat ze (jouw voorbeeld: 1+1=3) de fout hadden gemaakt. Heb een Engels pensioen van ongeveer €64,00 per week) (het ligt eraan hoe de Euro en het Pond staan) waarover in Nederland belasting moet worden betaald. Daar is de fout gemaakt: men had het als maand bedrag geteld. Uit Engeland krijg je zoals hier, geen jaaropgave, alleen als er een verandering in de uitbetaling komt. Ik had dat per week rood omkaderd, maar goed, toen kwam ik zo'n €30,00 bruto per jaar te hoog om voor huursubsidie in aanmerking te komen. Maar zoals gezegd, het is terugbetaald; ja, ik ben zelf verantwoordelijk (al snap ik er de b****n van), maar dat doet niet terzake.
De BD vindt dat jij dat verschil op de beschikking had moeten zien, denk ik, dat is de controle die ze van je vragen: kloppen de gegevens met dat wat jij hebt opgegeven? Nee dus, jij hebt een hoger inkomen opgegeven.
-
Ze kreeg excuses brief dat bd fout had gemaakt!!!! Dus ligt niet aan Tkweenie schreef:Met 1301 beichten op dit forum?tenormin schreef:
@nevermind, ik ben niet thuis op internet
Overigens neem ik aan dat je zelf de formulieren hebt ingevuld en dat je, daar waar om een maandbedrag wordt gevragd, je weekbedrag hebt omgerekend naar een maandbedrag?
Trouwens dat je op een forum zit wil niet zeggen dat je dan ook maar verder van alles kan op op de pc en internet,beetje respect voor de wat ouderen onder ons
@Rozemarijntje, de BD zal inderdaad de fout gemaakt hebben, het weekbedrag als maandbedrag te rekenen, maar dat zal dan op de beschikking hebben gestaan. Zie mijn eerder bericht daarover.
Dan nog is het terecht dat je terug moet betalen, maar zoals ik al zei is het in dat geval belachelijk dat je rente moet betalen. Of dat nou rente is omdat je een betalingsregeling wilt of iets anders, ik vind dat onterecht.Jolijn schreef: En als de gegevens wel kloppen en de BD gewoon zelf een telfout heeft gemaakt?
Vogels, ik weet niet waar jou reactie op slaat, maar niet op mijn bericht. Ff goed lezen aub
-
Als je wat ouder bent en je bent al niet zo,n ster geweest in alles regelen en je denkt dat je het zo goed hebt gedaan...
En een excuus brief krijgt,misschien dan ook op die andere papieren wel de foute gegevens gestaan waar bd LATER pas achter kwam,zo kunnen we het ook zien he,,
Als mijn man ineens weg zou vallen ,geef voorbeeld en die heeft altijd alles in huis geregeld en ik moet ineens zelf alles doen ,en je staat er alleen voor om andere redenen.? Dan tja ...
Ze doet niet moeilijk over terug betalen gedaan dus?
Zegt alleen bij was fout gemaakt heb excuus brief gehad,dus? Wie zegt er dan dat er in die beschikkingsbrieven niet het juist stond...en wat ik zeg later na nig keer controleren omdat het even anders is ,engels inkomsten erbij,dat ze dacht ooohhhh oeps....zou kunnen he? En dan wordt T nu even aangepakt voor niks...niet alles hoeft iemand zijn eigen schuld te zijn,,,
En dat jenkan surfen wil niet zeggen dat echt alles snapt van de belastingen,sterker ik laat het ook doen!!!
Zorgtoeslag enz,heb ik ook geen verstand van geen recht op maar? Zou niet weten waar ik moet zoeken en miet doen...
Oudere mensen zijn al blij dat ze soms kunnen formen en mailen...en je hebt niet altijd hulp om je heen..
Of je nu 40 bent of 80 zit hele generatie kloof tussen,en idd als je op je 40 al voor iets gaan aanleg hebt heb je het op je 80 ste ook niet dus????? Maakt het uit,ze heeft toch netjes betaald....
En een excuus brief krijgt,misschien dan ook op die andere papieren wel de foute gegevens gestaan waar bd LATER pas achter kwam,zo kunnen we het ook zien he,,
Als mijn man ineens weg zou vallen ,geef voorbeeld en die heeft altijd alles in huis geregeld en ik moet ineens zelf alles doen ,en je staat er alleen voor om andere redenen.? Dan tja ...
Ze doet niet moeilijk over terug betalen gedaan dus?
Zegt alleen bij was fout gemaakt heb excuus brief gehad,dus? Wie zegt er dan dat er in die beschikkingsbrieven niet het juist stond...en wat ik zeg later na nig keer controleren omdat het even anders is ,engels inkomsten erbij,dat ze dacht ooohhhh oeps....zou kunnen he? En dan wordt T nu even aangepakt voor niks...niet alles hoeft iemand zijn eigen schuld te zijn,,,
En dat jenkan surfen wil niet zeggen dat echt alles snapt van de belastingen,sterker ik laat het ook doen!!!
Zorgtoeslag enz,heb ik ook geen verstand van geen recht op maar? Zou niet weten waar ik moet zoeken en miet doen...
