LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Voor of na 1 januari verkoop woning.

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
Tiidmasine

Voor of na 1 januari verkoop woning.

Ongelezen bericht door Tiidmasine »

We hebben een bod op ons leegstaand huis gekregen wat in principe net ok is. Alleen wil de koper de overdracht per 1-02-2016. Volgens mij pakt dat op verschillende fronten ongunstig voor ons uit:
Wij zouden voor geheel 2016 de woz en waterschapslasten moeten voldoen. Heb ook ergens gelezen dat het soms fiscaal voordeliger kan zijn. Wie kan me wat meer info geven ?
We overwegen om het bod te accepteren op voorwaarde dat de koper alle kosten op zich neemt die voortvloeien uit een overdracht per 1-02-2016 i.p.v. b.v. 31-12-2015.
Iemand ervaring met een dergelijke situatie ?

89PB

Re: Voor of na 1 januari verkoop woning.

Ongelezen bericht door 89PB »

Wij zouden voor geheel 2016 de woz en waterschapslasten moeten voldoen.
Over wat voor bedrag praat je dan €1.000 ? Ik zou akkoord gaan met de voorwaarden van de koper. Vraag blijft natuurlijk of je op korte termijn een andere koper vindt in deze grillige tijden. S6

Tiidmasine

89PB schreef:
Over wat voor bedrag praat je dan €1.000 ? Ik zou akkoord gaan met de voorwaarden van de koper. Vraag blijft natuurlijk of je op korte termijn een andere koper vindt in deze grillige tijden. S6
Dank voor uw reactie. Ik ben echter ook nieuwsgierig (is ook in originele vraag gezet) wat fiscaal de consequenties zijn. Men zegt wel eens: kom je over de kop, kom je over de staart. Een bod 45k lager dan de vraagprijs (van 235k naar 190k) voor een woning op toplocatie lijkt me al een behoorlijke aderlating. Wil ik me toch even proberen een beeld te krijgen hoe dit eventueel financieel (dus ook fiscaal) gaat verlopen met die overdracht per 1-2-2016 (waar de potentiele koper dus kennelijk al van op de hoogte lijkt te zijn)
Opmerking: genoemde bieder kan volgens onze makelaar het huis zonder hypotheek betalen.
Aanvullende info: De aangeboden woning is via erven verkregen; er rust geen hypotheek op. Opbrengst willen we als potje voor onze oude dag.

89PB

Tiidmasine schreef:
89PB schreef:
Dank voor uw reactie. Ik ben echter ook nieuwsgierig (is ook in originele vraag gezet) wat fiscaal de consequenties zijn. Men zegt wel eens: kom je over de kop, kom je over de staart. Een bod 45k lager dan de vraagprijs (van 235k naar 190k) voor een woning op toplocatie lijkt me al een behoorlijke aderlating. Wil ik me toch even proberen een beeld te krijgen hoe dit eventueel financieel (dus ook fiscaal) gaat verlopen met die overdracht per 1-2-2016 (waar de potentiele koper dus kennelijk al van op de hoogte lijkt te zijn)
Opmerking: genoemde bieder kan volgens onze makelaar het huis zonder hypotheek betalen.
Aanvullende info: De aangeboden woning is via erven verkregen; er rust geen hypotheek op. Opbrengst willen we als potje voor onze oude dag.
Even bellen met de belastingdienst van uw Gemeente die bepalen de WOZ waarde waterschapsbelasting wordt berekend over de WOZ waarde.

Tiidmasine

Zoals eerder geschreven er spelen meer zaken. Te denken aan b.v. vermogens rendement en andere fiscale zaken waar ik geen weet van heb omdat ik nooi eerder zoiets bij de " kladden" heb gehad. Ik hoef geen exacte bedragen. Percentages zijn genoeg.

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

Vaak worden de lasten die je per jaar moet betalen, bij de verkoop door de notaris tijdsevenredig verrekend. Dat zijn natuurlijk wel details die je ook in het koopcontract moet zetten, maar de kopers zullen daar meestal niet over vallen.

Fiscaal geldt dat de opbrengst in box 3 valt. Als het nu ook al niet je hoofdverblijf is, dan valt de woning nu ook al in box 3. En dan maakt het dus in principe weinig uit of je de woning voor of na 1-1 verkoopt. Is natuurlijk een ander verhaal als het nu wel je hoofdverblijf is; in dat geval valt de woning bij een latere verkoop nog in box 1 en hof je er in dat geval geen vrh over te betalen.

tijger1

Ongelezen bericht door tijger1 »

Eigenaarslasten worden standaard verrekend in het koopcontract.

