Verhuurder verhoogt huur (incl. g/w/l) twee keer in een halfjaar
Verhuurder verhoogt huur (incl. g/w/l) twee keer in een halfjaar
Hi!
Ik heb een hele eenvoudige vraag alleen kom er helaas zelf niet uit.
Ik woon op dit moment in een woning waar ik g/w/l inclusief betaal. Ik betaalde 630 aan huur en 180 euro aan g/w/l. Daar is ook een contract voor getekend. Nou heeft mijn huurder deze al verhoogd twee maanden geleden met 89 euro. Waardoor ik bijna 270 euro aan g/w/l betaal. Terwijl ik in mijn eentje woon. Nu wilt hij hem weer gaan verhogen binnen twee maanden. Maar ik vind dat heel raar want wettelijk gezien heb ik een contract ondertekend en een bedrag afgesproken. Ik heb hier ook een conflict met mijn vader over gehad omdat hij aangeeft dat het wel gewoon mag omdat wij verantwoordelijk zijn voor die kosten. Ik snap wat hij zegt. Maar het gaat mij om het gedeelte van zomaar verhogen. Terwijl er een bedrag afgesproken is. Ik hoop dat iemand mij hier meer duidelijkheid over kan bieden. Graag alleen reageren als je er ook echt van weet! Alvast bedankt!
Ik heb een hele eenvoudige vraag alleen kom er helaas zelf niet uit.
Ik woon op dit moment in een woning waar ik g/w/l inclusief betaal. Ik betaalde 630 aan huur en 180 euro aan g/w/l. Daar is ook een contract voor getekend. Nou heeft mijn huurder deze al verhoogd twee maanden geleden met 89 euro. Waardoor ik bijna 270 euro aan g/w/l betaal. Terwijl ik in mijn eentje woon. Nu wilt hij hem weer gaan verhogen binnen twee maanden. Maar ik vind dat heel raar want wettelijk gezien heb ik een contract ondertekend en een bedrag afgesproken. Ik heb hier ook een conflict met mijn vader over gehad omdat hij aangeeft dat het wel gewoon mag omdat wij verantwoordelijk zijn voor die kosten. Ik snap wat hij zegt. Maar het gaat mij om het gedeelte van zomaar verhogen. Terwijl er een bedrag afgesproken is. Ik hoop dat iemand mij hier meer duidelijkheid over kan bieden. Graag alleen reageren als je er ook echt van weet! Alvast bedankt!
Laatst gewijzigd door Radar op 02 sep 2022 13:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel gewijzigd voor duidelijkheid
Reden: Titel gewijzigd voor duidelijkheid
-
Re: Verhuurder verhoogt huur (incl. g/w/l) twee keer in een halfjaar
Gas en elektra heeft enkel een vaste prijs als deze vast liggen voor een bepaalde periode. Als het contract van de verhuurder is afgelopen zijn er nieuwe prijzen gekomen welke fors hoger liggen dan eerder.
Als u apart betaald voor g/w/l, dan zal dat een voorschot zijn. Eenmaal per jaar krijgt u de afrekening.
Gezien de huidige ontwikkelingen met met name gas is €89,- per maand erg laag. Haast onrealistisch laag.
Als u apart betaald voor g/w/l, dan zal dat een voorschot zijn. Eenmaal per jaar krijgt u de afrekening.
Gezien de huidige ontwikkelingen met met name gas is €89,- per maand erg laag. Haast onrealistisch laag.
de 89,- was de verhoging....
g/w/l valt onder servicekosten, sowieso dient verhuurder de daadwerkelijke kosten aan te tonen. En kan achteraf verrekening volgen.
Verhoging nu maakt de bewoners wel alvast wat energiebewuster. ipv forse bijbetaling achteraf
g/w/l valt onder servicekosten, sowieso dient verhuurder de daadwerkelijke kosten aan te tonen. En kan achteraf verrekening volgen.
Verhoging nu maakt de bewoners wel alvast wat energiebewuster. ipv forse bijbetaling achteraf
Gezien de huidige ontwikkelingen met met name gas is €89,- per maand erg laag. Haast onrealistisch laag
Ts betaald 180,00 euro per maand
Ts betaald 180,00 euro per maand
En waar had die verhoging van € 89 precies betrekking op? U moet toch een specificatie hebben ontvangen?
bupaul
vindt dit leuk
-
Eigenlijk denk ik dat je niet snapt wat je vader zegt. Er staan twee bedragen in het contract; voor de huur en de energie. Dat van de huur is niet veranderd, dat van de energie wel. Het feit dat je voor energie een bepaald bedrag hebt afgesproken wil niet automatisch zeggen dat het bedrag tot in de eeuwigheid vast staat.
Mensen met een variabel energiecontract hebben in het begin ook een afgesproken maandbedrag, maar dat kan meerdere malen per jaar veranderen. Dat kan bij jou blijkbaar ook. Je zou eens in het contract moeten nagaan wat er precies over de energiekosten is gezegd.
bupaul
vindt dit leuk
De huurprijs en het voorschot voor servicekosten en het leveren van energie mogen beiden één keer per jaar aangepast worden.
Gezien uw huurprijs onder de gereguleerd huur valt, is het maximale percentage voor de huurverhoging wettelijk vastgelegd.
