Vraag over erfenis testament

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
peter17111962

Vraag over erfenis testament

Ongelezen bericht door peter17111962 »

Hier een vraag waar ik op internet geen antwoord op kan vinden.
Ik heb een een paar jaar geleden een testament laten maken dat als ik kom te overlijden dat alles naar mijn enige broer gaat, Ik heb geen wettelijke partner of kinderen, en onze ouders en groot ouders leven ook niet meer. Als hij niet meer mocht leven dan gaat alles naar een door mij uitgekozen goed doel, dus niet naar mijn neven en nichten want dat wil ik perse niet. Ook mijn broer die op een ander adres woont als ik en die heeft ook geen wettelijks partner en of kinderen, heeft ook een soortgelijk testament laten maken, Die wilde ook niet dat neven en nichten ooit iets erven. Dus als hij overlijd dan erf ik, en als ik niet meer leef dan gaat zijn erfenis naar een goed doel van zijn keuze. Tot zover is alles volkomen duidelijk, echter iemand vroeg mij wat gebeurt er als zowel mijn broer als ik ooit beide zijn overleden en dan blijkt als voorbeeld dat ik in iemand zijn testament sta als erfgenaam. Wie erft dat dan??

witte angora

Re: Vraag over erfenis testament

Ongelezen bericht door witte angora »

Iemand die overleden is kan niet meer erven. Behalve als de erflater eerder is overleden, en diens nalatenschap nog niet verdeeld is. In dat geval krijgt degene die in het testament staat alsnog postuum zijn deel, waarna dat naar de nabestaanden van diegene gaat. In jouw geval zou dat dus het goede doel zijn.

Dus: erflater overlijdt, jij bent erfgenaam. Voor de verdeling van de nalatenschap overlijdt jij. Jouw deel gaat dus naar jouw erfgenamen.

Om die reden is de nalatenschap van mijn vader over vier personen verdeeld, waarvan een van de vier intussen zelf overleden was. Vervolgens werd zijn nalatenschap, inclusief zijn deel van dat van mijn vader, verdeeld over de resterende drie. Ergens krom, want over zijn deel van de nalatenschap van Pa is dus 2 x erfbelasting betaald. Maar soit.

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

peter17111962 schreef:
15 feb 2026 18:10
Wie erft dat dan??
Jij kunt dan niet meer erven (want: dood), en je hebt geen opvolgende erfgenamen (zoals kinderen geweest zouden zijn). Dat betekent dat de erfenis van degene die aan jou wilde nalaten alsnog naar diens wettelijke erfgenamen (kinderen, partner, ouders, grootouders) gaat.
Als die er ook niet (meer) zijn, zijn er geen bekende erfgenamen en gaat die erfenis naar de consignatiekas van de overheid.

Nijogeth

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Dat zou dan in alle logica dus gewoon het goede doel zijn dat als erfgenaam is genoemd, toch?

Moneyman

Nijogeth schreef:
16 feb 2026 15:23
Dat zou dan in alle logica dus gewoon het goede doel zijn dat als erfgenaam is genoemd, toch?
Nee, daar kom je dan niet meer aan toe. Dat goede doel was de opvolgend erfgenaam voor als TS overlijdt, maar als TS een erfenis ontvangt ná zijn overlijden (want daar gaat de vraag over) komt dat goede doel niet meer in beeld.

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

Precies. Iemand die overleden is kan niet erven.

De enige uitzondering is als TS nog niet overleden is op het moment dat de nalatenschap van zijn broer, of een ander, vrij komt. Op dat moment is hij erfgenaam, en zijn latere overlijden verandert dat niet. Ook niet als die nalatenschap ten tijde van zijn overlijden nog niet afgehandeld is. Dan treden de opvolgende erfgenamen in zijn plaats.

Nijogeth

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Moneyman schreef:
16 feb 2026 15:38
Nijogeth schreef:
Nee, daar kom je dan niet meer aan toe. Dat goede doel was de opvolgend erfgenaam voor als TS overlijdt, maar als TS een erfenis ontvangt ná zijn overlijden (want daar gaat de vraag over) komt dat goede doel niet meer in beeld.
Volgens mij is het zo dat TS en zijn broer beiden elkaar als eerste erfgenaam hebben en een goed doel als tweede. Als 1 van de 2 doodgaat en dus niet meer kan erven, dan gaat de erfenis toch gewoon door naar de volgende op de lijst, oftewel het goede doel (niet de band)?

Moneyman

Nijogeth schreef:
16 feb 2026 16:54
Moneyman schreef:
Nijogeth schreef:
Volgens mij is het zo dat TS en zijn broer beiden elkaar als eerste erfgenaam hebben en een goed doel als tweede. Als 1 van de 2 doodgaat en dus niet meer kan erven, dan gaat de erfenis toch gewoon door naar de volgende op de lijst, oftewel het goede doel (niet de band)?
Je mist wat de vraag van TS is.
peter17111962 schreef:
15 feb 2026 18:10
Tot zover is alles volkomen duidelijk, echter iemand vroeg mij wat gebeurt er als zowel mijn broer als ik ooit beide zijn overleden en dan blijkt als voorbeeld dat ik in iemand zijn testament sta als erfgenaam. Wie erft dat dan??
Beiden zijn dus dood op dat moment.

peter17111962

Ongelezen bericht door peter17111962 »

Nijogeth schreef:
16 feb 2026 16:54
Moneyman schreef:
Nijogeth schreef:
Dit was inderdaad mijn eerste gedacht. Immers als er iemand zonder partner, broers of zussen of ouders overlijd zonder testament dan gaan ze op zoek naar neven, nichten achterneven achternichten etc... Dus mijn gedachte was dan ook dat als ik iets erf als ik er niet meer ben, dat mijn broer dat dan erft, en als hij er ook niet meer is dat dat dan gaat naar zijn goede doel. Maar kennelijk erven onze goede doelen dan niets en wordt dat dan verdeeld onder de andere erfgenamen van die overleden persoon. Dat maakt voor ons niets uit, want het hoofd doel van onze testamenten was dat onze (achter) neven en of nichten nooit iets van ons erven, en dat is dus inderdaad niet het geval.

Moneyman

peter17111962 schreef:
16 feb 2026 18:09
Dit was inderdaad mijn eerste gedacht. Immers als er iemand zonder partner, broers of zussen of ouders overlijd zonder testament dan gaan ze op zoek naar neven, nichten achterneven achternichten etc...

Dit klopt…
peter17111962 schreef:
16 feb 2026 18:09
Dus mijn gedachte was dan ook dat als ik iets erf als ik er niet meer ben, dat mijn broer dat dan erft, en als hij er ook niet meer is dat dat dan gaat naar zijn goede doel.
… en dit klopt dus niet.

Plaats reactie