LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] verjaringstermijn executoriaal beslag ?

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
MoeBenIkErVan

verjaringstermijn executoriaal beslag ?

Ongelezen bericht door MoeBenIkErVan »

Hallo,

Ik heb een vraag en ik hoop dat iemand daar antwoord op weet.

In maart 2003 heeft de gerechtdeurwaarder een executoriaal belag laten leggen bij de rechtbank, doch tot op heden nooit uitgevoerd. Oftewel, tot heden heb ik een betalingsafspraak gehad. Het loonbeslag is nooit bij mijn werkgever ingediend. Tot nu, februari 2009, bijna 6 jaar later.

Mijn vraag is deze, bestaat er een verjaringstermijn voor de uitspraak van de rechtbank ? Het is inmiddels meer dan 5 jaar later. Is het document nog wel rechtsgeldig ?

Waterlelie

Re: verjaringstermijn executoriaal beslag ?

Ongelezen bericht door Waterlelie »

Een rechtsvordering verjaart door verloop van 20 jaren, tenzij de wet anders bepaalt, artikel 3:306 Burgerlijk Wetboek. En ja, het document is nog steeds rechtsgeldig.

MoeBenIkErVan

hoe zit dat met de rente. Artikel 3:308 van het wetboek stelt dat 5 jaar na, in dit geval maart 2003, de rente komt te vervallen. Is dat ook zo met vertraginsrente...is daar een verschil in ?

Waterlelie

Kijk maar bij artikel 3:324 lid 4 Burgerlijk Wetboek.

MoeBenIkErVan

ja, daar lees ik o.a "
4.
Voor wat betreft renten, boeten, dwangsommen en andere bijkomende veroordelingen, treedt de verjaring, behoudens stuiting of verlenging, niet later in dan de verjaring van de bevoegdheid tot tenuitvoerlegging van de hoofdveroordeling.

Wat betekend dit ? Kan jij dit voor mij vertalen ? ;-)

Volgens mij is het document van de rechtbank 20 jaar geldig, maar......

is het mogenlijk dat, zoals in 3:308 staat, dat de rente komt te vervallen na 5 jaar ? ( ik heb inmiddels het hoofdbedrag bijna afbetaald. Er staat vooral nog rente open, dus dit is écht van belang ) In de brief van de deurwaarder staat ook duidelijk aangegeven dat, naast de hoofdsom, een bijna gelijk bedrag dat in mindering wordt gebracht, het merendeel uit rente bestaat.

Het gaat hier dus om een bankschuld waar een hoge rente over gekomen is. De rente die zij aangeven is € 4,520,-....totale som met alle kosten er bij rond de €5,500,-. áls het zo is dat de rente komt te vervallen kan ik mij een hoop ellende schelen. Als het goed is ben ik er dan met een paar maanden van af.

En, oja, nog een vraag, heeft het zin om dit aan mijn rechsbijstandverzekering voor te leggen ?

Waterlelie

Dat er om verjaring te voorkomen je bijv. brieven van de deurwaarder ontvangt, of wanneer je de in de uitspraak vastgestelde verplichting erkend. Zoals ik het heb begrepen lost jij maandelijks een bepaald bedrag af, dus je heb je de schuld erkend.

Over zo'n groot bedrag komt er een hoop rente bij natuurlijk maar als ik jou was zou ik daarover maandag contact opnemen met het juridisch loket voordat je de rechtsbijstand gaat inschakelen, http://www.hetjl.nl/hetjl/. Je kan telefonisch of per mail je vraag stellen. Per e-mail ontvang je vaak de volgende dag al een antwoord, maar telefonisch gaat het sneller.

MoeBenIkErVan

Hoi waterlelie,

Bedankt voor de tips. Dat ga ik maandag zeker doen.

Fijn weekend nog :D

Gesloten