VTV bestolen van al geld dat in kas was

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
Plaats reactie
Darkec

VTV bestolen van al geld dat in kas was

Bericht door Darkec »

Onze VTV is bestolen voor 120.000 euro door bestuurders.al dat geld is opgenomen op een geldautomaat binnen 1 week!! Is de bank in dit geval ING bank aansprakelijk voor? Omdat ze niets hebben gedaan om deze diefstal te voorkomen!

rwolters

Re: VTV bestolen van al geld dat in kas was

Bericht door rwolters »

Waarom zou de ING aansprakelijk zijn? Bestuurders hebben in principe een mandaat van de leden om toegang te hebben tot de bankrekening.

Maar je weet toch wie de bestuurders zijn? Dan kan je die toch direct aansprakelijk stellen?

Moneyman

Bericht door Moneyman »

Wat is een VTV? Eén van de vele sportverenigingen met die naam?

Los daarvan: hoe kan er bijna € 20.000,00 per dag (!) contant opgenomen worden? De maximale limiet per pas is € 5.000,00 per dag. Dan zouden er dus 4 bestuurders een pas gehad moeten hebben, die alle 4 iedere dag van de week de maximale € 5.000,00 hebben gepind.

Dit verhaal vraagt om veel meer uitleg voordat er een zinnig antwoord op jouw vraag gegeven kan worden.

NeoDutchio

Bericht door NeoDutchio »

Hoe had ING deze diefstal moeten of kunnen voorkomen? Een gemachtigde van de rekening kan zaken aanpassen. De bank gaat echt niet controleren met welke reden een limiet aangepast word of waarom er geld gepind word.
De enige die aansprakelijk is is diegene die gestolen heeft.

Speedy123

Bericht door Speedy123 »

Moneyman schreef:
22 okt 2025 15:29
Wat is een VTV? Eén van de vele sportverenigingen met die naam?

Los daarvan: hoe kan er bijna € 20.000,00 per dag (!) contant opgenomen worden? De maximale limiet per pas is € 5.000,00 per dag. Dan zouden er dus 4 bestuurders een pas gehad moeten hebben, die alle 4 iedere dag van de week de maximale € 5.000,00 hebben gepind.

Dit verhaal vraagt om veel meer uitleg voordat er een zinnig antwoord op jouw vraag gegeven kan worden.
Ik ga er vanuit dat het over een VolksTuin Vereniging gaat. Daar komt het wel vaker voor dat het bestuur een graai in de kas doet.

https://www.ad.nl/rotterdam/frauderende ... ~af8d826f/

kuklos

Bericht door kuklos »

Moneyman schreef:
22 okt 2025 15:29
Dit dus.

Moneyman

Bericht door Moneyman »

Speedy123 schreef:
22 okt 2025 16:55
Ik ga er vanuit...
Da's niets meer dan een aanname, want er zijn legio "VTV's".

StevieNL81

Bericht door StevieNL81 »

Volgens mij is (gedeeltelijke) aansprakelijkheid op basis van deze informatie niet uitgesloten. Als een bankrekening voor langere tijd een bepaald patroon toont en ineens springen er grote cash opnames in korte tijd uit, dan had dit mogelijk reden voor de bank kunnen zijn om in te grijpen en de rekening (al dan niet tijdelijk) te blokkeren.

Ben dus ook wel benieuwd naar de nadere informatie.

witte angora

Bericht door witte angora »

Darkec schreef:
21 okt 2025 20:31
Onze VTV is bestolen voor 120.000 euro door bestuurders.al dat geld is opgenomen op een geldautomaat binnen 1 week!! Is de bank in dit geval ING bank aansprakelijk voor? Omdat ze niets hebben gedaan om deze diefstal te voorkomen!
Hebben de bestuurders ook uitgelegd waarom die opnames nodig waren? En op welke manier is het bedrag opgenomen? Via de pinautomaat is de max inderdaad 5000 euro, maar je kan via de betaalpas maximaal tot 50.000 euro gaan. Moet ook wel kunnen, anders wordt het erg lastig een nieuwe auto te kopen, om wat te noemen.
Je kunt maximaal € 1.500 per dag met je Betaalpas betalen. Dit is de standaard betaallimiet.

