| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Tijdelijk bij ouders wonen: financiële gevolgen?
-
Mirandaatjuh
Tijdelijk bij ouders wonen: financiële gevolgen?
Wie kan mij duidelijkheid geven.
Wij moeten 31 oktober uit ons huis, het is verkocht. Ons nieuwe huis wordt opgeleverd tussen begin december en eind januari.
Mijn ouders hebben aangeboden om tijdelijk bij hun te komen logeren. Wat heeft dit voor financiele gevolgen voor ons en voor mijn ouders?
Mijn man en ik werken in loondienst en hebben 3 kinderen. Wij hebben geen zorgtoeslag en geen kinderopvangtoeslag. Wel kindgebonden budget.
Mijn moeder heeft geen inkomen. Mijn vader aow met aanvullend pensioen. Ze hebven een koopwoning.
Wie kan ons duidelijkheid geven? Wij moeten ons inschrijven bij hun begreep ik?
Alvadt bedankt voor het antwoord
Wij moeten 31 oktober uit ons huis, het is verkocht. Ons nieuwe huis wordt opgeleverd tussen begin december en eind januari.
Mijn ouders hebben aangeboden om tijdelijk bij hun te komen logeren. Wat heeft dit voor financiele gevolgen voor ons en voor mijn ouders?
Mijn man en ik werken in loondienst en hebben 3 kinderen. Wij hebben geen zorgtoeslag en geen kinderopvangtoeslag. Wel kindgebonden budget.
Mijn moeder heeft geen inkomen. Mijn vader aow met aanvullend pensioen. Ze hebven een koopwoning.
Wie kan ons duidelijkheid geven? Wij moeten ons inschrijven bij hun begreep ik?
Alvadt bedankt voor het antwoord
-
StevieNL81
Re: Tijdelijk bij ouders wonen: financiële gevolgen?
Voor wat betreft toeslagen:
- voor de zorgtoeslag telt u niet mee met het inkomen van uw ouders en vv.
- huurtoeslag hebben uw ouders niet.
- kinderopvang toeslag en KGB zijn afhankelijk van leeftijd kinderen en inkomen van uw en uw partner (en eventueel aantal opvang uren etc).
Tot zover kan ik dus geen negatieve gevolgen vaststellen.
- voor de zorgtoeslag telt u niet mee met het inkomen van uw ouders en vv.
- huurtoeslag hebben uw ouders niet.
- kinderopvang toeslag en KGB zijn afhankelijk van leeftijd kinderen en inkomen van uw en uw partner (en eventueel aantal opvang uren etc).
Tot zover kan ik dus geen negatieve gevolgen vaststellen.
Komkommertijd
vindt dit leuk
Perfecte oplossing.
Ja, u moet zich inderdaad daar inschrijven, maar gezien de vermelde gegevens zijn er in het geheel geen financiële of fiscale (nadelige) gevolgen voor u en uw man, noch voor uw ouders.
Ja, u moet zich inderdaad daar inschrijven, maar gezien de vermelde gegevens zijn er in het geheel geen financiële of fiscale (nadelige) gevolgen voor u en uw man, noch voor uw ouders.
Komkommertijd
vindt dit leuk
-
Theotrucker
Het bedrag wat je tijdelijk voor je huisvesting betaald hoef je nergens op te geven, gaat niemand iets aan. Idem dito voor je ouders.
Komkommertijd
vindt dit leuk
Als je vader voor 2015 recht op AOW heeft gekregen, en en niet te hoog pensioen heeft, dan kan het zijn dat hij een AOW-partnertoeslag ontvangt. Mogelijk komt die te vervallen als jullie inkomen daarbij wordt meegeteld (kun je navragen). Die toeslag krijgen ze dan later niet meer opnieuw.
Komkommertijd
vindt dit leuk
Een eventuele partnertoeslag heeft alleen betrekking op het inkomen van de partner. Niet op het inkomen van andere inwonenden.
Er kan nog een ander “nadeel” zijn. Als de nieuwe woning ná 1 januari wordt opgeleverd, staat de eventuele “overwaarde” van de oude woning wel op de bankrekening per 1-1-20. Daar moet dan misschien vermogensrendementsheffing over betaald worden.
Maar dat staat helemaal los van het inwonen bij uw ouders.
Er kan nog een ander “nadeel” zijn. Als de nieuwe woning ná 1 januari wordt opgeleverd, staat de eventuele “overwaarde” van de oude woning wel op de bankrekening per 1-1-20. Daar moet dan misschien vermogensrendementsheffing over betaald worden.
Maar dat staat helemaal los van het inwonen bij uw ouders.
Cornelis7
en Komkommertijd
vinden dit leuk
-
Komkommertijd
Als het een huis in aanbouw is kun je daar je geld huidige woning kwijt.
En vaak is een Hypotheek nodig en dus geen overwaarde contant aanwezig voor vermogensbelasting.
Maar of dit het geval is moet Topic starter zelf bekijken.
