LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Verzetten afspraak

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
Jules1960

Verzetten afspraak

Ongelezen bericht door Jules1960 »

De Algemene Voorwaarden van de tandarts zeggen 'afspraken kunnen kosteloos worden verzet tot maximaal 48 uur voor het geplande tijdstip'.

Er staat dus nadrukkelijk niks in de AV over 'binnen x werkdagen' of 'weekenden buiten beschouwing gelaten'. Ze hebben wel normale openingstijden maar zijn voor spoed 24 uur bereikbaar.

Stel: je hebt een afspraak op maandagmiddag, en belt vrijdagochtend om deze te verzetten.

Ben je juridisch gezien dan in je recht?

Moneyman

Re: Verzetten afspraak

Ongelezen bericht door Moneyman »

Naar de letter van de AV sta je dan in je recht inderdaad. Uren zijn alleen werkuren als dat als zodanig is aangeduid. Kijk wel goed of er elders in de AV geen definities zijn bepaald waarbij dit nader wordt omschreven.

moederslink

Ongelezen bericht door moederslink »

@Jules 1960 : ik weet het niet helemaal zeker, maar normaal moet de afspraak uiterlijk 48 uur van te voren worden afgezegd : in uw geval ( weekend, za en zon buiten beschouwing gelaten) heeft u vrijdagmorgen afgezegd voor de maandagmiddag , dat is dan ongeveer 30 uur van te voren als ik goed reken en staat u juridisch niet in uw recht als de afspraak wordt doorberekend. Ik zou even de tandarts bellen voor de zekerheid.

Jules1960

Sja, dat is de vraag: vrijdagmorgen afgezegd voor maandagmiddag: is dat ca. 30 uur, of zijn het zo'n 80 uur?

En inderdaad, het woord 'maximaal' lijkt me ook een foutje in die voorwaarden....

crazyme

Ongelezen bericht door crazyme »

Jules1960 schreef:Sja, dat is de vraag: vrijdagmorgen afgezegd voor maandagmiddag: is dat ca. 30 uur, of zijn het zo'n 80 uur?

En inderdaad, het woord 'maximaal' lijkt me ook een foutje in die voorwaarden....
Lijkt mij geen normale situatie wanneer u de algemene voorwaarden ter hand moet nemen om een afspraak te verzetten.

Doet u dit soms (te) regelmatig ?

Jules1960

nee, alleen als ik achteraf een rekening krijg en ik me afvraag of die terecht is...

olaf79

Ongelezen bericht door olaf79 »

Het zou handig zijn om die av hier te posten want anders kunnen we er niet veel zinnigs over zeggen.

In principe zou u gelijk kunnen hebben als die av niet definieren dat het weekend is uitgesloten. Overigens vind ik het een zeer vreemde gang van zaken dat je zo lang vtv moet afzeggen.

vroem

Ongelezen bericht door vroem »

Ik begrijp dat er een rekening is gestuurd voor een naar mening tandarts te laat afgezegde afspraak.
Dan heb ik nog een wedervraag:
is het niet nakomen van of te laat afzeggen van afspraken vaker voorgekomen? en wat voor soort afspraken betrof dit?
10 minuten voor controle of consult, of vaker langere voor behandeling?
Want het komt mij voor dat de regels heel strikt gehanteerd worden, en dat heeft vaak een onderliggende reden. Ik ben bij een eerste nna zelf redelijk coulant, strikt hanteren regels komt bij patiënten die er een potje van maken.
Normaal gesproken hanteer je ook wat coulance rondom een weekend. tenzij de praktijk zelf permanent bereikbaar is, en dus ook op zaterdag en zondag afspraken gemaakt en geannuleerd kunnen worden, dan hoeft dat niet, maar dan bent u ook op tijd met op vrijdagochtend annuleren.
Heel strikt genomen mag een weekend overigens niet meegeteld worden meen ik, maar daar kan de NZA wellicht verder op antwoorden..
@ Olaf: die 48 uur komt uit de beleidsregels van de NZA, dus overheid, rondom de C90 (de officiële prestatiecode voor de niet nagekomen cq te laat geannuleerde afspraak).

edit: nagezocht: de NZA geeft aan in tariefbeschikking : uiterlijk 2 werkdagen . Dus vrijdagochtend afzeggen is dan ""te laat"". overigens alleen wanneer het de praktijk niet gelukt is de vrijgevallen tijd weer op te vullen.

