Verkoop huis met de helft vruchtgebruik

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
Ealomax

Verkoop huis met de helft vruchtgebruik

Ongelezen bericht door Ealomax »

Mijn grootmoeder woont momenteel in haar huis en ze is van plan het huis aan mij te verkopen. Zij bezit slechts de helft van het huis, voor de rest van het huis (de andere 50%) heeft zij alleen het vruchtgebruik (de partner met wie zij het huis bezat is overleden en zijn helft is verdeeld onder zijn kinderen). Omdat zij het huis niet kan verkopen voor een prijs die volgens haar hoog genoeg is (zij wil haar verpleeghuis ermee financieren), gaat zij het aan mij verkopen. In plaats van haar contant te betalen of een hypotheek bij een bank af te sluiten, zal zij mij de prijs van het huis lenen; een lening die ik zal afbetalen en waarover ik rente betaal, en waarmee zij dan haar verpleeghuis kan financieren. Ik heb hierover vier vragen.

1. Heb ik het juist als ik aanneem dat de lening die mijn oma aan mij verstrekt voor de helft eigendom (erfenis) is van de kinderen van haar overleden partner, maar ook dat zij nog steeds het vruchtgebruik heeft van de gehele lening?

2. Klopt de aanname dat het geld dat ik maandelijks betaal om de lening mee af te lossen deel uitmaakt van de erfenis die de kinderen van haar overleden partner krijgen op het moment dat zij zelf overlijdt.

3. Mag zij dat geld (van nr.2) gebruiken om verpleeghuis-kosten te voldoen en zo dat geld in mindering brengen op de erfenis van de partner zijn kinderen?

4. Is het juist dat de rente die ik betaal over de lening die mijn oma aan mij verstrekt niet behoort tot de erfenis die de kinderen van haar overleden partner ontvangen en dat zij, als het niet wordt uitgegeven, dat geld dat zij als rente over de lening heeft ontvangen, kan nalaten aan wie zij wil. Met andere woorden: zijn de opbrengsten van in vruchtgebruik zijnde goederen - na het overlijden van de vruchtgebruiker - van de eigenaar van het in vruchtgebruik zijnde, of niet?

Bedankt voor alle hulp, het wordt zeer gewaardeerd.

JozJan

Re: Verkoop huis met de helft vruchtgebruik

Ongelezen bericht door JozJan »

Oma is voor de helft eigenaar van de woning. Zij kan die dan dus m.i. niet aan u verkopen zonder toestemming/medewerking van de overige eigenaren. Dit is op alle vlakken een zaak waar een gedegen professioneel advies voor nodig is. Ik zou om te beginnen contact zoeken met een notaris.

Lady1234

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Dit is een hele complexe zaak. Volgens mij kan uw oma de woning niet verkopen zonder toestemming van de kinderen van haar overleden partner.

Ook is het van belang wat er in het testament van haar overleden partner is opgenomen tav dat vruchtgebruik.

Ik begrijp dat zij opname in een particulier verpleeghuis overweegt?

En is het dan de bedoeling dat u in dat huis gaat wonen?

Als ik u was zou ik contact opnemen met een notaris en daar uw vragen aan te richten.

Nevyn

Ongelezen bericht door Nevyn »

Zoals al geschreven, het huis kan alleen worden verkocht na toestemming van alle eigenaren, zonder hun handtekeningen kan de akte niet passeren.
Een half huis kopen kan niet en er gaan wonen zonder toestemming van de andere eigenaren, ook niet.

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

Ik probeer het een beetje te doorgronden. In principe hebben de kinderen van de overleden partner een niet-opeisbare vordering, en dat zit in het huis. Normaal gesproken zou je oma ook erfgenaam zijn van de partner. Is dat nu niet het geval geweest dan?

Dan de volgende vraag. Zij kan het huis niet verkopen voor een prijs die voor haar hoog genoeg is, en dus probeert ze het aan jou te verkopen. Bedoel je daarmee dat jij eigenlijk veel te veel gaat betalen? Dat kan niet de bedoeling zijn. Of heeft dat op een of andere manier te maken met het erfdeel van de stiefkinderen?

Wat het vruchtgebruik betreft: in principe mag je oma het geld van de stiefkinderen opmaken. De opeisbare vordering wordt dan een stuk kleiner. Maar hoe is dat in dit geval geregeld dan?

Het is inderdaad lastige materie. De notaris die indertijd de erfenis afgehandeld heeft, en bij wie het testament rust, kan waarschijnlijk precies vertellen wat je oma het beste kan doen.

scontra

Ongelezen bericht door scontra »

Ealomax schreef:
04 sep 2022 17:32
Mijn grootmoeder woont momenteel in haar huis en ze is van plan het huis aan mij te verkopen. Zij bezit slechts de helft van het huis,
Van wie komt deze gedachten kronkel ?
Hoe gaat u de lening die uw grootmoeder u verstrekt inlossen als zij komt te overlijden.
Zijn er van uw kant nog erfgenamen, zoals één van uw ouders of broer(s) en zus(sen) van hem/haar die eerder dan u in de wachtrij voor de nalatenschap staan.
Nog even de mede eigenaren van het betreffende pand buiten beschouwing latend, is dit een zo goed als onmogelijke constructie.

