LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] VUT premie ABP

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
Henkhaarlem1

VUT premie ABP

Ongelezen bericht door Henkhaarlem1 »

Zo'n 15 jaar terug werd de zgn. VUT premie geintroduceerd. Je kon dan met 60/61 jaar met de VUT. Een aantal jaren geleden werd de VUT afgeschaft en gold deze alleen nog maar voor de garantie gevallen vanaf een bepaalde leeftijd. Concreet betekent dat ik nu nog steeds VUT premie betaal voor de geluksvogels die hier nog gebruik van (kunnen) maken. Ik betaal dus premie voor anderen en mag straks zelf tot 67 jaar doorwerken. Onlangs heeft het ABP de pensioenpremie met 1% verhoogd en de VUT premie met 0.7% verlaagd. Tot dat de laatste der mohikanen uit de VUT is verdwenen, zal het ABP dit truukje elk jaar gaan herhalen, totdat de ingehouden VUT premie verdisconteerd is met de pensioenpremie. Ik vind ik het onterecht dat ik nog steeds VUT premie betaal voor anderen zonder zelf ergens recht op te hebben en dat dat zomaar kan/mag. Toen de VUT en inhouding premie van start ging had ik nog recht en het vooruitzicht om 60/61 jaar met de VUT gegaan. Dat recht is mij ontnomen maar mag dus wel door betalen voor anderen. Mijn vraag is waar haalt het ABP dit recht vandaan en mag/kan dit zomaar.

SJZ

Re: VUT premie ABP

Ongelezen bericht door SJZ »

Val je onder een CAO? Dan zal daarin de verplichte deelname geregeld zijn. Als die vutters lachen jou lekker uit, je komt niet onder betaling van de premie uit en je zal zelf nooit meer vut krijgen.

Om het op z'n Vlaams te zeggen: Je bent bij je pietje gepakt en nu mag je afdokken.

Enige mogelijkheid is stemmen met je voeten: weglopen naar een andere baan.

finadleo

Ongelezen bericht door finadleo »

Je kunt hetzelfde zeggen van de aow. Ook die premie betaal je niet voor jezelf. Het is nog maar zeer de vraag, of de twintigers onder ons straks nog wel aow krijgen. Als u dan zo principieel bent, moet u de aow straks ook maar weigeren.

Jan Dedomsteniet

Ongelezen bericht door Jan Dedomsteniet »

finadleo schreef:Je kunt hetzelfde zeggen van de aow. Ook die premie betaal je niet voor jezelf. Het is nog maar zeer de vraag, of de twintigers onder ons straks nog wel aow krijgen. Als u dan zo principieel bent, moet u de aow straks ook maar weigeren.
Dat slaat natuurlijk helemaal nergens op. Omdat het met VUT en de premie daarvoor belachelijk geregeld is moet je ook maar afzien van de AOW waar je je hele leven voor hebt betaald. En wat wilt U daarmee verder zeggen? Niet zeuren en gewoon betalen? Volgens mij is dit forum ervoor om zaken aan te kaarten.

Ben het geheel met TS eens. Belachelijke regeling, maar met instemming van de zorgenaamde sociale partners zo geregeld en niets tegen te doen.

DE 55 plussers die tot enkele jaren geleden van de regelingen gebruik hebben gemaakt lachen zich helemaal ziek.

SJZ

Ongelezen bericht door SJZ »

met instemming van de zorgenaamde sociale partners
Eigenlijk zou het dus ook a-sociale partners moeten heten.

FiscaalJurist

Ongelezen bericht door FiscaalJurist »

:wink: Ts, wellicht zullen de generaties na jou tot hun 70e moeten werken. Dan posten zij tegen die tijd verhalen van dezelfde strekking. VUT is een omslagstelsel.

Je mag er vanuit gaan dat een en ander juridisch goed in elkaar zit. Uiteraard staat het je vrij om een rechtszaak te beginnen, in ken nog wel een goede advocaat uit La Mancha :wink:

"Elk voordeel heb zijn nadeel en visa versa" aldus de verlosser :lol:

Ik maak mij trouwens oprecht zorgen over de economisch nutsdenken tendens in onze samenleving.

Solidariteit is tegenwoordig blijkbaar alleen nog maar interessant als je ontvangt, betalen wil blijkbaar niemand.........

finadleo

Ongelezen bericht door finadleo »

@ jandedomstewel Zo belachtelijk is het niet. Het omslagstelsel is gebaseerd op solidariteit. Solidariteit houdt in, dat je betaald voor anderen in de hoop dat er ook anderen zijn als jij aan de beurt bent. De VUT is verdwenen omdat het onbetaalbaar werd en niet omdat het een slechte regeling zou zijn. Exact hetzelfde is nu aan de hand met de aow. Als twintigers net zo reageren als u is er binnenkort geen aow meer. zo simpel is het.

Gesloten