Ga je grote aankopen doen? Verhoog je limiet dan tijdelijk tot € 50.000 per dag. Na wijziging van je limiet kun je direct je grote aankoop doen.

Moneyman

Bericht door Moneyman »

witte angora schreef:
22 okt 2025 17:58
Darkec schreef:
21 okt 2025 20:31
Hebben de bestuurders ook uitgelegd waarom die opnames nodig waren? En op welke manier is het bedrag opgenomen? Via de pinautomaat is de max inderdaad 5000 euro, maar je kan via de betaalpas maximaal tot 50.000 euro gaan. Moet ook wel kunnen, anders wordt het erg lastig een nieuwe auto te kopen, om wat te noemen.
Je kunt maximaal € 1.500 per dag met je Betaalpas betalen. Dit is de standaard betaallimiet.

Ga je grote aankopen doen? Verhoog je limiet dan tijdelijk tot € 50.000 per dag. Na wijziging van je limiet kun je direct je grote aankoop doen.
Geld overmaken kan tot € 50.000,00 per pas, geld opnemen tot € 5.000,00 per pas. Aangezien TS expliciet zegt "via een geldautomaat opgenomen" roept dat nogal vragen op.

witte angora

Moneyman schreef:
22 okt 2025 20:07
Geld overmaken kan tot € 50.000,00 per pas, geld opnemen tot € 5.000,00 per pas. Aangezien TS expliciet zegt "via een geldautomaat opgenomen" roept dat nogal vragen op.
Weet ik, ik heb het gelezen. Juist omdat het bericht nogal wat vragen oproept stel ik dus ook een aantal specifieke vragen.

Het gebeurt mij even te vaak dat in een OP van alles wordt genoemd, dat later toch weer nét even anders blijkt te zijn. Zeker als mensen geshockt van emoties zijn kunnen ze nog wel eens informatie over het hoofd zien, (in dit geval) codes verkeerd lezen, enzovoorts.

Consumenneke

Bericht door Consumenneke »

Darkec heeft dit bericht gisteravond geplaatst. Hij kwam vanochtend even kijken. Toen was zijn bericht nog niet in het forum te zien en had niemand kans om te reageren. De eerste reactie is om half vier geplaatst.

Zal me benieuwen of die ooit terugkomt. :?

witte angora

J. Deltoer schreef:
22 okt 2025 20:22
Verschrikkelijk weer. Ik heb die VTV meteen met stip op mijn Excellijst gepleurd. Mij pakken ze niet.
Die VTV is niet het probleem, maar de bestuurders. Díe moet je op je lijst zetten, ingeval ze ergens anders voor jatmoos gaan spelen.

Maar voorlopig wachten we nog maar even op antwoorden van de TS. Lijkt me beter.

Radar
Site Admin

Bericht door Radar »

Laten we wachten tot TS nog een bericht heeft geplaatst. Tot die tijd wil ik vragen geen bijdragen te doen die er voor zorgen dat het topic ontspoort. Als TS na t weekend nog geen nadere info heeft gegeven, zullen we het topic verwijderen. Moderatie Radar

NeoDutchio

Bericht door NeoDutchio »

Radar schreef:
24 okt 2025 09:28
Laten we wachten tot TS nog een bericht heeft geplaatst. Tot die tijd wil ik vragen geen bijdragen te doen die er voor zorgen dat het topic ontspoort. Als TS na t weekend nog geen nadere info heeft gegeven, zullen we het topic verwijderen. Moderatie Radar
Waarom afwachten? Waarom kan er geen automatisch bericht naar een nieuwe poster zodra een topic openbaar staat? Zo lang een TS niet weet dat het topic openbaar staat en er op gereageerd is zal deze niet terugkomen.

Plaats reactie