Oudere mensen zijn al blij dat ze soms kunnen formen en mailen...en je hebt niet altijd hulp om je heen..
Of je nu 40 bent of 80 zit hele generatie kloof tussen,en idd als je op je 40 al voor iets gaan aanleg hebt heb je het op je 80 ste ook niet dus????? Maakt het uit,ze heeft toch netjes betaald....
@rozemarijntje:Ik heb mijn reactie geschreven omdat @Tenormin in haar bericht aangaf
al snap ik er de b****n van).
Heb geprobeerd de gang van zaken uit te leggen.
al snap ik er de b****n van).
Heb geprobeerd de gang van zaken uit te leggen.
al sinds 2003 lig ik als jojo in een psychiatrisch ziekenhuis. al jaren wordt automatisch de huursubsidie aangevraagd, hoef er niets voor te doen. de post komt als ik in het ziekenhuis lig niet altijd aan.
ik kan niet met digid werken. ik wist nog niet eens dat het bedrag te hoog was, ik ben wel door de voedselbank geweerd omdat ik een te hoog inkomen had,dat dit door een fout was, van de instanties die mijn huur invullen etc wist ik niet. bovendien lig ik met die antipsychotica de hele dag op bed en heb geen computer. ik heb vele kosten (gehad) vanwege deze veelvuldige opnames die ik nergens kan verhalen. bij zulke hoge huur die ingevuld was zou ik nog niet eens een huursubsidie krijgen dus dat is twee maal dat de belastingdienst een fout maakt, en daar zou ik dan als kwetsbaar persoon op moeten draaien voor hun fouten terwijl ik al nadeel had want ik werd uit de voedselbank gegooid. maar de belastingdient wil nog niet eens een brief schrijven en excuses zit er niet bij. ik weet dan ook niet wat ik moet doen. groet abern
ik kan niet met digid werken. ik wist nog niet eens dat het bedrag te hoog was, ik ben wel door de voedselbank geweerd omdat ik een te hoog inkomen had,dat dit door een fout was, van de instanties die mijn huur invullen etc wist ik niet. bovendien lig ik met die antipsychotica de hele dag op bed en heb geen computer. ik heb vele kosten (gehad) vanwege deze veelvuldige opnames die ik nergens kan verhalen. bij zulke hoge huur die ingevuld was zou ik nog niet eens een huursubsidie krijgen dus dat is twee maal dat de belastingdienst een fout maakt, en daar zou ik dan als kwetsbaar persoon op moeten draaien voor hun fouten terwijl ik al nadeel had want ik werd uit de voedselbank gegooid. maar de belastingdient wil nog niet eens een brief schrijven en excuses zit er niet bij. ik weet dan ook niet wat ik moet doen. groet abern
@a.bern
ik zie niet helemaal hoe de belastingdienst verantwoordelijk is voor informatie die ze aangeleverd krijgen.
je zou dan moeten klagen bij de instantie die de fout maakt.
ik snap ook niet waarom jouw inkomen hoger zou zijn omdat er een te hoge huur werd ingevuld.
ik zie niet helemaal hoe de belastingdienst verantwoordelijk is voor informatie die ze aangeleverd krijgen.
je zou dan moeten klagen bij de instantie die de fout maakt.
ik snap ook niet waarom jouw inkomen hoger zou zijn omdat er een te hoge huur werd ingevuld.
heffingsrente hoef je over 2012 pas te betalen bij een aanslag met een datum van 1 januari 2013 of later. (zie http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/c ... ingsrente/)
invorderingsrente mag de belastingdienst altijd in rekening brengen als je gebruik maakt van de mogelijkheid om een bedrag over een langere tijd dan de eerste 6 weken terug te betalen. Na 6 weken is namelijk de uiterste betaaldatum. Alles prima hoor, dat je het over een langere tijd terug wilt betalen dan normaal, maar daarmee loopt de overheid rente mis. Die wordt vervolgens bij jou in rekening gebracht. Werkt precies hetzelfde als rood staan bij de bank. Je mag daar langer doen over het weer op een positief saldo komen, en daar kan de bank ook kosten voor in rekening brengen. (zie http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/c ... ingsrente/)
Overigens geldt ook dat rente in jouw voordeel kan zijn. Als blijkt dat je te weinig gekregen hebt, kun je juist rente terugkrijgen!
invorderingsrente mag de belastingdienst altijd in rekening brengen als je gebruik maakt van de mogelijkheid om een bedrag over een langere tijd dan de eerste 6 weken terug te betalen. Na 6 weken is namelijk de uiterste betaaldatum. Alles prima hoor, dat je het over een langere tijd terug wilt betalen dan normaal, maar daarmee loopt de overheid rente mis. Die wordt vervolgens bij jou in rekening gebracht. Werkt precies hetzelfde als rood staan bij de bank. Je mag daar langer doen over het weer op een positief saldo komen, en daar kan de bank ook kosten voor in rekening brengen. (zie http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/c ... ingsrente/)
Overigens geldt ook dat rente in jouw voordeel kan zijn. Als blijkt dat je te weinig gekregen hebt, kun je juist rente terugkrijgen!