GJvdZ

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Niet zo gek toch dat men uitgaat van werkdagen? Of "eisen" we dat tandartsassistentes in het weekend 24 uur per dag beschikbaar zijn om binnenkomen afmeldingen te verwerken en nieuwe afspraken in te plannen om het gat te vullen?

olaf79

GJvdZ schreef:Niet zo gek toch dat men uitgaat van werkdagen? Of "eisen" we dat tandartsassistentes in het weekend 24 uur per dag beschikbaar zijn om binnenkomen afmeldingen te verwerken en nieuwe afspraken in te plannen om het gat te vullen?
Wel eens van email gehoord? Als de tandarts zijn afspraak niet nakomt krijg ik dan ook een vergoeding wegens zitten wachten in de wachtkamer?

olaf79

vroem schreef:@ Olaf: die 48 uur komt uit de beleidsregels van de NZA, dus overheid, rondom de C90 (de officiële prestatiecode voor de niet nagekomen cq te laat geannuleerde afspraak).

edit: nagezocht: de NZA geeft aan in tariefbeschikking : uiterlijk 2 werkdagen . Dus vrijdagochtend afzeggen is dan ""te laat"". overigens alleen wanneer het de praktijk niet gelukt is de vrijgevallen tijd weer op te vullen.
Ik snap dat de NZA dat als beleid heeft, maar het is behoorlijk achterlijk. Als ik op vrijdag ziek wordt en ik ga op maandag toch naar de tandarts steek ik iedereen in de wachtkamer plus de tandarts en zijn medewerkers aan.

vroem

olaf79 schreef:
GJvdZ schreef:Niet zo gek toch dat men uitgaat van werkdagen? Of "eisen" we dat tandartsassistentes in het weekend 24 uur per dag beschikbaar zijn om binnenkomen afmeldingen te verwerken en nieuwe afspraken in te plannen om het gat te vullen?
Wel eens van email gehoord? Als de tandarts zijn afspraak niet nakomt krijg ik dan ook een vergoeding wegens zitten wachten in de wachtkamer?
ik vind dat iedere zorgverlener in principe zelf ook op tijd moet werken. En dat kan ook. Een enkele onverwachte tegenvaller daargelaten, waar dan ook wel begrip voor moet kunnen zijn .

Daarnaast: je maakt een afspraak bij de tandarts, niet andersom. De tandarts verplicht niemand om een afspraak te maken. Maar als je dat doet is dat wel binnen de grenzen van gemaakte afspraken daarover.
En als je inschrijft of tussentijds bij wijzigingen ervan krijg je de praktijkregels, maken deel uit van de zorg/behandelovereenkomst. Als daar dingen in staan waar je het niet mee eens bent moet je daar op dat moment de consequenties uit trekken, niet niets zeggen maar pas gaan klagen wanneer puntje bij paaltje komt.

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

olaf79 schreef:
Ik dacht toch niet dat de mailbox in het weekend in staat is zelfstandig afspraken te verzetten en in te plannen? Zodat het gat dat maandagochtend is ontstaan door een weekendafzegging door een spoedgevalletje is opgevuld?

Afijn, ik zal wel weer een beetje achterlopen met de techniek.

Moneyman

vroem schreef:@ Olaf: die 48 uur komt uit de beleidsregels van de NZA, dus overheid, rondom de C90 (de officiële prestatiecode voor de niet nagekomen cq te laat geannuleerde afspraak).

Maar die tariefbeschikking maken geen onderdeel uit van de overeenkomst tussen de tandarts en de patient, tenzij er in de AV uitdrukkelijk naar verwezen wordt.

olaf79

witte angora schreef:
olaf79 schreef:
Ik dacht toch niet dat de mailbox in het weekend in staat is zelfstandig afspraken te verzetten en in te plannen? Zodat het gat dat maandagochtend is ontstaan door een weekendafzegging door een spoedgevalletje is opgevuld?

