LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] vraag aan de deurwaarders hier over dagvaarding
vraag aan de deurwaarders hier over dagvaarding
Wie bepaald de datum van dagvaarding in een hoger beroep?
Is dat de advocaat die dat door geeft aan de deurwaarder, of is de deurwaarder die dit aanmeld bij het gerecht??
Is dat de advocaat die dat door geeft aan de deurwaarder, of is de deurwaarder die dit aanmeld bij het gerecht??
Re: vraag aan de deurwaarders hier over dagvaarding
http://nl.wikipedia.org/wiki/Hoger_beroep.
ls de dagvaarding binnen drie maanden uitgebracht dan is het tijdig ingesteld. In de dagvaarding bepaalt de partij die in hoger beroep gaat zelf de dag waarop de zaak voor het eerst zal dienen bij het Gerechtshof. Die datum hoeft niet binnen de beroepstermijn te liggen.
ls de dagvaarding binnen drie maanden uitgebracht dan is het tijdig ingesteld. In de dagvaarding bepaalt de partij die in hoger beroep gaat zelf de dag waarop de zaak voor het eerst zal dienen bij het Gerechtshof. Die datum hoeft niet binnen de beroepstermijn te liggen.
Oke dank je voor het antwoord, dan heb ik nog 1 vraag.
Is de deurwaarder verplicht te controleren of dit daadwerkelijk is aangemeld bij de rechtbank??
Is de deurwaarder verplicht te controleren of dit daadwerkelijk is aangemeld bij de rechtbank??
-
Kort en krachtig: nee. Normaal gesproken doet de advocaat van de partij welke het beroep instelt dat. De deurwaarder is in hoger beroepzaken meestal alleen maar degene die die dagvaarding uitbrengt, niet degene die de zaak inhoudelijk behandelt. En zelfs als het gaat om een zaak die bij dat deurwaarderskantoor in behandeling is, zal de advocaat die gesteld is degene zijn die de dagvaarding bij de rechtbvank aanbrengt.
En de datumkeuze is inderdaad vrij. SOms wordt er bewust gedagvaard tegen een zitting die nog ver in de toekomst ligt, zodat partijen nog onderhandelingstijd hebben. Mocht de datum te ver in de toekomst liggen, kan de gedaagde altijd nog een anticipatie-exploot uitbrengen, zodat de zaak bij vervroeging op de rol wordt geplaatst.
En de datumkeuze is inderdaad vrij. SOms wordt er bewust gedagvaard tegen een zitting die nog ver in de toekomst ligt, zodat partijen nog onderhandelingstijd hebben. Mocht de datum te ver in de toekomst liggen, kan de gedaagde altijd nog een anticipatie-exploot uitbrengen, zodat de zaak bij vervroeging op de rol wordt geplaatst.
Aanvulling:bootsman1 schreef:http://nl.wikipedia.org/wiki/Hoger_beroep.
Behalve bij een Kort Geding Vonnis, dan geldt een termijn van 4 weken waarbinnen het beroep moet worden ingesteld.
Oke dank jullie voor je antwoorden, het ging er mij om dat de advocaat van de tegenpartij volledig verantwoordelijk is voor het feit dat hij mij heeft gedagvaard, maar dit nooit bij de rechtbank heeft aangemeld.
En daar hebben jullie een duidelijk antwoord op gegeven, dank jullie wel.![Wink :wink:](./../images/smilies/icon_wink.gif)
En daar hebben jullie een duidelijk antwoord op gegeven, dank jullie wel.
![Wink :wink:](./../images/smilies/icon_wink.gif)
-
Hoger beroep wordt trouwens niet door de rechtbank behandeld, maar door het gerechtshof.
-
Je hebt gelijk. Ik gebruik de term "rechtbank" vaak als een soort verzamelnaam, niet zozeer om het exacte instituut aan te duiden. Niet handig, met "AdVerkaten" in de buurt. ![Wink :wink:](./../images/smilies/icon_wink.gif)
Maakt niet uit het ging om de vraag wie verantwoordelijk is.
Ook ik heb de rechtbank gebruikt als verzamelnaam.
Ook ik heb de rechtbank gebruikt als verzamelnaam.