Per 1-1-2016 valt die woning voor u sowieso in box 3. Ik neem aan dat u er niet woont. En dan tegen de WOZ waarde. Als die waarde hoger is dan de opbrengst per 1-2-2016 betaalt u dus voor 2016 een hogere vermogensrendementsheffing.

Plus uiteraard verzekering, vastrecht voor de voorzieningen en zo.

Tiidmasine

Bedankt Kweenie en Tijger1. Dat zijn reacties waar ik wat mee kan !!

stofzuigertje

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Als ik mijn huis begin December verkoop moet ik per 1 januari belasting betalen dus liever begin volgend jaar dan eind dit jaar.

Maar ook, enkele spaar rekeningen keren soms op bepaalde datum uit dus moet je wachten.

Ook verkochte huizen, als ze pas die tijd hun geld voor hun woning kregen en geen duur overbruggingskrediet willen betalen?

Zelf zit ik als ondernemer met BTW teruggave....
Als ik eind kwartaal iets koop kan ik binnen enkele weken BTW terug hebben en hoef geen 3 maanden wachten...

Maar soms moet ik het toch begin volgend kwartaal doen omdat ik de teruggekregen BTW voor aankopen gebruiken ga.
Dit soort zaken zijn er dus wel en welke van bovengenoemde van toepassing zijn weet je niet.
Daarom is bepaalde datum soms beter en je kunt wel vragen maar een koper hoeft dit niet te zeggen...

Zo is mijn garage elk jaar in januari hard aan het werk om in maart rustig aan te kunnen doen.
In december zit al zijn geld en krediet in voorraad nieuwe voertuigen die pas volgend jaar op kenteken dus afgeleverd zullen worden.
Hij kan als verkoper nieuwe voertuigen dus in december nauwelijks rondkomen en in januari lekker in zijn inmiddels ontvangen geld rond zwemmen als Donald Duck!

Als je niet weet wie de kopers zijn blijft het raden waarom ze die datum willen...

vroem

Ongelezen bericht door vroem »

Reeds betaalde vaste lasten worden door de notaris verrekend met koper. De notaris zal je een overzicht vragen ervan.
Los van dit denk ik persoonlijk dat de markt nog steeds niet zodanig is dat je voor zoiets nee tegen een deal kan zeggen... Zeker waar het een al leegstaand huis betreft. Kosten van ermee blijven zitten tot een volgende koper zich aandient zijn zeer waarschijnlijk trouwens hoger....

Tiidmasine

Gelet de reacties, het gesprek met de makelaar over dit soort zaken hebben we vandaag ons huis verkocht.

89PB

Verkocht met een verschil van 45 K en dan zeuren over peanuts de koper is spekkoper tenzij hij/zij anders heet. Gefeliciteerd in ieder geval :D

Tiidmasine

89PB schreef:Verkocht met een verschil van 45 K en dan zeuren over peanuts de koper is spekkoper tenzij hij/zij anders heet. Gefeliciteerd in ieder geval :D
Ze heten geen " Spekkoper" maar zijn het gewoon wel ! Gelukkig was de woning geen woeker polis zullen we maar denken.

Nu nog uitzoeken hoe we het geld op zullen slaan zonder te veel risico en zonder te veel aan de staatskas te doneren :o We heten geen "Starbucks" en een brievenbusfirma op de Kaaimaneilanden zit er ook al niet in.
Maar goed, dat is weer een heel ander verhaal...........

vroem

Ongelezen bericht door vroem »

Tiidmasine schreef:
89PB schreef:

een zeer wijs besluit, zeker waar het vermogen is wat min of meer in de schoot geworpen is (al is de oorzaak niet leuk). Bovenstaande stukje barst van de subjectieve zaken, die niet echt een bepalende factor kunnen zijn bij de beslissing.
Toplocatie? kan zijn, maar wel een prijsklasse van niet eens 13 in een dozijn maar 20 in een dozijn, oftewel voor kopers een segment met in de regel overdaad aan keuze.
Koper geen hypotheek nodig: boeit toch niet zolang de koop maar door kan gaan. Ook al is ie tot zijn strot gefinancierd? Kan voor koper alleen uitmaken bij hoogte bod etc, kan zijn dat dit zijn grens is tot waar hij kan gaan zonder financiering. Of het is een speculant die nu goede zaken gedaan heeft.
vraagprijs 45 hoger dan koopsom: tja, misschien een inschattingsfout makelaar?

Gesloten