Afijn, ik zal wel weer een beetje achterlopen met de techniek.
Natuurlijk is dat prima mogelijk. Maar een arts zou de patient wat vaker als klant moeten zien. En als een klant nou herhaaldelijk afbelt wegens allerlei nietszeggende redenen dan kan ik me het voorstellen. Maar soms zijn er gewoon goede redenen, en om dat dan af te straffen met geld verdienen zonder er iets voor te doen is een beetje lullig.
Mijn klant belt ook wel eens af op het laatste moment. Dan heb ik gewoon pech.

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

Ik heb toch liever dat de tandarts mij als patiënt ziet. Heb net even teveel ervaring met een tandarts die mij als klant (lees: bron van inkomsten) zag.

Verder snap je niet wat ik zeg: Een mailbox is NIET in staat om zelfstandig afspraken te verzetten en in te plannen. Daar zijn dus die assistentes voor, die nu eenmaal niet in het weekend werken, tenzij er weekenddienst is.

Je bent weer eens flink aan het doordraven vanochtend.

vroem

en om dat dan af te straffen met geld verdienen zonder er iets voor te doen is een beetje lullig.
als er tijd gereserveerd wordt zonder dat er iemand verschijnt, kost dat fors geld. Beetje praktijk zit aan vaste overheadkosten om de apparatuur en personeel paraat te hebben staan etc van een 120 per uur minimaal.

Andere zelfstandigen kunnen dit soort verlies omslaan in het algemeen tarief, aangezien tandartstarieven van bovenaf worden vastgesteld is die mogelijkheid er niet, en is dit een door de NZA ook erkende optie met een bijbehorende code.
Andere manier van denken, ja, maar wel opgelegd van bovenaf.

Net gisteren weer een half uur weg: patiënt belt halve dag van te voren op dat ie onverwacht moet werken. Ik zou niet weten waarom de rekening daarvan bij mij neergelegd moet worden....
Idem andere soorten van overmacht en ""overmacht"".
En wanneer grootouder nummer 6 (....) begraven moet worden zet ik ook vraagtekens, nog los ervan dat dat soort zaken meestal wel lang genoeg tevoren bekend is.

Overigens mogen patiënten zorgverleners weer eens gaan zien als wat ze zijn, namelijk zorgverlener en geen winkelier . Soms klinkt het alsof je blij moet zijn dat je een ""klant"" hebt, terwijl die toch echt voor zijn eigen belang bij je komt en niet om mij of een andere tandarts een plezier te doen.

Moneyman

@vroem: je hebt helemaal gelijk.

moederslink

Ongelezen bericht door moederslink »

vroem schreef: edit: nagezocht: de NZA geeft aan in tariefbeschikking : uiterlijk 2 werkdagen . Dus vrijdagochtend afzeggen is dan ""te laat"". overigens alleen wanneer het de praktijk niet gelukt is de vrijgevallen tijd weer op te vullen.
Dat is dus idd hetgeen ik ook al dacht.
De verwarring zit hem dus in de woorden maximaal en uiterlijk 2 dagen van te voren.
Vrijdagmorgen afzeggen voor de maandagmiddag is dus te laat en dan wordt de niet nagekomen afspraak terecht doorberekend.
Niet iedereen gaat daar trouwens héél rigide mee om , er wordt soms wel degelijk coulance toegepast, wat ...als je bv zondagnacht hartstikke ziek bent geworden?

vroem

daar is best coulant mee om te gaan ja.
Het is alleen spijtig dat men daar zelf niet al te eerlijk mee om gaat...
Als puntje bij paaltje komt blijkt 80% namelijk zo ziek niet te zijn (geweest).
Collega van mij is daar een tijdje heel strikt mee omgegaan, ook rekening bij ziekte, en dat wordt ook gelijk aan de telefoon bij afmelden verteld. 80% kwam dus alsnog gewoon, en mankeerde op het oog ook niets.
Mensen hebben blijkbaar niet door dat dit soort dingen gewoon in dossier komt te staan, en dat wanneer er erg vaak de hand met de waarheid/reden gelicht wordt de ruimte voor coulance ook snel minder wordt.
Mensen vergeten vaak ook welke smoes ze gebruikt hebben, wat bij een volgend bezoek tot erg komische reacties kan leiden...

Vandaar ook mijn vraag aan ts, die nog steeds niet beantwoord is...

Gesloten