Uitkopen door partner, waar heb ik recht op?

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
Ellen75
Berichten: 1
Lid geworden op: 12 sep 2023 18:42

Uitkopen door partner, waar heb ik recht op?

Ongelezen bericht door Ellen75 »

Goedeavond,
Ik heb in 2005 samen met mijn ex een huis gekocht(niet getrouwd, geen samenlevingscontract) op beide namen 50/50.
In 2018 gaan we uit elkaar, vanuit zijn kant is er geen mogelijkheid om tot overeenstemming te komen en wilde hij mij uitkopen. Hij wilde geen gesprekken aangaan, geen mediator en alsook niet akkoord zou gaan met zijn voorstel dan waren alle gevolgen voor mij. Hij zat hoog in zijn emotie en ik was op dat moment ook niet sterk genoeg om het aan te gaan. Daarnaast was mijn streven en nog steeds om uiteindelijk toch normaal met elkaar om te gaan ten behoeve vd kinderen.
uiteindeindelijk heb ik de woning verlaten, huurwoning toegewezen gekregen en toeslagen. Zijn boekhouder heeft altijd de belasting aangifte gedaan en ik vond dat prima omdat ik er totaal geen verstand van had. Na verloop van jaren werd de verstandhouding tussen ons beter en heb ik regelmatig aangegeven dat het geregeld moet worden, Maar ook ik blijf het lastig vinden want eindelijk kunnen we door een deur en iedere keer als het aangekaart werd ben je weer terug in de tijd qua emoties. Dus ik d8 het komt wel goed. Nu blijkt echter dat ik enkel maar 2 jaar recht had op toeslagen want daarna wordt de woning als vermogen gezien(helft vd overwaarde)en ik nu dus 2021/2022 en gedeeltelijk 2023 terug moet betalen. ongeveer 28000 euro. Ik werk in de zorg, dus heb geen vet inkomen.
Dit bij hem aangekaart hij geeft toe dat het ook zijn schuld is dat ik nu met die belastingschuld zit en ik ik geef aan dat het nu ook echt geregeld moet worden. We hebben de woning voor 300.000 gekocht en woz is nu 795.000. Echter zegt hij dat ik recht heb over 75.000 euro de helft vd overwaarde op het moment dat ik uitgeschreven ben, hij betaald dan ook gelijk mijn schuld bij de belastingdienst zodat ik uit de schuldsanering kan blijven. Ik ben van mening dat ik recht heb op de taxatiewaarde van het moment dat het geregeld wordt dus 2023?

Lady1234
Berichten: 27297
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Uitkopen door partner, waar heb ik recht op?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

En wie heeft dan uw aangifte gedaan? En wie heeft al die jaren de hypotheekrente afgetrokken?

witte angora
Berichten: 31031
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Uitkopen door partner, waar heb ik recht op?

Ongelezen bericht door witte angora »

Even bij de vraag blijven:
Ellen75 schreef:
12 sep 2023 19:12
We hebben de woning voor 300.000 gekocht en woz is nu 795.000. Echter zegt hij dat ik recht heb over 75.000 euro de helft vd overwaarde op het moment dat ik uitgeschreven ben, hij betaald dan ook gelijk mijn schuld bij de belastingdienst zodat ik uit de schuldsanering kan blijven. Ik ben van mening dat ik recht heb op de taxatiewaarde van het moment dat het geregeld wordt dus 2023?
Het gaat er in feite om hoe de waarde van de woning vastgesteld moet worden. Dat is wel vaker een 'dingetje', zagen we ook inzake de erfenis van mijn vader, toen onze broer ons uit moest kopen. Ik zie hier twee uitersten, is het ook mogelijk ergens in het midden te gaan zitten? Dat hebben wij ook gedaan, al duurde het toen ook nog wel even voor iedereen akkoord was en de 'nieuwe werkelijkheid' wat ingedaald was.

Lady1234
Berichten: 27297
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Uitkopen door partner, waar heb ik recht op?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Er zit nog veel meer aan vast.

Lees dit eens door.

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... en_woning/

Hebt u de door hem betaalde rente aangegeven als alimentatie?

Plaats reactie