Uw grootmoeder kan haar deel van de woning beter aan de andere rechtmatige eigenaren van het onverdeelde onroerende goed verkopen tegen taxatiewaarde.

Erthanax

Ongelezen bericht door Erthanax »

witte angora schreef:
05 sep 2022 12:02
(...) Wat het vruchtgebruik betreft: in principe mag je oma het geld van de stiefkinderen opmaken. (...)
Is dat echt zo? Volgens mij is er verschil tussen verteren (verteringsbevoegdheid) en vruchtgebruik.

Hoe dan ook, deze zaak is zo complex, dat alleen een notaris (liefst tevens estate planner) daar iets over kan zeggen, waarbij rekening gehouden moet worden met de testamenten van oma en haar overleden partner.

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

Erthanax schreef:
05 sep 2022 13:53
(liefst tevens estate planner)
Eerlijk gezegd heb ik daar nooit eerder van gehoord. Even wat informatie opgezocht, het blijkt een bont gezelschap te zijn. Sommigen zijn in beginsel belastingadviseur, maar er zijn er ook bij die een aanzienlijk bredere insteek hebben.

Hier een link met meer informatie, inclusief een tool om er een op te zoeken (en vergelijkingen te maken waar je precies behoefte aan hebt) https://www.register-estate-planners.nl/

HandigeHarrie

Ongelezen bericht door HandigeHarrie »

In een testament kan staan dat de langstlevende het wèl kan verkopen zonder toestemming.
En: mijn ouders hadden in hun testament gezet dat de erfdelen moesten worden uitbetaald als de langstlevende naar een verpleeghuis zou verhuizen. Dan kan de opbrengst van de woning ook niet worden gebruikt als lening. Kortom: het testament erbij pakken en de notaris vragen alles in kaart te brengen.
https://www.erfwijzer.nl/vruchtgebruik-testament.html

PGros

Ongelezen bericht door PGros »

HandigeHarrie schreef:
05 sep 2022 14:21
En: mijn ouders hadden in hun testament gezet dat de erfdelen moesten worden uitbetaald als de langstlevende naar een verpleeghuis zou verhuizen. Dan kan de opbrengst van de woning ook niet worden gebruikt als lening.
de helft van het huis valt niet onder de erfdelen en kan dus wel gebruikt worden.

Nevyn

PGros schreef:
05 sep 2022 14:28
HandigeHarrie schreef:
En: mijn ouders hadden in hun testament gezet dat de erfdelen moesten worden uitbetaald als de langstlevende naar een verpleeghuis zou verhuizen. Dan kan de opbrengst van de woning ook niet worden gebruikt als lening.
de helft van het huis valt niet onder de erfdelen en kan dus wel gebruikt worden.
Maar je kan geen half huis verkopen

HandigeHarrie

PGros schreef:
05 sep 2022 14:28
HandigeHarrie schreef:

Ik was de titel van het topic even kwijt, slordig.
Maar de helft van de opbrengst van het huis klopt ook niet: de erfdelen zijn bij het overlijden van de partner vastgesteld en het huis brengt nu (normaal gesproken) meer op.
Grootmoeder houdt als zij de erfgenamen moet uitbetalen meer dan de helft van de opbrengst over.

criticus2

Ongelezen bericht door criticus2 »

ik lees iets dat zij niet kan verkopen met een opbrengst voldoende voor kosten verpleeghuis? verpleeghuis is dan particulier neem ik aan.
Maar ik zou nooit een huis kopen voor meer dan de waarde...zeker niet met de huidige ontwikkelingen.

HandigeHarrie

Hoe gaat u de lening die uw grootmoeder u verstrekt inlossen als zij komt te overlijden.
Zijn er van uw kant nog erfgenamen, zoals één van uw ouders of broer(s) en zus(sen) van hem/haar die eerder dan u in de wachtrij voor de nalatenschap staan.
Nog even de mede eigenaren van het betreffende pand buiten beschouwing latend, is dit een zo goed als onmogelijke constructie.

Uw grootmoeder kan haar deel van de woning beter aan de andere rechtmatige eigenaren van het onverdeelde onroerende goed verkopen tegen taxatiewaarde.
[/quote]

De vraag op dit punt is: kan grootmoeder in haar testament zetten of in de hypotheekakte laten opnemen, dat de erfgenamen het hypohteekbedrag niet direct kunnen opeisen, maar geduldig moeten wachten op de maandelijkse aflossingen ?

Nevyn

Wij hebben ons huis in 2007 gekocht van een weduwe, de afhandeling heeft een week langer geduurd omdat 1 van de erfgenamen niet kwam opdagen bij de overdracht.
Dus hoe wil grootmoeder dit doen als het huis maar voor de helft van haar is?
Waarschijnlijk heeft zij het vruchtgebruik tot overlijden of verkoop, maar kan ze dit niet overdragen.

Hawk-Eye

Ongelezen bericht door Hawk-Eye »

overleg met de andere erfgenamen, koop het totale huis voor taxatie waarde en betaal de helft aan oma!

elke andere constructie zitten zoveel haken en ogen aan dat moeras wil je niet in terecht komen!

Gesloten