Het voorschot voor de servicekosten mag alléén verhoogd worden indien de jaarafrekening van het voorgaande jaar daartoe aanleiding geeft. Gezien de huidige ontwikkelingen op de energiemarkt is het echter niet héél onverstandig om tussentijds alvast het voorschot voor de energiekosten een keer extra aan te passen. Want wanneer u dat weigert, dan volgt mogelijk een jaarafrekening waarbij u honderden of misschien zelfs duizenden euro's moet bijbetalen. Een tussentijdse verhoging van het voorschot in de huidige omstandigheden vermindert of voorkomt een grote bijbetaling achteraf.
Gezien uw huurprijs onder de gereguleerd huur valt, is het maximale percentage voor de huurverhoging wettelijk vastgelegd.
Het voorschot voor de servicekosten mag alléén verhoogd worden indien de jaarafrekening van het voorgaande jaar daartoe aanleiding geeft. Gezien de huidige ontwikkelingen op de energiemarkt is het echter niet héél onverstandig om tussentijds alvast het voorschot voor de energiekosten een keer extra aan te passen. Want wanneer u dat weigert, dan volgt mogelijk een jaarafrekening waarbij u honderden of misschien zelfs duizenden euro's moet bijbetalen. Een tussentijdse verhoging van het voorschot in de huidige omstandigheden vermindert of voorkomt een grote bijbetaling achteraf.
Fyte
vindt dit leuk
-
Als de verhuurder vergeten is om in het contract te zetten dat het een voorschot g/w/l is, dan is het m.i. een vast bedrag en een gevalletje pech, voor de verhuurder. Kijk dus goed na hoe het in het huurcontract staat.
Bij een zelfstandige woning geldt dat de huur per 1 juli met ik dacht 2,3 procent verhoogd mocht worden voor sociale huur.
Servicekosten mogen 1x per jaar aangepast worden als de jaarrekening over 2021 in dit geval hoger uitvalt dan aan servicekosten als voorschot is betaald.
Belangrijk is dat verhuurder inzage geeft in de facturen van de posten uit de servicekosten. Ik kan me voorstellen dat de energiekosten uit 2021 minder zullen zijn dan in 2022. Maar misschien ook niet omdat verhuurder nog een doorlopend contract heeft.
Maar als er een apart contract ligt voor gas/electrisch/water en niet onder servicekosten valt is het een andere situatie wellicht.
Huurcommissie bellen voor advies?
Servicekosten mogen 1x per jaar aangepast worden als de jaarrekening over 2021 in dit geval hoger uitvalt dan aan servicekosten als voorschot is betaald.
Belangrijk is dat verhuurder inzage geeft in de facturen van de posten uit de servicekosten. Ik kan me voorstellen dat de energiekosten uit 2021 minder zullen zijn dan in 2022. Maar misschien ook niet omdat verhuurder nog een doorlopend contract heeft.
Maar als er een apart contract ligt voor gas/electrisch/water en niet onder servicekosten valt is het een andere situatie wellicht.
Huurcommissie bellen voor advies?
Fyte
vindt dit leuk
de verhuurder moet je elk jaar een afrekening sturen ivm deze kosten, hierin moet hij deze specificeren en je hebt recht op inzage in de eindafrekening, hier moete je wel zelf om vragen, bovendien moet de eindafrekening wettelijk binnen 6 maanden na afloop van een jaar aan je gegeven worden.
vraag dus om de eindafrekening en vraag tevens om inzage in de afrekeningen, geeft de verhuurder deze niet zul je dit af moeten dwingen je hebt hier simpelweg recht op.
de verhuurder mag nooit meer in rekening brengen dan de daadwerkelijk gemaakte kosten!
vraag dus om de eindafrekening en vraag tevens om inzage in de afrekeningen, geeft de verhuurder deze niet zul je dit af moeten dwingen je hebt hier simpelweg recht op.
de verhuurder mag nooit meer in rekening brengen dan de daadwerkelijk gemaakte kosten!
Fyte
vindt dit leuk
Als er een contract is m.b.t. g/w/l en hierin staat een vast bedrag en nergens staat dat dit aangepast mag worden, mag de verhuurder enkel de jaarlijkse huurverhoging toepassen op de huur. Het bedrag voor g/w/l staat vast, dat mag dus niet verhoogd worden door de verhuurder zonder jouw toestemming. Lees daarom het contract goed door. Houd er rekening mee dat de eindafrekening hoog kan uitpakken maar dit kun je ondervangen door zelf geld apart te zetten hiervoor.
Op www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/woning ... oging-2022 staat dat dit jaar de huurverhoging met maximaal 3,3% mag stijgen. Dit gaat wel over het kale huurprijs.
Of de kosten voor g/w/l verhoogd mag worden hangt af hoe deze kosten in het contract staat benoemd.
Neem eventueel contact op met uw rechtsbijstandverzekering www.juridischloket.nl of www.eigenhuis.nl/juridisch-advies voor verdere hulp of advies.
Of de kosten voor g/w/l verhoogd mag worden hangt af hoe deze kosten in het contract staat benoemd.
Neem eventueel contact op met uw rechtsbijstandverzekering www.juridischloket.nl of www.eigenhuis.nl/juridisch-advies voor verdere hulp of advies.