Maar als er vermogen is op 1 januari 2020, 2x €30.000,- en eventueel nog bij je ouders tijdelijk parkeren en je kunt zo tot 4x30= €120.000,- kwijt.
En vaak is een Hypotheek nodig en dus geen overwaarde contant aanwezig voor vermogensbelasting.
Maar of dit het geval is moet Topic starter zelf bekijken.
Maar als er vermogen is op 1 januari 2020, 2x €30.000,- en eventueel nog bij je ouders tijdelijk parkeren en je kunt zo tot 4x30= €120.000,- kwijt.
Welja, nog een beetje fraude adviseren.
Cornelis7
vindt dit leuk
Parkeren? ----> 'Komkommertijd, voor uw betere fraude-adviezen'Komkommertijd schreef: ↑28 aug 2019 11:12Maar als er vermogen is op 1 januari 2020, 2x €30.000,- en eventueel nog bij je ouders tijdelijk parkeren en je kunt zo tot 4x30= €120.000,- kwijt.
(en er kennelijk van uitgaand dat de ouders nu geen vermogen hebben).
Komkommertijd
en Lady1234
vinden dit leuk
-
Komkommertijd
Het is geen fraude, maar elk persoon die minder als €30.000,- zelf heeft kan geld voor andere belastingvrij tijdelijk stallen!
Als ouders spaargeld hebben is het iets minder.
Maar beslist geen Fraude, schenken is aan regels gebonden maar tijdelijk parkeren is geen schenking en vele doen dat.
Maar ik vermoed dat het meeste geld in huis in aanbouw zit, en dan is er geen probleem.
Verder maak ik me zorgen, vaak worden nieuwbouw woningen maanden later als afgesproken opgeleverd... mede door
tekort bouwvakkers!
Als ouders spaargeld hebben is het iets minder.
Maar beslist geen Fraude, schenken is aan regels gebonden maar tijdelijk parkeren is geen schenking en vele doen dat.
Maar ik vermoed dat het meeste geld in huis in aanbouw zit, en dan is er geen probleem.
Verder maak ik me zorgen, vaak worden nieuwbouw woningen maanden later als afgesproken opgeleverd... mede door
tekort bouwvakkers!
Fraude dus.Komkommertijd schreef: ↑28 aug 2019 11:32Het is geen fraude, maar elk persoon die minder als €30.000,- zelf heeft kan geld voor andere belastingvrij tijdelijk stallen!
U praat alsof 'tijdelijk parkeren' een begrip uit de wet is.
Wie is dan de eigenaar van het 'tijdelijk geparkeerde' geld?
@komkommertijd
Wat u voorstelt is gewoon fraude. Maar gezien uw vele andere adviezen hier op het forum verwondert het mij niet dat u dat normaal vindt.
Wat u voorstelt is gewoon fraude. Maar gezien uw vele andere adviezen hier op het forum verwondert het mij niet dat u dat normaal vindt.
Het gaat dan dus om het 'uitlenen' van 30.000 aan de ouders. Dat maakt voor de vermogensrendementsheffing niets uit, omdat je de vordering van 30.000 die je dan op de ouders hebt ook als bezit in box 3 zult moeten opgeven. 30.000 op de bank of 30.000 als vordering op de ouders maakt dus voor de belastingen niet uit.Komkommertijd schreef: ↑28 aug 2019 11:32Het is geen fraude, maar elk persoon die minder als €30.000,- zelf heeft kan geld voor andere belastingvrij tijdelijk stallen!
Het maakt alleen uit als je die vordering niet zou opgeven, wat dus fraude is. Aangezien je suggereert dat je op deze manier belastingen zou kunnen uitsparen, suggereer je dat TS zou moeten gaan frauderen.
Bij de belastingdienst zou men ook zomaar vragen kunnen stellen over de herkomst van dat extra spaargeld.
-
StevieNL81
TS heeft het helemaal niet over spaargeld dus....
-
annelies.nass
Misschien is er een onderscheid in de betreffende gemeente voor aanslagen voor bv afval etc dat nu gebaseerd is op 2 personen en straks op meer dan 2.
tttlocke
vindt dit leuk
Zeer juist opgemerkt
-
StevieNL81
Goeie opmerking. Ik kan stom doen en zeggen.... Wie zegt dat ze hem niet met verlies verkopen maar met zo weinig info snap ik dat je het in het midden laat en gewoon advies geeft voor het geval dat.
In mijn originele reactie had ik het over de eventuele overwaarde en misschien rendementsheffing.StevieNL81 schreef: ↑28 aug 2019 16:34Goeie opmerking. Ik kan stom doen en zeggen.... Wie zegt dat ze hem niet met verlies verkopen maar met zo weinig info snap ik dat je het in het midden laat en gewoon advies geeft voor het geval dat.
Als men bijvoorbeeld kan kiezen voor het transport van het nieuwe pand op bv 30-12 of 2-1 kan men daar dus rekening mee houden.